Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kouvolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 13.03.2025/Pykälä 56



Teknisen lautakunnan toiminnan ja talouden toteutuminen vuonna 2024

9098/02.06.01.03/2025

 

Tekninen lautakunta 13.03.2025 § 56

   

Valmistelija: tekninen johtaja Hannu Tylli, puh. 020 615 8570, hannu.tylli(at)kouvola.fi

Yhteenveto

Osana kaupungin tilinpäätöskokonaisuutta toimielimet käsittelevät vastuualueensa toiminnan ja talouden toteutumisen. Talousarvion toteutumisvertailussa tarkastellaan valtuuston talousarviossa asettamien tavoitteiden, määrärahojen ja tuloarvioiden toteutumista.

Teknisen lautakunnan toimintakate (sitova erä), -16,7 milj. euroa, toteutui -16,1 milj. euroa (96,4 %), eli 0,6 milj. euroa talousarviota paremmin. Nettoinvestoinnit toteutuivat 2,3 milj. euroa talousarviota pienempinä.

Kaupunginhallitus käsittelee kaupungin tilinpäätöksen vuodelta 2024 maaliskuun loppuun mennessä ja kaupunginvaltuusto hyväksyy tilinpäätöksen 19.5.2025.

Kuntalain ja hallintosäännön mukainen toimintavalta

Kunnan tilinpäätöksen laatimisessa noudatetaan kuntalain sekä sovelletaan kirjanpitolain ja -asetuksen säännöksiä (KuntaL 112 §). Kuntalaki on kirjanpitolakiin nähden erityislain asemassa. Lisäksi noudatetaan kirjanpitolautakunnan kuntajaoston yleisohjeita. Tilinpäätöksen tulee antaa oikeat ja riittävät tiedot kaupungin tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta sekä toiminnasta (KuntaL 113 §).

Kunnanhallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi sekä tilintarkastuksen jälkeen saatettava se valtuuston käsiteltäväksi. Valtuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä. (KuntaL 113.1 §).

Kuntalain 125 §:n mukaan tilivelvollisia ovat toimielinten jäsenet ja asianomaisen toimielimen tehtäväalueen johtavat viranhaltijat. Tilivelvollisuus merkitsee sitä, että toiminta tulee valtuuston arvioitavaksi ja tilivelvolliseen voidaan tilintarkastuskertomuksessa kohdistaa muistutus sekä voidaan olla myöntämättä vastuuvapaus. Tilivelvollinen vastaa toiminnan ja talouden osalta sekä omasta että alaistensa tekemisestä ja siitä mitä jää hoitamatta.

Lautakunnat tuottavat vastuualuettaan koskevat toiminnan ja talouden toteutumistiedot kaupungin tilinpäätökseen. Hallintosäännön (Kv 11.11.2024 § 78) mukaan lautakunnat vastaavat siitä, että palvelut järjestetään asetettujen tavoitteiden, palvelun järjestämistä koskevien periaatteiden ja määrärahojen puitteissa.

Hallintosäännön 59.3 §:n mukaan valtuusto hyväksyy toimielimelle sitovat tehtäväkohtaiset toiminnan ja talouden tavoitteet sekä niiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot. Talousarvion muutokset on esitettävä valtuustolle siten, että valtuusto ehtii käsitellä muutosehdotukset talousarviovuoden aikana (hallintosääntö 63.1 §).

Hallintosäännön 62.1 §:n mukaan valtuusto talousarviosta päättäessään määrittelee, mitkä ovat valtuuston sitovina hyväksymät toiminnan tavoitteet, ja valtuusto antaa talousarvion noudattamista koskevat määräykset, miten talousarvio ja sen perustelut sitovat kunnan viranomaisia. Vuoden 2024 talousarviossa (Kv 13.11.2023 § 90, kohta 2.3.2) käyttötalousosan sitovuustasona on lautakunnan/kaupunginhallituksen toimintakate ja toiminnalliset tavoitteet. Kaupunginhallituksen antamien täytäntöönpano-ohjeiden mukaan talousarviopoikkeamista, joita ei ole talousarviomuutoksina hyväksytty, on annettava selvitys toimintakertomuksessa.

Investointiosan sitovuustaso kaupunginvaltuustoon nähden
teknisen lautakunnan osalta on:

  • Kärkihankkeet/Yritysalueet
  • Kärkihankkeet/Käyrälammen kehittäminen
  • Tekninen lautakunta/Maa- ja vesialueet
  • Tekninen lautakunta/Muut pitkävaikutteiset menot
  • Tekninen lautakunta/Kiinteät rakenteet ja laitteet

Kiinteiden rakenteiden ja laitteiden sekä muiden pitkävaikutteisten menojen sitovuustaso tekniseen lautakuntaan nähden on projektitaso.

Talousarvion käyttötalouden toteutuminen (ulkoiset ja sisäiset erät)

Tekninen lautakunta 1000 e

Talousarvio

Toteuma

Poikkeama

Tot-%

Toimintatulot

38 714

40 449

1 736

104,5

Toimintamenot

-56 873

-57 658

-785

101,4

Toimintakate

-16 715

-16 121

594

96,4

 

Merkittävimmät poikkeamat talousarvioon nähden:

Toimintakate alittui 0,6 milj. euroa. Toimintatuotot ylittyivät noin 1,7 milj. euroa. Merkittävin kasvu oli joukkoliikenteen myyntituloissa, kun lipputulot ylittyivät 0,8 milj. euroa talousarviosta. Yhdyskuntatekniikan myynti- ja maksutuotot ylittyivät 0,5 milj. euroa arvioidusta. Katulupien hinnoittelu ja lupien määrän kasvun kasvatti myös tuottoja. Rakennusvalvonnan maksutuotot ylittyivät 0,3 milj. euroa talousarviosta muutaman suuren rakennushankkeen kuten datakeskusten lupakäsittelyn johdosta. Valmistus omaan käyttöön toteutui noin 0,4 milj. euroa talousarvioon määriteltyä pienempänä. Maaomaisuuden myyntitulot ylittyivät 0,1 milj. euroa. Muihin tuottoihin ja palvelujen ostoihin on kirjattu n. 1 milj. euroa Moreenitien alueen puhdistamiskustannuksia.

Toimintakulut ylittyivät noin 0,8 milj. euroa, mikä johtuu runsaslumisesta alkuvuodesta. Myös loppuvuosi oli haastava talven alkaessa runsain lumisatein. Henkilöstökulut toteutuivat talousarviota noin 1,3 milj. euroa pienempinä.

Investoinnit

Tekninen lautakunta
1000 e

Alkuperäinen
talousarvio

Talousarvio-
muutokset

Muutettu
talousarvio

Toteutuma

Poikkeama

Tot-%

Aineettomat hyödykkeet

-250

-1 100

-1 350

-704

646

52,1

Aineelliset hyödykkeet

-14 905

1 860

-13 045

-11 461

1 584

87,9

Investointimenot yhteensä

-15 155

760

-14 395

-12 164

2 231

84,5

Rahoitusosuudet

118

40

158

157

0

99,9

Investointien luovutustulot

500

0

500

528

28

105,6

Investointitulot yhteensä

618

40

658

685

28

104,2

Nettoinvestoinnit yhteensä

-14 538

800

-13 738

-11 479

2 258

83,6

 

Talousarviomuutoksena käsiteltiin (Kv 13.5.2024 § 19) Yritysalueiden ja kiinteiden rakenteiden ja laitteiden (Marjoniementie) välinen määrärahojen muutos. Talousarviomuutoksena (Kv 11.11.2024 § 71) hyväksyttiin Käyrälammen kehittämiseen kohdistuvat määräraha ja tuloarvioiden muutokset, määrärahan lisäys pitkävaikutteisiin menoihin hulevesiin liittyen sekä Kasarminkadun johtosiirtoihin ja Utin helikopterikentän kuivatuksiin liittyvän määrärahojen siirron perushankkeiden kiinteistä rakenteista ja laitteista muihin pitkävaikuteisiin menoihin. Lisäksi tekninen lautakunta on 11.11.2024 § 71 hyväksynyt tarkempia projekti-/kohdetason määrärahamuutoksia.

Investointien merkittävimmät poikkeamat muutettuun talousarvioon nähden:

Toteutuma korvausinvestoinneissa oli 99 % ja uusinvestoinneissa 79 %. Uusinvestoinneissa euromääräisesti suurimmat poikkeamat aiheutuivat Kasarminkadun urakan viivästymisestä (valitus markkinaoikeuteen) ja uusien pyöräteiden rakentamisten siirtyessä vuodelle 2025.

Muiden pitkävaikutteisten menojen toteutuma oli korvausinvestoinneissa 100 % ja uusinvestoinneissa 52 %. Uusinvestoinneissa poikkeamaa selittää samaten Kasarminkadun rakentaminen (vesi- ja lämpöjohtojen siirrot toteutuvat vasta 2025), samaten Utin lääkärihelikopterikentän vaatimat kuivatukset siirtyvät vuodelle 2025.

Teknisen lautakunnan osalta toiminnan ja talouden toteutuminen vuodelta 2024 on liitteenä.

Lisätietoja: tekninen johtaja Hannu Tylli, puh. 020 615 8570, hannu.tylli(at)kouvola.fi ja controller Karoliina Summanen, puh. 020 615 4817, karoliina.summanen(at)kouvola.fi

Teknisen johtajan ehdotus:

Tekninen lautakunta päättää hyväksyä osaltaan toiminnan ja talouden toteutumisen vuodelta 2024 liitteen mukaisesti.

Teknisen lautakunnan päätös:

Tekninen lautakunta hyväksyi päätösehdotuksen.

Teknisen lautakunnan varapuheenjohtaja Sari Melkko ja varajäsen Esko Lavonen poistuivat kokouksesta tämän asian käsittelyn jälkeen.

____________