Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kouvolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 23.05.2022/Pykälä 154



Kouvolan kaupungin takaamien Kymijoen Kyläkuitu Osuuskunnan Kymenlaakson Osuuspankin lainojen sekä Kouvolan kaupungin osuuskunnalle myöntämien lainojen maksuehtojen muutokset

1495/02.05.07/2022

 

Kaupunginhallitus 23.05.2022 § 154

   

Valmistelija: apulaiskaupunginjohtaja Tuukka Forsell, puh. 020 615 9333, tuukka.forsell(at)kouvola.fi

Kymijoen Kyläkuitu osk hakemus

Osuuskunta on saanut kaksi lainaa Kouvolan kaupungilta, joista toisen lainan lyhennys on 30.6.2022. Osuuskunta on 10.5. 2022 toimittanut kaupungille hakemuksen, jossa se pyytää kaupungin osuuskunnalle myöntämien lainojen maksuehtojen muutosta siten, että seuraavan seitsemän vuoden aikana maksuohjelma on pienempi kuin on sovittu kuitenkin siten, että lainat suoritetaan kokonaan sovitun lainakauden loppuun mennessä.

Ehdotus on, että kaupungin myöntämä laina 1/2015 pääomaltaan 3.587.500 euroa lyhennetään vv. 2022-2028 vuosittaisen lyhennyksen ollessa 95.666,66 euroa ja vv. 2029-2036 vuosittaisen lyhennyksen ollessa 364.729,17 euroa. Voimassa olevan sopimuksen mukaan lainaa lyhennetään puolivuosittain jokaisen lyhennyksen ollessa 119.583,33 euroa vv. 2022-2036.  

Toisen lainan osalta ehdotus on, että kaupungin myöntämä laina 2/2018 pääomaltaan 860.000 euroa lyhennetään vv. 2023-2029 vuosittaisen lyhennyksen ollessa 22.933,33 euroa ja vv. 2030-2037 vuosittaisen lyhennyksen ollessa 87.433,34 euroa. Voimassa olevan sopimuksen mukaan lainaa lyhennetään vuosittain 57.333,33 euroa vv. 2023-2040. Liitteenä osuuskunnan hakemus, tilinpäätös ja tilintarkastajan lausunto, hallituksen pöytäkirjanote sekä maksuohjelmaesitys. Oheismateriaalina Suomen Asiakastieto Oy:n raportti.

Osuuskunta pyytää myös kaupungin suostumusta takaajana Kymenlaakson Osuuspankin osuuskunnalle myöntämien lainojen maksuehtojen muutoksiin. Pankki ja osuuskunta ovat neuvotelleet lainojen maksuohjelman muutoksesta osuuskunnan molempiin lainoihin numerot FI42 5750 0183 1970 79 ja FI22 5750 0183 1736 74 samalla periaatteella kuin kaupungin kanssa. Seitsemän vuoden aikana maksuohjelmaa kevennetään, mutta siten, että lainat suoritetaan kokonaan lainakauden loppuun mennessä. Maksusuunnitelmaehdotus on seuraava: uusi lyhennysohjelma on 120.000 euroa/vuosi, laina-aika 7 vuotta, jonka jälkeen laina neuvotellaan uudestaan, maksuohjelma 14 vuoden laina-ajan mukaan, lyhennykset 3 kk välein, korko kuukausittain, ei kosketa lainojen marginaaleihin, toimitusmaksu 500 e, seuraavat lyhennykset 30.6.2022. Liitteenä on osuuspankin lainojen maksusuunnitelmaehdotus. Osuuspankki edellyttää, että kaikki lainojen takaajat, Finnvera Oyj, Iitin kunta ja Kouvolan kaupunki, hyväksyvät maksuohjelman muutoksen.

Kaupungin osuuskunnalle myöntämät lainat ja lainojen takaukset

              Osuuspankin lainan takaus

Osuuskunnan valokuituverkon I rakennusvaiheessa on Kymenlaakson osuuspankin edeltäjä Kouvolan Seudun Osuuspankki myöntyt osuuskunnan lainat. Lainojen takaajina olivat Iitin kunta, Finnvera Oyj ja Kouvolan kaupunki. Kaupunginhallitus päätti 12.3.2012 § 111 antaa takauksen seuraavasti: laina FI42 5750 0183 1970 79, josta kaupungin takausvastuu on 37,79 %, silloiselta määrältään 831.380 euroa ja laina FI22 5750 0183 1736 74, josta kaupungin takausvastuu on 30,23 %, silloiselta määrältään 522.979 euroa. Vakuutena on yrityskiinnitys, joka kattaa yrityksen irtaimen omaisuuden, mm. valokuituverkon.

I rakennusvaiheessa on sovittu vakuuksista takaajien kesken ns. poolisopimuksella. Yrityskiinnityksen panttikirjat 10.000.000 euroa jakautuvat seuraavasti: Finnvera 36,44 %, Kymenlaakson Osuuspankki 27,93 %, Kouvolan kaupunki 26,93 % ja Iitin kunta 8,7 %. Panttikirjat ovat 1.000.000 euroa/panttikirja. Kaupungilla on osuuskunnan panttikirjoja 6.000.000 euron määrä, etusijajärjestysnumerot 5-10. Kymenlaakson Osuuspankin hallussa on panttivelkakirjat nrot 1-4 aiemmin tehdyn sopimuksen mukaisesti.

          Kaupungin laina osuuskunnalle enintään 4.498.200 euroa

Kouvolan kaupunginvaltuusto päätti 23.3.2015 § 15 ja 27.4.2015 § 101 myöntää osuuskunnalle valokuituverkon II vaiheen rakentamista varten lainan enintään 4.498.200 euroa. Lainaa nostettiin 4.100.000 euroa. Korko oli 4.53 % p.a.

Poolisopimusta muutettiin siten, että se koskee vain osuuspankin kullakin hetkellä hallussa olevia panttikirjoja. Sopimukseen kirjattiin, että panttikirjat 6.000.000 euron jälkeen voidaan luovuttaa Kouvolan kaupungille ja Iitin kunnalle myönnettyjen lainojen/vakuuksien mukaisessa suhteessa. Lisäksi sopimukseen kirjattiin muiden panttikirjojen luovutuksesta Kouvolan kaupungille ja Iitin kunnalle niiden lainojen /takausten suhteessa seuraavaa:

- kun vastuut alittavat 4.000.000 €, voidaan vapauttaa seuraava panttikirja järjestyksessään 5.000.000 €:n jälkeen,

- kun vastuut alittavat 3.000.000 €, voidaan vapauttaa seuraava panttikirja järjestyksessään 4.000.000 €:n jälkeen,

- kun vastuut alittavat 2.000.000 €, voidaan vapauttaa seuraava panttikirja järjestyksessään 3.000.000 €:n jälkeen jne.

Kaikki poolisopimuksen osapuolet hyväksyivät sopimuksen muutoksen. Liitteenä muutettu poolisopimus.

  Kaupungin laina osuuskunnalle enintään 4.498.200 euroa, laina-

  ehtojen muutos

Kouvolan kaupunginhallitus päätti osuuskunnan hakemuksesta 19.11.2018 § 390 muuttaa osuuskunnalle myöntämänsä lainan koron määräksi korkomarginaali 2 % ja päätti myöntää kolme lyhennysvapaata vuotta (vv. 2019-2021) siten, että ensimmäinen lyhennys on 30.6.2022. Lainaa lyhennetään tasalyhennyksin 30.6. ja 31.12. ja korko suoritetaan 30.6. ja 31.12.

          Osuuskunnan osuuspankin lainan takausehtojen muutos

Kouvolan kaupunginhallitus päätti 19.11.2018 § 390 ja § 391 takaajana hyväksyä osuuskunnan osuuspankilta saamien lainojen FI42 5750 0183 1970 79 ja FI22 5750 0183 1736 74 lainaehtojen muutoksen. Myös Finnvera Oyj ja Iitin kunta hyväksyivät lainaehtojen muutoksen. Takausprovisioksi määritettiin 2 %.

     Kaupungin laina osuuskunnalle enintään 1.200.000 euroa

Kouvolan kaupunginvaltuusto päätti 17.12.2018 § 158 myöntää osuuskunnalle valokuituverkon III vaiheen (Hiillosensalmi) rakentamista varten lainan enintään 1.200.000 euroa, josta on nostettu 860.000 euroa. Lainaehdot ovat: laina-aika 18 vuotta, joista 3 ensimmäistä vuotta lyhennysvapaata lainan nostopäivästä lukien, korko 12 kk:n euriborviitekorkoon (vähintään nolla) ja korkomarginaali 2 %, korkojen maksu ja lyhennykset kerran vuodessa. Vakuutena ovat kulloinkin osuuskunnan 1. vaiheen vakuuspoolisopimuksesta (Sopimus yhteisten vakuuksien ottamisesta, hallinnoimisesta ja realisoinnista, muutoksineen) vapautuneet panttikirjat, joiden mahdollinen realisointi tapahtuu Iitin kunnan ja Kouvolan kesken kuntien myöntämien lainojen jäljellä olevien pääomien mukaisessa suhteessa samalla etuoikeussijalla.

Oikeudellinen säännöspohja

Kuntalain 129 §:n mukaan kunnan myöntämä takaus ei saa vaarantaa kunnan kykyä vastata sille lailla säädetyistä tehtävistä, kunta ei saa myöntää takausta, mikäli siihen liittyy merkittävä taloudellinen riski; kunnan etu tulee turvata riittävän kattavilla vastavakuuksilla ja kunnan tulee ottaa huomioon Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 107 ja 108 artikla.

Valtiontukea on tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannon alaa siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Valtiontukea ei saa myöntää taloudellisissa vaikeuksissa olevalle yhteisölle.

SEUT 107 artiklan 1 kohdassa tarkoitettujen edellytysten on täytyttävä, jotta kyseessä oli valtiontuki. Näiden edellytysten mukaisesti 1) toimen- piteen on oltava valtion (kunnan) toteuttama ja rahoitettu valtion varoin, 2) siitä on oltava taloudellisesta etua tuensaajalle, 3) edun on oltava va- likoiva siltä osin kuin se suosii tiettyjä yrityksiä ja 4) toimenpiteen on

vääristettävä tai uhattava vääristää kilpailua siten, että se voi vaikuttaa jäsen valtioiden väliseen kauppaan.

Unionin oikeuskäytännössä on todettu, että taloudelliset toimenpiteet eivät sisällä kiellettyä valtiontukea, jos niissä noudatetaan markkinaehtoja, koska ne eivät silloin anna saajalleen etua.

Markkinataloussijoittajaperiaatteesta on säädetty komission tiedonan- nossa (2016/C 262/01) koskien EU:n toiminnassa tehdyn sopimuksen 107 artiklan 1 kohdassa tarkoitettua valtiontuen käsitettä. Valtiontuki-tiedonannon mukaisesti julkisyhteisöjen toteuttamat taloudelliset toimenpiteet eivät ole valtiontukea, eivätkä anna taloudellista etua, jos niissä noudatetaan tavanomaisia markkinaehtoja. Markkinataloustoimijaperiaatteen  tarkoitus on tuoda esille julkisiin sijoituksiin liitty mahdollinen valtiontuki. Tällöin tarkastellaan, olisiko tavanomaisissa

markkinaolosuhteissa toimiva yksityinen toimija tehnyt vastaavan sijoituksen samoissa olosuhteissa ja selvitetään julkisyhteisön myöntämän edun suhde markkinataloustoimijan myöntämään etuuteen. Merkitystä ei ole, onko toimenpide rationaalinen tapa tavoitteiden saavuttamiseksi tai mikä tuensaajan kannattavuus on. Tarkastelun kohteena on julkisyhteisön toiminta; miten markkinaolosuhteissa toimiva yritys olisi toiminut vastaavassa tilanteessa. Mikäli toimenpide eroaa markkinaolosuhteissa toimivan yrityksen toiminnasta, tuensaajan voidaan katsoa saaneen

taloudellista etua.

Valtiontukitiedonannon perusteella markkinaehtojen mukaisuus voidaan

määrittää suoraan erityisillä toimenpidekohtaisilla markkinatiedoilla silloin, kun julkisyhteisö ja yksityiset toimijat toteuttavat transaktion tasavertaisesti (pari passu). Seuraaviin perusteisiin tulee kiinnittää huomiota:

a) onko julkisyhteisöjen ja yksityisten toimijoiden toimenpiteestä päätetty samaan aikaan ja ovatko ne toteutettu samanaikaisesti, vai onko toimenpiteiden välillä kulunut aikaa ja ovatko taloudelliset olosuhteet muuttuneet;

b) ovatko transaktion ehdot samat julkisyhteisöille ja kaikille yksityisille toimijoille ottaen huomioon myös riskin kasvamisen tai vähenemisen ajan mittaan;

c) onko yksityisten toimijoiden toimenpiteellä todellista taloudellista merkitystä niin, ettei se ole pelkästään symbolinen tai hyvin vähäinen; ja

d) ovatko julkisyhteisöjen ja yksityisten toimijoiden lähtöasemat transaktiossa toisiinsa verrattavissa, kun otetaan huomioon esimerkiksi niiden aiempi taloudellinen riski suhteessa asianomaisiin yrityksiin, mahdolliset synergiat, jotka voidaan saavuttaa, se, missä määrin eri sijoittajat vas- taavat samantapaisista transaktiokustannuksista, tai jokin muu julkisyhteisöön tai yksityiseen toimijaan liittyvä seikka, joka voi vääristää vertailua.

Takausprovisio

Takaustiedoksiannon nojalla yksityiselle yritykselle julkisista varoista myönnettävän takauksen on katettava seuraavat kriteerit: 1) lainanotta- ja ei ole taloudellisissa vaikeuksissa; 2) takauksen laajuus voidaan myöntämishetkellä mitata asianmukaisesti; 3) takaus ei kata enempää kuin 80 prosenttia lainasaamisen tai muun rahoitussitoumuksen mää- rästä; ja 4) takauksesta maksetaan markkinaperusteinen hinta.

Markkinaehtoisuuden kriteerit täyttyvät, mikäli kaikki osallistuisivat yhdenmukaisesti ja vastuunottoa lisäämättä järjestelyyn, jonka tavoitteena on saatavien turvaaminen (pari passu, pro rata). Toisen kriteerin osalta voidaan todeta, että takauksen laajuus voidaan mitata asianmukaisesti; takaukselle on asetettu kiinteä enimmäismäärä ja sen voimassaolo on rajattu. Kolmannen kriteerin osalta on ilmeistä, ettei takaus kata yli 80 prosenttia lainasaatavan määrästä, vaan kaupungin vastuu lainasta on alle 80 %. Neljännen kriteerin osalta huomiota tulee kiinnittää Takaustiedonantoon sekä Valtiontukitiedonannossa määriteltyyn markkinataloussijoittajaperiaatteeseen. Tulkittaessa Takaustiedonantoa yhdessä Valtiontukitiedonannon kanssa voidaan katsoa, että takausta voitaisiin pitää markkinaehtoisena pari passu (samoin ehdoin) nojalla.

Takausprovision määrää voidaan tulkita myös Takaustiedonannon pe- rusteella poiketen yllä esitetystä 4-kohdasta yksinkertaisemmalla arviolla. Tällainen arvio edellyttää, että ylläesitetyt kohdat 1-3 täyttyvät. Täl löin takausta ei luokitella valtiontueksi, jos siihen liittyvä pienin vuosi -maksu (safe harbour -maksu) veloitetaan Takaustiedonannon 3.3-kohdan mukaisesti lainanottajan luottoluokitukseen perustuvan määrän mukaisesti.

Osuuskunnalla ja kaupungilla on aiempi taloudellinen suhde, josta

johtuen takaaja pyrkii toimillaan varmistamaan saataviensa saamisen

osuuskunnalta, jonka lisäksi ehtojen muutos on tapahtumassa kaikkien

osapuolien toimesta tasapuolisesti (pari passu).

Takausten osalta takausprovision määrä määritellään lähtökohtaisesti markkinaehtoisen rahoituksen ja takauksen sisältävän rahoituksen erotuksesta takauspääomasta takauksen allekirjoittamisen yhteydessä sekä sen jälkeen vuosittain jäljellä olevasta pääomasta.

Kouvolana kaupunki edellyttää, että muiden takaajien takausprovisiot säilyvät ennallaan. Kaupungin talousyksikkö katsoo kaupungin osuuskunnalta perittävän takausprovision 2 % olevan markkinaehtoisen.  

Lainojen korkoprosentti

Markkinakorko määritellään komission tiedonannon viite- ja diskontto- korkojen määrittämisessä sovellettavan menetelmän tarkistamisesta (/2008/C14/02) EUVL 14/2008 mukaisesti. Korkotiedonannon perusteella viitekorkojen määrittelyyn käytetään seuraavaa: lainan peruskoron tulisi perustua 12 kuukauden IBOR-korkoon (interbank offered rate), toisin sanoen 12 kuukauden euriborkorkoon, jonka lisäksi viitekoron määrittelyyn olisi Korkotiedonannon perusteella sovellettava tiedonannon marginaaleja, jotka määritellään yrityksen luot to kelpoisuusluokan perusteella. Tyydyttävän (BB-luokka) luottokelpoisuusluokan yritykseen olisi sovellettava, riippuen tarjottujen vakuuksien vakuustasosta 1,00-4,00 prosentin marginaalia tai hyvän luottokelpoisuusluokan yritykseen 0,75-2,20 prosentin marginaalia.

Lähelle tätä marginaalitasoa päästäisiin, jos osuuskunnan luottokelpoisuustasona olisi pidettävä tasoa tyydyttävä ja vakuuksien vakuustasoa tavanomaisena tai luottoluokituksena hyvää ja vakuuksien vakuustasoa heikkona, koska korkotiedonannon marginaaleihin olisi lisäksi lisättävä komission Suomea koskeva referenssikorko. Oikeusvarmuuden varmistamiseksi korkotiedonannon marginaaleista ei voitaisi kuitenkaan poiketa, mikäli markkinaehtoista korkoa ei voitaisi määrittää vertailukelpoisilla markkinatransaktioilla.

Lainan korkomarginaali voi olla kaksi prosenttia, mikäli tämän voidaan katsoa olevan markkinaehtoisen; tilanteessa, jossa yksityinen ja julki- nen toimija kohdistavat yritykseen samat edellytykset.

Taloudellinen riskiarvio

Kaupungin talousyksikkö katsoo, että myönnetyn takauksen lainaehtojen muutos eikä kaupungin myöntämän lainan ehtojen muutos vaaranna kaupungin kykyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä. Takaus ei sisällä kaupungin kannalta taloudellisista riskiä, koska takauksen määrä ja lainan määrä ovat Kouvolan kaupungin tilinpäätöksen 2021 taseen loppusummasta noin 0,08 ja 0,7 %.

Kouvolan kaupungin takausten jäljellä oleva yhteismäärä viimeksi valmistuneen tilinpäätöksen (31.12.2021) mukaan on 109,7 miljoonaa euroa (alkuperäinen summa 209,1 milj. euroa). Jäljellä olevasta summasta takaukset konserniyhteisöille ovat 100,7 milj. euroa ja takaukset muille ovat 9 milj. euroa. Kymijoen Kyläkuitu osk:lle myönnettyjen takauksien alkuperäinen summa on 1,35 milj. euroa ja niistä 31.12.2021 on jäljellä 0,5 milj. euroa. Tämä on 0,08 % kaupungin vuoden 2021 taseen loppusummasta. Nyt esitettäväksi tehtävä järjestely ei lisää kaupungin takausvastuiden määrää.

Kouvolan kaupungin antolainojen jäljellä oleva yhteismäärä viimeksi valmistuneen tilinpäätöksen (31.12.2021) mukaan on 45,8 miljoonaa euroa ja lainasaamisten määrä on 13,1 milj. euroa eli yhteensä 58,9 milj. euroa. Summasta konserniyhteisöille myönnettyjä lainoja on 55,5 milj. euroa. Kymijoen osk:n lainojen jäljellä oleva määrä on yhteensä 4 447 500 euroa. Tämä on 0,7 prosenttia kaupungin vuoden 2021 taseen loppusummasta. Nyt tehtävä järjestely ei lisää kaupungin myöntämien lainojen summaa.

Osuuskunta kykenee esittämiensä laskelmien mukaan suoriutumaan lainanhoitokuluistaan. Vastaavassa tilanteessa oleva yksityinen toimija kaupungin näkemyksen mukaan myöntäisi lainan kahden prosentin korkomarginaalilla. Edellä esitettyyn perustuen voidaan katsoa, että korkomarginaali kaksi (2 %) ja sitominen 12 kk euriborviitekorkoon tai 6 kk euriborviitekorkoon lisättynä korkomarginaalilla (2 %) kuitenkin niin, että velan viitekorko on aina vähintään nolla ovat markkinaperusteiset hinnat, eikä anna osuuskunnalle taloudellista etua eikä toimenpide siten muodosta tukitoimenpidettä.

Suomen Asiakastieto Oy:n 18.5.2022 päivätyn raportin mukaan osuuskunnan rating on hyvä AA, maksutapa positiivinen ja talous tyydyttävä.

Kymijoen Kyläkuitu osk:n tulee esittää Kouvolan kaupungille vuosittain 1.6. mennessä edellisen vuoden tilinpäätös.

Kaupungin myöntämien lainojen maksuehtojen muutos

Osuuskunta pyytää, että kaupungin myöntämä laina 1/2015 pääomaltaan 3.587.500 euroa lyhennetään vv. 2022-2028 vuosittaisen lyhennyksen ollessa 95.666,66 euroa ja vv. 2029-2036 vuosittaisen lyhennyksen ollessa 364.729,17 euroa. Voimassa olevan sopimuksen mukaan lainaa lyhennetään puolivuosittain jokaisen lyhennyksen ollessa 119.583,33 euroa vv. 2022-2036.

Osuuskunta pyytää, että kaupungin myöntämä laina 2/2018 pääomaltaan 860.000 euroa lyhennetään vv. 2023-2029 vuosittaisen lyhennyksen ollessa 22.933,33 euroa ja vv. 2030-2037 vuosittaisen lyhennyksen ollessa 87.433,34 euroa. Voimassa olevan sopimuksen mukaan lainaa lyhennetään vuosittain 57.333,33 euroa vv. 2023-2040.

Kaupungin lainanantajana voidaan katsoa lainan ehtojen muutoksella varmistaman velkojensa saamisen eikä osuuskunnan likvidaatiomenettely olisi tarkoituksenmukainen saatavien maksimoimiseksi. Laina-aika ei pidenny, vaan maksusuunnitelmaa muutetaan. Näin ollen voidaan katsoa, että lainan ehtojen muuttaminen ja helpottaminen suhteessa lainanottajaan on sellainen toimenpide, johon yksityinen lainanantaja myös tukeutuisi saataviensa maksimoimiseksi markkinoilla. Tilanteessa ei voida tehdä takausprovisioihin verrattavaa pari passu -periaatteen soveltamista, koska kaupunki on yksin myöntänyt lainan osuuskunnalle eikä lainaan ole sidottu muita toimijoita.

Osuuskunta on tehnyt vastaavanlaisen hakemuksen Haminan kaupungille, että seuraavan seitsemän vuoden aikana lainan lyhennyksiä pienennetään. 

Kaupungin talousyksikkö katsoo, että pyydetty maksuohjelman muutos on markkinataloussijoittajaperiaatteen mukaisen eikä kyse ole valtiontuesta.

Kaupungin myöntämien lainojen korko

Markkinakorko määritellään komission tiedonannon viite- ja diskontto- korkojen määrittämisessä sovellettavan menetelmän tarkistamisesta

(2008/C14/02) EUVL 14/2008 mukaisesti. Korkotiedonannon perusteella viitekorkojen määrittelyyn käytetään seuraavaa: lainan peruskoron tulisi perustua 12 kuukauden IBOR-korkoon (interbank offered rate), toisin sanoen 12 kuukauden euriborkorkoon, jonka lisäksi viitekoron määrittelyyn olisi Korkotiedonannon perusteella sovellettava tiedonannon marginaaleja, jotka määritellään yrityksen luottokelpoisuusluokan perusteella. Tyydyttävän (BB-luokka) luottokelpoisuusluokan yritykseen olisi sovellettava, riippuen tarjottujen vakuuksien vakuustasosta 1,00-4,00 prosentin marginaalia tai hyvän luottokelpoisuusluokan

yritykseen 0,75-2,20 prosentin marginaalia.

Lainan alkuperäisen myöntämisen ajankohtana osuuskunnan luottokelpoisuusluokaksi on määritelty tyydyttävä ja vakuuksien vakuusarvoksi heikko, jolloin lainan marginaaliksi muodostui 4,0 prosenttia ja vuonna 2018 2 %.

Kaupungin talousyksikkö katsoo kaupungin myöntämien lainojen korkojen korkomarginaali kaksi (2 %) ja sitominen 12 kk euriborviitekorkoon tai 6 kk euriborviitekorkoon lisättynä korkomarginaalilla (2 %) kuitenkin niin, että velan viitekorko on aina vähintään nolla olevan markkinataloussijoittajaperiaatteen mukaisen eikä kyse ole valtiontuesta. Lasina 2/2018 korkosidonnaisuus esitetään muutettavaksi 6 kk euroborkorkoon, koska lainan lyhennykset tapahtuvat puolivuosittain.

Yhteenveto

Kun kaupunki on myöntänyt osuuskunnan osuuspankin myöntämille lainoille takaukset ja kaupunki on myöntänyt lainat osuuskunnalle, on noudatettu voimassa olevaa lainsäädäntöä. Myös silloin, kun kaupunki takaajana yhdessä muiden takaajien kanssa hyväksyi v. 2018 osuuspankin lainaehtojen muutokset ja myöntämiensä lainojen lainaehtojen muutokset, ovat toimenpiteet olleet kuntalain ja valtiontukea koskevien säännösten mukaiset.

Osuuspankki on voittoa tavoitteleva yhteisö, joka toimii kilpailuilla markkinoilla eikä ryhdy tappiollisiin toimenpiteisiin. Voidaan katsoa, että osuuspankki toimii markkinataloussijoittajaperiaatteen mukaisesti alentaessaan myöntämänsä lainan suoritusvelvollisuutta vuosille 2022-2028 ja seitsemän vuoden kuluttua osuuspankki ja osuuskunta neuvottelevat uuden lyhennyssuunnitelman. Mikäli muut lainan takaajat antavat suostumuksensa osuuspankin lainaehtojen muutoksen ja muutos hyväksytään samanaikaisesti, ovat kaikki takaajat yhtäläisessä asemassa. Riski on samalainen kaikkien takaajien osalta. Kaupungin antaessa takaajana lainaehtojen muutokselle suostumuksen, myös kaupunki toimii markkinataloussijoittajaperiaatteen mukaisesti. Kyse ei ole valtiontuesta, kun julkisyhteisöt ja yksityinen toimija eli osuuspankki toimivat tasavertaisesti.

Kaupunki voi huomioida arvioinnissaan oman aiemman taloudellisen riskinsä osuuskunnassa vastaavasti kuin mikä tahansa markkinataloustoimija tekisi. Tästä näkökulmasta hyväksyttäviä voivat olla sellaisetkin toimenpiteet, joihin normaali markkinataloustoimija ei muissa olosuhteissa ryhtyisi. Koska kaupunki on taannut Kymenlaakson Osuuspankin osuuskunnalle myöntämät lainat ja myöntänyt osuuskunnalle itsenäiset lainat, kaupungin on harkittava, voisiko ilmoitus olla suostumatta takaajana osuuskunnan osuuspankin lainaehtojen muutokseen sekä

olla suostumatta kaupungin myöntämien maksuehtojen muutokseen johtaa näiden riskien realisoitumiseen osuuskunnan maksuvaikeuksien tai -kyvyttömyyden kautta. Kaupunki etu on myöntää suostumus osuuspankin maksuehtojen muutokseen ja myöntämiensä lainojen maksumuutokseen saataviensa turvaamiseksi.

Osuuskunnan pyyntöön suostuminen koskien sekä osuuspankin ja kaupungin myöntämien lainojen lainaehtojen muutosta vastaa tällöin rationaalisen markkinataloustoimijan ratkaisua, kun lainaehtojen muutoksella voitaisiin välttää esimerkiksi konkurssi tai velkaleikkauksia käsittävä yrityssaneeraus - olettaen, että kaupunki joutuisi konkurssissa tai

saneeraustilanteessa taloudellisesti huonompaan asemaan kuin osuus- kunnan pyyntöön suostumalla. Mikäli osuuskunta hakisi itsensä konkurssiin tai velkasaneeraukseen, kaupunki ei saisi myöntämiään lainoja mitä todennäköisemmin täysimääräisesti, koska molemmissa toimenpiteissä velkojien saataviin puututaan. Ylläolevaan viitaten voidaan katsoa, että suostumalla osuuskunnan pyyntöön maksuehtojen muutoksesta koskien kaupungin osuuskunnalle myöntämiä lainoja ja kaupungin osuuskunnan takaamia lainoja kaupunki toimii markkinataloussijoittajaperiaatteen mukaisesti eikä kyse ole valtiontuesta.

Kaupungin osuuskunnalle myöntämän takauksen ja kaupungin myöntämän lainan vastavakuutena on poolisopimus muutoksineen vuodelta 2015. Kouvolan kaupungin hallussa on yrityskiinnityksen panttivelkakirjat nro 5-10.

Osuuskunnan taloudellisen tilanteen seuraamiseksi kaupunki edellyttää, että osuuskunta toimittaa tilinpäätöksen ja tilantarkastajan lausunnon vuosittain 30.6. mennessä.

Hallintosäännön 21 §:n mukaan kaupunginhallitus päättää kaupungin takaaman lainan ehdoista, ellei kaupunginvaltuusto ole päättänyt

niistä takauspäätöksen yhteydessä.

Talousjohtaja Hellevi Kunnas on kokouksessa paikalla asiantuntijana vastamassa kysymyksiin.

Lisätietoja: talousjohtaja Hellevi Kunnas, puh. 020 615 5054, hellevi.kunnas(at)kouvola.fi, kaupunginlakimies Päivi Sandås, puh. 020 615 8212, paivi.sandas(at)kouvola.fi

Kaupunginjohtajan ehdotus:

Kaupunginhallitus päättää hyväksyä lainaehtojen ja takausprovision muutokset seuraavasti:

 

Kouvolan kaupungin Kymijoen Kyläkuitu osuuskunnalle myöntämien   lainojen lainaehdot pysyvät ennallaan kuitenkin siten, että lainaa 1/2015 nykyiseltä pääomaltaan 3.587.500 euroa lyhennetään vv. 2022-2028 vuosittain 95.666,66 euroa lyhennyksen ja vv. 2029-2036 vuosittain 364.729,17 euroa ja lainaa 2/2018 nykyiseltä pääomaltaan 860.000 euroa lyhennetään vv. 2023-2029 vuosittain 22.933,33 euroa ja vv. 2030-2037 vuosittain 87.433,34 euroa. Lainan 1/2015 korko sidotaan 12 kk:n euribor -viitekorkoon lisättynä 2 % korkomarginaalilla. Lainan 2/2018 korko sidotaan 6 kk:n euribor -viitekorkoon lisättynä 2 % korkomarginaalilla. Viitekorko on aina vähintään nolla.

Kouvolan kaupunki takaajana hyväksyy Kymenlaakson osuuspankin osuuskunnalle myöntämien lainojen maksuohjelman muutoksen lainoihin FI42 5750 0183 1970 79 ja FI22 5750 0183 1736 74 seuraavasti: Uusi lyhennysohjelma 120.000 euroa/vuosi, laina-aika 7 vuotta, jonka jälkeen laina neuvotellaan uudestaan, maksuohjelma 14 vuoden laina-ajan mukaan, lyhennykset 3 kk välein, korko kuukausittain, ei kosketa lainojen marginaaleihin. Hyväksymisen edellytyksenä on, että lainan muut takaajat Finnvera Oyj ja Iitin kunta tekevät päätöksen suostua osuuspankin maksuohjelman muutokseen ja pitävät takausprovisionsa määrän ennallaan. Muut takausehdot pysyvät voimassa.

Osuuskunnan tulee toimittaa tilinpäätös ja tilantarkastajan lausunto vuosittain 30.6. mennessä.

Kaupunginhallituksen päätös:

Kaupunginhallitus päätti hyväksyä lainaehtojen ja takausprovision muutokset seuraavasti:

Kouvolan kaupungin Kymijoen Kyläkuitu osuuskunnalle myöntämien   lainojen lainaehdot pysyvät ennallaan kuitenkin siten, että lainaa 1/2015 nykyiseltä pääomaltaan 3.587.500 euroa lyhennetään vv. 2022-2028 vuosittain 95.666,66 euroa lyhennyksen ja vv. 2029-2036 vuosittain 364.729,17 euroa ja lainaa 2/2018 nykyiseltä pääomaltaan 860.000 euroa lyhennetään vv. 2023-2029 vuosittain 22.933,33 euroa ja vv. 2030-2037 vuosittain 87.433,34 euroa. Lainan 1/2015 korko sidotaan 12 kk:n euribor -viitekorkoon lisättynä 2 % korkomarginaalilla. Lainan 2/2018 korko sidotaan 6 kk:n euribor -viitekorkoon lisättynä 2 % korkomarginaalilla. Viitekorko on aina vähintään nolla.

Kouvolan kaupunki takaajana hyväksyy Kymenlaakson osuuspankin osuuskunnalle myöntämien lainojen maksuohjelman muutoksen lainoihin FI42 5750 0183 1970 79 ja FI22 5750 0183 1736 74 seuraavasti: Uusi lyhennysohjelma 120.000 euroa/vuosi, laina-aika 7 vuotta, jonka jälkeen laina neuvotellaan uudestaan, maksuohjelma 14 vuoden laina-ajan mukaan, lyhennykset 3 kk välein, korko kuukausittain, ei kosketa lainojen marginaaleihin. Hyväksymisen edellytyksenä on, että lainan muut takaajat Finnvera Oyj ja Iitin kunta tekevät päätöksen suostua osuuspankin maksuohjelman muutokseen ja pitävät takausprovisionsa määrän ennallaan. Muut takausehdot pysyvät voimassa.

Kymijoen Kyläkuitu osuuskunnan tulee toimittaa Kouvolan kaupungille vuosittain talousarvio ja osavuosikatsauksen neljännesvuosittain sekä tilinpäätös ja tilantarkastajan lausunto vuosittain 30.6. mennessä.

Kaupunginhallitus myönsi talousjohtaja Hellevi Kunnakselle läsnäolo- ja puheoikeuden. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.

____________