RSS-linkki
Kokousasiat:https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 09.04.2025/Pykälä 76
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |
Oikaisuvaatimus teknisen lautakunnan päätökseen 29.1.2025 § 15 Vuoden 2024 liikenteen rauhoittamisaloitteiden yhteenveto
4953/00.05.01/2023
Tekninen lautakunta 09.04.2025 § 76
Valmistelija: Liikenneinsinööri Sanna Lehtonen, puh. 020 615 7535, sanna.lehtonen(at)kouvola.fi
Yhteenveto
----------- on jättänyt oikaisuvaatimuksen Kouvolan kaupungin teknisen lautakunnan päätökseen 29.1.2025 § 15. ------------ tekemän oikaisuvaatimuksen on allekirjoittanut 36 henkilöä. Oikaisuvaatimus on oheismateriaalina.
Oikaisuvaatimuksessa tuodaan esille, että päätös jättää Torvitien pientaloaluetta rasittava kaupunginosien välinen kehätieliikenne rauhoittamatta on virheellinen ja sen vaikutukset rikkovat asukkaiden perustuslaillista oikeutta terveelliseen, turvalliseen ja viihtyisään asumiseen, kuten myös oikeutta tasapuoliseen kohteluun hallinnon osalta. Oikaisuvaatimuksessa esitetään, että Torvitien ja Viulukujan läpiajoliikenne tulee rauhoittaa sulkemalla läpiajo kokonaan tai rakentamalla Torvitielle ajonopeuksia hillitseviä rakenteita.
Kouvolan kaupunki on tutkinut ja pisteyttänyt kaikki vuoden aikana saapuneet hidastealoitteet teknisen lautakunnan hyväksymän käytännön mukaisesti. Tekniselle lautakunnalle ehdotetaan, että oikaisuvaatimus tulee hylätä.
Asian valmistelun tausta ja päätösvallan perusteet
Oikaisuvaatimus on kirjattu saapuneeksi 24.2.2025.
Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluttua päätöksen tiedoksiannosta. Teknisen lautakunnan pöytäkirja on asetettu nähtäville yleiseen tietoverkkoon 3.2.2025. Kuntalain 140 §:n mukaan kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on ollut nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Oikaisuvaatimuksen tekijä on kunnan jäsen. Täten oikaisuvaatimus on tehty säädetyn määräajan kuluessa.
Kuntalain 134 §:n mukaan kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimus tehdään toimielimen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle, joka on tässä tapauksessa tekninen lautakunta.
Kouvolan kaupungin hallintosäännön 26 § mukaan tekninen lautakunta huolehtii mm. rakentamislain, alueidenkäyttölain, liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain, yksityistielain ja tieliikennelain mukaan kunnalle kuuluvista tehtävistä lukuun ottamatta muille toimielimille säädettyjä tai määrättyjä tehtäviä.
Kouvolan kaupungin Tekninen lautakunta on päättänyt 6.8.2013 § 194 liikenteen rauhoittamisaloitteiden käsittelykäytännöstä ja siitä, että tekninen lautakunta päättää toteutettavista kohteista.
Selostus asiasta
Kouvolan kaupungin tekninen lautakunta on 29.1.2025 § 15 päättänyt hyväksyä liikenteen rauhoittamisaloitteiden yhteenvedon 2024. Teknisen lautakunnan päätös 29.1.2025 § 15 on oheismateriaalina.
----------- on tehnyt edellä mainitusta päätöksestä oikaisuvaatimuksen, joka on saapunut Kouvolan kaupungin kirjaamoon 24.2.2025. Oikaisuvaatimuksen on allekirjoittanut 36 henkilöä.
Kouvolan kaupungin tekninen lautakunta on hyväksynyt 6.8.2013 § 194 liikenteen rauhoittamisaloitteiden käsittelykäytännöksi sen, että vuoden aikana saapuneet hidastealoitteet käsitellään kerran vuodessa. Vuosittain Kouvolan kaupungille saapuu liikenteen rauhoittamisaloitteita 10-40 kpl ja kaikki saapuneet liikenteen rauhoittamisaloitteet käsitellään samalla tavalla. Teknisen lautakunnan päätös 6.8.2013 § 194 on oheismateriaalina.
Kouvolan kaupunki on käsitellyt liikenteen rauhoittamisaloitteet teknisen lautakunnan päätöksen 6.8.2013 § 194 mukaisella käytännöllä, jonka mukaan jokainen aloite on tutkittu ja pisteytetty kolmiportaisella arviointijärjestelmällä (turvallisuustilanne, olosuhteet, maankäytön erityiskohde). Vastaavanlaisia arviointijärjestelmiä on käytössä muissakin kaupungeissa mm. Tampereella, Jyväskylässä ja Kuopiossa. Pisteytysohje on oheismateriaalina.
Liikenteen rauhoittamisaloitteita saapuu Kouvolan kaupungille vuosittain 10-40 kpl. Aloitteet käsitellään edellä esitellyn pisteytysjärjestelmän mukaisesti. Liikenteen rauhoittamisaloitteiden lisäksi vastaavia liikenneturvallisuuskohteita edistetään myös Kouvolan liikenneturvallisuussuunnitelman toimenpiteitä toteuttamalla.
Teknisen lautakunnan vuonna 2024 hyväksymässä liikenneturvallisuussuunnitelmassa on esitetty 150 kpl toimenpiteitä Kouvolan kaupungin hallinnoiman katuverkon osalta. Liikenneturvallisuussuunnitelma on laadittu Kouvolan kaupungin, Kaakkois-Suomen ELY-Keskuksen ja konsultin asiantuntijoiden yhteistyöllä. Liikenneturvallisuussuunnitelmassa esitettyjä toimenpiteitä pyritään toteuttamaan vuosien 2024-2034 aikana. Liikenteen rauhoittamisaloitteiden kautta saapuneita sekä liikenneturvallisuussuunnitelmassa esitettyjä toimenpiteitä toteutetaan määrärahojen ja resurssien puitteissa. Liikenneturvallisuuskohteiden suuren määrän takia kohteita ja niiden toteuttamista joudutaan priorisoimaan. Liikenneympäristön toimenpideohjelma on oheismateriaalina.
Torvitien kohde on käsitelty liikenteen rauhoittamisaloitteiden käytänteen mukaisesti. Edellä mainitulla kolmiportaisella arviointijärjestelmällä arvioituna kohteeseen ei ole tarpeen toteuttaa uusia liikenteen rauhoittamisen toimenpiteitä. Tämän lisäksi asiantuntija-arvioinneissa on huomioitu, että Torvitielle on toteutettu jo aiemmin korotettuja liittymäalueita 3 kpl. Liittymäalueiden nykykunto tullaan arviomaan kesällä 2025. Torvitien kohde ei noussut myöskään esiin vuoden 2024 liikenneturvallisuussuunnitelmassa eikä sitä varten suoritetussa asukaskyselyssä. Asukaskyselyssä vaaranpaikkoja ja kehittämistarpeita esitettiin yhteensä n. 2 500 kpl, mutta Torvitien linjaosuudesta ei kaupunki vastaanottanut ainuttakaan kannanottoa.
Oikaisuvaatimuksessa väitetään, että Kouvolan kaupunki on tahallisesti manipuloinut liikennemittauksien tuloksia Torvitien osalta. Torvitiellä on suoritettu liikennemittauksia 22.-26.7.2024 välisenä aikana. Kaikki liikenteen rauhoittamisaloitteisiin liittyvät liikennemittaukset toteutettiin heinäkuussa 2024, pl. Elotie, jossa toteutettiin uudet mittaukset lokakuussa 2024 heinäkuussa epäonnistuneiden liikennemittauksien takia. Liikennemittauksien mukaan Torvitien liikennemäärät ovat olleet alle 1 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Ajonopeudet ovat olleet Torvitiellä ajoittain korkeita, mutta tämä on hyvin verrattavissa muihin tarkasteltaviin kohteisiin, eikä mitenkään epätavallista.
Oikaisuvaatimuksen takia Torvitiellä pyrittiin suorittamaan uudet liikennemittaukset maaliskuussa 2025. Tarkoituksena oli selvittää Torvitien liikennemäärät verrattuna heinäkuussa 2024 saatuihin mittaustuloksiin, mutta liikennemittaukset keskeytyivät mittauslaitteiston katoamisen/anastamisen vuoksi.
Oikaisuvaatimuksessa vedotaan yksittäisen viranhaltijan esittämään lupaukseen 2000-luvun alkupuolelta. Alueen kehitys ja liikenneverkot määritellään kaupungin kaavoituksessa ja katusuunnitelmissa. Kaupunki tekee niistä hallinnolliset päätökset.
Kasarminkadulta ei ole tulossa läpiajon mahdollistamaa yhteyttä ajoyhteyttä Kuusaantielle. Kasarminmäentien katusuunnitelma välillä Kuusaantie-Kasarminkatu sekä Voimalankadun katusuunnitelma välillä Kasarminmäentie – Voimalankatu PL 128 on hyväksytty teknisen lautakunnan kokouksessa 29.1.2025. Teknisen lautakunnan päätös 29.1.2025 § 22 sekä katusuunnitelma (piirustus nro. 2-43.1) ovat oheismateriaalina. Torvitieltä mahdollistetaan edelleen läpikulku Kellomäkeen, eikä läpiajokiellolle tai kadun katkaisulle ole perusteita. Torvitien rakenne mahdollistaa läpiajon.
Kasarminmäen alueen asemakaavan muutos on tullut vireille Kouvolan kaupungin aloitteesta vuonna 2025. Kaavamuutoksen tavoitteena on ajanmukaistaa Kasarminmäen asuntoalueen asemakaavaa siten, että se noudattaa alueen osayleiskaavassa esitettyä maankäyttöä ja huomioi suojelumääräyksillä alueen arvokkaaksi määritetyn kulttuuriympäristön erityispiirteet. Kaavamuutoksella mahdollistetaan myös katuverkoston toiminnallisuuden parantamiseksi tarvittavat toimenpiteet. Kasarminmäen alueen voimassa olevat asemakaavat ovat pääasiassa 1930-1970 luvuilta. Kaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma (OAS) sekä kaavaluonnos liitteineen on ollut nähtävillä 26.2-28.3.2025 välisen ajan.
Kaavan laadinta on monivaiheinen suunnittelu-, vuorovaikutus- ja päätöksentekoprosessi, josta säädetään alueidenkäyttölaissa (AKL). Kaavaprosessiin kuuluu aloitus-, valmistelu-, ehdotus- ja hyväksymisvaiheet. Seuraavaksi Kasarminmäen kaavoitusprosessi etenee ehdotusvaiheeseen. Ehdotusvaiheessa suunnittelijat laativat kaavaehdotuksen, jossa he ottavat huomioon lähtötiedot, tavoitteet ja valmisteluvaiheessa saadun palautteen. Kaavaehdotuksesta on mahdollista jättää muistutus.
Kouvolan kaupungin teknisen lautakunnan 6.8.2013 § 194 tekemän päätöksen mukaan liikenteen rauhoittamisaloitteiden käsittelykäytäntö on, että vuoden aikana saapuneet hidastealoitteet käsitellään kerran vuodessa. Näin ollen liikenteen rauhoittamisaloite on tehtävissä seuraavana vuonna uudestaan. Muut katujen parantamiseen tai liikenneverkkoon liittyvät aloitteet voi tehdä omana aloitteenaan.
Liikenneturvallisuuskohteista voi myös ilmoittaa poliisille. Poliisilain 1 §:n mukaan poliisin tehtäviin kuuluu mm. turvallisuuden ylläpitäminen, johon luetaan liikenneturvallisuus ja liikennevalvonta.
Lisätietoja: Liikenneinsinööri Sanna Lehtonen, puh. 020 615 7535, sanna.lehtonen(at)kouvola.fi
Teknisen johtajan ehdotus:
Tekninen lautakunta päättää hylätä tehdyn oikaisuvaatimuksen.
Teknisen johtajan päätös:
Tekninen lautakunta hyväksyi päätösehdotuksen.
Tekninen lautakunta myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden liikenneinsinööri Sanna Lehtoselle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyn aikana.
Kaupungininsinööri Anne Ahtiainen poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn jälkeen.
____________
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |