RSS-linkki
Kokousasiat:https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 09.04.2025/Pykälä 74
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |
Kouvolan kaupungin lausunto jätehuoltomääräyksistä
8381/14.06.00/2024
Tekninen lautakunta 09.04.2025 § 74
Valmistelija: kaupungininsinööri Anne Ahtiainen, puh. 020 615 8574, anne.ahtiainen(at)kouvola.fi
Yhteenveto
Kymen jätelautakunta on lähettänyt Kouvolan kaupungille lausuntopyynnön jätehuoltomääräysten muutoksen luonnoksesta.
Tekninen lautakunta antaa lausuntonsa asiaan.
Asian valmistelun tausta ja päätösvallan perusteet
Kymen jätelautakunnan voimassa olevat jätehuoltomääräykset vahvistettiin Kymen jätelautakunnassa 27.4.2023 § 12. Määräykset tulivat voimaan 1.6.2023. Kouvolan kaupunki (Tekninen lautakunta) antoi siitä lausuntonsa 4.4.2023 § 66.
Nyt lausuntokierrokselle tulleen lausuntopyynnön saatteen mukaan jätehuoltomääräyksiä on tarpeen muuttaa, koska valtakunnallisesti ollaan ottamassa käyttöön sekalaista yhdyskuntajätettä koskeva termi ”sekajäte”, kun tähän mennessä on pitkään käytetty termiä ”loppujäte”. Lisäksi luonnoksessa ehdotetaan tarkennettavaksi mm. jätekimpan tekemisen mahdollisuuksia sekä saarikiinteistöjen jätehuollon periaatteita ja ehdotetaan, että myös vapaa-ajan kiinteistön jätehuollon voisi keskeyttää määräajaksi, jos kiinteistöä ei käytetä. Lisäksi määräysten yhteydessä ehdotetaan saarikiinteistöt ja Pyhtään Puntinsaari rajattavaksi kiinteistöittäisen jätteenkuljetuksen ulkopuolelle. Myös muita pienempiä muutoksia ehdotetaan määräyksiin. Kunnalle lähetetty esitys jätehuoltomääräyksistä ja sen perustelumuistiosta on oheismateriaalina.
Kouvolan kaupungin hallintosäännön 26 § mukaan Tekninen lautakunta hoitaa jätelain nojalla ne kunnalle kuuluvat tehtävät, jotka eivät kuulu alueelliselle viranomaiselle eivätkä valvontaviranomaiselle. Lausunnon antaminen jätehuoltomääräyksistä katsotaan kuuluvan em. tehtäviin.
Määräykset on lisäksi lähetetty erikseen Kouvolan kaupungin ympäristön- ja terveydensuojeluviranomaisille, jotka lausuvat asiasta Kouvolan kaupungin valvontaviranomaisina.
Kouvolan kaupungin lausunto
Kouvolan kaupungin lausunto keskittyy pääasiallisesti tehtyihin muutoksiin, jotka on esitetty jätehuoltomääräysluonnoksessa keltaiseksi maalattuina tai yliviivattuina.
2 § Määritelmät (Perustelumuistossa)
Perustelumuistioon on kirjoitettu Taajama-liikennemerkistä taajaman määrittelyn täsmennyksessä. Perustelumuistioon kirjatun mukaan ”Taajama-liikennemerkki on liikennemerkki, joka kuvaa sellaisen alueen alkamista, jossa on voimassa 50 km/h nopeusrajoitus”. Sinällään määräystekstin ulkopuolinen asia, mutta Liikennemerkit E22 (Taajama) ja E23 (Taajama päättyy) merkitsevät Tieliikennelain mukaisen taajaman alkamista ja päättymistä. Tieliikennelaissa taajamalla tarkoitetaan liikennemerkein osoitettua taajaan rakennettua aluetta. Taajaman osoittaminen liikennemerkillä sisältää lukuisia muutoksia liikennesääntöihin sekä liikenneteknisiin vaatimuksiin; nopeusrajoitus on näistä vain yksi. Perustelumuistiosta kannattanee jättää pois kokonaan lause ”Kyseessä on liikennemerkki, joka kuvaa sellaisen alueen alkamista, jossa on voimassa 50 km/h nopeusrajoitus”, koska se antaa virheellisen kuvan asiasta.
Mikäli Kymen jätelautakunta haluaa selventää Taajama-liikennemerkin tarkoitusta perustelumuistiossa, pyydämme teitä ottamaan yhteyttä kaupungin yhdyskuntatekniikan suunnitteluun merkin oikeasta määritelmästä ja tarkoituksesta.
17 §: Kompostointi / Käymäläjätteet / Kompostorin sijoittaminen ym. alaotsikot
Lausunnolla olleeseen luonnokseen (ja perustelumuistioon) on kirjattu kuivakäymälöistä ja käymäläjätteen kompostoreista. Osaltaan asiasta on määrätty jo nykyisissäkin jätehuoltomääräyksissä. Kouvolan kaupunki muistuttaa tässä vaiheessa, ettei Kouvolan kaupungin rakennusjärjestyksen mukaan (sivu 9, taulukko) kuivakäymälää ole sallittua perustaa/rakentaa asemakaava-alueella. Kouvolan rakennusvalvonnasta saadun tiedon mukaan jatkossakin ainakin rakennusjärjestyksessä tullaan kieltämään kuivakäymälät/ ulostepäiset kompostorit asemakaava-alueella. Kouvolan kaupunki vaatii siten lausunnossaan, että jätehuoltomääräyksiä tulee selventää siten, ettei kuivakäymälöitä ja käymäläjätteen kompostoreita sallita (ainakaan) Kouvolassa asemakaava-alueella.
22 §: Jäteastioiden täyttäminen
Lausunnolla olleesta luonnoksesta on poistettu kohdat, jossa lisäjäte olisi tilattava etukäteen omakoti- ja vapaa-ajankiinteistöillä. Jatkossa lisäjäte voidaan vain sijoittaa esim. jäteastian välittömään läheisyyteen ja merkitä esim. tekstillä ”Jätettä”. Muutos on hyvä ja selkeä.
Samaisessa pykälässä on lueteltu, mitä kiinteistöittäisen jätteenkuljetuksen piiriin kuuluviin jäteastioihin ei saa laittaa (lista on ollut jo nykyisissä määräyksissä). Listalla on myös käymäläjätteet. Yleisissä varautumisohjeissa on kuitenkin usein mainittu, ettei esim. laajan ja pitkäkestoisen sähkökatkon aikana voi käyttää vesi-WC:tä. Näiden varautumisohjeiden mukaan ”Pönttöön voi asentaa roskapussin, johon tehdään tarpeet. ---Sulje pussi hyvin kahden muun muovipussin sisälle ja vie sekajätteeseen.” Mihin Kymen jätelautakunnan alueella käymäläjätteet viedään poikkeusoloissa, jos määräyksissä kielletään niiden vieminen kiinteistöittäisen jätteenkuljetuksen piiriin kuuluviin jäteastioihin? Kouvolan kaupunki suosittelee, että 22 §:ssä olevalle listalle merkitään 5)-kohtaan (käymäläjätteet) edes sulkuihin mahdollisuus käyttää sekajäteastiaa poikkeusoloissa näiden jätteiden osalta.
25 §: Jäteastioiden sijoittaminen kiinteistöllä / Keräyspaikka
Lausunnolla olleesta luonnoksesta on poistettu nykyisissä määräyksissä oleva kappale, jossa kielletään jätteiden keräyspaikan käyttämistä muuna varastona ym. Voimassa olevissa määräyksissä olevat lauseet on korvattu kappaleella: ”Mikäli jätetilassa tai sen välittömässä läheisyydessä säilytetään esim. pihatyövälineitä tai muuta vastaavaa, ne tulee sijoittaa siten, etteivät ne haittaa jäteastian tyhjentäjän työtä.” Muutos on hyvä ja perusteltu. Kappaleen sisältöön kiinnitettiin huomioita kaupungin toimesta jo edellisellä kerralla; hyvä, että muutos on saatu tähän versioon. (Vastaavan sisältöinen kappale on poistettu myös 22 §:stä. +)
32 §: Kiinteistöittäisen jätteenkuljetuksen tai lukollisen yhteiskeräyspisteen käytön keskeyttäminen
Lausunnolla olleesta luonnoksesta on poistettu nykyisissä määräyksissä oleva kappale, jonka mukaan vapaa-ajanasuinrakennuksen jätteenkuljetuksen voisi keskeyttää Kymen jätelautakunnan päätöksellä (vain), mikäli rakennus on todistettavasti käyttökelvoton vapaa-ajan käyttöön. Lause on korvattu pykälän ensimmäisessä kappaleessa siten, että vapaa-ajan asuinkäytössä olevan kiinteistön jätteenkuljetuksen voisi keskeyttää samoin perustein kuin vakituisessa asuinkäytössä olevan kiinteistön jätteenkuljetuksen. Muutos on hyvä, perusteltu ja tasa-arvoinen.
48 §: Siirtymäsäännökset
Sivulla 52 on mainittu biojätekeräykseen 1.5.2026 mukaan tulevat taajamat. Listalla on mainittu esim. Inkeroinen, muttei Anjalaa. Onko Inkeroisten taajamaan ajateltu sisältyvän myös Anjala vai jääkö Anjala oikeasti biojätekeräyksen ulkopuolelle vielä tässä vaiheessa? Ensimmäisessä tapauksessa listalle voisi kirjoittaa esim. Anjala-Inkeroinen.
Pykälä 48 § on sinällään hieman vaikealukuinen, kun siinä on kirjattu ilman väliotsikoita pakkausjätteistä sekä biojätteistä. Esim. Biojätekeräykseen tulevat muutokset -alaotsikko on esitetty poistettavaksi (yliviivattu). Mm. määräysluonnoksen sivulla 52 oleva viimeinen kappale (Keräysvelvoitteesta pois jäävät haja-asutusalueen lisäksi alle 300 asukkaan taajamat, joissa keräys ei ole kustannustehokasta tai ympäristön kannalta järkevää.) on hieman epäselvä, kun ei tiedä, mitä keräyslajiketta se koskee. Lisäksi em. kappaleen lopussa on lueteltu 5 taajamaa, joita ei sinällään ole kytketty mihinkään edelliseen tekstiin (esim. kaksoispistein). Tekstillisenä kommenttina tähän lisäksi, että samaiset taajamat on lueteltu aiemmin pakkausjätteiden erilliskeräyksen ulkopuolelle jääviksi taajamiksi lauseen sisälle pilkuin eroteltuina (yhtenäistä luettelomuotoa kaivaten).
Lisäksi muina tekstillisinä kommentteina seuraavaa:
- Perustelumuistiossa ja jätehuoltomääräyksissä olisi suotavaa, että Kymen jätelautakunnasta käytetään kaikissa kohdissa samanlaista termiä. Myös Kymenlaakson Jäte Oy:stä voitaisiin käyttää yhdenmukaista termiä aina, kun kyse on nimenomaan tästä yhtiöstä.
- 2 § Määritelmät: loppujäte ja sekajäte eivät sijoitu samaan paikkaan aakkosjärjestyksen mukaisessa luettelossa.
- Määritelmiin (2 §) on eksynyt sinne kuulumaton lause: ”Muut kiinteistöt, jotka eivät kuljetusteknisestä tai muusta hyväksytystä syystä voi liittyä loppujätteen kiinteistöittäiseen kuljetukseen, voidaan hakemuksesta Kymen jätelautakunnalle hyväksyä lukollisen yhteiskeräyspisteen käyttäjäksi.”
- Varsinaisissa määräyksissä taajaman määrittelyssä viitataan karttamateriaaliin, jonka sijaintia ei ole kytketty esim. mihinkään liitteeseen tai nettiosoitteeseen.
- 14 §:ssä taulukon jälkeen oleva **-kappaleen lauseessa ”Biojätteen keräys laajenee 1–2 asuinhuoneiston kiinteistöihin myös vähintään 300 asukkaan taajamissa 1.5.2026.” sana ”myös” tekee lauseesta hieman epäselvän (?).
Samaten sen perässä olevan kappaleen lauserakennetta voisi ehkä parantaa? (Haja-asutusaluetta ja niitä alle 300 asukkaan taajamia, joissa ei ole kuin yksittäisiä viiden asuinhuoneiston kiinteistöjä biojätteen, kartonkipakkausten/pahvin, pienmetallin, lasipakkausten ja muovipakkausten keräysvelvoitteet eivät koske).
Em. 5) -kohtaan tähän nostetuista lauseista on poistettu luonnoksessa olleet yliviivatut sanat.
Lisätietoja: kaupungininsinööri Anne Ahtiainen, puh. 020 615 8574, anne.ahtiainen(at)kouvola.fi
Teknisen johtajan ehdotus:
Tekninen lautakunta päättää, että Kouvolan kaupunki antaa Kymen jätelautakunnalle edellä selostetun lausunnon jätehuoltomääräysten muutoksista.
Pöytäkirja tarkastetaan tämän asian osalta kokouksessa ja se on nähtävänä yleisessä tietoverkossa kaupungin verkkosivustolla 10.4.2025 lukien.
Teknisen lautakunnan päätös:
Tekninen lautakunta hyväksyi päätösehdotuksen.
____________
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |