Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kouvolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 05.06.2025/Pykälä 130



Länsiasemantien katusuunnitelma (31. kaupunginosa, Myllykoski)

9604/10.03.02.00/2025

 

Tekninen lautakunta 05.06.2025 § 130

   

Valmistelija: suunnittelupäällikkö Tapani Vuorentausta, puh. 020 615 7096, tapani.vuorentausta(at)kouvola.fi

Yhteenveto

Tekniselle lautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Länsiasemantien katusuunnitelma.

Asian valmistelun tausta päätösvallan perusteet

Kohteen peruskorjaaminen sisältyy vuoden 2026 investointisuunnitelmaan.

Suunnitelman hyväksymisestä päättää Tekninen lautakunta (Alueidenkäyttölaki 85 ja 90§:t sekä Hallintosääntö 26 §).

Päätettävän asian selostus ja perustelu ratkaisulle

Länsiasemantie on toiminnalliselta luokaltaan tonttikatu, jonka nopeusrajoitus on 30 km/h. Katu sekä kadun alla olevat vesihuollon järjestelmät ovat kuntonsa ja ikänsä puolesta saneerauksen tarpeessa. Hanke toteutetaan vesilaitoksen kanssa ns. yhteishankkeena, jossa vesihuollon saneeraamisen yhteydessä uusitaan katujen (1100 m) ja yhdistettyjen jalkakäytävien ja pyöräteiden (jk+pp-tie, 650 m) kuivatusjärjestelmät, rakennekerrokset, päällysrakenteet sekä katuvalaistus.

Kustannusarvio on 952 000 € (alv 0 %), joka sisältää myös suunnittelun ja rakennuttamisen kustannukset.

Alueella on voimassa oleva asemakaava.

Katusuunnitelma (piirustusnumero 31-90.1) sekä suunnitelmaselostus ovat liitteinä.

Suunnitelma on ollut Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 43 §:n mukaisesti julkisesti nähtävillä 23.4-7.5.2025. Nähtävilläoloaikana saapui kaksi muistutusta.

Muistutus 1

Länsiasemantie 17 kiinteistö kertoo muistutuksessaan, että: ”Länsiasemantien korjauksessa tulee erityisesti kiinnittää huomiota korkeusasemiin ja pintavesien johtamiseen. Länsiasemantiellä olevat vanhemmat kiinteistöt/tontit, ovat jo nykyisellään pääsääntöisesti epäedullisessa asemassa tien tämän hetkiseen korkoon nähden. Pintavesistä ja korkeuseroista esimerkkinä myöhemmin rakennettu päiväkoti, joka on poikkeuksellisen korkealla naapurikiinteistöihin ja muuhun rakennuskantaan nähden. Samoin päiväkoti laajoineen katto- ja asfalttipinta-aloineen luo merkittävän paineen olemassa olevalle hulevesi verkostolle.”

Vastine: Kadun korkeusasemat noudattavat pääosin nykyistä maanpintaa. Kadun pintavedet johdetaan hulevesiritiläkaivoihin ja edelleen hulevesiviemäriin. Hulevesiviemäri on mitoitettu suunnitteluohjeiden mukaisesti. Kannanotto merkitään tiedoksi. Muistutuksessa ei esitetä muutoksia nähtävillä olleeseen suunnitelmaan.

”Talvisin kunnossapidossa tulee huomioida lumenpoisto ajoradalta pyörätieltä muualle kuin kiinteistöjen suuntaan. Tällä hetkellä lumenpoisto tapahtuu ei toivotulla tavalla eli kiinteistöjen suuntaan, vaikka toisella puolella tietä on tilaa eikä siellä ole kiinteistöjä.”

Vastine: Talvikunnossapitoa koskeva viesti välitetään tiedoksi kaupungin kunnossapidosta vastaaville.

”Paperitehtaantien ja Länsiasemantien risteysalue tulisi turvallisuussyistä kaventaa Länsiaseman ja Paperitehtaan suunnista, jolloin tiellä kulkevat joutuvat kiinnittämään enemmän huomiota risteävään kevyenliikenteen pääväylään.”

Vastine: Paperitehtaantien ja Länsiasemantien liittymäalue on edelleen saneerauksen jälkeen korotettu. Nykytilanteeseen verrattuna sitä korostetaan lisäämällä korotusviiste myös Paperitehtaantien suunnalle. Kaupungin näkemyksen mukaan korotettu liittymäalue on riittävä kevyen liikenteen risteämistä turvaava toimenpide.

”Paras vaihtoehto olisi nimetä Paperitehtaantie ns. Pihakaduksi. Paperitehtaantien nykyinen kevyenliikenteen väylä (ajo tonteille sallittu) on päivittäinen ja säännöllinen päiväkotiin kulkevien läpiajoreitti autoilla, joka on erityisen riskialtis ja jossa on päivittäisiä vaaratilanteita. Hyvin tyypillistä on, että autot ajavat kevyen liikenteen rinnalla/seassa.

Vastine: Paperitehtaantien itäosassa välillä Kirjatie-Länsiasemantie on asemakaavassa merkintä pp/h (= ”Jalankululle ja polkupyöräilylle varattu katu/tie, jolla tontille/rakennuspaikalle ajo on sallittu”). Kadunosan molemmissa päissä on liikennemerkit ”Moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty” sekä lisäkilvet ”Välitonteille ajo sallittu”. Läpiajo siis liikennemerkkien mukaan ei ole sallittua. Kadun muuttaminen pihakaduksi edellyttäisi asemakaavamuutosta (vinoviivoitus sekä merkinnän selitys ”Pihakatu”), joka kaupungin näkemyksen mukaan ei ole tarkoituksenmukainen toimenpide tähän kohteeseen. Suunnitelmassa esitetyt ratkaisut ovat riittävät.

”Turvallisuussyistä tulee myös harkita päiväkodin liikenteen ohjaamista pääosin Myllykoskentien kautta.”

Vastine: Paperitehtaantien itäosan kautta läpiajaminen päiväkodille ei ole lainmukaista, kuten edellä asiaa on avattu. Kannanotto merkitään tiedoksi. Muistutuksessa ei esitetä muutoksia nähtävillä olleeseen suunnitelmaan.

”Pyydetään kiinnittämään huomiota myös valaisinpylväiden sijoitteluun kiinteistöihin nähden, samoin niiden värisävyyn sekä kirkkauteen.”

Vastine: Ulkovalaistuksesta on teetetty erillinen suunnitelma. Osa nykyisistä pylväistä sijaitsee tonttien puolella. Uudet pylväät sijoitetaan katualueelle. Suunnitelmassa on otettu huomioon riittävä sekä tasainen valonjako asuinalueen kadulle. Kannanotto merkitään tiedoksi. Muistutuksessa ei esitetä muutoksia nähtävillä olleeseen suunnitelmaan.

Muistutus 2

Väylävirasto kertoo muistutuksessaan, että: ”Radan läheisyyteen rakentamisesta ei saa aiheutua turvallisuusriskiä, haittaa radan stabiliteetille tai kuivatukselle taikka muuta haittaa radanpidolle tai junaliikenteelle. Ratalain 37 §:n mukainen rautatien suoja-alue ulottuu 30 metrin etäisyydelle radan keskilinjasta. Lähtökohtaisesti kaikki rakennustoimenpiteet tulee suorittaa kokonaisuudessaan rautatiealueen ulkopuolella, eikä myöskään rakennusmateriaaleja tai -koneita saa säilyttää rautatiealueella. Radanpidon turvallisuusohjeet (TURO, Väyläviraston ohjeita 111/2023 tai uudempi, Radanpidon turvallisuusohjeet (TURO) on syytä huomioida työturvallisuuden kannalta myös silloin, kun toimitaan rautatiealueen ulkopuolella, mutta radan välittömässä läheisyydessä.

Tiehankkeen suunnittelussa ja sen aikana tulee huomioida rakentamisen vaikutus radan stabiliteettiin. Mikäli radan läheisyyteen rakentaminen sisältää radan stabiliteettiin mahdollisesti vaikuttavia massojen siirtoja (kaivamista, pengertämistä), louhinta- tai paalutustöitä taikka maaperän kuivatusta tulee niistä aina tehdä riittävät, pohjatutkimuksiin perustuvat, selvitykset radan rakenteiden paikallaan pysymisen varmistamiseksi. Geoteknisessä suunnittelussa on otettava kantaa riittävällä tasolla mm. alla mainittuihin asioihin. Luvan myöntävä taho valvoo, että mainitut asiat on otettu suunnittelussa huomioon ja että geoteknisen suunnittelijan osaamistaso kohteen vaativuuteen nähden on riittävä.”

Vastine: Suunnittelussa ja rakentamisessa huomioidaan muistutuksessa esitetyt ohjeet ja rajoitukset. Kannanotto merkitään tiedoksi. Muistutuksessa ei esitetä muutoksia nähtävillä olleeseen suunnitelmaan.

Edellä kerrotuin perustein suunnitelman hyväksymiselle ei ole olemassa estettä.

Lisätietoja: suunnittelupäällikkö Tapani Vuorentausta, puh. 020 615 7096, tapani.vuorentausta(at)kouvola.fi ja suunnitteluinsinööri Mikko Haapala, puh 020 615 8046, mikko.haapala(at)kouvola.fi

Teknisen johtajan ehdotus:

Tekninen lautakunta päättää hyväksyä Länsiasemantien katusuunnitelman ja antaa muistutuksen tekijöille selostusosassa esitetyn vastauksen.

Suunnitelma määrätään tulemaan voimaan mahdollisesta muutoksenhausta riippumatta (AKL 202 §).

Teknisen lautakunnan päätös:

Tekninen lautakunta hyväksyi päätösehdotuksen.

____________