Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kouvolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Esityslista 25.08.2025/Asianro 4



Talouden ja henkilöstön kuukausikatsaus 1-7/2025

9643/02.02.02/2025

 

Kaupunginhallitus 25.08.2025  

   

Valmistelija: talousjohtaja Hellevi Kunnas, puh. 020 615 5054, hellevi.kunnas(at)kouvola.fi

Yhteenveto

Kaupunginvaltuusto on 2.12.2024 hyväksynyt vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2025–2028 taloussuunnitelman.

Kouvolan kaupungin tilinpäätösennuste (-6,2 milj. euroa) on noin 0,5 milj. euroa talousarviota (-5,7 milj. euroa) heikompi. Merkittävin vaikuttava tekijä on verotulojen arvioitua heikompi kertymä. Kaupungin toimintakate tammi-heinäkuussa 2025 oli 3,6 milj. euroa suurempi kuin edellisenä vuonna, tämä johtuu työllisyyspalveluiden siirtymisestä kaupungin vastuulle. Toimintakatteen arvioidaan tässä vaiheessa toteutuvan 1,2 milj. euroa talousarviota paremmin vuonna 2025. Toimintakate ei ole vertailukelpoinen vuosien 2024 ja 2025 välillä, koska työllisyyspalvelujen siirtyminen kaupungin vastuulle kasvatti toimintakatetta noin 6 prosenttia.

Investointimenojen (60,4 milj. euroa) ennakoidaan toteutuvan noin 12,1 milj. euroa talousarviota pienempinä ja investointitulojen (1,5 milj. euroa) noin 0,4 milj. euroa talousarviota suurempina.

Koko henkilöstö on vähentynyt edellisvuodesta yhteensä 121:llä eli 4,6 prosentilla. Sairauspoissaoloja on ollut 11,0 kalenteripäivää/henkilötyövuosi. Tunnusluku on kasvanut 0,4 kalenteripäivällä viime vuodesta.

Asukasluvun, 78 060, muutos vuodenvaiheen tilanteeseen on -326 henkilöä.

Työttömyysaste oli kesäkuussa 13,0 % (6/2024: 11,4 %). Heinäkuu tilastot eivät ole vielä saatavilla.

Kuntalain ja hallintosäännön mukainen toimivalta talouden seurannassa

Kuntalain 110 §:n mukaan kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.

Kaupunginhallitus on 9.12.2024 antanut talousarvion täytäntöönpano-ohjeet vuodelle 2025. Täytäntöönpano-ohjeissa on määritelty kaupungin talousraportoinnin aikataulu vuodelle 2025.

Hallintosäännön 60 §:n mukaan toimielimet seuraavat talousarvion toteutumista kuukausittain ja toiminnan ja talouden toteutumisesta raportoidaan toimielimille talousarvion täytäntöönpano-ohjeiden mukaan.

Talousarvion täytäntöönpano-ohjeiden (Kh 9.12.2024 § 265) mukaan toimialajohtajien sekä muiden tilivelvollisten tulee jatkuvasti seurata talousarvion ja sen käyttösuunnitelmien toteutumista ja saattaa mahdolliset poikkeamat asianomaisen toimielimen tietoon. Toimielimen on ryhdyttävä välittömästi korjaaviin toimenpiteisiin, mikäli ilmenee ettei talousarvio toteudu suunnitellulla tavalla. Talouden katsaukset toimielimille laaditaan raportointiaikataulun mukaisesti. Katsauksista tulee saada helposti käsitys oleellisista talousarviota koskevista poikkeamista. Laajemmat osavuosikatsaukset tammi-huhtikuulta ja tammi-syyskuulta tuodaan tiedoksi kaupunginvaltuustolle.

Toimielimien raporttien laadinta vuonna 2025

Kuukausikatsaus

Osavuosikatsaus

Tilinpäätös

Tammi-maaliskuu

Tammi-huhtikuu

Tammi-joulukuu

Tammi-heinäkuu

Tammi-syyskuu

 

Tammi-lokakuu

 

 

 

Vuoden 2025 talousarviossa ja vuosien 2025–2028 taloussuunnitelmassa (Kv 2.12.2024, kohta 2.3.2) talousarvion sitovuus käyttötalousosassa kaupunginvaltuustoon nähden on lautakunnan/toimielimen toimintakate (ilman osakkeiden, rakennusten ja maa-alueiden myyntiä). Osakkeiden, rakennusten ja maa-alueiden myynnit ovat omina sitovina erinä kaupunginhallituksen ja teknisen lautakunnan alaisessa toiminnassa. Lautakunnan/toimielimen tavoitteiden sekä määrärahojen ja tuloarvioiden toteutumisesta vastaa toimialajohtaja.

Yleinen taloudellinen tilanne ja kuntatalous

Valtiovarainministeriön kesän 2025 taloudellisen katsauksen mukaan Suomen talous on kääntynyt kasvuun. Inflaation hidastuminen ja korkojen lasku ja veronalennukset lisäävät kulutusta, mutta kulutuksen kasvua jarruttaa kuitenkin edelleen talouden epävarmuus. Rakentamisen elpyminen, energiasiirtymä ja puolustushankinnan lisäävät investointeja. Talouden kasvua hidastaa Yhdysvaltojen tullien korotukset. Eri ennustelaitosten arviot Suomen bruttokansantuotteen kehityksestä vuonna 2025 vaihtelee 0,5 ja 1,2 välillä.

Kuntatalouden näkymä on edelleen haasteellinen. Elokuussa julkaistussa valtion talousarvioesityksessä esitetään lisäleikkauksia kuntien valtionosuuksiin sekä kotouttamiskorvauksiin. Talousnäkymien heikentyminen merkitsee sitä, että kuntien sopeutuspaineet jatkuvat ja sopeuttamistarve on tuntuva. Kuntien talousnäkymää haastaa erityisesti väestön keskittyminen ja epävarmuus kansainvälisen kehityksen ja työttömyyden suhteen.

Kouvolan taloudellinen tilanne

Kouvolan kaupunki on tasapainottanut talouttaan jo vuosien ajan ja toimenpiteillä on saavutettu tuloksia. Työtä tulee jatkaa, koska taloudellinen tilanne kokonaisuudessaan on edelleen haastava. Hyvinvointialueuudistuksen jälkeen Kouvolan saamiin valtionosuuksiin kohdistuvat ns. sote-leikkaukset ovat erittäin merkittävät, yhteensä 27,3 milj. euroa vuonna 2025. Valtionosuusuudistuksen siirtyminen vuoteen 2027 merkitsee epävarmuuden jatkumista julkisen rahoituksen suunnan suhteen.

Kouvolan määrätietoinen tasapainottaminen on läpileikannut kaikkia palveluja. Palveluverkkoa ja palvelujen tuottamista on analysoitu ja tehty kustannus- ja toimintavertailua saman koko luokan kuntiin jo useita vuosia. Vähenevä väestö alentaa kaupungin tulorahoituksen pohjaa, joten kaupungin tulee mitoittaa palvelunsa asukasmäärän mukaisesti.

Vuoden 2024 tilinpäätöksen jälkeen Kouvolan kaupungilla on taseessa kertynyttä ylijäämää noin 16,9 milj. euroa. Heinäkuun lopun tilanteessa tilinpäätökseen alijäämän arvioidaan toteutuvan hieman talousarviota heikommin -6,2 milj. euroa (talousarvio -5,7 milj. euroa). Vaikka toimintakatteen arvioidaan toteutuvan noin 2,4 milj. euroa talousarviota parempana, niin verotulojen kertymäennuste on 6,4 milj. euroa talousarviota heikompi.

Talousarvion toteutuminen

Toimintatuottojen arvioidaan toteutuvan 1,7 milj. euroa talousarviota suurempina. Merkittävimmät positiiviset poikkeamat muodostuvat eri hankkeiden tuista ja avustuksista sekä myyntituotoista.

Toimintakulujen osalta toteuman arvioidaan olevan 1,0 milj. euroa talousarviota pienempinä. Merkittävimmät talousarviota pienemmät toteutuma-arviot muodostuvat energiakustannuksista, kotihoidon tuesta (käytön vähentyminen) sekä Valkealan sairaalan purkukustannuksien osittaisesta siirtymisestä seuraavalle vuodelle.

Julkista rahoitusta on heinäkuun loppuun mennessä saatu 119,5 milj. euroa. Verotulojen arvioidaan toteutuvan 6,4 milj. euroa talousarviossa ennakoitua heikommin. Verotulokertymäennusteen alentumiseen vaikuttaa verohallinnon toukokuussa tekemä kuntien jako-osuuksien oikaisu. Oikaisu korjaa viime vuoden joulukuussa tehtyä kuntien ja valtion välisten jako-osuuksien muutosta. Myös yhteisöverojen arvioidaan kertyvän talousarviota heikommin kaupungin alentuneen jako-osuuden sekä taloudellisen kehityksen vuoksi. Valtionosuudet toteutuvat voimassa olevien päätösten mukaisesti 1,6 milj. euroa talousarviossa ennakoitua paremmin.

Rahoitustuottojen ja -kulujen arvioidaan toteutuvan noin 1,2 milj. euroa talousarviota paremmin. Merkittävin poikkeama arvioidaan tulevan korkokuluista korkotason alennettua.

Vuosikatteen arvioidaan toteutuvan 1,3 milj. euroa talousarviota heikommin. Poistojen ja arvonalennuksien arvioidaan toteutuvan 0,8 milj. euroa talousarviossa ennakoitua paremmin.

Toimielimien osalta ylitystä talousarvion sitovuustasoon eli toimintakatteeseen on arvioitu kasvatus- ja opetuslautakunnan (1,0 milj., euroa) sekä teknisen lautakunnan (0,4 milj. euroa) osalta. Muiden toimielinten sitovuustason arvioidaan toteutuvan talousarviota paremmin. Kasvatuksen ja opetuksen 1,0 milj. euron talousarvioylityksen kattamiseksi tehtyjä ja suunniteltuja toimenpiteitä ovat mm:

  • henkilöstökulujen hallinta: sijaiskulut sekä määräaikaisen henkilöstön käyttö
  • korvaavan työn lisääminen

Investoinnit ja rahoitus

Investointimenoja oli heinäkuun loppuun mennessä toteutunut 18,9 milj. euroa ja investointituloja noin 1,2 milj. euroa. Investointimenojen ennakoidaan toteutuvan noin 12,1 milj. euroa talousarviota pienempinä ja investointitulojen noin 0,4 milj. euroa talousarviota suurempina. Investointien toteutuminen painottuu loppuvuoteen. Pitkäaikaista rahalaitoslainaa on lyhennetty 46,7 milj. euroa. Uutta pitkäaikaista lainaa on nostettu heinäkuun loppuun mennessä 50 milj. euroa. Lainakannan arvioidaan olevan vuoden lopussa 344,6 milj. euroa, kun se talousarviossa oli 371,0 milj. euroa.

Väestö ja työllisyys

Tilastokeskuksen ennakkotiedon mukaan Kouvolassa oli heinäkuun lopussa 78 060 asukasta, mikä on 326 asukasta vähemmän edellisvuoden lopun tilanteeseen verrattuna.

Kesäkuun työttömyysaste oli 13,0 %, kun se edellisen vuoden vastaavana ajankohtana oli 11,4 %. Heinäkuu tilastot eivät ole vielä saatavilla.

Henkilöstö

Kouvolan kaupungin palveluksessa oli heinäkuun 2025 lopussa yhteensä 2488 viranhaltijaa/työntekijää, joista vakinaisia oli 2112. Määräaikaista henkilöstöä oli 376. Henkilöstömäärä on vähentynyt edellisvuodesta 121:llä eli 4,6 prosentilla. TE-uudistuksen myötä valtiolta siirtyi Kouvolan kaupungille 1.1.2025 alkaen liikkeenluovutuksella yhteensä 74 vakinaista ja yksi määräaikainen viranhaltija. Henkilöstömäärä henkilötyövuosina on yhteensä 2432,50, joten ne ovat vähentyneet 124,39:llä.

Heinäkuun loppuun mennessä vapautuneesta 87 virasta ja tehtävästä (eläkkeelle siirtyminen ja muut syyt) on jätetty täyttämättä 21 eli 24 prosenttia. Elinvoimapalveluissa lähtövaihtuvuudesta on hyödynnetty 44 prosenttia, sivistyksessä 18 prosenttia sekä tekniikka ja ympäristö -toimialalla 33 prosenttia.

Henkilöstökulujen toteuma on 81,1 milj. euroa (59,8 %). Henkilöstökulut ovat lähes viime vuoden tasolla.

Talousarviossa on asetettu vuodelle 2025 yhteiseksi tavoitteeksi proaktiivinen työkykyjohtaminen ja sairauspoissaolojen vähentäminen 15 prosentilla. Sairauspoissaoloja on ollut keskimäärin 11,0 kalenteripäivää henkilötyövuotta kohden, mikä on 0,4 kalenteripäivää korkeammalla tasolla kuin vuosi sitten. Sairauspoissaolojen vähentämiseen panostetaan kuitenkin tällä hetkellä vahvasti. Käynnissä on Ennakoinnin voimalla pidempään työuraan -hanke, johon on saatu Kevan työelämän kehittämisrahaa. Hankkeen tavoitteena on kehittää työkykyjohtamista proaktiiviseksi sekä vähentää sairauspoissaoloja ja ennenaikaista eläkkeelle siirtymistä.

Kevennetyn ja korvaavan työn käyttöä vaihtoehtona sairauspoissaololle pyritään lisäämään siten, että niiden suhteellinen osuus sairauspoissaolopäivistä olisi tänä vuonna 5 prosenttia. Kevennetyn ja korvaavan työn päivien osuus sairauspoissaolopäivistä on ollut tammi-heinäkuussa 2,9 %, kun se oli vuotta aiemmin 3,1 %.

Kaupunginhallituksen alainen toiminta

Elinvoimapalveluiden käyttötalous ajalla 1.1.-31.7.2025 on toteutunut alle talousarvion (toimintakatteen toteuma-% ilman osakkeiden ja rakennusten myyntiä 20,1 %, laskennallinen 58,3 %). Toteutumisessa on vaihtelua palveluyksiköittäin. Merkittävimmät poikkeamat toimielimen osalta toimintatuotoissa (toteuma 60,2 %) ovat saaduissa tuissa ja avustuksissa johtuen arvioitua suuremmista pakolaisten laskennallisista korvauksista. Toimintakulut ovat hieman alle talousarvion (toteuma 55,7 %) johtuen mm. arvioitua pienemmistä energiakustannuksista. Osakkeiden ja rakennusten myyntejä toteutui noin -9 000 euroa (myyntivoitot n. 137 000 euroa ja vastaavasti myyntitappiot n. 146 000 euroa).

Investointitulojen toteutuma ajalla 1.1.-31.7.2025 on 0,6 milj. euroa ja investointimenojen toteutuma on 14,8 milj. euroa (nettoinvestoinnit yhteensä 14,1 milj. euroa).

Kouvolan kaupungin kuukausikatsaus 1-7/2025 ja kaupunginhallituksen alaisen toiminnan kuukausikatsaus 1-7/2025 ovat liitteenä.

Lisätietoja: talousjohtaja Hellevi Kunnas, puh. 020 615 5054, hellevi.kunnas(at)kouvola.fi, henkilöstöjohtaja Päivi Karhu, puh. 020 615 4001, paivi.karhu(at)kouvola.fi sekä kaupunginhallituksen alaisen toiminnan osalta apulaiskaupunginjohtaja Tuukka Forsell, puh. 020 615 9333, tuukka.forsell(at)kouvola.fi ja controller Anna Forsman-Vestman, anna.forsman-vestman(at )kouvola.fi, puh. 020 615 5212

Kaupunginjohtajan ehdotus:

Kaupunginhallitus päättää

  1. merkitä Kouvolan kaupungin kuukausikatsauksen 1-7/2025 ja kaupunginhallituksen alaisen toiminnan kuukausikatsauksen 1-7/2025 tiedoksi.
  2. velvoittaa toimielimet kehittämään toimintojaan minimoimalla kuluja ja tehostamalla omaa toimintaa, vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden näkökannan kautta.
  3. velvoittaa toimialoja tarkastelemaan eläkkeelle siirtymistä ja muusta syystä vapautuvien virkojen ja tehtävien täyttämistä erittäin kriittisesti sekä noudattamaan kaikilta osin tiukkaa henkilöstösuunnittelua.

Kaupunginhallituksen päätös: