RSS-linkki
Kokousasiat:https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Esityslista 03.11.2025/Asianro 6
| Edellinen asia | Seuraava asia | |
Kunnan tuloveroprosentin ja kiinteistöveroprosenttien hyväksyminen vuodelle 2026
10666/02.03.01.00/2025
Kaupunginhallitus 03.11.2025
Valmistelija: talousjohtaja Hellevi Kunnas, puh. 020 615 5054, hellevi.kunnas(at)kouvola.fi
Yhteenveto
Kaupunginvaltuuston on hyväksyttävä veroprosentit vuosittain viimeistään verovuotta edeltävän marraskuun 17. päivänä.
Kouvolan kaupungin veroprosentteihin ei esitetä muutoksia. Kunnan tuloveroprosentin esitetään pysyvän 8,9 prosentissa.
Vuoden 2025 veroprosenttien hyväksymisen yhteydessä kaupunginvaltuusto hyväksyi toimenpidealoitteen Kouvolan kuntaveron keventämiselle tulevaisuudessa taloudellisesti kestävällä tavalla. Vastauksena toimenpidealoitteeseen esitetään, että veroprosentin keventämisen mahdollisuus otetaan osaksi kaupungin pitkän aikavälin taloussuunnittelun tavoitteita ja sitä tarkastellaan vuosittain osana talousarvion laatimisprosessia.
Päätösvallan perusteet
Kuntalain 111 §:n mukaan valtuuston on päätettävä viimeistään talousarvion hyväksymisen yhteydessä kunnan tuloveroprosentista, kiinteistöverojen perusteista sekä muiden verojen perusteista.
Verotusmenettelystä annetun lain 91 a §:n mukaan kunnan tulee ilmoittaa seuraavan vuoden veroprosentit (tuloveroprosentti ja kiinteistöveroprosentit) Verohallinnolle viimeistään verovuotta edeltävän vuoden marraskuun 17. päivänä. Jos marraskuun 17. päivä on muu kuin arkipäivä, ilmoitus tulee tehdä viimeistään sitä seuraavana ensimmäisenä arkipäivänä (Laki säädettyjen määräaikain laskemisesta 150/1930 5 §). Vuoden 2025 tuloveroprosentti ja kiinteistöveroprosentit tulee näin ollen ilmoittaa Verohallinnolle viimeistään maanantaina 17.11.2025.
Kunnan tuloveroprosentti
Vuoden 2025 tuloveroprosentit tulee määrätä ja ilmoittaa 0,10 %-yksikön tarkkuudella.
Kouvolan tuloveroprosentin esitetään pysyvän ennallaan eli 8,90 prosentissa.
Kiinteistöveroprosentit
Kiinteistöverolain 11 §:n mukaan kunnanvaltuusto määrää kunnan kiinteistöveroprosenttien suuruuden laissa säädettyjen vaihteluvälien rajoissa ja sadasosan tarkkuudelle vuosittain etukäteen samalla, kun se vahvistaa varainhoitovuoden tuloveroprosentin.
Kiinteistöverolain perusteella vuodelle 2025 kiinteistöveroprosenttivälit ovat:
Kunnanvaltuuston tulee määrätä
- yleinen kiinteistöveroprosentti välillä 0,93–2,00
- maapohjan yleinen kiinteistöveroprosentti välillä 1,30–2,00
- vakituisen asunnon kiinteistöveroprosentti välillä 0,41–1,00
- muiden asuinrakennusten kiinteistöveroprosentti välillä 0,93–2,00
Kunnanvaltuusto voi määrätä
- voimalaitosten kiinteistöveroprosentti välillä 0,93–3,10
- yleishyödyllisen yhteisön veroprosentti välillä 0,00–2,00
- rakennuspaikan kiinteistöveroprosentti välillä 2,00–6,00
- rakentamattoman rakennuspaikan kiinteistöveroprosentti välillä 2,00-6,00 (KiintVL 12 b §:ssä mainituissa kunnissa alaraja on kunnanvaltuuston määräämä yleinen veroprosentti +3,00 %)
Kouvolan kaupungin kiinteistöveroihin ei esitetä muutoksia vuodelle 2026, vaan ne esitetään pidettäväksi vuoden 2025 tasolla.
Toimenpidealoite veroprosentista
Vuoden 2025 veroprosenttien hyväksymisen yhteydessä, 11.11.2024 (§ 72), kaupunginvaltuusto hyväksyi toimenpidealoitteen, jonka tavoitteena on luoda edellytykset Kouvolan kuntaveron keventämiselle tulevaisuudessa taloudellisesti kestävällä tavalla. Toimenpidealoitteessa esitetään laadittavaksi kymmenen vuoden strategia tämän tavoitetilan saavuttamiseksi. Toimenpidealoite (Kv 11.11.2024 § 72) on oheismateriaalina.
Veroprosentin keventämisen vaikutusta kaupungin talouteen on tarkasteltu toimenpidealoitteen perusteella. Suomen kuntien tuloveroprosenttien keskiarvo on 7,54 % vuonna 2025. Kouvolan tuloveroprosentin, 8,9, tuotto on kaupungille tosiasiallisesti noin 7,11 prosenttia vuonna 2025. Yksi tuloveroprosentti tuottaa kaupungille verotuloa noin 18 miljoonaa euroa vuodessa.
Kaupungin taloustilanne on muuttunut viime vuoden syksystä erityisesti verotulojen osalta. Vuoden 2025 sekä tulevien taloussuunnitelmavuosien verotulot ovat vuositasolla noin 5 miljoonaa euroa alhaisemmat kuin viime vuoden talousarviovalmistelussa arvioitiin. Heikentynyt työllisyystilanne ja yhteisöverojen kehitys ovat näkyvät myös valtakunnallisella tasolla.
Verotuottojen heikentyminen näkyy kaupungin vuoden 2025 tuloksessa sekä seuraavassa talousarviossa ja -suunnitelmassa. Tämän hetken näkemyksen mukaan veronalennus on mahdollista vasta, kun kaupungin taloutta saadaan tasapainotettua ja tasetta vahvistettua. Tämän arvioidaan toteutuvan aikaisintaan seuraavan valtuustokauden alussa. Asiaa arvioitaessa on huomioitava myös kaupungin kertyneen ylijäämän kasvattaminen taloudellista puskuria varten.
Kouvolassa on tällä hetkellä erittäin positiivisia näkymiä datakeskusinvestointien osalta. Näiden arvioidaan tuovan alueelle jopa satoja uusia ja pysyviä työpaikkoja sekä työllistävän lähivuosina rakennusvaiheessa samoissa määrin. Lisäksi UPM suunnittelee merkittävän aurinkoenergiainvestoinnin rakentamista alueelle. Näiden talousvaikutuksia ei ole huomioitu vielä taloussuunnittelukauden luvuissa, mutta niillä on positiivinen vaikutus kaupungin talouteen.
Kaupungin taloustilanteeseen vaikuttaa myös vuonna 2027 voimaan tuleva valtionosuusuudistus. Vaikka uudistuksella ei ratkaista Kouvolan talouden tulevaisuutta, vaikuttaa se kaupungin tulevaan tulorahoituspohjaan. Arvioitaessa kaupungin talousnäkymiä toimenpidealoitteessa esitetylle 10 vuoden ajanjaksolle, tulisi olla tiedossa valtionosuusuudistuksen vaikutus. Veroprosentin tason tarkastelu samanaikaisesti taloussuunnittelun kanssa on perusteltua. Veroprosenttitarkastelua ja mahdollisuutta sen keventämiseen on esitelty kaupunginhallituksen seminaarissa 12.5.2025.
Kaupunki on vuoden 2026 talousarvion ja vuosien 2026–2029 taloussuunnittelujen käsittelyn yhteydessä määritellyt pitkän aikavälin taloudellisia tavoitteita. Näistä yhtenä on todettu tuloveroprosentin alentamisen mahdollisuuden tarkastelu seuraavan valtuustokauden alussa. Tavoitteita tarkastellaan ja päivitetään tarvittaessa vuosittain talousarvion laadinnan yhteydessä.
Tavoitteisiin sisältyvät:
- Kertyneen ylijäämän kasvattaminen vuosittain 1 000–1500 euroon asukasta kohden, tavoitesumma yhteensä vähintään 78–115 miljoonaa euroa.
- Toimintakatteen kasvun hillitseminen 0–3,0 prosenttia vuosittain huomioiden toiminnassa ja julkisessa rahoituksessa tapahtuvat muutokset
- Investointitason alentaminen vuodesta 2029 lähtien noin 30 miljoonaan euroon vuositasolla tai 120 miljoonaan euroon neljän vuoden taloussuunnittelukausittain
- Lainakannan alentaminen kuntien keskiarvoon vuodesta 2029 lähtien.
- Tuloveroprosentin alentamisen mahdollisuuden tarkastelua seuraavan valtuustokauden alussa.
Toimenpidealoitteen vastaus
Vastauksena toimenpidealoitteeseen esitetään, että veroprosentin keventämisen mahdollisuus otetaan osaksi kaupungin pitkän aikavälin taloussuunnittelun tavoitteita ja sitä tarkastellaan vuosittain osana talousarvion laatimisprosessia. Tämä noudattaa Kouvolan kaupunkistrategian 2025–2029 linjausta tasapainoisesta taloudesta ja kilpailukykyisestä verotuksesta.
Talousjohtaja Hellevi Kunnas on kokouksessa paikalla asiantuntijana vastaamassa kysymyksiin.
Lisätietoja: talousjohtaja Hellevi Kunnas, puh. 020 615 5054, hellevi.kunnas(at)kouvola.fi
Kaupunginjohtajan ehdotus:
Kaupunginhallitus päättää
- ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä Kouvolan kaupungin veroprosentit vuodelle 2026 seuraavasti:
- tuloveroprosentti 8,90 %
ja kiinteistöveroprosentit
- yleinen kiinteistöveroprosentti 1,45 %
- maapohjan kiinteistöveroprosentti 1,45 %
- vakituinen asuinrakennus 0,65 %
- muu kuin vakituinen asuinrakennus 1,35 %
- voimalaitos 3,10 %
- yleishyödyllinen yhteisö 0,00 %
- rakentamaton rakennuspaikka, ei määritellä erikseen
- ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättää
- merkitä toimenpidealoitteeseen saadun vastauksen tiedoksi.
- todeta, että toimenpidealoite on käsitelty loppuun.
Kaupunginhallituksen päätös:
| Edellinen asia | Seuraava asia | |