RSS-linkki
Kokousasiat:https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Esityslista 24.11.2025/Asianro 12
| Edellinen asia | Seuraava asia | |
Edunvalvontasuunnitelman 2026-2029 hyväksyminen
11075/00.04.00/2025
Kaupunginhallitus 24.11.2025
Valmistelija: apulaiskaupunginjohtaja Tuukka Forsell, puh. 020 615 9333, tuukka.forsell(at)kouvola.fi
Asian tausta ja päätösvallan peruste
Kouvolan kaupungin edunvalvonnan tavoitteena on edistää kaupunkistrategian ja sen keskeisten ohjelmien tavoitteita ja tuoda sitä kautta hyvinvointia ja elinvoimaa Kouvolalle ja sen asukkaille. Edunvalvonnalla tarkoitetaan tässä yhteydessä vaikuttamista päätöksentekoon kohteissa, jotka eivät ole suoraan kaupungin päätäntävallassa. Kouvolan kaupungin ensimmäinen edunvalvontasuunnitelma tehtiin vuosille 2022–2025 ja nyt kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi esitetään edunvalvontasuunnitelmaa vuosille 2026–2029.
Kuntalain 39.3 §:n mukaisesti kunnanhallituksen tulee valvoa kunnan etua ja, jollei hallintosäännössä toisin määrätä, edustaa kuntaa ja käyttää sen puhevaltaa.
Hallintosäännön § 21 mukaan kaupunginhallituksen tehtävänä on päättää asioista, joita ei ole säädetty tai määrätty muulle kaupungin monijäseniselle toimielimelle, viranhaltijalle tai luottamushenkilölle sekä vastata muun kaupunginhallituksen toimialaan liittyvän lainsäädännön noudattamisesta.
Edunvalvontasuunnitelma esitetään hyväksyttäväksi kaupunginhallituksessa, minkä lisäksi se tuodaan tiedoksi myös kaupunginvaltuustolle.
Edunvalvontasuunnitelma ja edunvalvontakortit
Edunvalvonnalla tarkoitetaan tässä yhteydessä vaikuttamista päätöksentekoon kohteissa, jotka eivät ole suoraan kaupungin päätäntävallassa. Tavoitteena on luoda yhteinen ymmärrys edunvalvontaa tekevien johtavien viranhaltijoiden ja luottamushenkilöiden välille siitä, mitkä ovat keskeisemmät edunvalvontakohteet lyhyellä aikavälillä eli taloussuunnittelukaudella (1–4 v). Pitkä aikaväli on 4–10 vuotta ja näiden edunvalvontakohteiden vaikuttavuus mitataan pidemmällä aikavälillä jopa 20–30 vuoden kuluttua. Pitkän aikavälin strategiset tavoitteet nousevat kaupunkistrategiasta. Kaupunkistrategian päivitykset ja painopisteet otetaan huomioon edunvalvontasuunnitelmassa ja edunvalvontakorteilla ja niiden päivityksissä. Tavoitteena on varmistaa Kouvolan kaupungin etu, alueen elinvoima ja kuntalaisten hyvinvointi yhdessä sovitulla toimintamallilla. Edunvalvontasuunnitelma kokoaa kaupungin keskeiset ja strategiset vaikuttamiskohteet ja varmistaa, että Kouvolan edut huomioidaan erityisesti valtakunnallisessa päätöksenteossa.
Edunvalvonnalla edistetään kaupunkistrategian visiota ja tavoitteiden toteutumista. Kaupunkistrategiassa 2025–2029 Kouvola – Turvallinen ja elinvoimainen Kaakkois-Suomen keskus on tiivistetty ja priorisoitu nykystrategian tavoitteita ja toimenpiteitä. Strategiassa on vahva elinvoimanäkökulma, elinvoiman kasvua haetaan kolmen yhteisen tavoitteen kautta; Yrittäjyydellä ja työllä kasvuun, Osaamisesta elinvoimaa ja Hyvinvointia asukkaille. Geopoliittisen tilanteen vuoksi myös turvallisuus on nostettu vahvasti esiin. Vahvasti esille nousevat myös kestävä kasvu ja kehitys, vihreän siirtymä, puhtaan energian ratkaisut sekä edelläkävijyys datataloudessa. Painopisteenä on edelleen yritykset sekä lapset ja nuoret. Visiona säilyy Kaakkois-Suomen keskus. Kouvola on turvallinen ja elinvoimainen sujuvan arjen, kestävän kasvun ja hyvien yhteyksien kaupunki.
Keskeiset vuosien 2026–2029 edunvalvontakohteet sisältyvät seuraaviin teemoihin: Yritykset, työpaikat ja osaaminen; Liikenneväylät ja logistiikka; Valtionhallinto ja lainsäädäntöuudistukset. Läpileikkaavina teemoina ovat kaupunkistrategian mukaiset toiminnan linjaukset (hallittu ja vakaa talous sekä sujuvat ja toimivat palvelut) ja vihreä siirtymä eli vaikuttaminen keinoihin kohti hiilineutraalia Kouvolaa. Teemojen alla on yksilöityjä edunvalvontakohteita ja kokonaisuuksia, jotka sisältävät tavoitteiden lisäksi konkreettiset toimenpiteet, aikataulun ja valmisteluvastuun. Ne esitetään 14 edunvalvontakortilla.
Kokonaisvastuu edunvalvonnasta on kaupunginjohtajalla. Valmisteluvastuu on toimialajohtajilla ja muilla johtavilla viranhaltijoilla. Lisäksi kaupunginhallituksen kokoaikaisella puheenjohtajalla on tärkeä rooli edunvalvonnassa, sillä kaupunginhallituksen tehtävänä on valvoa kaupungin etua ja asukkaiden hyvinvointia. Kaupungin poliittiset päättäjät osallistuvat edunvalvontaan omien kanaviensa kautta ja ovat keskeisessä asemassa edunvalvonnan onnistumisessa ja vaikuttavuudessa. Vaikuttava edunvalvonta vaatii usein onnistuakseen laajasti yhteistyötä niin poliittisella puolella kuin yhteistyötä eri viranomaistahojen ja verkostojen kanssa. Edunvalvonnan yhteistyötahoja on kuvattu edunvalvontakorteilla aihekohtaisesti yhteistyötahot kohdassa.
Kaupunki tekee edunvalvonnan osalta myös paljon verkostomaista yhteistyötä. Kasvukaupunkien yhteistyöverkosto aloitti toimintansa virallisesti vuoden 2024 alusta. Keskinäinen sopimus kehittämisyhteistyöstä ja sopimus valtion kanssa vahvistaa kaupungin edunvalvontaa yhteistyössä 14 muun kasvukaupungin kanssa. Tavoitteena on luoda verkostomaiseen kehittämiseen perustuva kumppanuus kasvukaupunkien välillä ja ratkaista kasvua hidastavia pullonkauloja yhteistyössä valtion kanssa. Muita edunvalvontaan liittyviä keskeisiä verkostoja ovat mm. C21 kaupunkien verkosto sekä vuonna 2024 perustettu itäisen Suomen ohjelman neuvottelukunta, joka edistää Itäisen Suomen ohjelmatyön toimenpiteitä ja tavoitteita sekä 7 itäisen Suomen kaupungin välinen edunvalvontayhteistyö.
Alueellisena edunvalvonnan kumppanina ja sidosryhmänä yksi keskeisimpiä on Kymenlaakson liitto, alueen muut kunnat sekä myös mm. Puolustusvoimat. Edunvalvontaan liittyvät verkostot ja kumppanit ovat keskeisiä vaikuttavan edunvalvonnan toteuttamisen ja ajantasaisen tilannekuvan ja ennakoinnin näkökulmasta. Yhteistyö niiden kanssa on tärkeää myös EU-edunvalvonnassa ja hallitusohjelmatavoitteiden läpisaamisessa.
Erityisen tiivistä ja jatkuvaa yhteistyötä edunvalvonnassa tehdään Kouvolan kaupungin elinkeinojen kehittämisyhtiön Kouvola Innovation Oy:n kanssa, jonka tehtävänä on tuottaa elinkeinopalvelut ja elinkeinojen kehittämistoimenpiteet voimassa olevan kaupunkistrategian mukaisesti. Edunvalvontayhteistyötä Kinnon kanssa tehdään erittäin laajasti, mutta Kinnon tekemän edunvalvontatyön erityinen painopiste on alueella toimivien tai alueelle sijoittuvien yritysten toimintaedellytyksien tukemisessa. Kinnon edunvalvonnan tavoitteista ja painopisteistä on sovittu tarkemmin Kinnon palvelusopimuksessa ja vuosittaisessa toimintasuunnitelmassa.
Päivityskierroksella edunvalvontakorttien tilannekuva, toimenpiteet ja tavoitteet on päivitetty. Korttien lukumäärä ja ylätason edunvalvontakohteet ovat säilyneet samoina edelliseltä päivityskierrokselta. Edunvalvonnallisina painotuksina päivityskierroksella esiin nousevat mm. energiaverkkojen kehittyminen, energiasaannin ja siirtoverkkojen kapasiteetin riittävyyden varmistaminen ja puhtaan energian investointien edistäminen, korkeakoulutusmahdollisuuksien edistäminen sekä turvallisuusteemaan liittyvä edunvalvonta. Huoltovarmuuden kannalta kriittisiin liikennehankkeisiin pyritään saamaan EU:n military mobility hankerahoitusta. Edunvalvonnan viestintä kytketään kiinteämmin edunvalvonnan muuhun prosessiin, mikä mahdollistaa vaikuttavan viestinnän, tiedonkulun toimijoiden välillä ja systemaattisen suunnittelun. Edunvalvontakorteille lisätyillä hissipuheilla madalletaan kynnystä edunvalvontaan osallistumiseen.
Suunniteltujen edunvalvontakohteiden lisäksi kaupungilla täytyy olla valmius reagoida yllättäviin toimintaympäristömuutoksiin, jotka uhkaavat Kouvolan elinvoimaa ja hyvinvointia tai mahdollistavat elinvoimaa ja hyvinvointia lisäävät ratkaisut. Edunvalvonnan onnistumisen kannalta on tärkeää pystyä ennakoimaan toimintaympäristöön vaikuttavia muutoksia ja vaikuttamisen paikkoja. Edunvalvonnan toteutumista tuetaan aktiivisella viestinnällä. Edunvalvontasuunnitelman toimenpiteille ei ole määritetty erillistä rahoitusta.
Tärkeää on huolehtia siitä, että myös kaupungin omat päättäjät saavat riittävästi tietoa ja pystyvät tekemään edunvalvontaa omien verkostojensa kautta. Tavoitteena suunnitelmakaudella 2026–2029 on lisätä ja parantaa tiedonkulkua ja kirkastaa yhteistä tilannekuvaa sekä välittää aktiivisemmin tietoa edunvalvonnan tilannekuvasta ja tavoitteista päättäjien suuntaan. Yksi edunvalvonnan kehittämisen tavoitteista on myös se, että Kouvolan ääni tulee paremmin kuuluviin ja että edunvalvontaa ja vaikuttamista tehdään myös näkyvällä ja kuuluvalla tavalla valtakunnan tasolla esim. eduskunnan suuntaan. Kuluvana vuonna iso ponnistus oli itäisen Suomen yhteisen vaikuttamistilaisuuden järjestäminen Helsingissä 26.3.2025. Keskuskaupungit tekivät myös yhteisiä edunvalvontakirjeitä ja kannanottoja hallituksen puoliväliriiheen ja sähköverouudistukseen liittyen.
Edunvalvontatyön tulee olla suunnitelmallista ja tavoitteellista. Suunnitelma hyväksytetään kaupunginhallituksessa vuosittain talousarviovalmistelun yhteydessä, ja sen toteutumista seurataan säännöllisesti sisäisesti kaupungin johtoryhmässä sekä elinvoimaryhmässä ja tarvittaessa kaupunginhallituksessa, ja tuodaan valtuustolle tiedoksi vuosittain. Edunvalvontakorttien päivitys on jatkuvaa. Suunnitelman hyväksymisen jälkeen käynnistetään valmistelu Kouvolan kaupungin hallitusohjelmatavoitteista yhdessä päättäjien kanssa.
Edunvalvontasuunnitelma 2026–2029 ja siihen liittyvät edunvalvontakortit ovat liitteenä teemoittain koottuna.
Lisätietoja: kehittämispäällikkö Ilari Huhtinen, puh. 020 615 6256, ilari.huhtinen(a)kouvola.fi ja apulaiskaupunginjohtaja Tuukka Forsell, puh. 020 615 9333, tuukka.forsell(a)kouvola.fi
Kaupunginjohtajan ehdotus:
Kaupunginhallitus päättää
- hyväksyä Edunvalvontasuunnitelman 2026–2029
- ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättää merkitä Edunvalvontasuunnitelman 2026–2029 tiedoksi.
Kaupunginhallituksen päätös:
| Edellinen asia | Seuraava asia | |