RSS-linkki
Kokousasiat:https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Tarkastuslautakunta
Esityslista 28.10.2025/Asianro 3
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() |
Arviointikuuleminen 2: Kouvolan kaupungin viestintä-, matkailu- ja markkinointipalvelut
10386/00.03.00.00/2025
Tarkastuslautakunta 28.10.2025
Valmistelija: Arviointipäällikkö Vesa Huuskonen, puh. 020 615 5965, vesa.huuskonen@kouvola.fi.
Yhteenveto
Tarkastuslautakunnan työsuunnitelman mukaisesti arvioinnin kohteena on kaupungin viestintä-, matkailu- ja markkinointipalvelut, joita kokouksessa esittelee viestintä- ja markkinointipäällikkö Charissa McCarron.
Asian valmistelun tausta, päätösvallan perusteet ja kuntastrategian mukainen peruste valmistelulle
Hallintosäännön 5 § mukaan kaupunginhallitus johtaa kaupungin viestintää ja tiedottamista kaupungin toiminnasta. Kaupunginhallitus hyväksyy yleiset ohjeet viestinnän ja tiedottamisen periaatteista sekä nimeää viestinnästä vastaavat viranhaltijat.
Talousarviossa 2025 ja -suunnitelmassa 2025-2029 asetetut tehtävät ja tavoitteet viestintä-, markkinointi- ja matkailupalvelujen osalta
Viestintä ja VisitKouvola -palveluyksikkö vastaa Kouvolan kaupungin viestinnästä, markkinoinnista ja matkailun alueorganisaatio VisitKouvolan toiminnasta sekä hoitaa yhteistyökumppanuuksiin ja tapahtumiin liittyviä tehtäviä.
Viestintää ja markkinointia nivotaan yhteen entistä tiiviimmin, jotta tavoitteiden saavuttamiseksi hyödynnetään kaikki käytössä olevat resurssit sekä osaaminen. Kaupunkiviestinnässä hoidetaan päivittäistä palvelu- ja päätöksentekoviestintää, mutta panostetaan työpanosta digitaalisuuteen, videosisältöihin, tapahtumaviestintään ja strategisiin hankkeisiin kuten TE24-uudistuksen ja investointihankkeiden viestintään. Sekä viestinnässä että markkinoinnissa pyritään suuntaamaan resursseja digitaalisiin kanaviin. Yksikön toimenpiteillä tavoitellaan aktiivisemmin valtakunnallista näkyvyyttä, jonka avulla lisätään Kouvolan tunnettuutta.
Viestinnän vaikuttavuutta ja kaupungin toiminnan näkyväksi sekä merkitykselliseksi tekemistä lisätään kehittämällä koko organisaation viestintäkyvykkyyttä, hyödyntämällä analytiikkaa ja tilastotietoa sekä tuottamalla monikielistä materiaalia. Aluksi kielenä on englanti.
Matkailussa tavoitteena on kasvattaa Kouvolan tunnettuutta matkailualueena. Tätä tavoitetta tukee matkailumarkkinoinnin suunnitelmallinen toteutus ja sen kehittäminen, Matkailukompassi hanke sekä Käyrälammen matkailutuotteen kehittäminen ja erityispainotus. Tapahtumien osalta tavoitteena on Kouvolan aktivointi tapahtumakaupunkina. Tähän sisältyy Tapahtumakipinä-hankkeen toimenpiteet, potentiaalisten tapahtumahakujen tunnistaminen sekä tapahtumajärjestäjien kanssa verkostoituminen.
Vuonna 2025 palveluyksikön sisäinen toiminnallisuuden kehittäminen liittyy esimerkiksi analytiikan systemaattiseen hyödyntämiseen ja saavutettujen tulosten tulkitsemiseen, digimarkkinointiin ja Kouvolan kaupungin viestintäkyvykkyyden vahvistamiseen.
Riskianalyysin mukaan VisitKouvolan vakinaiset henkilöstöresurssit ovat erittäin vaatimattomat vastaaviin Visit-organisaatioihin verrattuna. Työyhteisön työhyvinvointia ja yhteishengen rakentumista pyritään tukemaan sopivalla etätyöskentelyn ja lähitapaamisten suhteella, järjestämällä tyhytoimintaa, reagoimalla ongelmiin, tarjoamalla koulutuksia ja uudistamalla toimintamalleja mahdollisuuksien mukaan.
Konkreettiset mittareihin liittyvät tavoitteet ovat seuraavat
Tavoite: Käyrälampi kehittyy matkailukohteena ja tapahtuma-alustana | Keskeisimmät toimenpiteet: Alueelle saadaan lisää matkailijoita, matkailupalveluita ja tapahtumia Matkailukompassi-hankkeen toimenpiteillä (esim. pilottitapahtumat) sekä VisitKouvolan markkinointiaktiviteeteillä kuten messujen ja digikampanjoiden avulla. | |||
Mittari(t) | ||||
Uudet tapahtumat | Lähtöarvo | 0 | Tavoitearvo | 2 |
Vierailijoiden määrän kasvu (%) | Lähtöarvo | 0 | Tavoitearvo | 10 |
Kouvolan kaupungin internet-sivuilta löytyy lisätietoja palveluista osoitteessa Viestintä ja VisitKouvola - Kouvolan kaupunki. Sivustolta löytyy myös kaupungin viestintä- ja markkinointiohjelma sekä kriisiviestintään liittyvää materiaalia.
Lisätietoja: Viestintä- ja markkinointipäällikkö Charissa McCarron, puh. 0206157518, charissa.mccarron(at)kouvola.fi.
Arviointipäällikön ehdotus:
Tarkastuslautakunta merkitsee esityksen tiedoksi.
Tarkastuslautakunnan päätös:
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() |