RSS-linkki
Kokousasiat:https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Esityslista 27.01.2025/Asianro 7
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
Edunvalvontasuunnitelma 2025-2028
8491/00.04.00/2024
Kaupunginhallitus 25.11.2024 § 251
Valmistelija: apulaiskaupunginjohtaja Tuukka Forsell, puh. 020 615 9333, tuukka.forsell(at)kouvola.fi
Yhteenveto
Kouvolan kaupungin edunvalvonnan tavoitteena on edistää kaupunkistrategian ja sen keskeisten ohjelmien tavoitteita ja tuoda sitä kautta hyvinvointia ja elinvoimaa Kouvolalle ja sen asukkaille. Edunvalvonnalla tarkoitetaan tässä yhteydessä vaikuttamista päätöksentekoon kohteissa, jotka eivät ole suoraan kaupungin päätäntävallassa. Kouvolan kaupungin ensimmäinen edunvalvontasuunnitelma tehtiin vuosille 2022–2025 ja nyt kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi esitetään edunvalvontasuunnitelmaa vuosille 2025-2028.
Keskeiset vuosien 2025-2028 edunvalvontakohteet sisältyvät seuraaviin teemoihin: Yritykset, työpaikat ja osaaminen; Liikenneväylät ja logistiikka; Valtionhallinto ja lainsäädäntöuudistukset. Läpileikkaavana teemana on vihreä siirtymä eli vaikuttaminen keinoihin kohti hiilineutraalia Kouvolaa 2030.
Edunvalvontasuunnitelma esitetään hyväksyttäväksi kaupunginhallituksessa, minkä lisäksi se tuodaan tiedoksi myös kaupunginvaltuustolle.
Edunvalvontasuunnitelma ja edunvalvontakortit
Kouvolan kaupungin ensimmäinen edunvalvontasuunnitelma tehtiin vuosille 2022–2025. Edunvalvonnalla tarkoitetaan tässä yhteydessä vaikuttamista päätöksentekoon kohteissa, jotka eivät ole suoraan kaupungin päätäntävallassa. Tavoitteena on luoda yhteinen ymmärrys edunvalvontaa tekevien johtavien viranhaltijoiden ja luottamushenkilöiden välille siitä, mitkä ovat keskeisemmät edunvalvontakohteet lyhyellä aikavälillä eli taloussuunnittelukaudella (1–4 v). Pitkän aikavälin (4–10 v) strategiset tavoitteet on määritelty kaupunkistrategiassa.
Kouvolan kaupungin edunvalvonnan tavoitteena on edistää kaupunkistrategian ja sen keskeisten ohjelmien tavoitteita ja tuoda sitä kautta hyvinvointia ja elinvoimaa Kouvolalle ja sen asukkaille. Keskeiset edunvalvontakohteet sisältyvät seuraaviin teemoihin: Yritykset, työpaikat ja osaaminen; Liikenneväylät ja logistiikka; Valtionhallinto ja lainsäädäntöuudistukset. Läpileikkaavana teemana on vihreä siirtymä eli vaikuttaminen keinoihin kohti hiilineutraalia Kouvolaa 2030.
Kaupungin kannalta keskeiset lainsäädäntöuudistukset on kuvattu omalla kortilla, kuten myös valtionhallinnon toimielimiin ja tehtäviin vaikuttaminen. Teemojen alla on yksilöityjä edunvalvontakohteita, jotka sisältävät tavoitteiden ja taustoituksen lisäksi konkreettiset toimenpiteet, aikataulun ja valmisteluvastuun. Ne esitetään edunvalvontakortteina. Valmisteluvastuun osalta korteilla esitetyille toimenpiteille on nimetty pääsääntöisesti toimialakohtaisesti toimialajohtaja tai palvelutason johtaja tai päällikkö. Kokonaisvastuu edunvalvonnasta on kaupunginjohtajalla. Poliittiset päättäjät osallistuvat edunvalvontaan omien kanaviensa kautta.
Edunvalvontakorttien päivitykset
Tämänvuotisessa päivityksessä edunvalvontakorteista on poistettu seuraavat kortit: Asuminen, Hyvinvointialue, TE-palvelujen siirto, Maakuntakaavoitukseen vaikuttaminen sekä Hyötyvirta. Edunvalvontakortteja on myös yhdistetty joltain osin pyrkien muodostamaan selkeämpiä ja yhtenäisempiä edunvalvontakokonaisuuksia. Uutena korttina on lisätty Lähijunaliikenne.
Edunvalvontasuunnitelman ja edunvalvontakorttien perusajatus säilyy päivityksessä, mutta korttien määrä vähenee merkittävästi priorisoinnin ja korttien yhdistämisen myötä. Aiemmin kortteja oli yhteensä 23, kun niiden uusi määrä on 14. Tavoitteena on, että tiivistämisen ja priorisoinnin myötä edunvalvonnan painopisteet tulevat paremmin esiin, edunvalvontatoimenpiteisiin tulee selkeämpi fokus ja edunvalvonnan seuranta sekä suunnittelu helpottuvat.
Suunniteltujen edunvalvontakohteiden lisäksi kaupungilla täytyy olla valmius reagoida yllättäviin toimintaympäristömuutoksiin, jotka uhkaavat Kouvolan elinvoimaa ja hyvinvointia tai mahdollistavat elinvoimaa ja hyvinvointia lisäävät ratkaisut. Edunvalvonnan toteutumista tuetaan aktiivisella viestinnällä.
Edunvalvonnan toimenpiteiden ja tavoitteiden toteutumisen seuranta
Edunvalvonnan toimenpiteiden ja tavoitteiden toteutumista on seurattu ylätasolla kaupungin elinvoimaryhmässä ja yksityiskohtaisemmin toimialojen eri ryhmissä. Merkittäviä edunvalvonnallisia onnistumisia saatiin vuoden 2024 aikana mm. liikenneinfran edistämisen osalta (VT15- ja VT12-rahoitus sekä panostukset Savo-Karjalan radan parannustoimenpiteisiin) sekä Ratamon yöpäivystyksen säilyttämispäätöksen myötä.
Aktiivista edunvalvontaa ja toimenpiteitä tehtiin kattavasti ja monipuolisesti niin kaupungin johtotasolla kuin toimialoilla ja palveluissakin. Aktiivisesta edunvalvontatyöstä ja vaikuttamisesta ovat osoituksena myös useat ministeritason tapaamiset ja vierailut.
Edunvalvontatyön tulee olla suunnitelmallista ja tavoitteellista. Edunvalvonnan suunnitelma hyväksytetään kaupunginhallituksessa vuosittain talousarviovalmistelun yhteydessä, ja sen toteutumista seurataan säännöllisesti sisäisesti elinvoimaryhmässä ja tarvittaessa kaupunginhallituksessa. Suunnitelma tuodaan valtuustolle tiedoksi vuosittain. Edunvalvontakorttien päivitys on jatkuvaa.
Edunvalvontasuunnitelma 2025–2028 ja siihen liittyvät edunvalvontakortit ovat liitteenä teemoittain koottuna.
Lisätietoja: kehittämispäällikkö Ilari Huhtinen, puh. 020 615 6256, ilari.huhtinen(at)kouvola.fi, apulaiskaupunginjohtaja Tuukka Forsell, puh. 020 615 9333, tuukka.forsell(a)kouvola.fi
Kaupunginjohtajan ehdotus:
Kaupunginhallitus päättää
- hyväksyä Edunvalvontasuunnitelman 2025–2028,
- ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättää merkitä Edunvalvontasuunnitelman vuosille 2025–2028 tiedoksi.
Kaupunginhallitus päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa, ja se on nähtävillä yleisessä tietoverkossa 26.11.2024 lukien.
Asian käsittely:
Keskustelun aikana kaupunginhallitus päätti yksimielisesti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi.
Kaupunginhallituksen päätös:
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti palauttaa asian uudelleen valmisteluun.
____________
Kaupunginhallitus 27.01.2025
Valmistelija: apulaiskaupunginjohtaja Tuukka Forsell, puh. 020 615 9333, tuukka.forsell(at)kouvola.fi
Asian tausta ja päätösvallan peruste
Edunvalvontasuunnitelman edellisen käsittelyn 25.11.2024 ja uudelleen valmisteluun palauttamisen jälkeen edunvalvontasuunnitelmaan ja sen alaisiin edunvalvontakortteihin on tehty päivityksiä ja täsmennyksiä. Asian valmistelutilannetta on tiiviisti avattu kaupunginhallitukselle 13.1.2025 kokouksen ajankohtaisissa infoasioissa, minkä lisäksi aihetta on esitelty päättäjille myös kaupunginvaltuuston strategiaseminaarin yhteydessä 20.1.2025.
Kuntalain 39.3 §:n mukaisesti kunnanhallituksen tulee valvoa kunnan etua ja, jollei hallintosäännössä toisin määrätä, edustaa kuntaa ja käyttää sen puhevaltaa.
Hallintosäännön § 21 mukaan kaupunginhallituksen tehtävänä on päättää asioista, joita ei ole säädetty tai määrätty muulle kaupungin monijäseniselle toimielimelle, viranhaltijalle tai luottamushenkilölle sekä vastata muun kaupunginhallituksen toimialaan liittyvän lainsäädännön noudattamisesta.
Edunvalvontasuunnitelmaan tehdyt päivitykset ja muutokset
Merkittävänä lisäyksenä edunvalvontasuunnitelmaan 2025–2028 on avattu suunnitelman yhteyttä kaupunkistrategiaan. Kaupungin edunvalvonnan tavoitteena on edistää kaupunkistrategian ja sen keskeisten ohjelmien tavoitteita ja tuoda sitä kautta hyvinvointia ja elinvoimaa Kouvolalle ja sen asukkaille. Edunvalvonnalla edistetään kaupunkistrategian visiota: Kaakkois-Suomen keskus; aktiivisten kaupunki keskel kaikkee -visio asemoi Kouvolaa Kaakkois-Suomen suurimpana sekä logistisesti helposti saavutettavana ja erinomaisten yhteyksien päässä olevana kaupunkina. Samalla vahvistetaan ja luodaan edellytyksiä kaupunkistrategian yhteisille kasvukärjille, joita ovat lapset, nuoret ja yritykset. Edunvalvontakorttien toimenpiteillä edistetään niitä kasvukärkien pohjalta luotuja kaupunkistrategian yhteisiä tavoitteita, joissa tavoitteen saavuttaminen vaatii toteutuakseen vaikuttamista kohteisiin, jotka eivät ole suoraan kaupungin päätäntävallassa. Edunvalvonnan yhteydestä kaupunkistrategiaan on lisäksi kerrottu suunnitelmassa tarkemmin teemakohtaisesti avaten yhteyttä kaupunkistrategian tavoitekohtiin.
Edunvalvontasuunnitelmaan on lisätty myös osio taloudellisten vaikutusten arvioinnista ylätasolla ja joidenkin konkreettisten esimerkkien kautta. Kokonaisuutena kaupungin edunvalvonnalla tavoitellaan positiivia taloudellisia vaikutuksia Kouvolalle. Taloudelliset vaikutukset voivat olla suoria (esim. valtionosuuksien lisäys, investointituet, tukirahoitus) tai epäsuoria (työpaikkojen määrä, uudet yritykset ja kiinteistöt, yritysten liikevaihdon kasvu), jolloin taloudellinen hyöty tulee kaupungille kasvavina verotuloina ja vähenevinä työllisyyden hoidon kustannuksina. Taloudelliset vaikutukset parantavat myös asukkaiden hyvinvointia sekä yrityksien toimintaedellytyksiä.
Muita keskeisiä lisäyksiä suunnitelmaan ovat yhteistyön ja verkostojen merkitys vaikuttavan edunvalvonnan toteuttamisessa. Erityisen iso merkitys edunvalvonnan vaikuttavuudella ja onnistumisessa on poliittisilla päättäjillä. Kaupunkimme kansanedustajat ovat keskeisessä asemassa, kun pyritään vaikuttamaan päätöksiin kansallisella tasolla. Toisaalta tärkeää on huolehtia siitä, että myös paikallisen tason päättäjät saavat riittävästi tietoa ja pystyvät tekemään edunvalvontaa omien verkostojensa kautta. Tavoitteena on lisätä ja parantaa tiedonkulkua ja kirkastaa yhteistä tilannekuvaa sekä välittää aktiivisemmin tietoa edunvalvonnan tilannekuvasta ja tavoitteista päättäjien suuntaan.
Edunvalvontasuunnitelman läpileikkaaviin teemoihin on lisätty Vihreän siirtymän lisäksi kaupunkistrategian mukaiset toiminnan linjaukset (hallittu ja vakaa talous sekä sujuvat ja toimivat palvelut). Edunvalvontasuunnitelman lisäksi on tehty päivityksiä yksittäisille edunvalvontakorteille. Täsmennyksiä on tehty Elintarvikeala ja maatalouskortille, johon lisättiin oma toimenpiderivi C-tukialueen laajentamisesta Kouvolaan sekä nostettiin selkeämmin esiin maataloustukien strateginen merkitys. Muita päivitettyjä kortteja ovat mm. Koulutustarjonta, kulttuuri ja liikunta -kortti, Lainsäädäntöuudistukset -kortti sekä Työ- ja koulutusperäinen maahanmuutto -kortti. Lisäksi kaikki edunvalvontakortit on läpikäyty tavoitteiden ja toimenpiteiden osalta ja niitä on pyritty vielä konkretisoimaan ja kirkastamaan.
Kaupunginvaltuuston strategiaseminaarin edunvalvonnan esittelyn yhteydessä saadut kommentit on kirjattu ylös, ja niitä hyödynnetään edunvalvonnan jatkokehittämisessä sekä edunvalvontasuunnitelman tulevissa päivityksissä.
Edunvalvontasuunnitelma 2025–2028 ja siihen liittyvät edunvalvontakortit ovat liitteenä teemoittain koottuna.
Päätös saatetaan tiedoksi myös Kouvola Innovation Oy:lle (Kinno) sen toimenpiteiden osalta.
Lisätietoja: kehittämispäällikkö Ilari Huhtinen, puh. 020 615 6256, ilari.huhtinen(at)kouvola.fi, apulaiskaupunginjohtaja Tuukka Forsell, puh. 020 615 9333, tuukka.forsell(a)kouvola.fi
Kaupunginjohtajan ehdotus:
Kaupunginhallitus päättää
- hyväksyä Edunvalvontasuunnitelman 2025–2028 ja
- ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättää merkitä Edunvalvontasuunnitelman vuosille 2025–2028 tiedoksi.
Kaupunginhallituksen päätös:
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |