Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kouvolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Esityslista 06.10.2025/Asianro 3



Kouvolan kaupungin talousarvio 2026 ja taloussuunnitelma 2026-2029

9610/02.02.00/2025

 

Kaupunginhallitus 06.10.2025  

   

Valmistelija: talousjohtaja Hellevi Kunnas, puh. 020 615 5054, hellevi.kunnas(at)kouvola.fi

Yhteenveto

Kaupunginjohtajan talousarvio vuodelle 2026 on 0,9 miljoonaa euroa ylijäämäinen. Talousarvio ja -suunnitelma noudattaa Kouvolan kaupungin suunnitelmallista talouden linjaa, jolla saavutetaan tasapainoinen talous ja kerrytetään ylijäämää pidemmällä aikavälillä.

Toimintakatteen kasvu on ainoastaan 2 prosenttia vuosina 2026–2027 ja alenee noin yhteen prosenttiin vuosina 2028–2029. Kaupungin investoinnit ovat suunnitelmaan mukaan 72,6 miljoonaa euroa vuonna 2026 ja kasvavat 81,1 miljoonaan euroon vuonna 2027, mutta alenevat vuodesta 2028 lähtien asteittain noin 30 miljoonaan euroon vuositasolla. Kaupungin lainamäärä kasvaa investointien kanssa samassa tahdissa, mutta alenee vuodesta 2029 lähtien.

Vuonna 2026 etenemme kohti tasapainoita taloutta palvelutarpeen muutokset huomioiden. Panostamme palveluverkkojen uudistamiseen, oppimisympäristöjen kehittämiseen sekä liikuntaan ja kulttuuriin sekä edistämme yritysten toimintaedellytyksiä. Kehitämme toimintaamme käytettävissä olevien resurssien mukaisesti ja panostamme aktiivisesti ja vahvasti edunvalvontatyöhön.

Kuntalain ja hallintosäännön mukainen toimivalta talousarvion valmistelussa

Kuntalain 14 §:n mukaan Kaupunginvaltuusto vastaa kunnan toiminnasta ja taloudesta. Valtuuston tulee päättää vuoden loppuun mennessä kunnan seuraavan vuoden talousarviosta ja kolmen tai useamman vuoden taloussuunnitelmasta ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen ja se on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan velvoitteet (Kuntalaki 110 §).

Talousarvion valmistelusta vastaa kunnanhallitus sekä kukin toimielin omalla tehtäväalueellaan (hallintosääntö 59 §).

Talousarvion laadinnan prosessi

Suomen Kuntaliiton suosituksessa "Kunnan ja kuntayhtymän talousarvio ja taloussuunnitelma" ohjeistetaan talousarviosta mm. seuraavasti:

  • Talousarvio ja -suunnitelma laaditaan samanaikaisesti.
  • Kehyspäätöksessään kunnanhallitus asettaa budjetoitaville tehtäville kehykset, jotka sidotaan kuntastrategiassa asetettuihin tavoitteisiin.
  • Toimielimet valmistelevat tehtävä- ja hankekohtaiset talousarvio- ja -suunnitelmaehdotuksensa kunnanhallituksen antamien kehysten ja ohjeiden pohjalta.
  • Keskushallinto yhdistelee toimielinten ehdotukset talousarvioksi ja -suunnitelmaksi. Tätä ehdotusta nimitetään kunnanjohtajan budjettiesitykseksi.
  • Talousarvion tasapainotukseen vaikuttavat olennaisesti ratkaisut, jotka valtion budjetissa tehdään muun muassa kuntien valtionosuuksista ja verotuksesta.
  • Kunnanhallitus valmistelee talousarvio- ja suunnitelmaehdotuksen valtuustolle. Kuntalaissa ei ole erikseen säädetty, mihin mennessä hallituksen on annettava oma esityksensä. Seuraavan vuoden veroprosentit on annettava verohallinnolle 17. marraskuuta mennessä, joten ennen sitä hallituksen esitys talousarvioksi tulee käytännössä olla selvillä.

Kouvolan talousarvioprosessi noudattaa suosituksia. Valtuustoryhmiä osallistetaan talousarviokehyksen laadintaan keväällä talousarviokehysaiheisella kyselyllä, jonka tulokset huomioidaan talousarviovalmistelussa.

Talousarvion laadinta

Hallintosäännön 59 §:n mukaan kaupunginhallitus hyväksyy suunnittelukehykset ja talousarvion laadintaohjeet. Toimielimet laativat talousarvioehdotuksensa. Valtuusto hyväksyy talousarviossa toimielimelle sitovat tehtäväkohtaiset toiminnan ja talouden tavoitteet sekä niiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot.

Kehyspäätöksellä kunnanhallitus asettaa toimielimille euromääräiset kehykset, joiden perusteella alkaa lautakuntien talousarviovalmistelu. Kehyksen puitteissa toimielimet päättävät talousarvioehdotuksensa ja toimenpiteet, joilla tavoitteisiin päästään.

Hallintosäännön 23 §:n mukaan lautakunnan tehtävänä on vastata siitä, että palvelut järjestetään asetettujen tavoitteiden palvelujen järjestämistä koskevien periaatteiden ja määrärahojen puitteissa. Lautakunta määrittää tarvittavat palvelut ja niiden laatutason.

Hallintosäännön 62 §:n mukaan talousarviosta päättäessään valtuusto määrittelee, mitkä ovat valtuuston sitovina hyväksymät toiminnan tavoitteet. Valtuusto antaa talousarvio noudattamista koskevat määräykset, miten talousarvio ja sen perustelut sitovat kunnan viranomaisia.

Yleinen taloudellinen kehitys ja kuntatalous

Suomen talouskasvun ennusteet ovat erittäin maltillisia, kehitystä jarruttaa yksityisen kulutuksen heikko kehitys ja heikentynyt työllisyystilanne. Julkinen talous on edelleen alijäämäinen, kustannuspaineita luovat sosiaali- ja terveysmenojen, puolustus- sekä korkomenojen kasvu. Kuntatalouden alijäämän arvioidaan kokonaisuudessaan edelleen heikentyvät. Kuntien tulojen ja menojen epätasapaino jatkuu, kustannuspaineita luovat valtakunnalliset palkkaratkaisut, heikko verotulokehitys sekä epäsuotuisa työllisyyskehitys.

Kouvolan taloudellinen tilanne ja talouden pitkän aikavälin linjaukset

Kouvola on tehnyt pitkäjänteistä työtä talouden tasapainottamiseksi jo useiden vuosien ajan, sopeuttaen määrätietoisesti talouttaan vastaamaan muuttuvaa väestömäärää ja -rakennetta. Tämä on edellyttänyt palveluverkkojen kokonaisvaltaista tarkastelua sekä palveluiden tuottamistapojen kehittämistä ja uudelleenarviointia. Kaupungista riippumattomat tekijät, kuten valtionosuuksien, verotulojen ja valtakunnallisten palkkaratkaisujen muutokset, ovat kuitenkin lisänneet tasapainottamistarvetta entisestään.

Vaikka kaupungin menokehitystä on onnistuttu hillitsemään, riittävien talouden tasapainottamistoimenpiteiden toteuttaminen vie vielä useita vuosia. Kouvolan on kyettävä luomaan taloudellisesti vakaa tilanne, joka kestää myös tilapäiset talouden vaihtelut. Samalla on varauduttava väestöennusteiden mukaisiin muutoksiin palvelutarpeessa ja sopeutettava toimintoja niiden mukaisesti.

Vuoden 2024 tilinpäätös oli 2,4 miljoonaa euroa negatiivinen, mutta se toteutui ennakoitua huomattavasti paremmin. Toimintakatteen aleneminen edelliseen vuoteen verrattuna osoittaa, että kustannuskehityksen hillinnässä on onnistuttu. Vuoden 2025 alussa kaupungin kertynyt ylijäämä oli 16,9 miljoonaa euroa. Vuoden 2025 talousarvio oli 5,7 miljoonaa euroa alijäämäinen, mutta tämän hetken arvion mukaan toteutuma on talousarviota noin miljoona euroa heikompi, eli noin -6,9 miljoonaa euroa. Suurin yksittäinen negatiivinen tekijä on verotulojen kertymän jääminen 6–7 miljoonaa euroa alle talousarvion ennusteen.

Vaikka kaupungin kustannuksia on onnistuttu vähentämään, talouden tasapainottamistyötä on jatkettava määrätietoisesti. Kouvolan on pyrittävä kerryttämään taseen ylijäämää, jotta kaupunki voi luoda riittävän puskurin ennakoimattomien toimintaympäristömuutosten ja talouden vaihteluiden varalle.

Vastatakseen taloudellisen tilanteen haasteisiin, kaupunki tavoittelee talouden pitkän aikavälin linjauksina seuraavia asioita:

  • Kertyneen ylijäämän kasvattaminen vuosittain 1 000–1500 euroon asukasta kohden, tavoitesumma vähintään 78–115 milj. euroa
  • Toimintakatteen kasvu 0–3 % huomioiden toiminnassa tapahtuvat muutokset sekä julkisen rahoituksen muutokset
  • Investointitason alentaminen vuodesta 2029 lähtien noin 30 milj. euroon vuositasolla tai 120 milj. euroon neljän vuoden taloussuunnittelukausittain
  • Poistot kattavat investoinnit vuodesta 2029 lähtien
  • Lainakannan asteittainen alentuminen kuntien keskiarvoon vuodesta 2029 lähtien
  • Tuloveroprosentin alentamisen mahdollisuuden tarkastelu seuraavan valtuustokauden alussa

Merkittävimmät muutokset taloussuunnittelukaudella

Kustannuksien lisäyksissä on merkittävimpinä erinä huomioitu valtakunnallisten palkkaratkaisujen ja henkilösivukulujen muutokset henkilöstökustannuksissa. Talousarviossa on huomioitu aiempien talouden tasapainottamistoimenpiteiden uudet kumulatiiviset vaikutukset, omien päätösten toimenpiteiden vaikutukset esimerkiksi palveluverkkoihin, yhtiöittämisvelvoitteesta johtuvat kiinteistöjen siirtoon, energiatehokkuustoimenpiteisiin sekä kiinteistöjen purkuihin liittyen. Lisäksi on huomioitu lakisääteisten tehtävien ja velvoitteiden muutokset.

Valtionosuudet on huomioitu nykyjärjestelmän mukaisesti, koska 1.1.2027 voimaan tulevan valtionosuusuudistukset vaikutukset eivät ole vielä tiedossa. Vuoden 2026 valtionosuuksiin sisältyy mm. erilaiset tehtävien ja velvoitteiden muutoksia, indeksikorotus ja kustannustenjaon tarkistus sekä pysyvä valtionosuusleikkaus. Valtionosuudet kasvavat hieman vuoden 2025 tasosta, luvut täsmentyvät loppuvuoden aikana ja päätös saadaan joulukuussa.

Verotuloennusteet ovat edelleen heikentyneet vuonna 2025. Merkittävin alenema on tapahtunut yhteisöveroissa. Verotulojen arvioidaan kuitenkin kokonaisuudessaan kasvavan vuonna 2026. Kouvolan kasvu on koko maan tasoa alhaisempaa. Verotulojen kehitys on riippuvainen yleisestä taloudellisesta tilanteessa, työttömyyden sekä ansiotason kehityksestä. Kiinteistöveroissa ei arvioida tapahtuvan merkittäviä muutoksia. Tulevat yksityiset investoinnit kasvattavat hieman kaupungin kiinteistöverotuottoja. Myös valtion päätöksillä on vaikutusta kuntien verotulotuottoihin. Näistä johtuvat muutokset kompensoidaan pääsääntöisesti osana valtionosuuksia.

Kaupunginjohtajan talousarvioehdotus

Kaupunginjohtajan talousarvioehdotus perustuu kaupunginhallituksen päättämään kehykseen ja talous tasapainottuu taloussuunnittelukaudella. Talousarvioehdotus on 0,9 miljoonaa euroa ylijäämäinen. Suunnitelmavuosina ylijäämää kasvaa asteittain. Henkilöstökuluihin kuuluva eläkemaksujen tasausmaksu on keskitetty elinvoimapalveluiden henkilöstöpalveluihin vuoden 2026 alusta. Muutos on tehty kokonaishallinnan järkevyyden kannalta, koska tasausmaksu ei ole suoraan riippuvainen henkilöstökulujen määrästä.

Ulkoinen tuloslaskelma
milj. e

TP 2024

TA 2025

TPE 2025

TA 2026

TS 2027

TS 2028

TS 2029

Toimintatulot

46,6

41,8

43,5

38,3

38,8

38,4

38,4

Valmistus omaan käyttöön

1,3

2,3

2,0

1,3

1,3

1,3

1,3

Toimintamenot

-230,2

-239,9

-238,9

-236,8

-241,7

-243,1

-244,8

Toimintakate

-182,3

-195,8

-193,5

-197,3

-201,5

-203,4

-205,1

Verotulot

206,4

211,4

205,0

212,6

216,8

222,2

227,8

Valtionosuudet

-5,3

0,0

1,6

3,8

10,0

12,0

15,0

Rahoitustulot ja -menot

5,5

6,4

7,5

7,7

6,0

4,2

3,9

Vuosikate

24,2

22,0

20,7

26,8

31,3

35,0

41,6

Poistot ja arvonalentumiset

-26,6

-27,8

-27,0

-26,0

-27,9

-31,1

-32,5

Tilikauden tulos

-2,5

-5,8

-6,3

0,8

3,4

3,9

9,1

Tilinpäätöserät

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

Tilikauden yli/alijäämä

-2,4

-5,7

-6,2

0,9

3,5

4,0

9,1

Kertynyt yli-/alijäämä

16,9

13,6

10,7

11,6

15,1

19,9

30,4

Kunnallisveroprosentti

8,90

8,90

8,90

8,90

8,90

8,90

8,90

Toimintakatteen muutos %

-2,4

7,4

6,1

2,0

2,1

0,9

0,8

Vuosikate, % poistoista

90,7

79,2

76,6

103,1

112,2

112,6

127,8

Vuosikate, euroa/asukas

309

285

268

351

413

466

560

Asukasmäärä vuoden lopussa

78 399

78 462

78 399

76 502

75 742

75 033

74 345

 

Lautakuntien talousarvioesitykset

Lautakunnat ovat osaltaan käsitelleet talousarvioesityksensä ja hyväksyneet ne teknistä lautakuntaa lukuun ottamatta kaupunginhallituksen kehyksessä määritellyn suuruisena.

Tekninen lautakunta hyväksyi toisessa käsittelyssään talousarvioehdotuksensa 75 000 euroa kaupunginhallituksen hyväksymän talousarviokehyksen ylittävänä. Kaupunginjohtajan talousarvioesitys on teknisen lautakunnan osalta talousarviokehyksen mukainen. Kaupunginjohtajan esityksessä vähennys on kohdistettu henkilöstökustannuksiin.

Sitovuustaso

Kaupunginhallitus on hyväksynyt talousarviokehyksen ulkoisten erien osalta. Lautakuntien talousarvion sitovuustasoksi kaupunginvaltuustoon nähden esitetään ulkoista toimintakatetta. Keskittymällä talousarviossa talouden kannalta olennaisiin, eli ulkoisiin eriin, parannetaan eri vuosien välistä vertailtavuutta ja yksinkertaistetaan muutosten kohdentamista.

Ulkoisilla erillä on suora vaikutus kaupungin taloudelliseen tilanteeseen, kun taas sisäiset erät ovat osa kustannuslaskentaa, eikä niillä ole vaikutusta kaupungin ulkoiseen taloudelliseen asemaan. Sisäiset erät sisällytetään kuitenkin talousarvioon ja niitä seurataan vuoden aikana, mutta niissä tapahtuvat muutokset eivät ole sitovia talousarvioeriä.

Investoinnit ja palveluverkon kehittäminen

Kaupungin investoinnit taloussuunnittelukaudella ovat merkittäviä, sillä kaupunki panostaa erityisesti perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen palveluverkkojen kehittämiseen. Lisäksi investointeja kohdistetaan liikunta- ja kulttuuripalveluihin sekä toimenpiteisiin, jotka parantavat yritysten toimintaedellytyksiä. Samalla pyritään vähentämään rakennusten ja infrastruktuurin korjausvelkaa.

Investoinneiksi hyväksytään ainoastaan hankkeet, jotka alentavat käyttötalouskustannuksia, lisäävät kaupungin elinvoimaa tai ovat välttämättömiä korjausinvestointeja. Kaikkia investointeja tarkastellaan osana kaupungin 10 vuoden investointisuunnitelmaa, jota päivitetään säännöllisesti toimintaympäristössä tapahtuvien muutosten mukaisesti.

Talousarvioon ja -suunnitelmaan vuosille 2026–2029 sisältyy useita merkittäviä investointeja, jotka tukevat kaupungin palveluiden kehittämistä ja elinvoimaa. Näitä ovat Kuusankosken urheilutalon peruskorjaus, uimahallin peruskorjaus ja laajennus, teatterin laajennus ja peruskorjaus, pääkirjaston peruskorjaus, monitoimiareena, Marjoniemen yhtenäiskoulu, Kuusankosken yhtenäiskoulu leasing-mallilla, Kaunisnurmen päiväkoti leasing-mallilla, Carea-opetusyksikkö, kaupungintalon peruskorjaus sekä uusi keskuskeittiö.

Kärkihankkeita ovat Käyrälammen alueen kehittäminen, Urheilupuiston ja ydinkeskustan kehittäminen sekä yritysalueiden parantaminen. Näillä hankkeilla pyritään vahvistamaan kaupungin vetovoimaa, lisäämään palveluiden saavutettavuutta ja luomaan edellytyksiä kaupungin pitkäjänteiselle kasvulle.

Investointien rahoitus

Investointien myötä kaupungin lainakanta tulee kasvamaan taloussuunnittelukaudella. Osa investoinneista rahoitetaan investointisuunnitelman mukaan leasing- tai muulla vaihtoehtoisella rahoitusmuodolla. Niiden vaikutus tulee näkymään tunnusluvussa lainat ja vuokravastuut.

Investoinnit, milj. euroa

2026

2027

2028

2029

Yhteensä

Nettoinvestoinnit

72,6

81,1

54,5

29,2

237,4

Lainakannan muutos

44,0

45,0

16,0

-13,0

92,0

Muun rahoitusmuodon investoinnit

14,2

7

3,5

0

24,7

 

Kaupungin lainakanta kasvaa investointien myötä, mutta suunnitelman mukaisesti investointitasoa alennetaan merkittävästi vuodesta 2029 lähtien, jolloin myös lainamäärä kääntyy laskuun.

Valtuustoryhmien osallistaminen talousarvioprosessiin

Talousarvioprosessiin on sisällytetty valtuustoryhmille suunnattu kysely talousarviokehyksen panostuksista ja säästökohteista. Toimialat on velvoitettu ottamaan kyseiset asiat huomioon talousarviovalmistelussaan.

Panostuksia nähtiin seuraavasti:

  • Työttömyyden, erityisesti pitkäaikaistyöttömyyden ja nuorisotyöttömyyden vähentäminen.
  • Paikallisten yritysten ja oppilaitosten yhteistyön ja yritystoiminnan edistämisen kehittäminen.
  • Digitalisaation hyödyntäminen toiminnan tehostamisessa.
  • Oppimisen tuen vahvistaminen ja koulunkäynninohjaajien lisääminen.
  • Koulujen, päiväkotien ja oppilaitosten resurssien parantaminen, kuten digilaitteiden ja oppimateriaalien kehittäminen.
  • Henkilöstön osaamisen ja työhyvinvoinnin kehittäminen.
  • Suurten investointien (teatteri, monitoimiareena, uimahalli) loppuunsaattaminen ja monipuolinen käyttö.
  • Kirjastojen ja kulttuuritoiminnan resurssien turvaaminen.
  • Lähiliikuntapaikkojen ja muiden pienimuotoisten liikuntapaikkojen ylläpito.
  • Kiinteistöjen ja infran kunnossapito sekä energiatehokkuuden parantaminen sekä katu- ja tieverkoston ylläpito ja parantaminen.
  • Uusien kestävien energiaratkaisujen, kuten uusiutuvan energian, käyttöönotto.

Sopeuttamiskohteina esitettiin:

  • Vähemmän vaikuttavien tukien ja sopimusten karsiminen.
  • Varhaiskasvatuksen ja kouluverkon optimointi ja investointien mitoittaminen sekä ulkoisista vuokratiloista luopuminen.
  • Uimahalliverkon tarkastelu ja tilojen myynnin tehostaminen.
  • Pieninvestointien rajaaminen vain tarpeellisiin kohteisiin
  • Vähennetään ylläpitoa alikäytetyistä tai tarpeettomista kiinteistöistä ja infrasta, nykyisten rakennusten käytön tehostaminen.
  • Kustannustehokkaampien korjausmenetelmien selvittäminen ja käyttöönotto.
  • Energiakulujen vähentäminen investoimalla energiatehokkuuteen.

Yhteisinä painotuksina nähtiin talouden tasapainottaminen ja väestökehityksen parantaminen, investointien järkevä kohdentaminen ja kiinteistöjen tehokkaampi hallinta sekä toiminnan vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden arviointi.

Keskeiset tytäryhteisöt

Kouvolan kaupungin konserniohjeen (KV 11.11.2024 § 75) mukaan kaupunginhallitus päättää vähintään valtuustokausittain mitkä konserniyhteisöt ovat keskeisiä tytäryhteisöjä ja näiden tytäryhteisöjä.

Keskeisiksi tytäryhteisöiksi ja näiden tytäryhteisöiksi vuonna 2026 esitetään seuraavia yhtiöitä:

  • KSS Energia -konserni (KSS Energia Oy, KSS Lämpö Oy, KSS Rakennus Oy, Voimakymi Oy, Suomen Energia-Urakointi Oy, KSS Verkko Oy)
  • Kouvola Innovation -konserni (Kouvola Innovation Oy, Kouvolan Yritystilat Oy, RRT Kouvola Oy, Kohoa Synergiakeskus Oy)
  • Eduko -konserni (Kouvolan Ammattiopisto Oy, Eduko koulutus- ja yrityspalvelut Oy)
  • Kouvolan Vesi Oy
  • Kouvolan Asunnot Oy
  • Kouvolan Teatteri Oy
  • Kouvolan Rautatie- ja Aikuiskoulutus Oy
  • Kaakkois-Suomen Tieto Oy.

Elinvoimapalveluiden kaupunginhallituksen alaisen toiminnan talousarvio- ja henkilöstösuunnitelma

Elinvoimapalveluiden toimialan kaupunginhallituksen alaisen toiminnan talousarvio- ja henkilöstösuunnitelma käsitellään osana koko kaupungin talousarviokokonaisuutta.

Ehdotus kaupunginhallituksen alaisen toiminnan talousarvioksi ja -suunnitelmaksi on kaupunginhallituksen hyväksymän talousarviokehyksen mukainen. Vuoden 2024 ja 2025 toimintakuluihin on vertailukelpoisuuden vuoksi lisätty taulukoissa eläkemaksuihin kuuluvat tasausmaksut, joita koskevat määrärahat keskitetään vuodesta 2026 lähtien elinvoimapalvelujen henkilöstöyksikköön.

Kaupunginhallitus,
ulkoinen 1000 e

TA 2025

TA 2026

TS 2027

TS 2028

TS 2029

Toimintakate ilman myyntivoittoja

-51 596

-52 943

-53 930

-51 718

-49 463

Rakennusten ja osakkeiden myyntivoitot

540

540

540

540

540

Toimintakate yhteensä

-51 056

-52 403

-53 930

-51 178

-48 923

 

Kaupunginhallitus,
ulkoinen ja sisäinen 1000 e

TA 2025

TA 2026

TS 2027

TS 2028

TS 2029

Toimintakate ilman myyntivoittoja

-12 114

-5 778

-3 289

1 417

4 927

Rakennusten ja osakkeiden myyntivoitot

540

540

540

540

540

Toimintakate yhteensä

-11 574

-5 238

-2 749

1 957

5 467

 

Elinvoimapalveluiden ulkoinen toimintakate vuodelle 2026 on -52,9 milj. euroa. Ulkoiset toimintatuotot ovat 10,9 milj. euroa, valmistus omaan käyttöön 0,7 milj. euroa ja ulkoiset toimintakulut -64,6 milj. euroa. Rakennusten ja osakkeiden myyntivoitot vuodelle 2026 ovat 0,5 milj. euroa.

HTV vähenemään vaikuttaa erityisesti määräaikaisten vähentyminen (projektien päättyminen).

Henkilöstön määrä henkilötyövuosina

TA 2025

TA 2026

TS 2027

TS 2028

TS 2029

Kaupunginhallitus

137,0

218,8

211,8

207,1

207,1

 

Investoinnit

Tilapalveluiden rakennusinvestointeihin vuodelle 2026 on varattu 64,3 milj. euroa (sisältäen muun rahoituksen kohteet), joista merkittävimmät ovat:

  • Marjoniemen yhtenäiskoulu 13,5 milj. euroa (kokonaiskustannusarvio 40,0 milj. euroa)
  • Pääkirjaston perusparannus 0,8 milj. euroa (12,0 milj. euroa)
  • Teatterin perusparannus ja laajennus 5,0 milj. euroa (31,0 milj. euroa)
  • Urheilupuiston uimahallin perusparannus ja laajennus 15,3 milj. euroa (32,0 milj. euroa)
  • Kuusankosken urheilutalon perusparannus 2,6 milj. euroa (4,0 milj. euroa)
  • Mansikkamäen koulun ruokailutilat 0,8 milj. euroa (2,0 milj. euroa)
  • Keskuskeittiön uudisrakennus 1,3 milj. euroa (4,2 milj. euroa)
  • Monitoimiareena 7,0 milj. euroa (20,0 milj. euroa)

Muulla rahoitusmuodolla rakennetaan suunnitelman mukaisesti Kaunisnurmen päiväkotia 6,7 milj. euroa (8,0 milj. euroa) sekä Kuusankosken yhtenäiskoulua 7,5 milj. euroa (18,5 milj. euroa).

Investoinnit,
milj. euroa

TA 2025

TA 2026

TS 2027

TS 2028

TS 2029

Yhteensä

Nettoinvestoinnit

27 016

50 135

58 320

37 500

11 900

184 871

Muut rahoitusmuodot

9 300

14 200

6 950

3 500

0

33 950

Yhteensä

36 316

64 335

65 270

41 000

11 900

218 821

 

Kaupunginjohtajan ehdotus vuoden 2026 talousarvioksi ja vuosien 2026–2028 taloussuunnitelmaksi ja ehdotus elinvoimapalveluiden kaupunginhallituksen alaisen toiminnan talousarvioksi 2026 talous- ja henkilöstösuunnitelmaksi vuosille 2026–2028 ovat oheismateriaalina.

Asiaa ovat kokouksessa esittelemässä erillisen aikataulun mukaisesti talousjohtaja Hellevi Kunnas, apulaiskaupunginjohtaja Tuukka Forsell, sivistysjohtaja Veikko Niemi, tekninen johtaja Hannu Tylli, henkilöstöjohtaja Päivi Karhu, toimitilajohtaja Katja Ahola, kehittämispäälliköt Karoliina Kanerva, Liisa Kolari ja Ilari Huhtinen sekä tytäryhteisöjen toimitusjohtajat tai heidän edustajansa.

Lisätietoja: talousjohtaja Hellevi Kunnas, puh. 020 615 5054, hellevi.kunnas(at)kouvola.fi

Kaupunginjohtajan ehdotus:

Kaupunginhallitus päättää

  1. hyväksyä osaltaan elinvoimapalveluiden kaupunginhallituksen alaisen toiminnan talousarvion vuodelle 2026 ja talous- ja henkilöstösuunnitelman ja esittää sen edelleen kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi osana kaupungin talousarviota ja taloussuunnitelmaa.
  2. hyväksyä, että keskeiset tytäryhteisöt ja näiden tytäryhteisöt ovat KSS Energia -konserni (KSS Energia Oy, KSS Lämpö Oy, KSS Rakennus Oy, Voimakymi Oy, Suomen Energia-Urakointi Oy, KSS Verkko Oy), Kouvola Innovation -konserni (Kouvola Innovation Oy, Kouvolan Yritystilat Oy, RRT Kouvola Oy, Kohoa Synergiakeskus Oy), Eduko -konserni (Kouvolan Ammattiopisto Oy, Eduko koulutus- ja yrityspalvelut Oy), Kouvolan Vesi Oy, Kouvolan Asunnot Oy, Kouvolan Teatteri Oy, Kouvolan Rautatie- ja Aikuiskoulutus Oy ja Kaakkois-Suomen Tieto Oy.
  3. palauttaa vuoden 2026 talousarvion ja vuosien 2026–2029 taloussuunnitelman uudelleenvalmisteluun.

Kaupunginhallituksen päätös: