RSS-linkki
Kokousasiat:https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Esityslista 15.12.2025/Asianro 10
| Edellinen asia | Seuraava asia | |
Otto-oikeuden käyttäminen työllisyysjohtajan viranhaltijapäätökseen 1.12.2025 § 33 koskien palvelupäällikön vakinaista virkaa ja päätöksen kumoaminen
11156/01.01.01.01/2025
Kaupunginhallitus 15.12.2025
Valmistelija: hallintojohtaja Saara Rahkonen-Rannikko, puh. 020 615 9066, saara.rahkonen-rannikko(at)kouvola.fi
Yhteenveto
Kaupunginjohtaja on 10.12.2025 päättänyt käyttää otto-oikeutta työllisyysjohtajan 1.12.2025 tekemään päätökseen 33 § Palvelupäällikön vakinainen virka (11751) KVL-10-25-25. Otto-oikeuden käyttäminen perustuu kuntalain 92 §:ään ja Kouvolan kaupungin hallintosäännön 31 §:ään.
Kaupunginjohtajan ilmoitus otto-oikeuden käyttämisestä merkitsee, että asia otetaan kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.
Asian valmistelun tausta ja päätösvallan perusteet
Kouvolan kaupungin työllisyys- ja yrityspalveluille haettiin palvelupäällikköä vakinaiseen virkasuhteeseen 1.2.2026 alkaen. Hakuilmoitus julkaistiin Kuntarekryssä 1.10.-14.10.2025 välisenä aikana. Viran täyttölupa myönnettiin 29.9.2025.
Hakemuksia palvelupäällikön virkaan saapui yhteensä 58 kappaletta. Viran kelpoisuusvaatimukseksi oli määritelty soveltuva korkeakoulututkinto, alan tuntemus ja riittävä johtamistaito. Haastattelut pidettiin 30.10. ja 31.10.2025, ja niihin kutsuttiin hakemusten perusteella 7 kelpoisuusvaatimukset täyttävää hakijaa. Haastatteluihin saapui 7 hakijaa, joista neljälle hakijalle teetettiin henkilöarviointi. Haastattelijoina toimivat Kouvolan kaupungin työllisyysjohtaja ja viestintä- ja markkinointipäällikkö.
Palvelupäällikön virkaan valittiin työllisyysjohtajan 1.12.2025 tekemällä päätöksellä § 33, ---------------. Päätöksessä todettiin valitun täyttävän koulutukseen, työkokemukseen ja haastatteluun perustuvan kokonaisarvioinnin perusteella parhaiten palvelupäällikön viran kelpoisuusvaatimukset ja muut hakuilmoituksessa mainitut valintaperusteet.
Virheellisyys päätöksenteossa
Edellä mainitun päätöksenteon jälkeen työllisyysjohtajan viranhaltijapäätöksessä on havaittu hallintolain 50 §:ssä tarkoitettu asiavirhe.
Päätöksenteon jälkeen on ilmennyt, että virkaan valitulla ei ole kelpoisuusehdoksi määriteltyä soveltuvaa korkeakoulututkintoa, eikä hän siten täytä kelpoisuusehtoa koulutusvaatimuksen osalta. Virkaan valittu on aloittanut korkeakouluopinnot, mutta tutkinto ei ole ollut suoritettuna hakuajan päättymishetkellä. Muut 6 haastateltua täyttivät kelpoisuusehdot.
Virheellisyys johtuu päätöksentekijän virheellisestä laintulkinnasta kelpoisuusvaatimuksen täyttymiseen liittyen.
Hallintolain 50 §:n 1 momentin mukaan viranomainen voi poistaa virheellisen päätöksensä ja ratkaista asian uudelleen, jos:
1) päätös perustuu selvästi virheelliseen tai puutteelliseen selvitykseen;
2) päätös perustuu ilmeisen väärään lain soveltamiseen;
3) päätöstä tehtäessä on tapahtunut menettelyvirhe; tai
4) asiaan on tullut sellaista uutta selvitystä, joka voi olennaisesti vaikut-taa päätökseen.
2 momentin mukaan päätös voidaan korjata 1 momentin 1–3 kohdassa tarkoitetussa tilanteessa asianosaisen eduksi tai vahingoksi. Päätöksen korjaaminen asianosaisen vahingoksi edellyttää, että asianosainen suostuu päätöksen korjaamiseen. Asianosaisen suostumusta ei kuitenkaan tarvita, jos virhe on ilmeinen ja se on aiheutunut asianosaisen omasta menettelystä.
Työllisyysjohtajan päätöksen osalta kyse on hallintolain 50.1 §:n kohdan 2 mukaisesta ilmeisen väärästä lain soveltamisesta ja siten, viranomainen on virheen havaittuaan ryhtynyt ilman aiheetonta viivytystä käsittelemään asiaa hallintolain 52 §:n mukaisessa korjaamismenettelyssä.
Hallintolain 52 §:n 1 mom. mukaan viranomainen käsittelee korjaamisasian omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Aloite on tehtävä tai vaatimus virheen korjaamiseksi on esitettävä viiden vuoden kuluessa päätöksen tekemisestä.
Palvelupäällikön virkaa hakeneille on perjantaina 5.12.2025 ilmoitettu viranomaisen omasta aloitteestaan käynnistämästä hallintolain 8 luvun mukaisesta korjaamismenettelystä. Työllisyysjohtaja on tämän lisäksi ollut erikseen yhteydessä virkaan valittuun asianosaiseen niin ikään 5.12.2025.
Virkaan valitulle asianosaiselle on toimitettu maanantaina 8.12.2025 kuulemiskirje, jossa hänelle on annettu selvitys korjaamismenettelyn käynnistämisestä ja sen perusteista sekä häntä on pyydetty ilmoittamaan kannanottonsa korjaamismenettelyä koskevassa asiassa ja esittämään mahdolliset lausumansa asiassa. Asianosainen on ilmoittanut, ettei hän anna suostumustaan päätöksen korjaamiseen hänen vahingokseen.
Oikeudellinen arviointi
Kaupunginjuristin lausunto:
Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 5 §:ssä säädetään muun ohella, että sellaiseen virkasuhteeseen, joka on ollut julkisesti haettavana, voidaan ottaa vain henkilö, joka on hakenut sitä kirjallisesti ennen hakuajan päättymistä ja silloin täyttää kelpoisuusvaatimukset. Lain 6 §:n 1 momentissa säädetään muun ohella, että virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty taikka kunnan tai hyvinvointialueen päättämä erityinen kelpoisuus. Perustuslain 125 §:ssä säädetään muun ohella, että virkaan nimittämisen tulee perustua hakijoiden taitoon, kykyyn ja koeteltuun kansalaiskuntoon.
Virkaan voidaan siten lain nojalla ottaa vain henkilö, joka 5.1 §:ssä mainittujen muiden edellytysten lisäksi täyttää kelpoisuusvaatimukset hakuajan päättymishetkellä. Muilta osin laajahko harkintavalta virantäytössä ei sisällä mahdollisuutta valita sellaista hakijaa, joka ei täytä virkaan ennalta päätettyjä kelpoisuusehtoja.
Palvelupäällikön viran kelpoisuusvaatimukseksi oli päätetty muiden kelpoisuusehtojen ohella soveltuva korkeakoulututkinto. Siten kelpoisuusehdot täyttävällä hakijalla on tullut olla suoritettuna viimeistään hakuajan päättyessä joko alempi korkeakoulututkinto tai ylempi korkeakoulututkinto. Nyt valitulla henkilöllä ei ole tällaista tutkintoa suoritettuna.
Koska virkaan valitun osalta edellä mainittu soveltuvaa korkeakoulututkintoa koskeva kelpoisuutta koskeva vaatimus ei täyty, ei hänen valintansa virkaan täytä kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 5 §:n ja 6 §:n sääntelyä.
Kelpoisuusehdot täyttämättömän henkilön valinta ei myöskään ole perustuslain 125 §:n 2 momentissa säädettyjen yleisten nimitysperusteiden mukaista, eikä se täytä hallintolain tasapuolisen ja yhdenvertaisen kohtelun vaatimusta.
Päätöksenteossa on siten tapahtunut asiavirhe, koska viran täyttöä koskeva päätös perustuu ilmeisen väärään lain soveltamiseen (hallintolain 50 §:n 1 momentin 2 kohta).
Asiavirheen sisältävä hallintopäätös voidaan korjata asianosaisen vahingoksi 50.2 §:n nojalla vain siinä tapauksessa, että asianosainen suostuu päätöksen korjaamiseen.
Työllisyysjohtajan viranhaltijapäätöksen korjaaminen tässä tapauksessa merkitsisi päätöksen korjaamista siten, että virkaan valitaan kelpoisuusehdot täyttämättömän asianosaisen sijasta kelpoisuusehdot täyttävä muu hakija, ja näin ollen korjaaminen tapahtuisi asianosaisen vahingoksi. Asianosaisen ei epäillä antaneen hakumenettelyssä virheellistä tietoa, eikä virheellisyys ole aiheutunut asianosaisen omasta menettelystä. Tästä syystä hallintopäätöstä ei voida korjata hallintolain 8 luvun mukaisessa menettelyssä asianosaisen vahingoksi ilman hänen suostumustaan.
Perustuslain 2 §:n 3 momentin mukaan julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin ja kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia.
Kuntalain 92 §:ssä säädetään asian ottamisesta ylemmän viranomaisen käsiteltäväksi. Koska työllisyysjohtajan viranhaltijapäätös on kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain vastainen, tulee päätös kuntalain 92 §:n nojalla ottaa käsiteltäväksi ja kumota. Samalla palvelupäällikön virantäyttöä koskeva asia tulee palauttaa työllisyysjohtajan uudelleen käsiteltäväksi.
Päätösvallan peruste ottaa asia ylemmän toimielimen käsiteltäväksi
Kuntalain 92 §:n 1 momentin mukaan kunnanhallitus, kunnanhallituksen puheenjohtaja, kunnanjohtaja ja hallintosäännössä määrätty kunnan viranhaltija voivat ottaa kunnanhallituksen käsiteltäväksi asian, joka on tämän lain nojalla siirretty kunnanhallituksen alaisen viranomaisen tai kunnanhallituksen jaoston toimivaltaan ja jossa asianomainen viranomainen on tehnyt päätöksen.
4 momentin mukaan asia on otettava ylemmän toimielimen käsiteltäväksi sen ajan kuluessa, jossa 134 §:ssä tarkoitettu oikaisuvaatimus päätöksestä on tehtävä.
Kouvolan kaupungin hallintosäännön 31 §:n mukaan asian ottamisesta kaupunginhallituksen käsiteltäväksi voi päättää kaupunginhallitus, kaupunginhallituksen puheenjohtaja ja kaupunginjohtaja.
Kuntalain mukaisen otto-oikeuden käyttäminen merkitsee, että alemman viranomaisen käsittelemä asia siirtyy kokonaan kaupunginhallituksen käsiteltäväksi. Alemman viranomaisen tekemät ratkaisut eivät millään tavalla sido kaupunginhallitusta. Siten kaupunginhallituksella on asiaa käsitellessään sama toimivalta kuin alemmalla viranomaisella (työllisyysjohtajalla) on ollut. Se on velvollinen tekemään asiassa päätöksen ja käsiteltäväksi otetussa asiassa voidaan tehdä uusi päätös, aiemmin tehty päätös voidaan pysyttää, kumota tai muuttaa taikka asia voidaan palauttaa päätöksen tehneen viranomaisen käsiteltäväksi.
Hallintolain 50 §:n mukaisen korjaamismenettelyn vireillä oleminen taikka se, ettei asianosainen ole antanut suostumustaan hallintopäätöksessä olevan asiavirheen korjaamiseen hallintolain 8 luvun mukaisessa menettelyssä, ei vaikuta kaupunginhallituksen toimivaltaan kuntalain 92 §:n nojalla käsitellä asia ja tehdä asiassa päätöstä.
Kaupunginjohtajan on ilmoittanut otto-oikeuden käyttämisestä 92.4 §:ssä säädetyssä ajassa ja siten otto-oikeutta on käytetty ko. säännöksen mukaisesti. Kaupunginhallituksella on näin ollen toimivalta tehdä asiassa päätös.
Liitteenä on työllisyysjohtajan viranhaltijapäätös 1.12.2025, § 33 sekä hakijayhteenveto. Alkuperäisen päätöksen liitteenä ei ole ollut ansiovertailua.
Liitteenä ovat lisäksi korjaamismenettelyssä asianosaiselle 8.12.2025 toimitettu lausuntopyyntö ja asianosaisen lausuma 8.12.2025.
Lisätietoja: työllisyysjohtaja Sami-Pekka Kalliokoski, puh. 020 615 7631, sami-pekka.kalliokoski(at)kouvola.fi; kaupunginjuristi Elina Amnell-Holzhäuser, puh. 020 615 7649, elina.amnell(at)kouvola.fi; hallintojohtaja Saara Rahkonen-Rannikko, puh. 020 615 9066, saara.rahkonen-rannikko(at)kouvola.fi
Kaupunginjohtajan ehdotus:
Kaupunginhallitus päättää
- kumota työllisyysjohtajan 1.12.2025 tekemän viranhaltijapäätöksen, § 33, joka koskee palvelupäällikön viran täyttämistä.
- palauttaa asian työllisyysjohtajan uudelleen käsiteltäväksi.
- tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa ja se on nähtävillä yleisessä tietoverkossa 16.12.2025 lukien.
Kaupunginhallituksen päätös:
| Edellinen asia | Seuraava asia | |