Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kouvolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 14.11.2024/Pykälä 216



Sopimus valtatien 6 melusuojauksesta Tykkimäen kohdalla, Kouvola

8348/10.03.02.00/2024

 

Tekninen lautakunta 14.11.2024 § 216

   

Valmistelija: kaupungininsinööri Anne Ahtiainen, puh. 020 615 8574, anne.ahtiainen(at)kouvola.fi

Talousarvio 2025 & taloussuunnitelma 2025-2028 -luonnokseen on kirjattu, että Käyrälammen kehittäminen jatkuu Kouvolan kaupungin kärkihankkeena vielä vuonna 2025. Talousarviokirjassa (luonnoksessa) on kerrottu, että vuonna 2025 toteutetaan mm. Käyrälammen alueen melunsuojaus sekä ydinkeskustan ja Tykkimäen suunnista tulevien kevyen liikenteen väylien parantaminen.

Käyrälammen alueen melunsuojaus rakentuu VT6:n alueelle ja se tulee olemaan osa VT6:n pidempää melunsuojausta. Koska VT6:n melunsuojaus ei toteutune lähiaikoina ja Tykkimäen Resort -alue tarvitsee melunsuojausta, on maantien tienpitäjälle (Kaakkois-Suomen ELY-keskus, myöh. KAS-ELY-L) esitetty, että kaupunki toteuttaa tämän kohdan melunsuojauksen tässä vaiheessa.

Suunniteltu melunsuojaus esitetään liitteessä.

Melunsuojauksen toteuttamisen kustannusjaossa noudatetaan Kuntaliiton julkaisussa "Kunnan ja valtion kustannusvastuun periaatteet maantien pidossa" (nk. sininen kirja) esitettyjä periaatteita. Julkaisu löytyy internetistä: https://www.kuntaliitto.fi/julkaisut/2010/1368-kunnan-ja-valtion-kustannusvastuun-periaatteet-maantien-pidossa. Kyseisen julkaisun mukaan, jos kunta kaavoittaa olemassa olevan tien läheisyyteen sellaista toimintaa, joka tarvitsee melusuojausta, vastaa kunta meluntorjunnan kustannuksista. Kustannusjaoksi on kuitenkin tässä kohtaa esitetty jakoperiaatetta 50/50 (Kouvolan kaupunki 50 % ja KAS-ELY-L 50%), koska kyseisellä paikalla on aiemminkin ollut majoitustoimintaa, eli kyse ei ole puhtaasti uudesta toiminnasta. (Leirintäalue on ollut sijoillaan jo ennen valtatien 6 nykyistä linjausta, joka rakennettiin 70-luvun lopulla.) Tämän johdosta valtiokin voi osallistua melunsuojauksen kustannuksiin, eikä em. sinisen kirjan tekstiä sovelleta sellaisenaan tässä kohtaa.

Tämän melunsuojauksen kustannusten osalta on kuitenkin sovittu, että KAS-ELY-L ei osallistu tämän kohdan rahoittamiseen, mutta nyt jakoperusteena oleva osuus tämän hankkeen kustannuksista tullaan vähentämään täysimääräisenä Kouvolan kaupungin kustannusosuudesta joko kokonaan tai osittain Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen toteuttaessa kohteen "Valtatien 6 parantaminen Kouvolan kohdalla välillä Keltti-Tanttari".

Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen esittämä sopimus hankkeen toteuttamisesta on liitteenä. Toteuttamissopimus tehdään, kun joku muu kuin maantielain mukainen tienpitäjä rakentaa maantien alueelle. (Vrt. yhteistyö- / rahoitussopimus, joka tehdään, kun ELY-keskus toimii rakentajana, mutta kustannuksia tulee myös kaupungille.)

Meluesteet sijoittuvat maantiealueelle ja ovat sopimuksen mukaan jatkossa tienpitäjän omaisuutta ja tienpitäjä vastaa niiden kunnossa- ja puhtaanapidosta. KAS-ELY-L on hyväksynyt osaltaan suunnitelmat jo aiemmin.

Lisätietoja: tekninen johtaja Hannu Tylli, puh. 020 615 8570, hannu.tylli(at)kouvola.fi ja rakennuttajapäällikkö Markku Brandtell, puh. 020 615 5445, markku.brandtell(at)kouvola.fi.

Teknisen johtajan ehdotus:

Tekninen lautakunta päättää hyväksyä liitteessä esitetyn sopimuksen valtatien melusuojauksen toteuttamisesta.

Tekninen lautakunta määrää rakennuttajapäällikön (yhdyskuntatekniikka) allekirjoittamaan sopimuksen.

Teknisen lautakunnan päätös:

Tekninen lautakunta hyväksyi päätösehdotuksen.

Teknisen lautakunnan varapuheenjohtaja Sari Melkko poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn ajaksi (Yhteisöjäävi, hallintolaki 28 § 1, kohta 5).

____________