Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kouvolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen lautakunta
Esityslista 22.05.2025/Asianro 6



Valtatien 6 (VT6) parantaminen Kouvolan kohdalla välillä Keltti-Tanttari, Kouvolan kaupungin lausunto (KASELY/513/2022)

31/10.03.02.00/2022

 

Tekninen lautakunta 22.05.2025  

   

Valmistelija: kaupungininsinööri Anne Ahtiainen, puh. 020 615 8574, anne.ahtiainen(at)kouvola.fi

Yhteenveto

Tekninen lautakunta antaa Kouvolan kaupungin lausunnon valtatien 6 parantamista koskevasta tiesuunnitelmasta ja siitä tehdyistä muistutuksista. Tiesuunnitelma kohdistuu välille Keltti – Tanttari.

Asian valmistelun tausta ja päätösvallan perusteet

Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (myöh. KAS-ELY) on laatinut liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain (LjMTL, 503/2005) mukaisen tiesuunnitelman Valtatien 6 parantaminen Kouvolan kohdalla välillä Keltti-Tanttari. KAS- ELY pyytää, että Kouvolan kaupunki antaa lausunnon tiesuunnitelmasta ja sitä vastaan tehdyistä muistutuksista.

Liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain 27 a § mukaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on pyydettävä suunnitelmasta lausunto niiltä maakuntien liitoilta ja kunnilta, joiden alueelle suunnitelma sijoittuu tai joiden alueella suunnitelman vaikutukset muutoin ilmenevät. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on varattava niille kunnille, joiden alueelle suunnitelma sijoittuu, mahdollisuus lausua suunnitelmasta tehdyistä muistutuksista.

Kouvolan kaupungin hallintosäännön 26 § mukaan tekninen lautakunta huolehtii liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain mukaan kunnalle kuuluvista tehtävistä. Em. laista käytetään jäljempänä nimitystä maantielaki.

Tiesuunnitelman sisältö ja lausuntopyynnössä esitetyt kysymykset

Nähtävillä olleen tiesuunnitelman merkittävimmät piirustukset löytyvät Väyläviraston www-sivulta: Valtatien 6 parantaminen Kouvolan kohdalla välillä Keltti - Tanttari - Väylävirasto. (Väylävirasto/Etusivu/fi/Suunnittelu ja rakentaminen/Kaikki hankkeet/ Vt 6 parantaminen Kouvolan kohdalla/Valtatien 6 parantaminen Kouvolan kohdalla välillä Keltti – Tanttari). Samasta www-osoitteesta löytyy myös tiedot siitä, miten hankkeen vuorovaikutus on tapahtunut.

Em. sivuilta löytyvä yleiskartta on tämän asian oheismateriaalina.

Suunnittelun tavoitteiksi on kirjattu seuraavat asiat:

  • Valtatien liikennöitävyys turvataan, kun huonokuntoinen Keltin silta korjataan.
  • Liikenteen sujuvuus ja turvallisuus paranevat oleellisesti. Jonot ja lyhyet ruuhkat poistuvat. Henkilövahinko-onnettomuudet ja liikennekuolemat vähenevät.
  • Kehittyvälle maankäytölle turvataan toimivat liikenneyhteydet.
  • Katuverkon järjestelyt selkeyttävät keskustan liikenneverkkoa ja tukevat sen kehittämistä. Kouvolan pohjoisosien yhteydet keskustaan ja Tervaskankaan alueelle paranevat.
  • Kaksi rautatien tasoristeystä poistuu.
  • Alemman tie- ja katuverkon kuormitus vähenee etenkin kaupungin keskusta-alueilla.
  • Jalankulun ja pyöräilyn liikenteen turvallisuus ja palvelutaso paranevat. Uusi yhteys Kymijoen yli on tärkein.
  • Melulle altistuvien asukkaiden määrä vähenee.

Koko Keltti – Tanttari -hankkeen kustannukseksi on arvioitu 106,1 milj.euroa, josta Kouvolan kaupungin osuus on 17,3 Me. Tiesuunnitelmaan kuuluva kustannusjakoesitys on oheismateriaalina.

Tiesuunnitelman yhteydessä on valmisteltu myös tiesuunnitelmaan liittyviä asemakaavoja sekä suunniteltu hankkeeseen kytkeytyneiden katujen katusuunnitelmia. Katusuunnitelmat ovat tiesuunnitelma-aineistossa informatiivisin piirroksina; niiden hallinnolliset päätökset tehdään kaupungin toimielimissä.

Kriittisin kohta tiesuunnitelman alueella on Keltin silta. KAS-ELY on tehnyt selvitystä sellaisesta ratkaisusta, joka tarvittaessa turvaisi Keltin sillan kohdan uudistamisen, jos koko välin rahoitukseen ei olisi mahdollisuutta. Tämä ratkaisu tarkoittaisi sitä, että ensimmäisessä vaiheessa rakennettaisiin vain Keltti-Puhjo-osuus. Tämän hankkeen kustannusennuste on 62,3 milj.euroa, josta Kouvolan kaupungin osuus on 3,8 milj.euroa. Kaupungin osuus koostuu Niskalan eritasoliittymän ramppien ja Vierunkadun ym. rakentamisesta.

Kouvolan kaupungin lausunto

Kouvolan kaupunki katsoo, että tiesuunnitelma täyttää sille asetetut tavoitteet. Hanketta on viety hyvässä yhteistyössä kaupungin, KAS-ELY:n ja konsulttien kesken.

Kaupungin kannalta olennainen seikka tiesuunnitelma-aineistossa on KAS-ELYn esitys Niskalantien osuuden hallinnollisen luokan muutoksesta. Lausuntopyynnössä esitetyissä kysymyksissä kysytään asiasta seuraavasti:

Onko kaupungilla huomauttamista suunnitelmassa esitettyihin maanteiden hallinnollisen luokan muutoksiin tai lakkaamisiin?

Hyväksyykö kaupunki maantien 14573 (Niskalantie) ja sen rinnalla olevan jalankulku- ja pyöräilytien (J3) muuttamisen ensin yksityistieksi paalun 180 ja Kytöahontien välillä ja muuttamaan sitten kaduksi, kun alueelle on laadittu asemakaavat? (Suunnitelmakartta T214-2)

Suostuuko kaupunki vastaamaan ensin yksityiseksi tieksi muuttuvan maantien 14573 osan tienpidosta sekä sen erityistä hoitoa vaativien laitteiden ja rakenteiden (esim. pumppaamo ja valaistus) kunnossapidosta hankkeen valmistuttua? 

Niskalantietä koskeva hallinnollinen muutos kohdistuu siis Niskalantien eritasoliittymän rampin R1 liittymän ja Kytöahontien liittymän välille. Osuus alkaa ja päättyy maantiehen. Tämän johdosta Kouvolan kaupunki katsoo, että tien hallinnollisen luokan muuttaminen noin 400 metrin matkalla on epätarkoituksenmukainen ratkaisu.

Lisäksi kaupunki muistuttaa, että yksityistielain 84 § (Kunnan avustus) mukaan ”Kunta päättää sen varoista yksityistien tienpitoon myönnettävistä avustuksista, avustuksen ehdoista ja käytön valvonnasta samoin kuin tien tekemisen tai kunnossapidon ottamisesta kokonaan tai osaksi kunnan suoritettavaksi. Edellytyksenä avustuksen myöntämiselle tienpitoon on, että tietä koskevien asioiden hoitamista varten on perustettu tiekunta ja että tiekuntaa ja yksityistietä koskevat tiedot yksityistierekisterissä sekä tie- ja katuverkon tietojärjestelmässä ovat ajantasaiset niin kuin 50 §:ssä edellytetään.

Kouvolan kaupunki on aiemmin tehnyt päätöksen, jonka mukaan:

  1. Kunta pitää kustannuksellaan kunnossa ne, jo nykyisin kunnossapitämänsä yksityistiet, joilla on maankäytöllistä merkitystä ja jotka tullaan asemakaavoittamaan lähivuosina. 
  2. Kunta pitää kustannuksellaan kunnossa ne, jo nykyisin kunnossapitämänsä yksityistiet, joilla on merkittävää läpikulkuliikennettä ja jotka alkavat ja/tai päättyvät asemakaava-alueelle. Merkittävän läpikulkutien keskimääräinen vuorokausiliikenne (KVL) on yli 400. 
  3. Kunta pitää kustannuksellaan kunnossa myös asemakaava-alueelle johtavan yksityistien, jos yksityistien liikenne huomattavasti lisääntyy asemakaavan toteuttamisen / muutoksen seurauksena ja yksityistie on ainoa tieyhteys asemakaava-alueelle. 

Lisäksi Kouvolan kaupunki on päättänyt, että kunnan kunnossapito tarkoittaa normaaleja hoitotoimia; teiden peruskorjaus ei kuulu tähän avustukseen. 

Niskalantien osuuden ottaminen kaupungin tienpitoon on siten vastoin kaikkia kaupungin tekemiä yleisiä päätöksiä yksityisteiden kunnossapidosta: tieosuus ei ole nykyisin kaupungin kunnossapidossa eikä kaupunki ole ryhtynyt tienpitäjäksi millään yksityistiellä. Lisäksi yksityistielaki edellyttää tiettyjä seikkoja kaupungin kunnossapitämille yksityisteille, joiden täyttymisestä ei tässä tapauksessa ole varmuutta.

Kouvolan kaupunki myös epäilee, ettei tässä tapauksessa täyty yksityistielain tarkoitus eikä yksityistielain mukaisen tieoikeuden perustamisen edellytykset. Myöskään maantielain 89 §:n mukainen edellytys maantien lakkauttamisessa ei taida täyttyä (tietä ei pitäisi enää käyttää yleiseen liikenteeseen).

Kaupunki ei vastusta sitä, että Niskalantien osuus jossain vaiheessa muuttuisi kaduksi, kun kaavoitus etenee ja alueidenkäyttölain mukaiset edellytykset täyttyvät kadunpitopäätökselle. Kaupunki esittää, ettei tiesuunnitelmassa esitettyä hallinnollista muutosta tehdä eli Niskalantien tiesuunnitelmassa esitetty osuus pysyy edelleen maantienä. Myös erityistä hoitoa vaativat laitteet ja rakenteet (mm. katuvalaistus) pysyvät tällöin valtion omistuksessa ja ylläpidossa.

Sinänsä suunnitelmakartalle T214-2 on merkittykin em. osuudelle maanteihin kuuluvat suoja-alueet sekä tiealueen rajat.

Tiesuunnitelmaan on merkitty suoja-alueet. Suunnitelmaselostuksen mukaan maanteiden 12 ja 6 suoja-alue ulottuu 30 ja maanteiden 365 ja 14573 suoja-alue ulottuu 20 metrin etäisyydelle ajoradan keskiviivasta. Suunnitelmaselostuksen ja suunnitelmakarttojen perusteella suoja-alue osoitetaan myös asemakaava-alueelle.

Suoja-alueeseen ei sinällään ole lausuttavaa, kun suoja-alue kohdistuu esimerkiksi asemakaavan mukaiselle suojaviheralueelle tai yleisen tien alueelle (LT). Kun suoja-alue ulottuu esim. asemakaavan mukaiselle katualueelle, voi suoja-aluetta koskeva määräys olla kunnallisen itsehallinnon vastainen. Myös suojaviheralueelle tulisi voida istuttaa kasvillisuutta, jos sillä voidaan estää näköyhteys maantien mukaiselle tiealueelle. Esim. TRAFICOM/602476/05.03.160.01/2021 päätöksessä suoja-alue ulotettiin vain asemakaavan mukaisen liikennealueen rajalle.

Lisäksi kaupunki pyytää täsmennystä suunnitelma-asiakirjoihin sen osalta, että maantiet M4 ja M5 (Valkealanväylän ja Ahlmanintien liittymässä) lisätään asiakirjoihin maanteinä ja suunnitelmaselostuksiin ym. kirjataan niiden tiedot. Jossakin asiakirjoissa on luettavissa, että K2 päättyy paalulle 1960 asti, vaikka se suunnitelmakartan T214-5 mukaan päättyy jo paalun (noin) 1800 jälkeen. Myös kadun K11 valaistus on kirjattu siten, että se ehkä tarkoittaa M5:n valaistusta. Senkin osalta tarkastanette myös valaistuksen sijoituksen.

Koska katuihin liittyvät suunnitelmat ovat asiakirjoissa vain informatiivisenä, niihin ei oteta tässä lausunnossa kantaa.

KAS-ELY on lausuntopyynnössään kysynyt myös seuraavia seikkoja:

Osallistuuko kaupunki maantien tekemisestä aiheutuviin rakentamis- ja kunnossapitokustannuksiin tiesuunnitelman kustannusarviossa ja kustannusjakoehdotuksessa esitetyllä tavalla? Hankkeen kokonaiskustannukset on arvioitu 106,1 miljoonaksi euroksi (MAKU-ind. 145; 2020 = 100, alv 0 %), josta kaupungin osuudeksi esitetään indeksiin sidottua 17,3 miljoonaa euroa.

Toteuttaako kaupunki suunnitelman toteuttamisen edellyttämät katujärjestelyt Vierunkatu, Katajaharjuntie, Ahlmanintie ja Kouvolanväylä samanaikaisesti tietöiden kanssa?

Sitoutuuko kaupunki siihen, että Kaakkois-Suomen ELY toimii hankkeen urakkasopimuksen mukaisena rakennuttajana myös tiehankkeen aiheuttamien välttämättömien katujärjestelyiden osalta?

Kouvolan kaupungin tekninen lautakunta on päätöksellään 11.1.2022 § 5 päättänyt tehdä sopimuksen tämän tiesuunnitelman ja siihen liittyvien katusuunnitelmien laatimiseen liittyvästä kustannusjaosta sekä käytännön järjestelyistä. Tämän päätöksen kautta kaupunki on sitoutunut myös tiesuunnitelmassa esitettyjen katujärjestelyjen toteuttamiseen.

Vaikkakin kysymyksessä puhutaan maantien tekemisestä, sisältyy hankkeen kokonaiskustannusarvioon myös katujen rakentamisen kustannuksia. Näihin kuuluvat edellä lausuntopyynnön kysymyksessä esitetyt kadut sekä Katajaharjuntiehen liittyvät sillat (S15 ja S16). Kuten aiemmin todettu, on suunnitelmaa, siihen liittyvää kaavoitusta ja katusuunnitelmia viety hyvässä hengessä eteenpäin kaupunginkin tavoitteet huomioituna. Siihen liittyen kaupunki hyväksyy suunnitelmassa esitetyt, sille kuuluvat kustannukset sen mukaisina kuin ne on esitetty.

Kaupunki esittää, että kun hanke lähtee eteenpäin (I-vaihe, II-vaihe tai molemmat yhteensä), rakennusurakka toteutetaan yhteishankkeena. Väylävirasto / ELY-keskus voi toimia hankkeen urakkasopimuksen mukaisena rakennuttajana myös tiehankkeen aiheuttamien välttämättömien katujärjestelyiden osalta. Kaupunki pyytää, että hankkeen aikataulu saatetaan kaupungille tiedoksi mahdollisimman ajoissa.

Lausuntopyyntökirjeessä oli mukana lista kysymyksiä, joihin KAS-ELY toivoo saavansa vastaukset lausunnon ohessa. Nämä kysymykset ja niihin annetut vastaukset ovat liitteenä lukuun ottamatta muutamaa asiaa, joihin on jo vastattu edellä.

KAS-ELY on toimittanut kaupungille 1.4.2025 sille toimitetut kuusi (6) muistutusta. Suunnitelmasta annetut muistutukset ovat oheismateriaalina ja Kouvolan kaupungin antamat lausunnot niistä löytyvät liitteestä.

Kaupunki lähettää tiesuunnitelma-aineistosta puuttuvat kaavakartat / -otteet kaavamääräyksineen lausunnon yhteydessä. (Näitä kaavoja ei ole mukana teknisen lautakunnan listalla).

Lisätietoja: kaupungininsinööri Anne Ahtiainen, puh. 020 615 8574, anne.ahtiainen(at)kouvola.fi

Teknisen johtajan ehdotus:

Tekninen lautakunta päättää antaa Kaakkois-Suomen ELYlle edellä esitetyt lausunnot Valtatien 6 (VT6) parantamista koskevasta tiesuunnitelmasta välillä Keltti-Tanttari sekä suunnitelmasta tehdyistä muistutuksista.

Teknisen lautakunnan päätös: