Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kouvolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen lautakunta
Esityslista 15.10.2025/Asianro 6



Kouvolan kaupungin lausunto VT6 Tykkimäki-Häkämäki tiesuunnitelmaan

1931/10.03.02.00/2022

 

Tekninen lautakunta 15.10.2025  

   

Valmistelija: kaupungininsinööri Anne Ahtiainen, puh. 020 615 8574, anne.ahtiainen(at)kouvola.fi

Yhteenveto

Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on laatinut liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain (LjMTL, 503/2005) mukaisen tiesuunnitelman Valtatien 6 parantaminen välillä Tykkimäki-Häkämäki, Kouvola.

Kouvolan kaupunki antaa lausunnon tiesuunnitelmasta ja siitä saaduista muistutuksista.

Asian valmistelun tausta ja päätösvallan perusteet

Kaakkois-Suomen ELY-keskus on lähettänyt kaupungille 20.8.2025 lausuntopyynnön tiesuunnitelmasta, joka koskee valtatien 6 parantamista välillä Tykkimäki-Häkämäki.

Lausuntopyynnössä Kaakkois-Suomen ELY-keskus on todennut, että tiesuunnitelmaa koskevat muistutukset toimitetaan Kaakkois-Suomen ELY- keskukselle ennen nähtävilläoloajan päättymistä (LjMTL 27 §). Kaakkois-Suomen ELY-keskus varaa kaupungille mahdollisuuden lausua suunnitelmasta tehdyistä muistutuksista (LjMTL 27 a §). Kaakkois-Suomen ELY-keskus täydentää lausuntopyyntöä nähtävilläoloajan jälkeen.

Kaakkois-Suomen ELY-keskus on toimittanut kaupungille 22.9.2025 lausunnon täydennyspyynnön, jolla se pyytää kuntaa antamaan lausunnossaan perustellun vastineen saatuihin muistutuksiin sekä toteamaan saatujen muistutusten määrän.

Hallintosäännön 26 §:n mukaan tekninen lautakunta järjestää tekniset palvelut ja siinä tarkoituksessa huolehtii mm. liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain mukaan kunnalle kuuluvista tehtävistä lukuun ottamatta muille toimielimille säädettyjä tai määrättyjä tehtäviä.

Lisäksi HS 26 2:n mukaan tekninen lautakunta päättää kaupungille edellä mainittujen lakien mukaan kuuluvista asioista.

LjMTL 27 § §:n mukaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on pyydettävä suunnitelmasta lausunto niiltä maakuntien liitoilta ja kunnilta, joiden alueelle suunnitelma sijoittuu tai joiden alueella suunnitelman vaikutukset muutoin ilmenevät.

Suunnitelman sisältö ja tavoitteet

Tiesuunnitelman selostuksen mukaan tavoitetilanteessa valtatie 6 parannetaan suunnittelualueen länsipäästä Kullasvaaran eritasoliittymään asti kaksiajorataiseksi moottoritieksi ja eritasoliittymästä itään nelikaistaiseksi keskikaidetieksi. Karjankadun (mt 373) kolmihaarainen tasoliittymä valtatiellä korvataan eritasoliittymällä. Häkämäentien (mt 14613) ja Jyrääntien (mt 14616) liittymät valtatiellä 6 katkaistaan ja tiet yhdistetään toisiinsa valtatielle rakennettavan risteyssillan kautta. Nykyinen Karjalankatu muutetaan kaduksi ja jatketaan valtatien suuntaisena Häkämäentielle. Karjalankadulta rakennetaan uusi katuyhteys Kullasvaaran eritasoliittymään ja siitä valtatien pohjoispuolelle Maijanaroon.

Tiesuunnitelman yleiskartta on oheismateriaalina.

Hanke voidaan toteuttaa vaiheittain siten, että ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan eritasoliittymä ja valtatien 6 tasoliittymien poistamisen sekä yhteyksien korvaamisen edellyttämät rinnakkaistiejärjestelyt ja pohjavedensuojaukset eritasoliittymien rampeille. Valtatien nelikaistaistaminen ja pohjavesisuojaukset voidaan rakentaa myöhemmässä vaiheessa.

Tiesuunnitelmalle on suunnitteluperusteissa määritelty seuraavat ensisijaiset tavoitteet:

Valtakunnalliset tavoitteet:

- Parannetaan Kullasvaaran RR-terminaalin alueen liikenteellistä

saavutettavuutta.

- Parannetaan pitkämatkaisen tavara- ja henkilöliikenteen sujuvuutta ja toimintavarmuutta sekä matka-aikojen ennustettavuutta.

Seudulliset ja paikalliset tavoitteet:

- Parannetaan lähiympäristön työ- ja asiointimatkojen sujuvuutta. Valtatien 6 palvelutaso (HCM) tulee olla vähintään D.

Liikenneturvallisuus:

- Liikennekuolemien määrän puolittuu ja henkilövahinkoon johtavien

onnettomuuksien määrän vähenee 50 % nykytilanteen tasosta.

Ympäristö:

- Turvataan pohjavesien laatu. Pohjaveden laatu on vähintään yhtä hyvä kuin nykyisin ja liikenteen aiheuttama pilaantumisriski pienenee oleellisesti.

- Tienpidon aiheuttama pilaantumisriski pienenee oleellisesti.

Ihmiset ja elinolot:

- Valtioneuvoston päätöksen 993/1992 mukaiset melun ohjearvot eivät ylity hankkeen vaikutusalueen asuin- ja vapaa-ajankiinteistöillä eikä virkistys- ja luonnonsuojelualueilla (55 dB /45 dB).

Maankäyttö ja kaavoitus:

- Ratkaisut tukevat terminaalialueen kehittämistä.

Elinkaarikustannukset:

- Ensisijaisena tavoitteena on, että rakentamiskustannusennuste on enintään 24 M€ (Maku 145; 2015 = 100). Hankkeen toteuttamiselle ei ole myönnetty vielä määrärahaa.

 

Laadittavan tiesuunnitelman rakentamiskustannusarvio on noin 18,2 miljoonaa euroa (maku 145,0; 2020=100). Tiesuunnitelmaan liittyvien katujärjestelyjen rakentamiskustannusarvio on noin 5,8 miljoonaa euroa.

Kaupungin lausunto ja kuntastrategian mukainen peruste valmistelulle

Kouvolan kaupunki katsoo, että tiesuunnitelma täyttää sille asetetut tavoitteet. Hanketta on viety hyvässä yhteistyössä kaupungin, Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen ja konsulttien kesken.

Tiesuunnitelma kytkeytyy Kouvolan kaupungin strategiaan siten, että se asemoi Kouvolaa logistisesti helposti saavutettavana ja erinomaisten yhteyksien päässä olevana kaupunkina. Kasvukärkinä strategiassa on yritysten kasvu.

Tällä tiesuunnitelmalla edistetään Kouvolan kaupungin Teholan yritysalueen saavutettavuutta. Toteutuessaan tiesuunnitelma edistää strategian tavoitetta ”Yrittäminen: logistisesti keskellä kaikkea”.

Lausuntopyyntökirjeessä oli mukana lista kysymyksiä, joihin Kaakkois-Suomen ELY-keskus toivoo saavansa vastaukset lausunnon ohessa. Nämä kysymykset ja niihin annetut vastaukset ovat liitteenä.

Yhtenä kysymyksenä oli, osallistuuko kaupunki maantien tekemisestä aiheutuviin rakentamis- ja kunnossapitokustannuksiin tiesuunnitelman kustannusarviossa ja kustannusjakoehdotuksessa esitetyllä tavalla? Kustannusjakoehdotus on oheismateriaalina.

Tiesuunnitelma-aineistossa (ml. kustannusjakoehdotus) ei esitetty mitään ehdotusta kunnossapidon jakautumisesta.

Kaupunki ottaa kunnossapidettäväksi kustannuksellaan automaattisesti tiesuunnitelmassa esitetyt katuosuudet kadunpitopäätöksen jälkeen. Kadun liikennejärjestelyperiaatteet, kuivatus, päällystemateriaalit ym. päätetään katusuunnitelmassa. Niiltä osin, mitä ehdotuksia valtiolla olisi muihin kuin selkeästi kysymyspatteristossa esitettyihin osiin, kaupunki ei ota tässä lausunnossaan kantaa tietojen puuttumisen takia.

Kaupunki edellyttää siten, että Kaakkois-Suomen ELY-keskus täydentää lausuntopyyntöään sen osalta, että se tuottaa kaupungille ehdotuksensa kunnossapidon ja kustannusten jakautumisesta.

Kaupunki katsoo, ettei kunnossapidon jakautumista voida jättää toteuttamissopimukseen, joka yleensä tehdään siinä vaiheessa, kun rakentaminen alkaa olla ajankohtaista.

Tiesuunnitelma-aineistossa ei ollut arviota toteuttamisen ajankohdasta. Kaupungin sitoutuminen hankkeen toteuttamiseen samanaikaisesti tietöiden kanssa edellyttää, että kaupunki saa tiedon rakentamisaikataulusta riittävän ajoissa ennen toteuttamista. Kaupungilla ei ole tällä hetkellä tälle hankkeelle rahoitusvarausta investointisuunnitelmassa muilta kuin Hyötykuormantien eräästä osuudesta, jonka rakentamisen aloittaminen on suunniteltu vuodelle 2027.

Kaakkois-Suomen ELY-keskus on toimittanut kaupungille 22.9.2025 sille toimitetut 13 muistutusta. Suunnitelmasta annetut muistutukset ovat oheismateriaalina ja Kouvolan kaupungin antamat lausunnot niistä löytyvät liitteestä.

Kaupunki lähettää tiesuunnitelma-aineistosta puuttuvat kaavakartat / -otteet kaavamääräyksineen lausunnon yhteydessä. (Näitä kaavoja ei ole mukana teknisen lautakunnan listalla).

Lisätietoja: kaupungininsinööri Anne Ahtiainen, puh. 020 615 8574, anne.ahtiainen(at)kouvola.fi ja kaavoitusinsinööri Olli Ruokonen, puh. 020 615 9235, olli.ruokonen(at)kouvola.fi

Teknisen johtajan ehdotus:

Tekninen lautakunta päättää antaa Kaakkois-Suomen ELY-keskukselle edellä ja liitteissä esitetyn lausunnon Valtatien 6 (VT6) parantamista koskevasta tiesuunnitelmasta välillä Tykkimäki – Häkämäki ja suunnitelmasta tehdyistä muistutuksista.

Tekninen lautakunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa ja se on nähtävillä yleisessä tietoverkossa 16.10.2025 lukien.

Teknisen lautakunnan päätös: