Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kouvolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 16.10.2024/Pykälä 183


Liite2 Vt15 Lautaron liittymä_suunnitelmakartta_TELA16102024

Kouvolan kaupungin lausunto VT15 Lautaron liittymän parantamista koskevaan tiesuunnitelmaan

8054/00.04.00/2024

 

Tekninen lautakunta 16.10.2024 § 183

   

Valmistelija: kaupungininsinööri Anne Ahtiainen, puh. 020 615 8574, anne.ahtiainen(at)kouvola.fi

Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on laatinut liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain (503/2005) mukaisen tiesuunnitelman: Valtatien 15 parantaminen Lautaron liittymän kohdalla, Kouvola, tiesuunnitelma.

ELY-keskus on pyytänyt, että Kouvolan kaupunki antaa ELY-keskukselle lausunnon tiesuunnitelmasta.

Kouvolan kaupungin hallintosäännön 26 §:n mukaan tekninen lautakunta järjestää tekniset palvelut ja siinä tarkoituksessa huolehtii mm. liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain mukaan kunnalle kuuluvista tehtävistä. Toimivallan osalta tekninen lautakunta päättää kaupungille edellä mainittujen lakien mukaan kuuluvista asioista.

Hankkeen tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta valtatiellä ja katuverkostossa. Suunnittelun tavoitteena on myös parantaa liittymien toimivuutta sekä jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä. Tiesuunnitelman ratkaisu perustuu vuonna 2015 laadittuun aluevaraussuunnitelman "Maantien 370 ja valtatien 15 parantaminen välillä Kouvola-Valkeala" vaihtoehtoon 1. Vaihtoehdossa Lautaron liittymä parannetaan ensimmäisessä vaiheessa vasen-oikeaporrastuksella ja kääntymiskaistoilla. Tiesuunnitelmassa Vanhan Myllytien liittymää porrastetaan ja siirretään noin 120 metriä länteen päin. Tiesuunnitelman suunnitelmakartta on oheismateriaalina.

Hankkeen alustavat kokonaiskustannukset ovat 1,7 miljoonaa euroa, jotka tulevat täysimääräisesti valtion kustannettavaksi.

ELY-keskus pyytää kaupunkia ilmoittamaan tai ottamaan kantaa lausunnossaan seuraaviin, numeroituihin seikkoihin. Kaupungin vastaus numeroidun tekstin perässä (Kaupunki)

  1. Kaupungin tekemät vuorovaikuttamisen ja tiedoksiannon toimenpiteet (aloittamisesta ilmoittaminen tai kuuluttaminen sekä suunnitelman nähtäville asettaminen - toteutustavat ja -ajankohdat)

Kaupungin vastaus (Kaupunki):

Väyläviraston ohjeen (13/2021) mukaan maanteitä ja rautateitä koskevien suunnitelmien kuuluttamisesta on 1.2.2020 alkaen vastannut suunnitelmaa laativa toimivaltainen viranomainen eli Väylävirasto tai ELY-keskus. Aikaisemmin suunnitelmien kuuluttamisesta vastasi kunta. Väylävirasto tai ELY-keskus julkaisee tietoverkossaan kuulutuksen suunnittelutyön aloittamisesta ja maastotöistä. Samalla kuulutuksen julkaiseva viranomainen ilmoittaa kuulutuksestaan kunnalle ja toiselle väyläviranomaiselle, jotka julkaisevat ilmoituksen kuulutuksesta omassa tietoverkossaan.

Tämän tiesuunnitelman selostusosan mukaan suunnittelun ja maastotöiden aloittamisesta on kuulutettu maantielain 2 luvun mukaisesti 3.6.2022 Väylän ja ELY-keskuksen tietoverkoissa. Kouvolan kaupunki on julkaissut ilmoituksen kuulutuksesta 3.6.2022 omassa tietoverkossaan.

Samaisen ohjeen mukaan ELY-keskus tai Väylävirasto kuuluttaa tietoverkossaan suunnitelman nähtäville asettamisesta. Myös hyväksymisehdotuksen perusteena oleva suunnitelma-aineisto asetetaan kokonaisuudessaan nähtäville yhtäaikaisesti kuulutuksen kanssa. Kouvolan kaupunki ei ole tiedottanut asiasta omassa tietoverkossaan.

  1. Onko tiesuunnitelmassa otettu huomioon (valtakunnallisen ja) alueellisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteiden toteutuminen kunnan alueella?

Kaupunki: Tiesuunnitelmaselostuksen mukaan tässä tiesuunnitelmassa esitetyillä toimenpiteillä edistetään saavutettavuutta, kestävyyttä ja tehokkuutta, jotka liittyvät valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Lisäksi tiesuunnitelmaselostuksen mukaan tässä tiesuunnitelmassa esitetyillä toimenpiteillä edistetään alueellisen liikennejärjestelmäsuunnittelun tavoitteita edistämällä kestävien liikkumismuotojen osuutta liikenteestä sekä kehittämällä alueellisesti ja seudullisesti merkittävää pääväylää. Kaupungilla ei ole huomautettavaa asiaan tältä osin.

  1. Kaupungin lausunnon ajankohtana voimassa olevat tai valtuuston hyväksymät oikeusvaikutteiset yleis-, asema- ja ranta-asemakaavat, sekä ovatko kaavat yhdenmukaisia tiesuunnitelman kanssa. Jos kaavoitustilanteessa on tapahtunut muutoksia nähtäville asetettavassa suunnitelmassa kuvatusta, pyydetään kaupunkia yksilöimään muuttuneet kaavat lausunnossaan. / Muuttaako kaupunki tarvittavat kaavat tiesuunnitelman mukaiseksi, jos ne eivät ole yhdenmukaisia?

Kaupunki:

Kaupunki lähettää tiesuunnitelman käsittämälle alueelle hyväksytyistä oikeusvaikutteisista kaavoista (yleiskaava, asemakaava) kaavaotteet kaavamääräyksineen lausunnon yhteydessä. (Näitä kaavoja ei ole mukana teknisen lautakunnan listalla).

Kouvolan kaupungin kaavoitus toteaa, että nähtävillä oleva valtatie 15 Lautaron liittymän kohdan parantamiseen tähtäävä tiesuunnitelma on voimassa olevan asemakaavan mukainen. Alueella on voimassa 6.9.2023 hyväksytty asemakaava (kaava nro 286 45/005), joka laadittiin yhteistyössä Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualueen kanssa. Tiesuunnitelmassa esitetyt maankäyttöalueiden rajaukset vastaavat voimassa olevaa asemakaavaa.

Tiesuunnitelmassa esitetty "maisemanhoidollinen täyttöalue" sijoittuu asemakaavassa muodostuneelle Palssinpuisto-nimiselle suojaviheralueelle (EV), olemassa olevan Vanhan Myllytien kadun kohdalle. Kyseinen täyttöalue on ollut mukana jo hankkeen alkuvaiheessa ja sen tarkoituksena on sekä ohjata kevyt liikenne valtatien alikulun kohdalle että muodostaa alueella liikenteen häiriön leviämistä estävä kiinteä rakenne.

Kyseisellä EV-alueella oleva ohjeellinen sl-1 aluerajaus (Ohjeellinen alueen osa, jolla sijaitsee luonnonsuojelulain mukainen elinympäristö) on merkitty asemakaavakartalle tiesuunnitelmaan liittyvän luontoselvityksen (Lautaron liittymän tiesuunnitelman liito-oravaselvitys. Luontoselvitys Kotkansiipi 16.6.2022) rajauksen mukaisesti. Käytännössä kyseisen alueen kaakkoiskulma on vanha hiekanottokuoppa, jota on vuosien kuluessa metsittynyt ja jota on täytetty naapurikiinteistöjen pihoista tuodulla puutarhan haravointijätteellä. Siltä osin kaavaan merkitty aluerajaus on siis todellakin ohjeellinen, eikä sen ylittäminen vaaranna alueen luontoarvoja.

Kouvolan kaupungin asemakaavoituksella ei ole huomauttamista nähtävillä olevasta tiesuunnitelmasta.

  1. Laatiiko kaupunki tiesuunnitelman ratkaisuihin ja toteuttamiseen liittyvät omat suunnitelmansa sekä vastaako kaupunki suunnitelmien käsittelyprosessista hankkeen toteuttamisen edellyttämässä aikataulussa?

Kaupunki:

Vanha Myllytien katu- ja yleisen alueen suunnitelma on asetettu julkisesti nähtäville 18.9.2024 ja se on nähtävänä kaupungin verkkosivuilla 2.10.2024 asti. Suunnitellun aikataulun mukaan suunnitelma on teknisen lautakunnan käsittelyssä 16.10.2024.

  1. Salliiko kaupunki seuraavia tiesuunnitelmassa esitettyjä pysyviä toimenpiteitä tehtävän asemakaava-alueellaan: ylijäämämaiden sijoittaminen, kuivatusjärjestelyt, kuten laskuojat tai -johdot?

Kaupunki:

Kaupunki sallii tiesuunnitelman mukaisia pysyviä toimenpiteitä tehtävän asemakaava-alueellaan: ylijäämämaiden sijoittaminen, kuivatusjärjestelyt kuten laskuojat tai -johdot.

  1. Onko kaupungilla huomauttamista suunnitelmassa esitettyihin maanteiden hallinnollisen luokan muutoksiin tai lakkaamisiin? Hyväksyykö kaupunki K4J muuttamisen kaduksi ja sitoutuuko tekemään tarvittavan kadunpitopäätöksen välittömästi hankkeen valmistuttua / ennen hankkeen liikenteelle luovuttamista?

Kaupunki:

Tiesuunnitelmaselostuksen mukaan ainoa maanteiden hallinnollinen muutos kohdistuu K4J:hin.

Tiesuunnitelman mukainen K4J on osoitettu voimassa olevassa asemakaavassa katualueeksi, jolloin kaupunki on toimillaan hyväksynyt sen muuttamisen kaduksi ja tekee tarvittavan kadunpitopäätöksen ennen hankkeen liikenteelle luovuttamista. Ote kaavasta on alla olevassa kuvassa.

Kuva, joka sisältää kohteen kartta, teksti, diagrammi, Suunnitelma

Kuvaus luotu automaattisesti

  1. Onko kaupunki valmis luovuttamaan maantien tekemiseen tarvittavan omistamansa maa-alueen korvauksetta tietarkoituksiin?

Kaupunki:

Maantiealueeksi omistusoikeuksin luovutettavat alueet kaupunki luovuttaa maantietoimituksessa määritettävää korvausta vastaan, lähtökohtaisesti raakamaan hinnalla.

Työmaa-alueeksi tarvittavia suunnittelualueen ulkopuolisia alueita kaupunki voi tarvittaessa luovuttaa korvauksetta työmaan käyttöön työmaan ajaksi.

  1. Hankkiiko ja luovuttaako kaupunki maa-alueen maantien rakentamisesta aiheutuvien asemakaavan mukaisten katujen tekemistä varten?

Kaupunki:

Maantien rakentamisesta aiheutuvien katujen tekemistä varten tarvittavat maa-alueet on jo hankittu kaupungin omistukseen. Kaupunki sallii em. katujen rakentamisen em. alueille. Alla olevassa kuvassa kaupungin maanomistus on kuvattu sinisellä värillä.

Kuva, joka sisältää kohteen viiva, Suunnitelma, Samansuuntainen, diagrammi

Kuvaus luotu automaattisesti

  1. Toteuttaako kaupunki suunnitelman katujärjestelyt K1, K3, K2, K1J ja K4J samanaikaisesti tietöiden kanssa?

Kaupunki:

Liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain 39 § 1 momentin mukaan "Jos maantie rakennetaan siten, että se katkaisee ennestään olevan yksityisen tien tai että pääsy ennestään olevalta yksityiseltä tieltä tai maatalousliittymästä maantielle huomattavasti vaikeutuu, on hankkeesta vastaavan tehtävä kustannuksellaan ne työt tarvittavine laitteineen, jotka ovat tarpeen yksityisen tien johtamiseksi maantien poikki taikka yksityisen tien tai maatalousliittymän liittämiseksi maantiehen.

Samaisen lain 39 § 2 momentin mukaan "Mitä 1 momentissa säädetään yksityisestä tiestä, koskee myös katua ja moottorikelkkailureittiä."

Kaupungin viranhaltijoiden käsitys on ollut, että ELY-keskus teettää ja toteuttaa (em. lain kohtien perusteella) K1, K3, K2, K1J ja K4J muutokset kustannuksellaan.

  1. Sitoutuuko kaupunki siihen, että ELY-keskus toimii hankkeen urakkasopimuksen mukaisena rakennuttajana myös tiehankkeen aiheuttamien välttämättömien katujärjestelyiden osalta?

Kaupunki: Kyllä.

  1. Suostuuko kaupunki vastaamaan valaistuksen, meluesteiden tai niiden osien, maantien takaluiskan, istutusten, keskimääräistä korkeatasoisemman ympäristörakentamisen, maantien alittavan alikulkusillan alapuolisten rakenteiden, kun valtatie 15 on rakentamis- tai parantamistyön valmistuttua luovutettu yleiseen liikenteeseen?

Kaupunki:

Kouvolan kaupunki esittää, että tämän hankkeen toteuttamisesta tehdään sopimus, jossa kummankin osapuolen vastuut kirjataan eritoten kunnossapidon osalta. Tässä vaiheessa kaupunki suostuu vastaamaan kaduiksi rakennettavien osuuksien valaistuksesta. Muilta osin toivomme, että sopimuksessa sovitaan niistä kohteista, joita suunnittelualueella todellisuudessa on. Suunnitelmaselostuksen mukaan mm. tiesuunnitelmassa ei esitetä meluntorjuntatoimenpiteitä, koska liikennemelun määrä ei kasva merkittävästi nykytilasta. Myös se, että kaupunki vastaisi maantien alittavan alikulkusillan alapuolisista rakenteista, on vastoin esim. ratalaissa sanottua siltojen kunnossapidon jakoa "Tien ja rautatien risteyssiltojen kunnossapidosta vastaa se väylänpitäjä, jonka vastuulla oleva väylä ylittää toisen väylän, jollei toisin sovita." Kaupunki suostuu kunnossapitämään K4J väylää myös alikulun osalta sen ollessa katualueen jatkeena.

Lopuksi:

Kaupungilla ei ole muutoin huomautettavaa tiesuunnitelmaan.

Lausuntopyyntökirjeen mukaan tiesuunnitelmaa koskevat muistutukset toimitetaan nykyisin ELY-keskukselle. ELY-keskus täydentää lausuntopyyntöään nähtävilläoloajan jälkeen, jos suunnitelmasta on jätetty kaupunkia koskevia muistutuksia. Kaupunki lausuu näistä muistutuksista myöhemmin niiden saapuessa kaupungin tietoon.

Lisätietoja: kaavoituksen osalta kaavoitusarkkitehti Hannu Purho, puh. 020 615 7039, hannu.purho(at)kouvola.fi, kaupungin maanomistukseen liittyen kaupungingeodeetti Sami Suoknuuti, puh. 020 615 5436, sami.suoknuuti(at)kouvola.fi, katu- ja yleisen alueen suunnitelman osalta suunnittelupäällikkö Tapani Vuorentausta, puh. 020 615 7096, tapani.vuorentausta(at)kouvola.fi ja muutoin kaupungininsinööri Anne Ahtiainen, puh. 020 615 8574, anne.ahtiainen(at)kouvola.fi

Teknisen johtajan ehdotus:

Tekninen lautakunta antaa Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen liikenne- ja infrastruktuuri -vastuualueelle edellä esitetyn lausunnon.

Teknisen lautakunnan päätös:

Tekninen lautakunta hyväksyi päätösehdotuksen.

____________