Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kouvolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kymen jätelautakunta
Pöytäkirja 26.09.2024/Pykälä 22



Kymen jätelautakunnan vuoden 2025 talousarvio ja talous- ja henkilöstösuunnitelma vuosille 2025 - 2028

7971/02.02.00/2024

 

Kymen jätelautakunta 26.09.2024 § 22

   

Valmistelija: jätehuoltopäällikkö Katja Kangas, puh. 020 615 8143, katja.kangas(at)kouvola.fi

Kaupunginhallitus hyväksyi 3.6.2024 § 132 vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2025-2028 taloussuunnitelman laadinnan kehyksen ja päivitti sitä kokouksessaan 26.8.2024 julkisen rahoituksen, toimialojen välisten erien sekä TE-palveluiden kustannusten osalta.

Kuntalain 110 §:n mukaan talousarvion hyväksymisen yhteydessä hyväksyttävä taloussuunnitelma laaditaan kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Kouvolan kaupunki laatii taloussuunnitelman neljälle vuodelle, eli vuosille 2025-2028.

Vuoden 2025 toimintakatteen talousarviokehys

Vuonna 2025 merkittävin muutos on TE-palveluiden siirtyminen kaupungin vastuulle. Viimeisimpien valtionosuuslaskelmien mukaan TE-uudistuksen rahoituksen sekä lisääntyvien kustannuksien on arvioitu olevan 11,6 milj. euroa. Tämän lisäksi kehyksessä on huomioitu lakisääteiset muutokset, kuten valtakunnallinen palkkaratkaisu, tasausmaksun muutos sekä verotulojen ja valtionosuuksien väliset muutokset. Muita muutostarpeita ovat indeksikorotukset ja välttämättömät kustannusten nousut sekä kaupungin omat päätökset liittyen palveluverkkoihin, talousarvion 2024 yhteydessä laadittujen toimenpiteiden vaikutukset ja lisäsopeuttamistarve vuosille 2025-2028 palveluanalyysin kartoituksen perusteella. Laskelmat sisältävät myös arviot tulevista palveluverkkomuutoksista.

Toimielinten talousarviokehys

Toimielinten talousarviokehyksissä on huomioitu lakisääteiset muutokset, esim. palkkojen korotukset sekä muut välttämättömät muutokset. Lisäksi talousarviokehyksessä on huomioitu toimenpiteet palvelujen mitoittamiseksi väestömäärää sekä tulopohjaa vastaavaksi. Nämä tarkoittavat mm. palveluverkkojen laajuutta sekä laatutasojen tarkastelua sekä henkilöstömitoitusta. Toimielinten edellytetään tarkastelevan eläkkeelle siirtymistä ja muusta syystä vapautuvien virkojen ja tehtävien täyttämistä erittäin kriittisesti sekä noudattamaan kaikilta osin tiukkaa henkilöstösuunnittelua.

Talousarvion sitovuustasoksi esitetään pysyvien vastaavien (rakennukset, maa-alueet ja osakkeet) myyntivoittojen eriyttämistä toimintakatteesta. Tämän muutoksen jälkeinen toimintakateluku kuvaa toiminnasta aiheutuvia kustannuksia, eivätkä kertaluonteiset erät vaikuta siihen. Toimielinten sitovuustaso hyväksytään talousarvion hyväksymisen yhteydessä.

Toimintakate, 1 000 euroa

2024

2025

2026

2027

2028

Tarkastuslautakunta

-189

-196

-199

-202

-205

Kaupunginhallitus

833

-7 239

-6 280

-4 900

-4 682

Kasvatus ja opetus

-145 216

-146 907

-147 875

-148 564

-151 320

Liikunta ja kulttuuri

-25 849

-26 419

-24 610

-23 187

-23 344

Tekninen ja ympäristö

-17 615

-16 740

-16 761

-16 490

-16 943

Kymen jätelautakunta

0

0

0

0

0

Toimintakate yhteensä (ilman myyntivoittoja)

-188 036

-197 501

-195 725

-193 343

-196 494

Rakennusten ja osakkeiden myyntivoitot (kopa/kh)

295

300

300

300

300

Maa-alueiden myynti (tela)

900

1 100

1 500

1 500

900

Toimintakate yhteensä

-186 841

-196 101

-193 925

-191 543

-195 294

 

Talousarviovalmistelun painopistealueet

Kaupunginhallitus asetti talousarviokehyksen yhteydessä toimialoille seuraavia painopistealueita talousarviovalmistelussa huomioitavaksi:

  • Talouden tasapainottaminen
  • Investoinneissa painotus käyttötalouskustannuksia säästöä tuoviin
  • Aktiivinen omistajaohjaus
  • Kiinteistöjen hallinnan tehostaminen
  • Perusopetuksen toimintakulttuurin muutos painopisteinä yleisen tuen vahvistaminen ja yhteistyön kehittäminen
  • Yhdenmukaiset käytännöt perusopetuksessa sekä toimintamallien varmistaminen ja jalkauttaminen
  • Koulut ensisijaisia investointikohteita
  • Liikkuva elämäntapa ja edulliset lähiliikuntapuitteet
  • Yhteistyön urheiluseurojen kanssa mm. lasten liikunnan kehittämiseksi kouluissa
  • Matalankynnyksen harrastukset ja tapahtumat
  • Edunvalvonnan kehittäminen

Kymen jätelautakunta

Kymen jätelautakunta,
1000 euroa

TA 2024

TA 2025

TS 2026

TS 2027

TS 2028

Toimintatuotot

367

371

376

381

386

Toimintakulut

-367

-357

-362

-367

-372

Toimintakate

0

14

14

14

14

Laskennalliset kustannukset

 

-14

-14

-14

-14

Kokonaiskustannukset

 

0

0

0

0

Talousarvioesitykseen sisältyvät merkittävimmät muutokset ovat:

  • Jätetään toistaiseksi täyttämättä vapautuva rekisterivastaavan toimi
  • Lisätään ostopalveluja mm. rekisterin hoidon osalta
  • Sisällytetään hallinnolliset ns. vyörytyskulut eli laskennalliset kustannukset talousarvioon

 

Henkilöstön määrä henkilötyövuosina

TP 2023

TA 2024

TA 2025

TS 2026

TS 2027

TS 2028

Kymen jätelautakunta

3,5

4,6

3,3

3,3

3,3

3,3

Kymen jätelautakunnan talousarvio 2025 ja talous- ja henkilöstösuunnitelma vuosille 2025-2028 on liitteenä.

Lisätietoja: jätehuoltopäällikkö Katja Kangas, puh. 020 615 8143, katja.kangas(at)kouvola.fi, controller Karoliina Summanen, puh. 020 615 4817, karoliina.summanen(at)kouvola.fi

Jätehuoltopäällikön ehdotus:

Kymen jätelautakunta päättää hyväksyä ja esittää edelleen kaupunginhallitukselle ja valtuustolle hyväksyttäväksi Kymen jätelautakunnan talousarvion vuodelle 2025 sekä talous- ja henkilöstösuunnitelman vuosille 2025-2028.

Kymen jätelautakunnan päätös:

Kymen jätelautakunta hyväksyi päätösehdotuksen.

____________