RSS-linkki
Kokousasiat:http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 30.09.2025/Pykälä 181
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |
![]() |
Liite1 | Talous- ja henkilöstösuunnittelulomake 2026, tekninen lautakunta_Tela30092025 |
![]() |
Valtuustoryhmien kyselyn vastaukset, Kehys 2026_Kh16062025_Tela30092025 |
Teknisen lautakunnan talousarvio 2026 ja talous- ja henkilöstösuunnitelma vuosille 2026-2029
10434/02.02.00/2025
Tekninen lautakunta 17.09.2025 § 172
Valmistelija: tekninen johtaja Hannu Tylli, puh. 020 615 8570, hannu.tylli(at)kouvola.fi
Yhteenveto
Kaupunginhallitus on 16.6.2025 § 164 hyväksynyt vuoden 2026 talousarvion ja vuosien 2026–2029 taloussuunnitelman laadinnan kehyksen. Taloussuunnitelmakehys laaditaan neljälle vuodelle, joista ensimmäinen vuosi on talousarvio.
Talousarviokehyspäätöksellä kaupunginhallitus asettaa toimielimille euromääräiset kehykset, joiden perusteella toimielimet tekevät talousarviovalmistelunsa. Kehyksen puitteissa toimielimet päättävät talousarvioehdotuksensa sekä toimenpiteet, joilla tavoitteisiin päästään.
Esitetystä talousarviokehyksessä kaupungin ylijäämä vuodelle 2026 on 0,9 milj. euroa. Talousarvio noudattaa Kouvolan kaupungin suunnitelmallista talouden linjaa, jolla saavutetaan tasapainoinen talous ja kerrytetään ylijäämää pitemmällä aikavälillä.
Teknisen lautakunnan talousarvio on valmisteltu sille annetun tarkennetun kehyksen mukaisesti.
Kuntalain ja hallintosäännön mukainen talousarvion toimivalta
Kuntalain 14 §:n mukaan valtuusto päättää talousarviosta ja -suunnitelmasta. Talousarvio on hyväksyttävä vuoden loppuun mennessä (kuntalaki 110 §) ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet.
Hallintosäännön 59 §:n mukaan kaupunginhallitus hyväksyy suunnittelukehykset, joiden perusteella toimielimet laativat talousarvioehdotuksensa. Valtuusto hyväksyy talousarviossa toimielimelle sitovat tehtäväkohtaiset toiminnan ja talouden tavoitteet sekä niiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot.
Hallintosäännön 23 §:n mukaan lautakunnan tehtävänä on vastata siitä, että palvelut järjestetään asetettujen tavoitteiden palvelujen, järjestämistä koskevien periaatteiden ja määrärahojen puitteissa. Lautakunta määrittää tarvittavat palvelut ja niiden laatutason.
Kouvolan taloudellinen tilanne
Kouvola on tehnyt pitkäjänteistä työtä talouden tasapainottamiseksi jo useiden vuosien ajan. Kouvolan palveluverkkoa on analysoitu ja tehty kustannus- ja toimintavertailua saman kokoluokan kuntiin. Vähenevä väestö alentaa kaupungin tulorahoituksen pohjaa, joten kaupungin tulee mitoittaa palvelunsa asiakasmäärään sekä käytettävissä olevaan tulorahoitukseen. Vaikka talouden sopeuttamistyö on tuottanut tulosta, tulee talouden tasapainottamista edelleen jatkaa osana vuosittaista taloussuunnittelua.
Talousarviokehys vuodelle 2026
Vuoden 2026 talousarviokehykseen vaikuttavat merkittävimmät muutokset ovat:
Lakisääteiset muutokset:
- Valtakunnalliset palkkaratkaisut ja henkilösivukulujen muutokset
- Julkisen rahoituksen eli verotulojen ja valtionosuuksien muutokset
- Oppimisen tuen uudistus
Muut välttämättömät muutostarpeet:
Indeksikorotukset ja muut välttämättömät kustannusten nousut
Kaupungin omat päätökset:
- Palveluverkkoihin liittyvät muutokset
- Aiempien talousarvioiden yhteydessä laadittujen toimenpiteiden lisävaikutukset
Toimialojen edellytetään edelleen tarkastelemaan eläkkeelle siirtymistä ja muusta syystä vapautuvien virkojen ja tehtävien täyttämistä erittäin kriittisesti sekä noudattamaan kaikilta osin tiukkaa henkilöstösuunnittelua.
Toimielinten talousarviokehys on laadittu ensimmäisen kerran ulkoista eristä. Keskittymällä kehysvaiheessa ulkoisiin eriin, jotka ovat talouden kannalta olennaiset, pystytään hallita muutoksia paremmin, tekemään kehyslaskentaa varmemmin sekä kohdistamaan sopeuttamistoimenpiteet yksinkertaisemmin. Sisäiset erät tullaan sisällyttämään talousarvioon myöhemmin sen laadinnan aikana. Toimielimien sitovuustaso valtuustoon nähden hyväksytään talousarvion hyväksymisen yhteydessä.
Toimintakate ulkoinen, 1 000 e | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Tarkastuslautakunta | -188 | -190 | -193 | -195 | -197 |
Kaupunginhallitus | -47 779 | -53 243 | -54 230 | -52 018 | -49 763 |
Kasvatus- ja opetuslautakunta | -103 209 | -102 346 | -105 198 | -108 042 | -110 136 |
Liikunta- ja kulttuurilautakunta | -8 613 | -8 565 | -8 448 | -8 578 | -9 735 |
Tekninen lautakunta | -37 722 | -36 338 | -36 853 | -37 394 | -38 085 |
Kymen jätelautakunta | 54 | 61 | 53 | 47 | 42 |
Toimintakate yhteensä | -197 458 | -200 621 | -204 869 | -206 180 | -207 874 |
Rakennusten ja osakkeiden myyntivoitot (elpa/kh) | 540 | 540 | 540 | 540 | 540 |
Maa-alueiden myyntivoitot (tela) | 1 100 | 1 500 | 1 500 | 900 | 900 |
Toimintakate yhteensä | -195 818 | -198 581 | -202 829 | -204 740 | -206 434 |
Tarkennettu talousarviokehys
Talousarviokehyksen hyväksymisen jälkeen on tullut muutoksia mm. valtionosuuksiin ja tämän johdosta kehystä on tarkasteltu uudelleen. Valtiovarainministeriön päivitettyjen laskelmien mukaan Kouvolan kaupungin valtionosuudet vuodelle 2026 ovat 1,9 milj. euroa pienemmät. Myös elokuussa julkaistut verotuloennusteet ovat hieman laskeneet Kokonaisuudessaan edellä mainittujen muutosten ja muiden tarkennusten jälkeen tulee toimintakatetta tasapainottaa yhteensä 1,3 milj. eurolla. Tasapainottamistarve on jaettu lautakunnittain seuraavasti: kaupunginhallitus/elinvoimapalvelut 0,3 milj. euroa, kasvatus- ja opetuslautakunta 0,6 milj. euroa, liikunta- ja kulttuurilautakunta 0,1 milj. euroa sekä tekninen lautakunta 0,3 milj. euroa. Kaupunginhallitus käsittelee päivitetyn kehyksen kokouksessaan 15.9.2025.
Toimintakate ulkoinen, 1 000 e | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Tarkastuslautakunta | -188 | -190 | -193 | -195 | -197 |
Kaupunginhallitus | -51 593 | -52 943 | -53 930 | -51 718 | -49 463 |
Kasvatus- ja opetuslautakunta | -100 432 | -101 746 | -104 598 | -107 442 | -109 536 |
Liikunta- ja kulttuurilautakunta | -8 430 | -8 465 | -8 348 | -8 478 | -9 635 |
Tekninen lautakunta | -36 876 | -36 038 | -36 553 | -37 094 | -37 785 |
Kymen jätelautakunta | 61 | 61 | 53 | 47 | 42 |
Toimintakate yhteensä (ilman myyntivoittoja) | -197 459 | -199 321 | -203 569 | -204 880 | -206 574 |
Rakennusten ja osakkeiden myyntivoitot (elpa/kh) | 540 | 540 | 540 | 540 | 540 |
Maa-alueiden myyntivoitot (tela) | 1 100 | 1 500 | 1 500 | 900 | 900 |
Toimintakate yhteensä | -195 819 | -197 281 | -201 529 | -203 440 | -205 134 |
Vertailukelpoisuuden vuoksi vuoden 2025 talousarviolukua on oikaistu eläkemaksuihin kuuluvan tasausmaksun osalta, joka on vuodesta 2026 lähtien keskitetty elinvoimapalveluihin.
Tekninen lautakunta
Vuoden 2025 toimintakatteesta on vertailukelpoisuuden vuoksi vähennetty alla olevissa taulukoissa eläkemaksuihin kuuluvat tasausmaksut, joita koskevat määrärahat keskitetään vuodesta 2026 lähtien elinvoimapalvelujen henkilöstöyksikköön.
Tekninen lautakunta, | TA 2025 | TA 2026 | TS 2027 | TS 2028 | TS 2029 |
Toimintakate ilman myyntivoittoja | -36 876 | -36 038 | -36 553 | -37 094 | -37 785 |
Maa-alueiden myyntivoitot | 1 100 | 1 500 | 1 500 | 900 | 900 |
Toimintakate yhteensä | -35 776 | -34 538 | -35 053 | -36 194 | -36 885 |
Tekninen lautakunta, | TA 2025 | TA 2026 | TS 2027 | TS 2028 | TS 2029 |
Toimintakate ilman myyntivoittoja | -15 843 | -25 188 | -25 061 | -25 632 | -26 347 |
Maa-alueiden myyntivoitot | 1 100 | 1 500 | 1 500 | 900 | 900 |
Toimintakate yhteensä | -14 743 | -23 688 | -23 561 | -24 732 | -25 447 |
Kaupungin sisäistä laskutusta palvelulta toiselle pyritään vähentämään ja vuodesta 2026 alkaen sisäisestä laskuttamisesta luovutaan osassa palveluyksiköistä. Toimintatavan muutos näkyy ulkoisen ja sisäisen toimintakatteen pienentymisenä.
Talousarvioesitykseen sisältyvät merkittävimmät muutokset vuodelle 2026 ovat valmistus omaan käyttöön pienentyminen aiempiin vuosiin verrattuna, joukkoliikenteen palvelutason muutokset, yksityisteiden avustusten määrärahojen leikkaukset ja yhdyskuntatekniikan palvelun toimintakulujen pienentyminen. Talousarvioesitykseen sisältyvä merkittävin palveluverkon muutos suunnittelukaudella 2026–2029 on ruokapalveluiden tuotantotapojen muutokset ja uuden keskuskeittiön rakentaminen.
Henkilöstön määrä henkilötyövuosina | TP 2024 | TA 2025 | TA 2026 | TS 2027 | TS 2028 | TS 2029 |
Tekninen lautakunta | 572,4 | 480,8 | 469,7 | 449,0 | 429,0 | 425,7 |
Investoinnit
10 vuoden investointisuunnitelmaa työstetään edelleen ja se tarkentuu kaupunginjohtajan talousarvioesitykseen. Investoinneiksi hyväksytään ainoastaan käyttötalouskustannuksiin säästöjä tuovat uudet investoinnit, elinvoimaa lisäävät investoinnit sekä muut välttämättömimmät korjausinvestoinnit. Alustavat investointisummat ovat seuraavat.
Investoinnit, milj. euroa | TPE 2025 | TA 2026 | TS 2027 | TS 2028 | TS 2029 | Yhteensä |
Nettoinvestoinnit | -46,6 | -72,6 | -71,1 | -49,7 | -28,1 | -268,0 |
Muut rahoitusmuodot | -10,2 | -16,3 | -7,0 | -3,5 | 0,0 | -37,0 |
Yhteensä | -56,8 | -88,9 | -78,1 | -53,2 | -28,1 | -305,2 |
Tekninen lautakunta, investoinnit sis. kärkihankkeet, milj. euroa | TA 2025 | TA 2026 | TS 2027 | TS 2028 | TS 2029 |
Aineettomat hyödykkeet | -1,1 | -0,9 | -0,9 | -1,5 | -1,4 |
Aineelliset hyödykkeet | -12,5 | -19,7 | -18,9 | -13,7 | -13,8 |
Investointimenot yhteensä | -13,5 | -20,5 | -19,8 | -15,1 | -15,2 |
Investointien luovutustulot | 1,0 | 1,0 | 2,0 | 0,5 | 0,5 |
Investointitulot yhteensä | 1,0 | 1,0 | 2,0 | 0,5 | 0,5 |
Nettoinvestoinnit yhteensä | -12,5 | -19,5 | -17,8 | -14,6 | -14,7 |
Teknisen lautakunnan perusinvestointeihin on varattu vuonna 2026 noin 10 milj. euroa. Tämä on noin 2 milj. euroa enemmän kuin vuonna 2025. Vuoden 2026 määrärahoista kohdennetaan 63 % korvausinvestointeihin. Taloussuunnitteluvuosina korvausinvestointien osuus kasvaa vielä entisestään. Vuonna 2026 on suunniteltu aloitettavan 2+2 uutta katusaneerauskohdetta (Kymen Veden alueella 2 yhteishanketta, samoin Kouvolan Veden alueella). Viittaus vuoteen 2025, jolloin aloitettiin vain yksi perushankkeiden raamista rahoitettava yhteiskohde (Lossitie). (Palomäenkadun aluesaneeraus on myös yhteishanke, mutta sen rahoitus on sidottu kärkihankkeisiin.)
Palomäenkadun saneerauksen yhteydessä muutetaan myös Palomäen kuntoradan linjausta. Tämä muutos johtuu uuden uimahallin rakentamisesta. Vuosina 2027–2029 teknisen lautakunnan budjettiin on laitettu vuosittain noin 0,1 miljoonan euron varaus kuntoratojen ja uimarantojen saneeraustöihin.
Talousarviovalmistelun painopistealueet
Talousarvioprosessiin on liitetty valtuustoryhmille suunnattu kysely talousarviokehyksen panostuksista ja säästökohteista. Kyselyn tuloksia on esitelty kaupunginhallituksen seminaarissa 12.5., kaupungin johtoryhmässä sekä toimialoilla. Kyselyn tuloksia hyödynnetään toimielimien talousarviovalmistelussa. Kyselyn tulokset ovat oheismateriaalina.
Teknisen lautakunnan talousarvio 2026 ja talous- ja henkilöstösuunnitelma vuosille 2026–2029 on liitteenä.
Lisätietoja: tekninen johtaja Hannu Tylli, puh. 020 615 8570, hannu.tylli(at)kouvola.fi ja controller Karoliina Summanen, puh. 020 615 4817, karoliina.summanen(at)kouvola.fi
Teknisen johtajan ehdotus:
Tekninen lautakunta päättää hyväksyä ja esittää edelleen kaupunginhallitukselle ja valtuustolle hyväksyttäväksi teknisen lautakunnan talousarvion vuodelle 2026 sekä talous- ja henkilöstösuunnitelman vuosille 2026–2029.
Teknisen lautakunnan päätös:
Tekninen lautakunta päätti yksimielisesti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi.
Teknisen lautakunnan jäsen Niko Turunen poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana.
____________
Tekninen lautakunta 30.09.2025 § 181
Valmistelija: tekninen johtaja Hannu Tylli, puh. 020 615 8570, hannu.tylli(at)kouvola.fi
Yhteenveto
Kaupunginhallitus on 16.6.2025 § 164 hyväksynyt vuoden 2026 talousarvion ja vuosien 2026–2029 taloussuunnitelman laadinnan kehyksen. Taloussuunnitelmakehys laaditaan neljälle vuodelle, joista ensimmäinen vuosi on talousarvio.
Talousarviokehyspäätöksellä kaupunginhallitus asettaa toimielimille euromääräiset kehykset, joiden perusteella toimielimet tekevät talousarviovalmistelunsa. Kehyksen puitteissa toimielimet päättävät talousarvioehdotuksensa sekä toimenpiteet, joilla tavoitteisiin päästään.
Esitetystä talousarviokehyksessä kaupungin ylijäämä vuodelle 2026 on 0,9 milj. euroa. Talousarvio noudattaa Kouvolan kaupungin suunnitelmallista talouden linjaa, jolla saavutetaan tasapainoinen talous ja kerrytetään ylijäämää pitemmällä aikavälillä.
Tekninen lautakunta päätti kokouksessaan 17.9.2025 palauttaa talousarvion 2026 ja talous- ja henkilöstösuunnitelman vuosille 2026–2029 uudelleen valmisteltavaksi. Vuoden 2026 0,3 milj. euron tasapainottamistarpeesta n. 230 000 euroa kohdistuu henkilöstöön ja muihin toimintakuluihin. Loput eli n. 70 000 euroa tasapainottamistarpeesta saadaan toimintatuottojen kasvusta. Yksityistieavustuksiin kohdistuu vuoden 2024 sopeuttamistoimenpiteistä 100 000 euron leikkaus.
Kuntalain ja hallintosäännön mukainen talousarvion toimivalta
Kuntalain 14 §:n mukaan valtuusto päättää talousarviosta ja -suunnitelmasta. Talousarvio on hyväksyttävä vuoden loppuun mennessä (kuntalaki 110 §) ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet.
Hallintosäännön 59 §:n mukaan kaupunginhallitus hyväksyy suunnittelukehykset, joiden perusteella toimielimet laativat talousarvioehdotuksensa. Valtuusto hyväksyy talousarviossa toimielimelle sitovat tehtäväkohtaiset toiminnan ja talouden tavoitteet sekä niiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot.
Hallintosäännön 23 §:n mukaan lautakunnan tehtävänä on vastata siitä, että palvelut järjestetään asetettujen tavoitteiden palvelujen, järjestämistä koskevien periaatteiden ja määrärahojen puitteissa. Lautakunta määrittää tarvittavat palvelut ja niiden laatutason.
Tekninen lautakunta
Vuoden 2025 toimintakatteesta on vertailukelpoisuuden vuoksi vähennetty alla olevissa taulukoissa eläkemaksuihin kuuluvat tasausmaksut, joita koskevat määrärahat keskitetään vuodesta 2026 lähtien elinvoimapalvelujen henkilöstöyksikköön.
Tekninen lautakunta, | TA 2025 | TA 2026 | TS 2027 | TS 2028 | TS 2029 |
Toimintakate ilman myyntivoittoja | -36 876 | -36 038 | -36 553 | -37 094 | -37 785 |
Maa-alueiden myyntivoitot | 1 100 | 1 500 | 1 500 | 900 | 900 |
Toimintakate yhteensä | -35 776 | -34 538 | -35 053 | -36 194 | -36 885 |
Tekninen lautakunta, | TA 2025 | TA 2026 | TS 2027 | TS 2028 | TS 2029 |
Toimintakate ilman myyntivoittoja | -15 843 | -25 188 | -25 060 | -25 632 | -26 347 |
Maa-alueiden myyntivoitot | 1 100 | 1 500 | 1 500 | 900 | 900 |
Toimintakate yhteensä | -14 743 | -23 688 | -23 560 | -24 732 | -25 447 |
Kaupungin sisäistä laskutusta palvelulta toiselle pyritään vähentämään ja vuodesta 2026 alkaen sisäisestä laskuttamisesta luovutaan osassa palveluyksiköistä. Toimintatavan muutos näkyy ulkoisen ja sisäisen toimintakatteen pienentymisenä.
Talousarvioesitykseen sisältyvät merkittävimmät muutokset vuodelle 2026 ovat valmistus omaan käyttöön pienentyminen aiempiin vuosiin verrattuna, joukkoliikenteen palvelutason muutokset, yksityisteiden avustusten määrärahojen leikkaukset ja yhdyskuntatekniikan palvelun toimintakulujen pienentyminen. Talousarvioesitykseen sisältyvä merkittävin palveluverkon muutos suunnittelukaudella 2026–2029 on ruokapalveluiden tuotantotapojen muutokset ja uuden keskuskeittiön rakentaminen.
Talousarvioesitykseen sisältyvästä 0,3 milj. euron tasapainottamistarpeesta n. 230 000 euroa kohdistuu henkilöstöön ja muihin toimintakuluihin. Loput eli n. 70 000 euroa tasapainottamistarpeesta saadaan toimintatuottojen kasvusta. Rakennusvalvonnan maksutuottojen arvioidaan nousevan tämän vuoden talousarvioon verrattuna ja kaavoituksen taksat tarkistetaan loppuvuodesta 2025. Terveysvalvonnan tuloihin arvioidaan myös lisäystä tupakkalain muutoksen myötä.
Henkilöstön määrä henkilötyövuosina | TP 2024 | TA 2025 | TA 2026 | TS 2027 | TS 2028 | TS 2029 |
Tekninen lautakunta | 572,4 | 480,8 | 468,5 | 448,7 | 428,7 | 425,4 |
Investoinnit
Alla olevaan taulukkoon on lisätty 2 milj. euroa rautatieinfraan aineellisiin hyödykkeisiin vuosille 2026–2027.
Tekninen lautakunta, investoinnit sis. kärkihankkeet, milj. euroa | TA 2025 | TA 2026 | TS 2027 | TS 2028 | TS 2029 |
Aineettomat hyödykkeet | -1,1 | -0,9 | -0,9 | -1,5 | -1,4 |
Aineelliset hyödykkeet | -12,5 | -20,0 | -20,6 | -13,7 | -13,8 |
Investointimenot yhteensä | -13,5 | -20,8 | -21,5 | -15,1 | -15,2 |
Investointien luovutustulot | 1,0 | 1,0 | 2,0 | 0,5 | 0,5 |
Investointitulot yhteensä | 1,0 | 1,0 | 2,0 | 0,5 | 0,5 |
Nettoinvestoinnit yhteensä | -12,5 | -19,8 | -19,5 | -14,6 | -14,7 |
Teknisen lautakunnan perusinvestointeihin on varattu vuonna 2026 noin 10 milj. euroa. Tämä on noin 2 milj. euroa enemmän kuin vuonna 2025. Vuoden 2026 määrärahoista kohdennetaan 63 % korvausinvestointeihin. Taloussuunnitteluvuosina korvausinvestointien osuus kasvaa vielä entisestään. Vuonna 2026 on suunniteltu aloitettavan 2+2 uutta katusaneerauskohdetta (Kymen Veden alueella 2 yhteishanketta, samoin Kouvolan Veden alueella). Viittaus vuoteen 2025, jolloin aloitettiin vain yksi perushankkeiden raamista rahoitettava yhteiskohde (Lossitie). (Palomäenkadun aluesaneeraus on myös yhteishanke, mutta sen rahoitus on sidottu kärkihankkeisiin.)
Palomäenkadun saneerauksen yhteydessä muutetaan myös Palomäen kuntoradan linjausta. Tämä muutos johtuu uuden uimahallin rakentamisesta. Vuosina 2027–2029 teknisen lautakunnan budjettiin on laitettu vuosittain noin 0,1 miljoonan euron varaus kuntoratojen ja uimarantojen saneeraustöihin.
Teknisen lautakunnan talousarvio 2026 ja talous- ja henkilöstösuunnitelma vuosille 2026–2029 on liitteenä.
Lisätietoja: tekninen johtaja Hannu Tylli, puh. 020 615 8570, hannu.tylli(at)kouvola.fi ja controller Karoliina Summanen, puh. 020 615 4817, karoliina.summanen(at)kouvola.fi
Teknisen johtajan ehdotus:
Tekninen lautakunta päättää hyväksyä ja esittää edelleen kaupunginhallitukselle ja valtuustolle hyväksyttäväksi teknisen lautakunnan talousarvion vuodelle 2026 sekä talous- ja henkilöstösuunnitelman vuosille 2026–2029.
Tekninen lautakunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa ja se on nähtävillä yleisessä tietoverkossa 1.10.2025 lukien.
Asian käsittely:
Keskustelun aikana teknisen lautakunnan jäsen Jouni Frimodig teki seuraavan muutosesityksen: ”Yksityistieavustuksien määräraha teknisen lautakunnan talousarviossa vuodelle 2026 on 475 000 euroa.”
Teknisen lautakunnan jäsenet Mikko Jaanu, Ilkka Sarpola ja Esa Seppälä kannattivat Jouni Frimodigin muutosesitystä.
Koska oli tehty kannatettu muutosesitys, puheenjohtaja totesi, että asiasta on äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne, jotka kannattavat teknisen johtajan pohjaehdotusta, äänestävät ”JAA”, ja ne, jotka kannattavat Jouni Frimodigin muutosesitystä, äänestävät ”EI”. Puheenjohtaja esitti, että äänestys toimitetaan nimenhuutona. Puheenjohtajan esitykset hyväksyttiin.
Äänestyksessä annettiin kolme (3) JAA-ääntä (Laitinen, Lind ja Turunen) ja kahdeksan (8) EI-ääntä (Frimodig, Helkala, Jaanu, Melkko, Sarpola, Seppälä, Villikka jaYlä-Outinen). Puheenjohtaja totesi Jouni Frimodigin muutosesityksen tulleen hyväksytyksi.
Keskustelun aikana teknisen lautakunnan jäsen Mikko Jaanu teki seuraavan muutosesityksen: ”Yksityistieavustuksien määräraha teknisen lautakunnan talousarviossa suunnitteluvuosille 2027 – 2029 on 450 000 euroa.”
Teknisen lautakunnan puheenjohtaja Mia Ylä-Outinen kannatti Mikko Jaanun muutosesitystä.
Koska oli tehty kannatettu muutosesitys, puheenjohtaja totesi, että asiasta on äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne, jotka kannattavat teknisen johtajan pohjaehdotusta, äänestävät ”JAA”, ja ne, jotka kannattavat Mikko Jaanun muutosesitystä, äänestävät ”EI”. Puheenjohtaja esitti, että äänestys toimitetaan nimenhuutona. Puheenjohtajan esitykset hyväksyttiin.
Äänestyksessä annettiin kaksi (2) JAA-ääntä (Lind ja Turunen), kahdeksan 8 EI-ääntä (Frimodig, Helkala, Jaanu, Melkko, Sarpola, Seppälä, Villikka ja Ylä-Outinen) ja yksi (1) TYHJÄ-ääni (Laitinen). Puheenjohtaja totesi Mikko Jaanun muutosesityksen tulleen hyväksytyksi.
Teknisen lautakunnan päätös:
Tekninen lautakunta päätti hyväksyä ja esittää edelleen kaupunginhallitukselle ja valtuustolle hyväksyttäväksi teknisen lautakunnan talousarvion vuodelle 2026 sekä talous- ja henkilöstösuunnitelman vuosille 2026–2029 seuraavilla muutoksilla:
- Yksityistieavustuksien määräraha vuoden 2026 talousarvioon on 475 000 euroa ja suunnitteluvuosille 2027-2029 yksityistieavustuksien määräraha on 450 000 euroa.
Tekninen lautakunta päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa ja se on nähtävillä yleisessä tietoverkossa 1.10.2025 lukien.
Tekninen lautakunta piti neuvottelutauon tämän asian käsittelyn aikana klo 15.30 – 16.09.
Teknisen lautakunnan nuorisovaltuuston jäsen Aada Vainio poistui kokouksesta neuvottelutauon aikana.
____________
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |