Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kouvolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 09.05.2022/Pykälä 148


Vastaus valtuustoaloitteeseen kolmivuotisen katujen korjausvelkaohjelman aloittamiseksi vuoden 2022 aikana ja meluesteiden rakentamisen lopettaminen

7492/00.05.00/2021

 

Kaupunginvaltuusto 15.11.2021 § 148

Puheenjohtaja Paula Werning esitteli valtuutettu Janne Patjaksen, Janne Pahkalan, Jarmo Uuttalan ja Toni Vainikan jättämän seuraavan valtuustoaloitteen:

"Katujen kunnossapitoa on laiminlyöty ja pitkään kasvanut korjausvelka on jo 20 miljoonaa €. Nykyisellä käyrällä velka kasvaa tasaisen tappavasti ja muutaman vuosikymmenen päästä tilanne on peruuttamattoman surkea. Kestämätön kehitys täytyy pysäyttää ja velan maksu käynnistää.

Keskustan alueelle on rakennettu viimeisinä aikoina lukuisia melumuureja, meluaitoja ja meluvalleja. Maavalleja lukuun ottamatta ne pilaavat maisemaa, eivätkä useinkaan edes vaimenna melua. On ymmärrettävä, että kaupunkiasumiseen kuuluu tietty määrä desibelejä kaikkialla, missä on kunnan velvollisuuksiin kuuluvia katuja.

Jos ihminen asuu taajamassa, hänen on hyväksyttävä myös normaalin 55 dB ylittävät äänet. Jos hän hyväksyy perustasoksi vain 45 dB, hänen on muutettava taajaman ulkopuolelle. Ei voi olla niin, että suositustasojen pienten ylitysten vuoksi tehdään mittavia kaupunkikuvaa rumentavia investointeja.

Meluesteet maksavat paljon. Kuusaantien Punaisen Muurin hintalapuksi on ilmoitettu 575 000 €. Moni muurin vieressä asuva on ilmoittanut tuon Kouvolan kuudennen ihmeen aiheuttavan turvattomuuden tunnetta varsinkin pimeän aikaan, koska muodostaa tunnelimaisen kuilun muurin ja ison pengermän väliin.

Kuusaantien eteläpuolelle 2019 rakennetun melukaiteen hinnaksi kerrotaan "puolisen miljoonaa" ja senkin suojelukohteena on lähinnä kerrostaloja. Paras keino asunnon hiljentämiseksi on kolmikerroksiset ikkunat, mutta sekään meluesteiden lailla ei kuulu kunnan perustehtäviin.

Ehdotan tässä taloudellisessa tilanteessa, ettemme rakenna meluesteitä, kunnes katujen korjausvelat on hoidettu. Senkin jälkeen vain suurella harkinnalla ja maisemointia eli meluvalleja ja kasvustoa hyödyntäen.

Esitän kolmivuotisen korjausvelkaohjelman aloittamista vuoden 2022 aikana. Tavoitteena saada Kouvolan kadut ja kevyen liikenteen väylät parempaan kuntoon.

https://documentcloud.adobe.com/link/review?uri=urn%3Aaaid%3Ascds%3AUS%3Af7690232-162b-45af-a2d1-dfbb5eecb347#pageNum=1

Hoitakaamme katuja - lopettakaamme niistä kuuluvien äänien estäminen."

Kaupunginvaltuuston päätös:

Kaupunginvaltuusto päätti lähettää aloitteen kaupunginhallituksen valmisteltavaksi.

___________

 

Tekninen lautakunta 19.04.2022 § 93

Valmistelija: kaupungininsinööri Anne Ahtiainen, puh. 020 615 8574, anne.ahtiainen(at)kouvola.fi

Katujen korjausvelan maksamisen aloittaminen

Kouvolan kaupungin yhdyskuntatekniikka tilasi ja sai vuonna 2021 valmiiksi infran korjausvelkaselvityksen. (Selvitystä esiteltiin Telassa 11.1.2022 § 14 muissa asioissa.) Kouvolan katujen korjausvelan lähtötaso oli tarkasteluhetkellä 1.8.2021 noin 19,9 milj.euroa. Selvityksen mukaan nykybudjetilla (6,8 milj. euroa / vuosi) korjausvelka jatkaa kasvua n. 2,2 - 2,5 milj.euroa / vuosi. Selvityksen mukaan korjausvelan kasvun pysäyttäminen vaatisi kaksinkertaisen budjetin nykytilaan nähden.

Tekninen toimiala näkee korjausvelan kasvun huolestuttavana suuntana. Kaupunginvaltuusto on hyväksyessään 13.12.2021 § 157 vuoden 2022 talousarvion ja vuosien 2022-2025 taloussuunnitelman kuitenkin arvioinut, että investointitason kohtuullisena pitäminen tarkoittaa lähivuosina, että investoinnit Kouvolassa keskittyvät edelleen pitkälti vuosille 2020?2027 painottuvaan kouluverkon uudistamiseen.

Tämän johdosta talousarvion määrärahat kiinteille rakenteille ja laitteille on jouduttu viranomaisvalmistelussa "jäädyttämään" nykyiselle tasolle. Talousarviokirjassa esitetyn 10-vuotissuunnitelman mukaan teknisen lautakunnan korvausinvestointeihin varatut määrärahat ovat seuraavat vuosina 2022-2031:

Vuosi

2022

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

2031

Kiinteät rakenteet ja laitteet, yhteensä, netto

12 465

13 620

14 120

15 090

15 970

17 100

15 600

15 790

15 050

15 450

Korvausinvestoinnit, määrärahat yht.

9 090

8 470

9 160

7 000

8 080

10 850

9 750

11 190

10 300

10 700

Katujen, teiden ja kevyen liikenteen osuus

6 560

6 750

6 790

5 670

6 130

8 700

7 720

8 120

7 870

8 070

Talousarviossa ja -suunnitelmassa esitetyillä summilla erityistä korjausvelkaohjelmaa ei tässä vaiheessa siten kannata ryhtyä tekemään. Mikäli valtuusto ei tee määrärahoihin muutosta, se tarkoittaa, että kaupungin katujen korjausvelka tulee kasvamaan vuosien 2022-2026 aikana enemmän kuin 10 milj.eurolla.

Sinänsä pelkästään kaupungin lisärahoitus katujen korjauksiin ei riitä. 95 % katusaneeraushankkeista on vuosittain yhteishankkeita vesiyhtiöiden kanssa. Kymen Vesi Oy on varannut tietyn rahoituksen vuosittain yhteishankkeisiin. Kouvolan Vesi Oy:lla on vuosibudjetti, jolla tehdään sekä yhteishankkeita että heidän omia investointihankkeitaan. Jos joku oma hanke on tehtävä heti, se tarkoittaa, että joku / jotkut yhteishankkeet siirtyvät myöhemmäs. Tästä johtuen saneerausohjelman tekeminen on nykyisin palapeli, jonka kokoaminen voi alkaa uudestaan kesken vuottakin. Erillisen katujen korjausvelkaohjelman tekeminen vaatii myös vesiyhtiöiden budjetteihin lisärahoitusta yhteiskohteisiin.

Korjausvelkaselvitystä tullaan nykyrahoituksella käyttämään tulevina vuosina hyödyksi siten, että selvityksen perusteella huonokuntoisimmat kadut otetaan investointiohjelmaan, kun aiemmin sovitut kohteet on saatu suunniteltua ja toteutettua.

Meluesteiden rakentamisen lopettaminen

Ympäristöhallinnon www-sivujen mukaan Valtioneuvoston vuonna 2006 meluntorjunnasta antaman periaatepäätöksen mukaan ympäristön melutasot ja melulle altistuminen on saatava merkittävästi alenemaan. Melun aiheuttamia haittoja pyritään hallitsemaan melupäästöön, äänen etenemiseen sekä melutasoon ja -altistukseen kohdistuvilla vaatimuksilla ja toimenpiteillä.

Meluntorjunnan päämääränä on terveellinen, viihtyisä ja vähämeluinen elinympäristö. Tavoitteena on myös säilyttää mahdollisuus nauttia hiljaisuudesta ja kuunnella luonnon ääniä. Laadukas ääniympäristö edistää terveyttä ja hyvinvointia sekä elinympäristön toimivuutta ja viihtyisyyttä.

Meluntorjunta on tehokkainta ennalta käsin. Tästä syystä se on tärkeää huomioida mm. maankäytön suunnittelussa ja rakentamisessa. Melutasolle on määritelty valtakunnallisesti ohjearvot päivä- ja yöaikaisille keskiäänitasoille. Asuinalueilla ja taajamissa ohjearvot ovat korkeammat kuin esimerkiksi loma-asumisen alueilla tai virkistys- ja luonnonsuojelualueilla.

Jo syntyneitä meluhaittoja voidaan vähentää lähtömelutasoa alentamalla, rajoittamalla melun leviämistä esimerkiksi erilaisilla esteillä tai suojaamalla melulle herkkää kohdetta.

Kouvolan kaupungin viime vuosina rakentama meluseinät ovat perustuneet kaupungin vuonna 2016 teettämään meluselvitykseen ja sen pohjalta laadittuun meluntorjuntasuunnitelmaan. Meluntorjuntasuunnitelmassa määriteltiin konkreettisia toimenpiteitä havaittujen ongelmakohtien melualtistumisen vähentämiseksi. Kaupungilla on valtioneuvoston päätökseen perustuen osin velvoite hallita melun aiheutumia haittoja. Rakennetussa ympäristössä ne voivat olla esim. meluseiniä.

Vuoden 2016 meluselvityksen perusteella Kouvolan kaupungin asukkaista noin 10 % altistui voimakkuudeltaan ohjearvotasot (valtioneuvoston päätös 993/1992) ylittävälle ympäristömelulle. Kouvolan meluntorjuntasuunnitelmassa on tunnistettu asukkaiden melualtistumisen kannalta ongelmallisimmat kohteet ja näiden melusuojausta on parannettu kohde kerrallaan.

Teknisen lautakunnan investointisuunnitelmissa on ollut varaus meluseinien rakentamiseen perushankkeiden puolella noin joka toinen vuosi. Edellisin meluseinä rakennettiin vuonna 2021 Sakaristonmäen kohdalle Kuusaantielle. Vielä viime vuoden elokuussa oli tarkoitus, että seuraava meluseinä rakennettaisiin vuonna 2023. Investointeja priorisoitaessa tämä kohde oli kuitenkin poistettava ja seuraavan meluseinän rakentamiseen on varauduttu vasta perushankkeena vuonna 2025.

Jos meluseinää verrataan katusaneeraukseen, vuonna 2021 toteutetun meluseinän hinnalla saneerattiin samana vuonna noin 700 metriä katua. Meluseinien rakentamatta jättämisellä ei siten rahoiteta katujen saneerauksia käytännössä yhtään enempää.

Melueste voi olla myös meluvalli. Meluvalleja on varauduttu rakentamaan mm. Sepäntien ja Lassilanpellontien välille suojaamaan uusia asuintontteja lähinnä Lassilanpellontien melulta. Tällä meluvallilla on myös se merkitys, että katusaneerauksen ja uuden jk-pp-tien rakentamisessa irrotettavat maa-ainekset saadaan lähelle rakennusaluetta ja näin säästetään kustannuksia.

Edellisten syiden perusteella kaupunki ei voi kokonaan lopettaa meluesteiden rakentamista valtuustoaloitteen mukaisesti.

Kouvolan kaupungin sisäisten ohjeiden mukaan valmisteltu vastaus toimitetaan aloitteen tekijälle mahdollisia kommentteja varten ennen toimielinkäsittelyä. Kommentit on saatu 6.4.2022 ja niiden perusteella vastausta on hiottu hieman ennen toimielinkäsittelyä.

Lisätietoja: kaupungininsinööri Anne Ahtiainen, puh. 020 615 8574, anne.ahtiainen(at)kouvola.fi

Teknisen johtajan ehdotus:

Tekninen lautakunta antaa valtuustoaloitteeseen edellä esitetyn vastauksen.

Teknisen lautakunnan päätös:

Tekninen lautakunta hyväksyi päätösehdotuksen täydennettynä teknisen lautakunnan päätöksen 14.10.2021 § 205 Teknisen lautakunnan talousarvio 2022 ja vuosien 2022-2025 taloussuunnitelma kirjauksella "Yhdyskuntatekniikan investointimäärärahoja on välttämätöntä nostaa lähitulevaisuudessa, jotta katualueiden korjausvelka saadaan pysäytettyä".

Toni Vainikka poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn ajaksi (yleislausekejäävi, hallintolaki 28 § 1. mom. kohta 7).

____________

 

 

Kaupunginhallitus 09.05.2022 § 148

   

Valmistelija: hallintojohtaja Katja Tommiska, puh. 020 615 8651, katja.tommiska(at)kouvola.fi

Lisätietoja: kaupungininsinööri Anne Ahtiainen, puh. 020 615 8574, an-ne.ahtiainen(at)kouvola.fi

Apulaiskaupunginjohtajan ehdotus:

Kaupunginhallituksen ehdotus kaupunginvaltuustolle:

Kaupunginvaltuusto päättää merkitä valtuustoaloitteeseen saadun vastauksen tiedoksi ja toteaa lisäksi, ettei aloite anna aihetta muihin kuin vastauksessa mainittuihin toimenpiteisiin ja että valtuustoaloite on käsitelty loppuun.

Kaupunginhallituksen päätös:

Kaupunginhallitus hyväksyi päätösehdotuksen.

____________