Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kouvolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Esityslista 02.06.2025/Asianro 6



Osavuosikatsaus 1.1.-30.4.2025

9643/02.02.02/2025

 

Kaupunginhallitus 02.06.2025  

   

Valmistelija: talousjohtaja Hellevi Kunnas, puh. 020 615 5054, hellevi.kunnas(at)kouvola.fi

Yhteenveto

Kaupunginvaltuusto on 2.12.2024 hyväksynyt vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2025–2028 taloussuunnitelman.

Kouvolan kaupungin tilinpäätösennuste (-5,4 milj. euroa) on noin 0,3 milj. euroa talousarviota (-5,7 milj. euroa) parempi. Kaupungin toimintakate tammi-huhtikuussa 2025 oli 1,5 milj. euroa suurempi kuin edellisenä vuonna ja sen arvioidaan tässä vaiheessa toteutuvan 2,9 milj. euroa talousarviota paremmin vuonna 2025. Toimintakate ei ole vertailukelpoinen vuosien 2024 ja 2025 välillä, koska kaupungin vastuulle siirtyneet työllisyyspalvelut kasvatti toimintakatetta noin 6 prosenttia.

Investointimenojen (60,4 milj. euroa) ennakoidaan toteutuvan noin 5,6 milj. euroa talousarviota pienempinä ja investointitulojen noin 0,4 milj. euroa talousarviota (3,1 milj. euroa) suurempina.

Koko henkilöstö on vähentynyt edellisvuodesta yhteensä 196:llä eli 6,8 prosentilla. Sairauspoissaoloja on ollut 7,4 kalenteripäivää/henkilötyövuosi. Tunnusluku on kasvanut 0,2 kalenteripäivällä viime vuodesta.

Asukasluvun, 78 197, muutos vuodenvaiheen tilanteeseen on -189 henkilöä.

Työttömyysaste oli huhtikuussa 12,8 % (4/2024: 10,6 %).

Kuntalain ja hallintosäännön mukainen toimivalta talouden seurannassa

Kuntalain 110 §:n mukaan kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.

Kaupunginhallitus on 9.12.2024 antanut talousarvion täytäntöönpano-ohjeet vuodelle 2025. Täytäntöönpano-ohjeissa on määritelty kaupungin talousraportoinnin aikataulu vuodelle 2025.

Hallintosäännön 60 §:n mukaan toimielimet seuraavat talousarvion toteutumista kuukausittain ja toiminnan ja talouden toteutumisesta raportoidaan toimielimille talousarvion täytäntöönpano-ohjeiden mukaan.

Talousarvion täytäntöönpano-ohjeiden (Kh 9.12.2024 § 265) mukaan toimialajohtajien sekä muiden tilivelvollisten tulee jatkuvasti seurata talousarvion ja sen käyttösuunnitelmien toteutumista ja saattaa mahdolliset poikkeamat asianomaisen toimielimen tietoon. Toimielimen on ryhdyttävä välittömästi korjaaviin toimenpiteisiin, mikäli ilmenee ettei talousarvio toteudu suunnitellulla tavalla. Talouden katsaukset toimielimille laaditaan raportointiaikataulun mukaisesti. Katsauksista tulee saada helposti käsitys oleellisista talousarviota koskevista poikkeamista. Laajemmat osavuosikatsaukset tammi-huhtikuulta ja tammi-syyskuulta tuodaan tiedoksi kaupunginvaltuustolle.

Toimielimien raporttien laadinta vuonna 2025

Kuukausikatsaus

Osavuosikatsaus

Tilinpäätös

Tammi-maaliskuu

Tammi-huhtikuu

Tammi-joulukuu

Tammi-heinäkuu

Tammi-syyskuu

 

Tammi-lokakuu

 

 

  

Vuoden 2025 talousarviossa ja vuosien 2025–2028 taloussuunnitelmassa (Kv 2.12.2024, kohta 2.3.2) talousarvion sitovuus käyttötalousosassa kaupunginvaltuustoon nähden on lautakunnan/toimielimen toimintakate (ilman osakkeiden, rakennusten ja maa-alueiden myyntiä). Osakkeiden, rakennusten ja maa-alueiden myynnit ovat omina sitovina erinä kaupunginhallituksen ja teknisen lautakunnan alaisessa toiminnassa. Lautakunnan/toimielimen tavoitteiden sekä määrärahojen ja tuloarvioiden toteutumisesta vastaa toimialajohtaja.

Yleinen taloudellinen tilanne ja kuntatalous

Valtiovarainministeriön kevään 2025 taloudellisen katsauksen mukaan Suomen talous kääntyi viime vuoden aikana taantuman pohjalta kasvuun ja alkuvuoden tietojen perusteella talouskasvun piristyminen on jatkunut. Talouden kasvua varjostavat kauppa- ja geopolitiikan tuoma epävarmuus. Toisaalta kysyntää ovat lisäämässä kasvavat panostukset Euroopassa puolustukseen ja infrastruktuuriin. Inflaation hidastuminen ja korkojen lasku lisäävät kulutusta, mutta kulutuksen kasvua jarruttaa kuitenkin edelleen talouden epävarmuus. Investointien nousu on sen sijaan nopeampaa, sillä niin rakentamisen elpyminen kuin energiasiirtymään ja puolustukseen liittyvät hankkeet lisäävät investointeja.

Kuntatalouden näkymä on edelleen haasteellinen ja tämän vuoden tuloksen ennakoidaan heikentyvän entisestään. Talousnäkymien heikentyminen merkitsee sitä, että kuntien sopeutuspaineet jatkuvat ja sopeuttamistarve on tuntuva. Kuntien talousnäkymää haastaa erityisesti väestön keskittyminen ja epävarmuus kansainvälisen kehityksen ja työttömyyden suhteen.

Kouvolan taloudellinen tilanne

Kouvolan kaupunki on tasapainottanut talouttaan jo vuosien ajan ja toimenpiteillä on saavutettu tuloksia. Työtä tulee jatkaa, koska taloudellinen tilanne kokonaisuudessaan on edelleen haastava. Hyvinvointialueuudistuksen jälkeen valtionosuusrahoitukseen kohdistuvat ns. sote-leikkaukset ovat Kouvolan osalta erittäin merkittävät, 27,3 milj. euroa vuonna 2025. Valtionosuusuudistuksen siirtyminen vuoteen 2027 merkitsee epävarmuuden jatkumista julkisen rahoituksen suunnan suhteen.

Kouvolan määrätietoinen tasapainottaminen on läpileikannut kaikkia palveluja. Palveluverkkoa ja palvelujen tuottamista on analysoitu ja tehty kustannus- ja toimintavertailua saman koko luokan kuntiin jo useita vuosia.  Vähenevä väestö alentaa kaupungin tulorahoituksen pohjaa, joten kaupungin tulee mitoittaa palvelunsa asukasmäärän mukaisesti.

Vuoden 2024 tilinpäätöksen jälkeen Kouvolan kaupungilla on taseessa kertynyttä ylijäämää noin 16,9 milj. euroa. Ensimmäisen osavuosikatsauksen tilanteessa tilinpäätökseen alijäämän arvioidaan toteutuvan lähes talousarvion mukaisesti eli -5,4 milj. euroa (talousarvio -5,7 milj. euroa). Vaikka toimintakatteen arvioidaan toteutuvan noin 3 milj. euroa talousarviota parempana, niin verotulojen kertymäennuste on 5 milj. euroa talousarviota heikompi.

Talousarvion toteutuminen

Toimintatuottojen arvioidaan toteutuvan 1,1 milj. euroa talousarviota suurempina. Merkittävimmät positiiviset poikkeamat muodostuvat eri hankkeiden tuista ja avustuksista sekä myyntituotoista.

Toimintakulujen osalta toteuman arvioidaan olevan 2,1 milj. euroa talousarviota pienempinä. Merkittävimmät talousarviota pienemmät toteutuma-arviot muodostuvat energiakustannuksista, kotihoidon tuesta (käytön vähentyminen) sekä Valkealan sairaalan purkukustannuksien osittaisesta siirtymisestä seuraavalle vuodelle.

Julkista rahoitusta on huhtikuun loppuun mennessä saatu 67,9 milj. euroa. Verotulojen arvioidaan toteutuvan 5,0 milj. euroa talousarviossa ennakoitua heikommin. Verotulokertymäennusteen alentumiseen vaikuttaa verohallinnon toukokuussa tekemä kuntien jako-osuuksien oikaisu. Oikaisu korjaa viime vuoden joulukuussa tehtyä kuntien ja valtion välisten jako-osuuksien muutosta. Myös yhteisöverojen arvioidaan kertyvän talousarviota heikommin kaupungin alentuneen jako-osuuden sekä taloudellisen kehityksen vuoksi. Valtionosuudet toteutuvat voimassa olevien päätösten mukaisesti 1,6 milj. euroa talousarviossa ennakoitua paremmin.

Rahoitustuottojen ja -kulujen arvioidaan toteutuvan noin 0,8 milj. euroa talousarviota paremmin. Merkittävin poikkeama arvioidaan tulevan korkokuluista korkotason alennettua.

Vuosikatteen arvioidaan toteutuvan 0,3 milj. euroa talousarviota paremmin. Poistojen ja arvonalennuksien arvioidaan toteutuvan talousarvion mukaisina.

Toimielimien osalta ylitystä talousarvion sitovuustasoon eli toimintakatteeseen on arvioitu kasvatus- ja opetuslautakunnan osalta. Muiden toimielinten sitovuustason arvioidaan toteutuvan talousarviota paremmin. Kasvatuksen ja opetuksen 0,5 milj. euron talousarvioylityksen kattamiseksi tehtyjä ja suunniteltuja toimenpiteitä ovat mm:

  • henkilöstökulujen hallinta: sijaiskulut sekä määräaikaisen henkilöstön käyttö
  • korvaavan työn lisääminen

Investoinnit ja rahoitus

Investointimenoja oli huhtikuun loppuun mennessä toteutunut 8,9 milj. euroa ja investointituloja noin 0,5 milj. euroa. Investointimenojen ennakoidaan toteutuvan noin 5,6 milj. euroa talousarviota pienempinä ja investointitulojen noin 0,4 milj. euroa talousarviota suurempina. Investointien toteutuminen painottuu loppuvuoteen. Pitkäaikaista rahalaitoslainaa on lyhennetty 38,9 milj. euroa. Uutta pitkäaikaista lainaa on nostettu huhtikuun loppuun mennessä 50 milj. euroa. Lainakannan arvioidaan olevan vuoden lopussa 332,1 milj. euroa, kun se talousarviossa oli 338,1 milj. euroa.

Väestö ja työllisyys

Tilastokeskuksen ennakkotiedon mukaan Kouvolassa oli maaliskuun lopussa 78 197 asukasta, mikä on 189 asukasta vähemmän edellisvuoden lopun tilanteeseen verrattuna.

Huhtikuun työttömyysaste oli 12,8 %, kun se edellisen vuoden vastaavana ajankohtana oli 10,6 %.

Henkilöstö

Kouvolan kaupungin palveluksessa oli huhtikuun 2025 lopussa yhteensä 2678 viranhaltijaa/työntekijää, joista vakinaisia oli 2128. Määräaikaista henkilöstöä oli 550. Henkilöstömäärä on vähentynyt edellisvuodesta 196:lla eli 6,8 prosentilla. TE-uudistuksen myötä valtiolta siirtyi Kouvolan kaupungille 1.1.2025 alkaen liikkeenluovutuksella yhteensä 74 vakinaista ja yksi määräaikainen viranhaltija. Henkilöstömäärä henkilötyövuosina on yhteensä 2428,22, joten ne ovat vähentyneet 143,43:llä.

Huhtikuun loppuun mennessä vapautuneesta 35 virasta ja tehtävästä (eläkkeelle siirtyminen ja muut syyt) on jätetty täyttämättä 7 eli 20 prosenttia. Elinvoimapalveluissa lähtövaihtuvuudesta on hyödynnetty 67 prosenttia, sivistyksessä 10 prosenttia sekä tekniikka ja ympäristö -toimialalla 11 prosenttia.

Henkilöstökulujen toteuma on 43,2 milj. euroa (31,9 %). Henkilöstökulut ovat viime vuoden tasolla.

Talousarviossa on asetettu vuodelle 2025 yhteiseksi tavoitteeksi proaktiivinen työkykyjohtaminen ja sairauspoissaolojen vähentäminen 15 prosentilla. Sairauspoissaoloja on ollut keskimäärin 7,4 kalenteripäivää henkilötyövuotta kohden, mikä on 0,2 kalenteripäivää korkeammalla tasolla kuin vuosi sitten. Sairauspoissaolojen vähentämiseen panostetaan kuitenkin tällä hetkellä vahvasti. Käynnissä on Ennakoinnin voimalla pidempään työuraan -hanke, johon on saatu Kevan työelämän kehittämisrahaa. Hankkeen tavoitteena on kehittää työkykyjohtamista proaktiiviseksi sekä vähentää sairauspoissaoloja ja ennenaikaista eläkkeelle siirtymistä.

Kevennetyn ja korvaavan työn käyttöä vaihtoehtona sairauspoissaololle pyritään lisäämään siten, että niiden suhteellinen osuus sairauspoissaolopäivistä olisi tänä vuonna 5 prosenttia. Kevennetyn ja korvaavan työn päivien osuus sairauspoissaolopäivistä on ollut tammi-maaliskuussa 2,9 %, kun se oli vuotta aiemmin 2,5 %.

Kaupunginhallituksen alainen toiminta

Elinvoimapalveluiden käyttötalous ajalla 1.1.-30.4.2025 on toteutunut alle talousarvion (toimintakatteen toteuma-% ilman osakkeiden ja rakennusten myyntiä 14,1 %, laskennallinen 33,3 %). Toteutumisessa on vaihtelua palveluyksiköittäin. Merkittävimmät poikkeamat toimielimen osalta ovat saaduissa tuissa ja avustuksissa johtuen arvioitua suuremmista pakolaisten laskennallisista korvauksista. Energiakustannukset ovat vastaavasti hieman talousarviota suuremmat, mutta niiden odotetaan tasoittuvat kesäkuukausien aikana sekä meneillään olevista energiatehokkuustoimista. Osakkeiden ja rakennusten myyntejä toteutui noin 0,1 milj. euroa.

Investointitulojen toteutuma ajalla 1.1.-30.4.2025 on 0,4 milj. euroa ja investointimenojen toteutuma on 7,7 milj. euroa (nettoinvestoinnit yhteensä 7,3 milj. euroa).

Kouvolan kaupungin osavuosikatsaus 1-4/2025 ja kaupunginhallituksen alaisen toiminnan osavuosikatsaus 1-4/2025 ovat liitteenä.

Talousjohtaja Hellevi Kunnas ja henkilöstöjohtaja Päivi Karhu ovat asiantuntijoina paikalla kokouksessa vastaamassa kysymyksiin.

Lisätietoja: talousjohtaja Hellevi Kunnas, puh. 020 615 5054, hellevi.kunnas(at)kouvola.fi, henkilöstöjohtaja Päivi Karhu, puh. 020 615 4001, paivi.karhu(at)kouvola.fi sekä kaupunginhallituksen alaisen toiminnan osalta apulaiskaupunginjohtaja Tuukka Forsell, puh. 020 615 9333, tuukka.forsell(at)kouvola.fi ja controller Anna Forsman-Vestman, anna.forsman-vestman(at )kouvola.fi, puh. 020 615 5212

Kaupunginjohtaja ehdotus:

Kaupunginhallitus päättää

  1. merkitä Kouvolan kaupungin osavuosikatsauksen 1-4/2025 ja kaupunginhallituksen alaisen toiminnan osavuosikatsauksen 1-4/2025 tiedoksi.
  2. velvoittaa toimielimet kehittämään toimintojaan minimoimalla kuluja ja tehostamalla omaa toimintaa, vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden näkökannan kautta.
  3. velvoittaa toimialoja tarkastelemaan eläkkeelle siirtymistä ja muusta syystä vapautuvien virkojen ja tehtävien täyttämistä erittäin kriittisesti sekä noudattamaan kaikilta osin tiukkaa henkilöstösuunnittelua.
  4. ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättää merkitä Kouvolan kaupungin osavuosikatsauksen 1.1.-30.4.2025 tiedoksi.

Kaupunginhallitus päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa ja se on nähtävillä yleisessä tietoverkossa 3.6.2025 lukien.

Kaupunginhallituksen päätös: