Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kouvolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 18.09.2024/Pykälä 157


Liite2 Talous- ja henkilöstösuunnittelulomake 2025_Tela18092024

Teknisen lautakunnan talousarvio 2025 ja talous- ja henkilöstösuunnitelma vuosille 2025-2028

7971/02.02.00/2024

 

Tekninen lautakunta 18.09.2024 § 157

   

Valmistelija: tekninen johtaja Hannu Tylli, puh. 020 615 8570, hannu.tylli(at)kouvola.fi

Kaupunginhallitus hyväksyi 3.6.2024 § 132 vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2025-2028 taloussuunnitelman laadinnan kehyksen ja päivitti sitä kokouksessaan 26.8.2024 julkisen rahoituksen, toimialojen välisten erien sekä TE-palveluiden kustannusten osalta.

Kuntalain 110 §:n mukaan talousarvion hyväksymisen yhteydessä hyväksyttävä taloussuunnitelma laaditaan kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Kouvolan kaupunki laatii taloussuunnitelman neljälle vuodelle, eli vuosille 2025-2028.

Vuoden 2025 toimintakatteen talousarviokehys

Vuonna 2025 merkittävin muutos on TE-palveluiden siirtyminen kaupungin vastuulle. Viimeisimpien valtionosuuslaskelmien mukaan TE-uudistuksen rahoituksen sekä lisääntyvien kustannuksien on arvioitu olevan 11,6 milj. euroa. Tämän lisäksi kehyksessä on huomioitu lakisääteiset muutokset, kuten valtakunnallinen palkkaratkaisu, tasausmaksun muutos sekä verotulojen ja valtionosuuksien väliset muutokset. Muita muutostarpeita ovat indeksikorotukset ja välttämättömät kustannusten nousut sekä kaupungin omat päätökset liittyen palveluverkkoihin, talousarvion 2024 yhteydessä laadittujen toimenpiteiden vaikutukset ja lisäsopeuttamistarve vuosille 2025-2028 palveluanalyysin kartoituksen perusteella. Laskelmat sisältävät myös arviot tulevista palveluverkkomuutoksista.

Toimielinten talousarviokehys

Toimielinten talousarviokehyksissä on huomioitu lakisääteiset muutokset, esim. palkkojen korotukset sekä muut välttämättömät muutokset. Lisäksi talousarviokehyksessä on huomioitu toimenpiteet palvelujen mitoittamiseksi väestömäärää sekä tulopohjaa vastaavaksi. Nämä tarkoittavat mm. palveluverkkojen laajuutta sekä laatutasojen tarkastelua sekä henkilöstömitoitusta. Toimielinten edellytetään tarkastelemaan eläkkeelle siirtymistä ja muusta syystä vapautuvien virkojen ja tehtävien täyttämistä erittäin kriittisesti sekä noudattamaan kaikilta osin tiukkaa henkilöstösuunnittelua.

Talousarvion sitovuustasoksi esitetään pysyvien vastaavien (rakennukset, maa-alueet ja osakkeet) myyntivoittojen eriyttämistä toimintakatteesta. Tämän muutoksen jälkeinen toimintakateluku kuvaa toiminnasta aiheutuvia kustannuksia, eivätkä kertaluonteiset erät vaikuta siihen. Toimielinten sitovuustaso hyväksytään talousarvion hyväkymisen yhteydessä.

Toimintakate, 1 000 euroa

2024

2025

2026

2027

2028

Tarkastuslautakunta

-189

-196

-199

-202

-205

Kaupunginhallitus

833

-7 239

-6 280

-4 900

-4 682

Kasvatus ja opetus

-145 216

-146 907

-147 875

-148 564

-151 320

Liikunta ja kulttuuri

-25 849

-26 419

-24 610

-23 187

-23 344

Tekninen ja ympäristö

-17 615

-16 740

-16 761

-16 490

-16 943

Kymen jätelautakunta

0

0

0

0

0

Toimintakate yhteensä (ilman myyntivoittoja)

-188 036

-197 501

-195 725

-193 343

-196 494

Rakennusten ja osakkeiden myyntivoitot (kopa/kh)

295

300

300

300

300

Maa-alueiden myynti (tela)

900

1 100

1 500

1 500

900

Toimintakate yhteensä

-186 841

-196 101

-193 925

-191 543

-195 294

 

Kaupunginhallitus asetti talousarviokehyksen yhteydessä toimialoille seuraavia painopistealueita talousarviovalmistelussa huomioitavaksi:

  • Talouden tasapainottaminen
  • Investoinneissa painotus käyttötalouskustannuksia säästöä tuoviin
  • Aktiivinen omistajaohjaus
  • Kiinteistöjen hallinnan tehostaminen
  • Perusopetuksen toimintakulttuurin muutos painopisteinä yleisen tuen vahvistaminen ja yhteistyön kehittäminen
  • Yhdenmukaiset käytännöt perusopetuksessa sekä toimintamallien varmistaminen ja jalkauttaminen
  • Koulut ensisijaisia investointikohteita
  • Liikkuva elämäntapa ja edulliset lähiliikuntapuitteet
  • Yhteistyön urheiluseurojen kanssa mm. lasten liikunnan kehittämiseksi kouluissa
  • Matalankynnyksen harrastukset ja tapahtumat
  • Edunvalvonnan kehittäminen

Tekninen lautakunta

Tekninen lautakunta, 1 000 e

TA 2024

TS 2025

TS 2026

TS 2027

TS 2028

Toimintakate ilman myyntivoittoja

-17 615

-16 740

-16 761

-16 490

-16 943

Maa-alueiden myyntivoitot (tela)

900

1 100

1 500

1 500

900

Toimintakate yhteensä

-16 715

-15 640

-15 261

-14 990

-16 043

 

Talousarvioesityksessä on huomioitu toimialaa koskevat talouden sopeuttamisen linjaukset jotka on johdettu vuonna 2024 laaditusta toimialan palveluyksikkökohtaisesta palveluanalyysistä. Merkittävimmät muutokset vuodelle 2025 ovat liikenne- ja virkistysalueiden sekä kiinteistöjen ylläpitoon liittyvät määrärahojen vähennykset sekä palvelutasojen muutokset, toimialan henkilöresurssien vähentyminen eläkepoistuman hyödyntämisen kautta sekä joukkoliikenteen palvelutasoon liittyvät muutokset.

 

Henkilöstön määrä henkilötyövuosina

TP 2023

TA 2024

TA 2025

TS 2026

TS 2027

TS 2028

Tekninen lautakunta

551,9

587,3

469,0

457,1

442,6

435,6

 

Investoinnit

Investoinnit sis. kärkihankkeet, milj. e

TA2024

TA2025

TS2026

TS2027

TS2028

Aineettomat hyödykkeet

-0,3

-0,7

-0,7

-0,7

-0,7

Aineelliset hyödykkeet

-15,1

-12,9

-16,1

-15,0

-12,0

Sijoitukset

-0,0

-0,0

-0,0

-0,0

-0,0

Investointimenot yhteensä

-15,4

-13,6

-16,8

-15,7

-12,7

Rahoitusosuudet

0,1

0,0

0,0

0,0

0,0

Investointien luovutustulot

0,5

1,0

1,0

2,0

0,5

Investointitulot yhteensä

0,6

1,0

1,0

2,0

0,5

Nettoinvestoinnit yhteensä

-14,8

-12,6

-15,8

-13,7

-12,2

Teknisen lautakunnan perusinvestointeihin vuonna 2025 varattavat määrärahat ovat vuoden 2024 tapaan noin 2 miljoonaa euroa vähemmän kuin aiempina vuosina. Kaupungin investoinnit painottuvat strategian mukaisesti lapsiin ja nuoriin eli kaupunki panostaa näinä vuosina mm. koulujen rakentamiseen. Teknisen lautakunnan korvausinvestointien määrä vuonna 2025 on 66,6 % koko perushankkeiden rahamäärästä. Vuosina 2026-2028 on infrainvestoinneille varattuja määrärahoja taas suunniteltu nostettavan vuosittain noin 2 miljoonalla eurolla.

Vuoden 2025 rahoituksesta useampi kohde on varattu julkisten ja yksityisten rakennuskohteisiin liittyviin katurakennuskohteisiin (mm. Lossitie, Kasarminkatu). Vuonna 2025 esitetään uudeksi kärkihankkeeksi (Käyrälammen kehittämisen ja Yritystonttien lisäksi) Urheilupuiston kehittämistä, johon teknisen lautakunnan palveluiden vastuulla on mm. Palomäenkadun saneeraus joka liittyy uuden uimahallin rakentamiseen sekä vuonna 2026 on varattu rahoitusta Urheilupuiston ulkoalueiden saneeraukseen. Vuonna 2025 tekninen lautakunta vastaa myös Palomäen kuntoradan saneerauksesta, joka myös liittyy uuden uimahallin rakentamiseen. Vuosina 2025-2028 teknisen lautakunnan budjettiin on laitettu vuosittain noin 0,1 miljoonan euron varaus kuntoratojen ja uimarantojen saneeraustöihin.

Tekninen lautakunnan talousarvio 2025 ja talous- ja henkilöstösuunnitelma vuosille 2025-2028 on liitteenä.

Lisätietoja: tekninen johtaja Hannu Tylli, puh. 020 615 8570, hannu.tylli(at)kouvola.fi ja controller Karoliina Summanen, puh. 020 615 4817, karoliina.summanen(at)kouvola.fi

 

Teknisen johtajan ehdotus:

Tekninen lautakunta päättää hyväksyä ja esittää edelleen kaupunginhallitukselle ja valtuustolle hyväksyttäväksi teknisen lautakunnan talousarvion vuodelle 2025 sekä talous- ja henkilöstösuunnitelman vuosille 2025-2028.

Teknisen lautakunnan päätös:

Tekninen lautakunta hyväksyi päätösehdotuksen.

Jäsen Jukka Silén palasi kokoukseen tämän asian käsittelyn aikana.

____________