RSS-linkki
Kokousasiat:https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Tekninen lautakunta
Esityslista 08.05.2025/Asianro 8
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() |
Kouvolan kaupungin avustamien yksityisteiden kunnossapitoavustusluokituksen määrittäminen vuonna 2025
8832/02.05.01.02/2025
Tekninen lautakunta 08.05.2025
Valmistelija: yksityistiekoordinaattori Ritva Järvinen, puh. 020 615 4521, ritva.jarvinen(at)kouvola.fi
Yhteenveto
Ehdotetaan, että lautakunta hyväksyy Raitakosken yksityistien kunnossapitoluokan tarkistuksen sekä Lapinniemen ja Naaran yksityisteiden kunnossapitoluokkien muutokset.
Asian valmistelun tausta ja päätösvallan perusteet
Yksityistielaki (560/2018)
Yksityistielain 84 §:n mukaan kunta päättää sen varoista yksityistien tienpitoon myönnettävistä avustuksista, avustuksen ehdoista ja käytön valvonnasta. Edellytyksenä kaupungin avustuksen myöntämiselle tienpitoon on, että tietä koskevien asioiden hoitamista varten on perustettu tiekunta ja että tiekuntaa sekä yksityistietä koskevat tiedot ovat ajantasaiset Maanmittauslaitoksen yksityistierekisterissä ja Väyläviraston tie- ja katuverkon tietojärjestelmässä Digiroadissa niin kuin yksityistielain 50 §:n mukaan edellytetään.
Hallintosääntö
Voimassa olevan hallintosäännön 26 §:n mukaan tekninen lautakunta päättää yksityisteiden tiekuntien rahallisten avustusten myöntämisestä ja vastaa kaupungille kuuluvilta osilta yksityistieverkon kehittämistehtävistä.
Päätettävän asian selostus ja perustelut ratkaisulle
Tekninen lautakunta on hyväksynyt 12.2.2025 § 28 yksityisteiden kunnossapitoavustusten jakoperusteet vuodelle 2025. Kunnossapitoavustusten jakoperusteissa tiet jaetaan kahteen luokkaan: entisen valtionavustuskelpoisuuden täyttävät tiet (luokka I) ja muut kaupungin avustuskriteerit täyttävät tiet (luokka II).
Kaupunki voi tarvittaessa teknisen lautakunnan päätöksellä nostaa tiekunnan luokitusta (II lk > I lk), jos entiset valtionavustuskelpoisuusehdot täyttyvät tai laskea (I lk > II lk) tiekunnan luokitusta, elleivät I-luokan avustusehdot täyty.
- I-luokassa on oltava vähintään kolme vakituisesti asuttua kiinteistöä ja tie on pysyvän asutuksen käytössä vähintään 1000 metrin matkalla ja/tai tie on läpikulkutie
- II-luokassa on oltava vähintään yksi vakituisesti asuttu kiinteistö ja tie on pysyvän asutuksen käytössä vähintään 1000 metrin matkalla ja/tai tie on läpikulkutie
- ilman vakituista asutusta olevaa läpikulkutietä ei avusteta
Luokituksen määrittelyssä tiekunnalta on pyydetty seuraavat tiedot: pysyvästi asuttujen talouksien ja vapaa-ajan asuntojen lukumäärät, pelto- ja metsäpinta-alat hehtaareina, kevyt ja raskas linjaliikenne sekä kevyt ja raskas erityisliikenne ajoneuvoina viikossa, läpikulkuliikenne ajoneuvoina vuorokaudessa, erityiskohteen etäisyys tien alkupäästä kilometreinä sekä yksityistien pituus. Yksityistien pituutena käytetään maanmittauslaitoksen kiinteistötietojärjestelmän yksityistierekisterin laskennallista pituutta. Näillä tiedoilla on laskettu tielle pisteytys. Laskennassa saatu pistemäärä pyöristetään lähimpään täyteen kokonaislukuun.
Taulukko Tien kunnossapitoavustusluokan määräytyminen pistemäärän perusteella
Pistemäärä | Kunnossapito- |
vähint. 20 | 1 |
10–19 | 2 |
4–9 | 3 |
alle 4 | 4 |
Kunnossapitoavustusluokan tarkastukset, nostot tai laskut
- Raitakosken yksityistien kunnossapitoavustusluokka on tarkistettu, sillä Mäkelänkulman yksityistie on liitetty Raitakosken yksityistiehen. Raitakoskentietä on aiemmin avustettu 4,22 kilometriä luokassa I. III ja Mäkelänkulmantietä 1,5 kilometriä luokassa I.IV. Raitakosken yksityistien uusi laskennallinen kokonaispituus on 8,3 kilometriä. Annettujen tietojen mukaan laskettu pisteytystulos on 6. Tien uusi avustuspituus on 5,72 kilometriä luokassa I.III.
- Lapinniemen yksityistien laskennallinen kokonaispituus on 2,1 kilometriä. Tietä on aiemmin avustettu 2,1 kilometriä luokassa I. III. Tarkistuksen mukaan vakituisesti asuttujen talouksien määrä on pudonnut kolmesta kahteen, joten avustettavan osuuden asukasmäärä ei täytä I-luokan ehtoja. Lapinniemen yksityistien uusi kunnossapitoavustusluokka on II ja avustuspituus 2,1 kilometriä.
- Naaran yksityistien laskennallinen kokonaispituus on 18,3 kilometriä. Naaran metsätie, Haukkallion, Kuupon ja Väärän yksityistiet ovat yhdistyneet Naaran yksityistieksi. Tarkistuksen mukaan vakituisesti asuttujen talouksien määrä on pudonnut kolmesta kahteen, joten avustettavan osuuden asukasmäärä ei täytä I-luokan ehtoja. Naaran yksityistien uusi kunnossapitoavustusluokka on II ja avustuspituus 8,66 kilometriä.
Yksityistiekoordinaattori Ritva Järvinen on kokouksessa paikalla asiantuntijana vastaamassa kysymyksiin.
Lisätietoja: yksityistiekoordinaattori Ritva Järvinen, puh. 020 615 4521, ritva.jarvinen(at)kouvola.fi, maaseutupalvelujen päällikkö Minna Anttila, puh. 020 615 7826, minna.anttila(at)kouvola.fi
Teknisen johtajan ehdotus:
Tekninen lautakunta päättää hyväksyä
- Raitakosken yksityistien kunnossapitoavustusluokan I.III. Avustuspituus on 5,72 kilometriä.
- Lapinniemen yksityistien kunnossapitoavustusluokan laskun luokkaan II, koska vakituisesti asuttujen talouksien määrä ei täytä I-luokan ehtoja. Avustuspituus on 2,1 kilometriä.
- Naaran yksityistien kunnossapitoavustusluokan laskun luokkaan II, koska vakituisesti asuttujen talouksien määrä ei täytä I-luokan ehtoja. Avustuspituus on 8,66 kilometriä.
Teknisen lautakunnan päätös:
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() |