Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kouvolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Esityslista 30.09.2024/Asianro 4



Talousarvio 2025 ja taloussuunnitelma 2025-2028

7091/02.02.00/2024

 

Kaupunginhallitus 30.09.2024  

   

Valmistelija: talousjohtaja Hellevi Kunnas, puh. 020 615 5054, hellevi.kunnas(at)kouvola.fi

Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi.

Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.

Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan.

Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa.

Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.

Kouvolan taloudellinen tilanne

Kouvolan kaupunki on määrätietoisesti sopeuttanut talouttaan vastaamaan muuttuvaa väestömäärää ja -rakennetta. Tämä on tarkoittanut palveluverkkojen kokonaisvaltaista päivittämistä ja palvelujen tuottamistapojen kehittämistä ja uudelleen arvioimista. Kaupungista riippumattomat tekijät, kuten valtionosuuksissa, verotuloissa ja valtakunnallisissa palkkaratkaisuissa tapahtuneet muutokset ovat lisänneet tasapainottamistarvetta. Vaikka kaupungin menokehitystä on saatu hillittyä, niin riittävien talouden tasapainottamistoimenpiteiden toteutumiseen menee useampi vuosi. Kaupungin tulee pystyä luomaan taloudellisesti tasapainoinen tilanne, joka kestää tilapäiset talouden vaihtelut. Samanaikaisesti tulee valmistautua väestömääräennusteiden mukaiseen palvelutarpeen muutokseen. Erityisesti lasten ja nuorten määrä tulee vähenemään merkittävästi. Kaikessa palvelutuotannossa tulee pystyä sopeutua tulevaan väestöpohjaan, -rakenteeseen ja siitä johtuvaan muutokseen. Kaupungin saama tulorahoitus tulee pienenemään negatiivisen väestökehityksen takia. Kaikissa kaupungin palveluissa tulee etsiä uusia, kustannustehokkaampia tapoja tuottaa palveluja vähenevien resurssien puitteissa.

Vuosi 2023 oli positiivinen ainoastaan poikkeuksellisten hyvinvointialueuudistuksesta johtuvien verotulojen ja valtionosuuksien ansiosta. Vuoden 2024 talousarvion sekä tämän hetken tilinpäätösennusteen mukaan vuosi toteutuu tulokseltaan noin 11 milj. euroa negatiivisena. Myös vuoden 2025 talousarvioesitys on negatiivinen ja kertyneet alijäämät tulevat lähes käytettyä. Suunnitelman mukaan talous tasapainottuu suunnittelukaudella.

Talousarvioesitys vuodelle 2025 on 6,8 milj. euroa alijäämäinen. Kumulatiiviseksi eli kertyneeksi ylijäämäksi arvioidaan vuoden 2025 lopussa noin 2 milj. euroa. Vuoden 2024 alijäämä talousarvion mukaan on noin 10 milj. euroa ja kumulatiivinen ylijäämä vuoden 2024 lopussa on noin 9 milj. euroa. Aiempien säästötoimien lisäksi vuosille 2025-2028 asetettiin 10 miljoonan euron tavoite lisäsopeuttamiselle. Talousarvio ja -suunnitelma edellyttävät suunniteltujen toimenpiteiden toteuttamista tasapainoiseen tilanteeseen pääsemiseksi. Talousarvioesitykseen ei sisälly veronkorotuksia.

Kouvolan palveluverkkoa on analysoitu ja tehty kustannus- sekä toimintavertailua saman kokoluokan kuntiin jo useita vuosia. Vuoden 2023 alusta lähtien vertailua on syvennetty ja haettu julkisten tilastojen ulkopuolille jäävistä tekijöistä tietoja suoraan vertailukunnista. Tietoa on haettu esimerkiksi tukipalveluista, volyymeista sekä henkilöresursseista. Lisäksi kaupunki on arvioinut palvelujen lakisääteisyyttä. Selvitysten perusteella on tehty mittavia toimenpidetavoitteita vuoden 2025 talousarvioon. Vuosien 2025-2028 talousarviokehys sisältää yhteensä 10 milj. euroa uusia säästötavoitteita vuoteen 2028 mennessä. Toimialat tekevät tarkemmat esitykset toimenpiteiden kohdistumisesta ja lopullisen päätöksen tekee kaupunginvaltuusto 2.12.2024 hyväksyessään vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2025-2028 taloussuunnitelman. Talousarvion laskelmat, jotka sisältävät em. toimenpiteiden vaikutukset, osoittavat, että vuosi 2025 tulee olemaan tulokseltaan negatiivinen, mutta vuonna 2026 päästäisiin lievästi positiiviseen tulokseen. Em. toimenpiteiden vaikutukset vuosittain ovat:

Vuosi

Vuosisumma M€

Kumulatiivinen summa M€

2025

4,9

4,9

2026

2,1

7,0

2027

2,7

9,7

2028

0,5

10,2

 

Talousarvioon sisältyy myös aiempina vuosina tehtyjen toimenpiteiden lisävaikutukset suunnitelmakaudelle. Vuodelle 2024 asetettujen toimenpiteiden lisävaikutukset ensi vuodelle ovat 5,0 milj. euroa. Edellä mainittujen kumulatiivinen vaikutus yhteensä 2025 on 19,3 milj. euroa. Yhteensä ensi vuosi sisältää säästötoimenpiteitä kumulatiivisesti noin 24 milj. euroa ja vuonna 2028 summa on yhteensä 35 milj. euroa, kun huomioidaan myös vuoden 2024 talousarviossa asetetut tavoitteet.

Merkittävimmät muutokset taloussuunnittelukaudella

Vuoden 2025 talousarvioon sisältyvät merkittävimmät kustannuksien lisäykset ovat työllisyyspalvelujen siirto 11,6 milj. euroa, valtakunnallisten arvioiden mukaiset palkkojen korotukset 3 prosentin kasvulla (3,9 milj. euroa), ja muut välttämättömät kustannustason muutokset yhteensä 1,6 milj. euroa. Vähennyksinä on huomioitu aiempien säästötoimenpiteiden kustannusvaikutukset sekä uudet säästötavoitteet. Palveluverkkomuutoksista ja investoinneista johtuvat kustannuksien muutokset on otettu huomioon taloussuunnitelmavuosina, mutta luvut täsmentyvät vuosittain. Korkotasona korkokuluissa on käytetty yleisten ennusteiden mukaan vuonna 2025 3 %, vuonna 2026 2,5 %, 2027 lähtien 2,2 % ja sen jälkeen 2 %. Vaikka lainamäärä kasvaa, pysyvät korkokulut suunnilleen samalla tasolla korkotason alentuessa suunnitelmakaudella.

Valtionosuuksiin ja verotuloihin kohdistuu muutoksia vuonna 2025. Niiden välisiä summia muuttaa ansiotulovähennyksen poistuminen kunnallisverosta. Tämä lisää kuntien verotuottoja, mutta vastaava summa vähennetään valtionosuuksista eli muutos toteutetaan kustannusneutraalisti koko maan tasolla. Lisäksi kuntien vastuulle siirtyvät työllisyyspalvelut kasvattavat vuoden 2025 valtionosuuksia, tuoden kunnille myös näiden toimintojen järjestämisestä aiheutuvat kustannukset. Verotulot ja valtionosuudet eivät ole vertailukelpoisia vuoden 2024 ja vuoden 2025 osalta edellä mainittujen muutosten takia. Vuoden 2026 ja sen jälkeiset valtionosuudet eivät ole vielä arvioitavissa valtionosuusuudistuksen takia, vaan laskelmissa on käytetty nykyjärjestelmän mukaisia ennusteita. Verotulo- ja valtionosuusarviot perustuvat valtiovarainministeriön ja Suomen Kuntaliiton arvioihin. Summat täsmentyvät talousarviovalmistelun edetessä.

Kaupunginjohtajan talousarvioehdotus

Kaupunginjohtajan talousarvioehdotus perustuu kaupunginhallituksen päättämään kehykseen ja talous tasapainottuu taloussuunnittelukaudella. Lautakuntien käsittelyjen jälkeen on tehty muutoksia toimialojen välillä. Ohjaamon sekä työpajatoiminnan resurssit kustannuksineen on siirretty kasvatuksen ja opetuksen palveluista elinvoiman työllisyyspalveluihin. Ohjaamon siirrosta kaupunginhallitus on tehnyt päätöksen § 149 17.6.2024. Työpajatoiminnan siirto on kaupunginhallituksen käsittelyssä 14.10.2024.

Ulkoinen tuloslaskelma milj. e

TP 2023

TA 2024

TA 2025

TS 2026

TS 2027

TS 2028

Toimintatulot

47,5

42,7

41,8

40,4

41,0

40,3

Valmistus omaan käyttöön

1,8

1,9

2,3

2,3

2,3

2,3

Toimintamenot

-236,1

-231,4

-240,1

-236,6

-234,8

-237,8

Toimintakate

-186,8

-186,8

-196,1

-193,9

-191,6

-195,3

Verotulot

212,6

201,8

212,5

219,5

226,0

230,0

Valtionosuudet

18,1

-4,1

-1,5

-1,1

1,7

6,9

Rahoitustulot ja -menot

3,7

6,3

6,1

6,5

6,3

6,0

Vuosikate

47,6

17,2

21,0

31,0

42,5

47,6

Poistot ja arvonalentumiset

-27,9

-27,6

-27,9

-28,2

-30,0

-31,5

Tilikauden tulos

19,7

-10,4

-6,9

2,8

12,5

16,1

Tilinpäätöserät

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

Tilikauden yli/alijäämä

19,8

-10,4

-6,8

2,8

12,5

16,2

Kertynyt yli-/alijäämä

19,3

9,0

2,2

5,0

17,6

33,8

Kunnallisveroprosentti

8,61

8,61

8,90

8,90

8,90

8,90

Toimintakatteen muutos, %

-66,9

-66,9

5,0

-1,1

-1,2

1,9

Vuosikate, % poistoista

170,7

62,3

75,4

109,8

141,5

151,2

Vuosikate, euroa/asukas

603

221

272

406

561

635

Asukasmäärä vuoden lopussa

78 876

77 916

77 145

76 391

75 659

74 952

 

Lautakuntien talousarvioesitykset

Lautakunnat ovat osaltaan käsitelleet talousarvioesityksensä ja hyväksyneet ne kaupunginhallituksen kehyksessä määritellyn suuruisena lukuun ottamatta liikunta- ja kulttuurilautakuntaa sekä kasvatus- ja opetuslautakuntaa. Kaupunginhallitus palauttaa kyseiset ehdotukset lautakuntiin uudelleenvalmisteluun ja velvoittaa lautakuntia pysymään annetussa kehyksessä koko suunnitelmakauden osalta.

Lautakuntien päätökset/kehysylitykset

Kasvatus- ja opetuslautakunta, 1 000 e

TA 2025

TS 2026

TS 2027

TS 2028

Kehys

-146 907

-147 875

-148 564

-151 320

Lautakunnan päätös

-147 326

-148 419

-149 108

-151 864

Erotus

-419

-544

-544

-544

Sippolan ja Kääpälän koulujen pientenlastentalon malli sekä Viialan koulun jatko

Kasvatus- ja opetuslautakunta, 1 000 e

TA 2025

TS 2026

TS 2027

TS 2028

Kehys (huomioitu työpajan ja ohjaamon siirto)

-146 070

-146 994

-147 666

-150 405

Kaupunginjohtajan ta-ehdotus

-146 070

-146 994

-147 666

-150 405

Erotus

0

0

0

0

 

Liikuntalautakunta, 1 000 e

TA 2025

TS 2026

TS 2027

TS 2028

Kehys

-26 419

-24 610

-23 187

-23 344

Lautakunnan päätös

-26 576

-24 924

-24 881

-25 038

Erotus

-157

-314

-1 694

-1 694

Inkeroisten, Valkealan ja Kuusankosken uimahallien toiminnan jatkuminen teknisen käyttöiän ajan sekä Inkeroisten jäähallin toiminnan jatkuminen

Liikuntalautakunta, 1 000 e

TA 2025

TS 2026

TS 2027

TS 2028

Kehys

-26 419

-24 610

-23 187

-23 344

Kaupunginjohtajan ta-ehdotus

-26 419

-24 610

-23 187

-23 344

Erotus

0

0

0

0

 

Investoinnit ja palveluverkon kehittäminen

Investointien osalta toteutetaan lähtökohtaisesti vain sellaisia kohteita mistä saavutetaan käyttötaloussäästöjä. Talousarvioesityksen sisältämistä rakennusinvestoinneista ainoastaan teatterin laajennuksen ja peruskorjauksen osalta tämä ei täyty. Kokonaisuudessaan investointeja tarkastellaan 10 vuoden suunnitelmassa, jota päivitetään jatkuvasti toimintaympäristössä tapahtuvien muutosten mukaisesti.

Talousarvioon ja -suunnitelmaan sisältyvät merkittävimmät investoinnit ovat Marjoniemen yhtenäiskoulu, teatterin laajennus ja peruskorjaus, uimahallin peruskorjaus ja laajennus, Eskolanmäen liikuntahalli, kärkihankkeina Yritysalueet, Käyrälampi sekä Urheilupuisto. Muualla rahoitusmuodolla suunniteltuja kohteita ovat Inkeroisten monitoimitalo, Kuusankosken yhtenäiskoulu, Kaunisnurmen päiväkoti, keskuskeittiö sekä Monitoimiareena. Monitoimiareenan osalta tehdään vaihtoehtotarkasteluja. Keskuskeittiön osalta selvitetään sekä investointi- että tuotantotapaa. Kuusankosken kouluratkaisun osalta selvitetään eri toteuttamisvaihtoehtoja.

Investoinnit ja rahoitus

Investointimenot talousarviovuodelle 2025 ovat yhteensä 52,3 milj. euroa. Investointitulot, 1,5 milj. euroa, muodostuvat investointien luovutustuloista (1,0 milj. euroa) ja rahoitusosuuksista (0,5 milj. euroa).

Vuonna 2025 lainakannan arvioidaan kasvavan 30,0 milj. euroa vuoden 2024 muutettuun talousarvioon nähden ja olevan 4 692 euroa asukasta kohden.

Luonnos vuoden 2025 talousarviosta ja vuosien 2025-2028 taloussuunnitelmasta on oheismateriaalina.

Asiaa ovat kokouksessa esittelemässä erillisen aikataulun mukaisesti talousjohtaja Hellevi Kunnas, apulaiskaupunginjohtaja Tuukka Forsell, sivistysjohtaja Veikko Niemi, tekninen johtaja Hannu Tylli, henkilöstöjohtaja Päivi Karhu, toimitilajohtaja Katja Ahola, kehittämispäällikkö Karoliina Kanerva sekä tytäryhteisöjen toimitusjohtajat tai heidän edustajansa.

Lisätietoja: talousjohtaja Hellevi Kunnas, puh. 020 615 5054, hellevi.kunnas(at)kouvola.fi

Kaupunginjohtajan ehdotus:

Kaupunginhallitus päättää:

  1. palauttaa liikunta- ja kulttuurilautakunnan sekä kasvatus- ja opetuslautakunnan talousarvion vuodelle 2025 sekä talous- ja henkilöstösuunnitelman vuosille 2025-2028 uudelleenvalmisteluun ja velvoittaa lautakuntia pysymään annetussa kehyksessä koko suunnitelmakauden osalta.
  2. palauttaa vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2025-2028 taloussuunnitelman uudelleenvalmisteluun.

Kaupunginhallituksen päätös: