RSS-linkki
Kokousasiat:https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 20.05.2024/Pykälä 119
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Liite4 | Hallintosääntöluonnos 2025_20052024_kh20052024 |
Hallintosääntö 1.6.2023 hyväksytty kv08052023§21_kh20052024 |
Hallintosäännön päivittäminen
6559/00.01.01.00/2024
Kaupunginhallitus 05.02.2024 § 35
Valmistelija: kaupunginlakimies Päivi Sandås, puh. 020 615 8212, paivi.sandas(at)kouvola.fi
Voimassa olevan kuntalain mukaan jokaisessa kunnassa on oltava hallintosääntö, jolla annetaan tarpeelliset määräykset kunnan hallinto- ja päätöksentekomenettelystä. Kuntalain 90 §:n mukaan hallintosäännössä annetaan tarpeelliset määräykset ainakin:
1) hallinnon ja toiminnan järjestämiseen liittyvistä seuraavista asioista:
a) toimielimistä ja johtamisesta;
b) kunnanhallituksen puheenjohtajan tehtävistä;
c) henkilöstöorganisaatiosta;
d) taloudenhoidosta;
e) hallinnon ja talouden tarkastuksesta;
f) sisäisestä valvonnasta, riskienhallinnasta ja sopimusten hallinnasta;
2) päätöksenteko- ja hallintomenettelyyn liittyvistä seuraavista asioista:
a) toimivallan siirtämisestä;
b) toimielinten kokoontumisesta;
c) varajäsenten kutsumisesta
d) toimielimen puheenjohtajan tehtävistä;
e) kokouksen tilapäisestä puheenjohtajasta;
f) kunnanhallituksen edustajan ja kunnanjohtajan tai pormestarin läsnäolosta ja puheoikeudesta muiden toimielinten kokouksissa;
g) muiden kuin jäsenten läsnäolosta ja puheoikeudesta toimielinten kokouksissa;
h) toimielinten päätöksentekotavoista sekä siitä, miten kunta huolehtii, että sähköiseen kokoukseen ja sähköiseen päätöksentekomenettelyyn osallistumiseen tarvittavat tekniset välineet ja yhteydet ovat käytettävissä;
i) esittelystä;
j) pöytäkirjan laatimisesta, tarkastamisesta ja tiedoksi antamisesta;
k) asiakirjojen allekirjoittamisesta;
l) tiedonhallinnan ja asiakirjahallinnon järjestämisestä;
m) asiakirjoista tai tiedon antamisesta perittävistä maksuista;
n) 23 §:ssä tarkoitetun aloitteen käsittelystä ja aloitteen tekijälle annettavista tiedoista;
o) viestinnän periaatteista;
p) menettelystä otettaessa asia ylemmän toimielimen käsiteltäväksi;
3) valtuuston toimintaan liittyvistä seuraavista asioista:
a) valtuuston kokousmenettelystä;
b) varavaltuutetun kutsumisesta valtuutetun tilalle;
c) valtuutetun aloitteen käsittelystä;
d) valtuutettujen valtuustotyöskentelyä varten muodostamista valtuustoryhmistä;
e) kokouksiin osallistumisesta ja kokouskutsun lähettämisestä sähköisesti;
f) valtuutettujen puheenvuorojen pituudesta yksittäisissä asioissa, jos ne ovat tarpeen kokouksen kulun turvaamiseksi.
Kouvolan kaupungin hallintosääntö 1.6.2023 alkaen on vahvistettu kaupunginvaltuuston kokouksessa 8.5.2023 (§ 21).
Tausta ja hallintosääntöön ehdotettavat muutokset
Kouvolan kaupungin hallintosääntöä päivitetään vuoden 2024 aikana niin, että kaupunki varautuu toimielinrakenteensa osalta seuraavaan valtuustokauteen. Lisäksi toimialarakennetta tarkastellaan siltä osin, että päivitetään lainsäädäntömuutoksista johtuvat seikat sekä TE-uudistuksesta syntyvät päivitystarpeet. Tässä vaiheessa hallintosääntöä päivitetään koskien henkilöstöorganisaatiota, tehtäviä ja asiantuntijoiden läsnäolo-, ja puheoikeutta kaupungin valtuuston kokouksissa.
Tavoitteena on, että kaupunginvaltuusto hyväksyy tämän hallintosäännön päivityksen kokouksessaan 12.2.2024. Laajempi hallintosäännön päivitys tehdään talven ja kevään 2024 aikana hallintojohtajan johdolla niin, että kaupunginvaltuusto pystyisi hyväksymään tämän kokonaisuuden kokouksessaan 10.6.2024.
Hallintosääntöä ehdotetaan muutettavaksi 1.4.2024 alkaen seuraavilta osin:
Luku 3 Henkilöstöorganisaatio:
- Hallintosäännön 15 §:ssä säädetään henkilöstöorganisaatiosta. Konsernipalvelujen toimialasta säädetään 15.1 §:ssä, joka päivitetään niin, että kaupunginhallitus päättää palveluiden johtajista. Nimeämistä noudatetaan seuraavan kerran, kun palveluihin valitaan johtajia.
- Sivistyksen toimialasta säädetään hallintosäännön 15.2 §:ssä niin, että toimialajohtajana toimiva sivistysjohtaja toimii myös sivistyksen toisen palvelun eli liikunta ja kulttuuri - palvelun johtajana. Sivistysjohtajan työtä halutaan keskittää enemmän koko toimialan johtamiseen ja tämän johdosta toimialan sisällä on haettu ratkaisu, missä lautakunnan päättämä johtaja edellä mainitun palvelun sisältä johtaa liikunta ja kulttuuri -palvelua.
- Hallintosäännön 15.3 §:ssä vastaavasti tekninen johtaja on johtanut toimialan lisäksi oman työn ohessa kaupunkisuunnittelu -palvelua. Myös tekniikka ja ympäristö -toimialan osalta halutaan teknisen johtajan työtä keskittää enemmän koko toimialan johtamiseen, ja tämän johdosta toimialan sisältä on haettu ratkaisu, missä lautakunnan päättämä johtaja edellä mainitun palvelun sisältä johtaa kaupunkisuunnittelu -palvelua.
- Hallintosäännön § 16 päivitetään niin, että kaupungin henkilöstöorganisaatiosta riippumatta kaupunginjohtajan suorassa alaisuudessa on jatkossa toimialajohtajien eli apulaiskaupunginjohtajan, sivistysjohtajan ja teknisen johtajan lisäksi talousjohtaja, henkilöstöjohtaja ja hallintojohtaja.
Luku 12 Valtuuston kokoukset:
- Hallintosäännön § 95 päivitetään niin, että valtuuston puheenjohtajan päättämillä, kokouskutsussa mainituilla asiantuntijoilla on läsnäolo- ja puheoikeus kaupunginvaltuuston kokouksissa.
Ennakkovaikutusten arvioinnin perusteella toimialajohtajille jää enemmän aikaa kokonaisuuksien johtamiselle, ja toisaalta apulaiskaupunginjohtaja pystyy käyttämään työaikaansa aiempaa paremmin elinvoima-asioiden johtamiseen, TE-uudistuksen valmisteluun sekä konserniohjaukseen. Uusien palveluiden johtajien osalta ei kokonaistarkasteltuna synny henkilökustannusvaikutuksia, koska johtavat virkatehtävät on uudelleenjärjestelty ja vapautuvia johtavia virkoja on jätetty täyttämättä.
Mikäli valtuusto hyväksyy esitetyt muutokset, tulevat hallintosäännön muutokset näiltä osin voimaan 1.4.2024. Asianomaisten lautakuntien tulee käsitellä muutokset palvelujohtajien nimeämisten osalta ehdollisina niin, että päätökset voidaan panna täytäntöön edellä ilmoitetun aikataulun mukaisesti.
Voimassa oleva hallintosääntö 1.6.2023 on oheismateriaalina.
Hallintosäännön luonnos 1.4.2024 alkaen on liitteenä. Muutosehdotukset ja lisäykset on merkitty luonnokseen punaisella kursiivilla. Poistoehdotukset on merkitty yliviivauksella.
Lisätietoja: vs. hallintojohtaja Teppo Vuorenpää, puh. 020 615 8585, teppo.vuorenpaa(at)kouvola.fi
Kaupunginjohtajan ehdotus:
Kaupunginhallituksen ehdotus kaupunginvaltuustolle:
Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä liitteenä olevan hallintosäännön ja se tulee voimaan 1.4.2024.
Kaupunginhallituksen päätös:
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti palauttaa asian uudelleenvalmisteluun.
____________
Kaupunginhallitus 20.05.2024 § 119
Valmistelija: vs. hallintojohtaja Teppo Vuorenpää, puh. 020 615 8585, teppo.vuorenpaa(at)kouvola.fi
Voimassa olevan kuntalain mukaan jokaisessa kunnassa on oltava hallintosääntö, jolla annetaan tarpeelliset määräykset kunnan hallinto- ja päätöksentekomenettelystä. Kuntalain 90 §:n mukaan hallintosäännössä annetaan tarpeelliset määräykset ainakin:
- hallinnon ja toiminnan järjestämiseen liittyvistä seuraavista asioista:
- toimielimistä ja johtamisesta;
- kunnanhallituksen puheenjohtajan tehtävistä;
- henkilöstöorganisaatiosta;
- taloudenhoidosta;
- hallinnon ja talouden tarkastuksesta;
- sisäisestä valvonnasta, riskienhallinnasta ja sopimusten hallinnasta;
- päätöksenteko- ja hallintomenettelyyn liittyvistä seuraavista asioista:
- toimivallan siirtämisestä;
- toimielinten kokoontumisesta;
- varajäsenten kutsumisesta
- toimielimen puheenjohtajan tehtävistä;
- kokouksen tilapäisestä puheenjohtajasta;
- kunnanhallituksen edustajan ja kunnanjohtajan tai pormestarin läsnäolosta ja puheoikeudesta muiden toimielinten kokouksissa;
- muiden kuin jäsenten läsnäolosta ja puheoikeudesta toimielinten kokouksissa;
- toimielinten päätöksentekotavoista sekä siitä, miten kunta huolehtii, että sähköiseen kokoukseen ja sähköiseen päätöksentekomenettelyyn osallistumiseen tarvittavat tekniset välineet ja yhteydet ovat käytettävissä;
- esittelystä;
- pöytäkirjan laatimisesta, tarkastamisesta ja tiedoksi antamisesta;
- asiakirjojen allekirjoittamisesta;
- tiedonhallinnan ja asiakirjahallinnon järjestämisestä;
- asiakirjoista tai tiedon antamisesta perittävistä maksuista;
- 23 §:ssä tarkoitetun aloitteen käsittelystä ja aloitteen tekijälle annettavista tiedoista;
- viestinnän periaatteista;
- menettelystä otettaessa asia ylemmän toimielimen käsiteltäväksi;
- valtuuston toimintaan liittyvistä seuraavista asioista:
- valtuuston kokousmenettelystä;
- varavaltuutetun kutsumisesta valtuutetun tilalle;
- valtuutetun aloitteen käsittelystä;
- valtuutettujen valtuustotyöskentelyä varten muodostamista valtuustoryhmistä;
- kokouksiin osallistumisesta ja kokouskutsun lähettämisestä sähköisesti;
- valtuutettujen puheenvuorojen pituudesta yksittäisissä asioissa, jos ne ovat tarpeen kokouksen kulun turvaamiseksi.
Kouvolan kaupungin hallintosääntö 1.6.2023 alkaen on vahvistettu kaupunginvaltuuston kokouksessa 8.5.2023 (§ 21).
Tausta ja hallintosääntöön ehdotettavat muutokset
Valtuustokauden alussa esitettiin toive, että hallintosääntö päivitetään hyvissä ajoin ennen seuraavan valtuustokauden alkua. Kouvolan kaupunki varautuu seuraavaa valtuustokauteen siten, että hallintosääntöä päivitetään hallintojohtajan johdolla kevään 2024 aikana niin, että keskeisimmät muutokset kohdistuvat toimielinten jäsenten lukumäärään ja TE-uudistuksesta johtuvaan päivitystarpeeseen. Kaupungin toimialarakenne hyväksyttiin poliittisen ohjausryhmän valmistelun kautta viime valtuustokauden lopulla, ja tavoitteena on ollut, ettei merkittäviä muutoksia toimialarakenteeseen tässä päivityksessä tehdä. Väliportaan hallintoa on kevennetty edelleen sivistyksen toimialalta, ja johtamisjärjestelmää on selkeytetty toimialajohtajien sekä kaupunginjohtajan osalta. Lisäksi päivityksen yhteydessä hallintosääntöä tarkistetaan niiltä osin, kun säädöspohjassa on tapahtunut muutoksia tai hallintosäännön määräyksiin on muilla perustein tarpeen tehdä täsmennyksiä tai korjauksia. Hallintosäännön päivityksestä ei aiheudu suoraan kustannusvaikutuksia kaupungille.
Tavoitteena on, että kaupunginvaltuusto hyväksyy tämän hallintosäännön päivityksen kokouksessaan 10.6.2024. TE-uudistuksesta aiheutu-vien muutosten, toimielinten tehtäviä koskevien päivitysten sekä toimialoja koskevien palveluita tai johtamista koskevien muutosten on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2025. Toimielinten jäsenmääriin koskevien muutosten on tarkoitus tulla voimaan 1.6.2025.
Hallintosääntöön joudutaan valmistelemaan syksyn 2024 aikana täydennyksiä maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistuksen lainsäädännön valmistuttua sekä siinä vaiheessa, kun uudistuksen hallintosääntövaikutukset ovat tosiasiallisesti kirjattavissa.
Hallintosääntöä ehdotetaan muutettavaksi 1.1.2025 alkaen seuraavilta osin:
Luku 1 Kaupungin johtaminen
- Luonnoksen 2 §:ssä säädetään kaupungin johtamisjärjestelmästä, johon ehdotetaan päivitystä niin, että myös valtuuston puheenjohtaja voi toimia päätoimisena tai osa-aikaisena luottamushenkilönä. Valtuuston puheenjohtajalle halutaan tarjota mahdollisuus toimia myös päätoimisena aiemman osa-aikaisuuden lisäksi, jotta valtuuston toimintaa saadaan kehitettyä tehokkaammin, kun valtuuston puheenjohtaja voi keskittyä päätoimisesti työhönsä. C21-kaupungeista ainakin Kuopiossa ja Kotkassa kaupungin valtuuston puheenjohtajalla on oikeus hoitaa tehtäväänsä täysipäiväisesti.
Luku 2 Toimielinorganisaatio
- Luonnoksen 6 § ehdotetaan päivitettäväksi niin, että valtuustossa on 51 valtuutettua.
- Luonnoksen 7 § ehdotetaan päivitettäväksi niin, että otsikon nimeksi muutetaan kaupunginhallitus ja elinvoima- ja työllisyysjaosto ja että kaupunginhallituksessa on elinvoima- ja työllisyysjaosto. Kaupunginhallituksen jäsenmäärä ehdotetaan päivitettäväksi niin, että kaupungin hallituksessa on 11 jäsentä. Elinvoima- ja työllisyysjaoston jäsenmäärä ehdotetaan päivitettäväksi niin, että elinvoima- ja työllisyysjaostossa on 5-7 jäsentä.
- Luonnoksen 8 § ehdotetaan päivitettäväksi niin, että tarkastuslautakunnassa on 7 jäsentä.
- Luonnoksen 9 § ehdotetaan päivitettäväksi niin, että kasvatus- ja opetuslautakunnassa on 11 jäsentä, liikunta- ja kulttuurilautakunnassa on 11 jäsentä ja teknisessä lautakunnassa on 11 jäsentä
- Luonnoksen 10 § ehdotetaan päivitettäväksi niin, että lupajaostossa on 5 jäsentä.
C21-kaupungeista Kuopiossa, Lahdessa, Joensuussa, Lappeenrannassa ja Hämeenlinnassa lautakuntien jäsenten yleisin lukumäärä on 10-11.
Luku 3 Henkilöstöorganisaatio
- Luonnoksen 14 § ehdotetaan päivitettäväksi niin, että kaupunginjohtajan ollessa poissa tai esteellinen, toimii hänen sijaisenaan kaupunginhallituksen tehtävään määräämät henkilöt.
Kaupunginhallitus on aiemmin kaupunginjohtajan esityksestä hyväksy-nyt, että apulaiskaupunginjohtaja ja tekninen johtaja toimivat kaupunginjohtajan sijaisena ja kaupunginjohtaja ei esitä tähän johtamisjärjestelyyn muutoksia.
- Luonnoksen 15 §:ssä säädetään henkilöstöorganisaatiosta. Konserni-palvelujen toimialasta säädetään 15.1 §:ssä, joka ehdotetaan päivitettäväksi niin, että konsernipalveluiden toimialajohtajana on kaupunginjohtaja ja konsernipalveluiden toimialan palveluina ovat tukipalvelut, elinvoima- ja työllisyyspalvelut sekä tilapalvelut ja niiden johtajat nimeää kaupunginhallitus. Sisäinen tarkastus ehdotetaan päivitettäväksi niin, että se kuuluisi hallinnollisesti konsernipalvelujen elinvoima- ja työllisyyspalveluihin.
- Luonnoksen 15.2 § ehdotetaan päivitettäväksi niin, että sivistyksen toimialan palveluina ovat varhaiskasvatus, perusopetus ja nuoriso, toinen aste ja korkeakoulutus, liikunta sekä kulttuuri ja vapaa sivistystyö ja niiden johtajat nimeää lautakunta.
- Luonnoksen 15.3 § ehdotetaan päivitettäväksi niin, että toimialan palveluina ovat viranomaispalvelut, kaupunkisuunnittelu, yhdyskuntatekniikka sekä kiinteistöpalvelut, ja niiden johtajat nimeää lautakunta.
- Luonnoksen § 16 ehdotetaan päivitettäväksi niin, että kaupungin henkilöstöorganisaatiosta riippumatta kaupunginjohtajan suorassa alaisuudessa on jatkossa apulaiskaupunginjohtajan, sivistysjohtajan ja teknisen johtajan lisäksi talousjohtaja, henkilöstöjohtaja ja hallintojohtaja.
C21-kaupungeista Jyväskylässä, Kuopiossa, Porissa, Joensuussa, Lappeenrannassa sekä Hämeenlinnassa hallintojohtaja, talousjohtaja sekä henkilöstöjohtaja työskentelevät kaupunginjohtajan suorassa alaisuudessa.
Ennakkovaikutusten arvioinnin perusteella toimialajohtajille jää enemmän aikaa kokonaisuuksien johtamiselle, ja toisaalta apulaiskaupunginjohtaja pystyy käyttämään työaikaansa aiempaa paremmin elinvoima-asioiden johtamiseen, TE-uudistuksen valmisteluun sekä konserniohjaukseen. Uusien palveluiden johtajien osalta ei kokonaistarkasteltuna synny henkilökustannusvaikutuksia, koska johtavat virkatehtävät on uudelleenjärjestelty ja vapautuvia johtavia virkoja on jätetty täyttämättä.
Luku 4 Konserniohjaus ja sopimusten hallinta
- Luonnoksen § 18 ehdotetaan päivitettäväksi niin, että kaupungin konsernijohtoon kuuluvat kaupunginhallitus, elinvoima- ja työllisyysjaosto, kaupunginjohtaja ja hänen sijaisensa.
- Luonnoksen § 19 kaupunginhallitusalaotsikon alla oleva listaus ehdotetaan päivitettäväksi siten, että listauksen alakohdat 1, 2 ja 4 muutettaisiin muotoon:
1. kaupunginhallitus vastaa omistajapolitiikan, omistajanohjauksen peri-aatteiden ja konserniohjeen kehittämisestä ja valmistelusta valtuustolle sekä antaa konserniohjeen mukaisesti omistajanohjausta.
2. vastaa omistajanohjauksen toteuttamisesta ja linjaa talousarviossa tytäryhtiöille asetettavat toiminnan ja talouden tavoitteet ja organisoi konsernijohtamisen ja konsernivalvonnan,
4. arvioi vuosittain omistajaohjauksen tuloksellisuutta kaupunkikonsernin kokonaisedun toteutumisen, riskienhallinnan ja menettelytapojen kannalta ja teettää ulkopuolisen arvioinnin vähintään kerran valtuustokaudessa.
- Luonnoksen § 19 elinvoimajaostoalaotsikko ehdotetaan muutettavaksi muotoon "elinvoima- ja työllisyysjaosto" ja alaotsikon alla oleva listauksen 2. kohtaan lisättäväksi täsmennys "toimii konserniohjeen mukaisesti konserniohjaus tehtävissä ja" antaa kaupungin ennakkokannan konserniohjeen edellyttämissä asioissa.
Luku 5 Toimielinten tehtävät ja toimivalta
Luonnoksen § 21 ehdotetaan päivitettäväksi niin, että ensimmäisen listauksen kohdat 1-4 poistetaan ja siirretään henkilöstöjohtajalle.
Pykälän toisena olevan (kaupunginhallitus päättää) listauksen kohta 13. ehdotetaan muutettavaksi niin, että kaupunginhallitus päättää 13. kiintiöpakolaisten vastaanottamisen periaatteista. Listauksen kohta 14. ehdotetaan poistettavaksi. Listauksen 15. alakohdaksi ehdotetaan "yhtiöiden, säätiöiden ja muiden yhteisöjen perustamisesta" lisäämistä ja 16. alakohdaksi ehdotetaan "kansainvälisestä ystävyyskaupunkitoiminnasta" lisäämistä.
Henkilöstöasioiden osalta -kohtaa ehdotetaan siirrettäväksi kokonaisuudessaan henkilöstöjohtajalle, ja lisättäväksi täsmennystä "Lisäksi kaupunginhallituksen tehtävänä on päättää asioista, joita ei ole säädetty tai määrätty muulle kaupungin monijäseniselle toimielimelle, viranhaltijalle tai luottamushenkilölle sekä vastata muun kaupunginhallituksen toimialaan liittyvän lainsäädännön noudattamisesta".
Luonnoksen § 22 ehdotetaan päivitettäväksi niin, että elinvoimajaoston nimi päivitetään muotoon elinvoima- ja työllisyysjaosto.
Tehtäväluetteloa ehdotetaan päivitettäväksi niin, että
1. kohta niin, että "vastaa elinkeinopalvelujen elinvoiman, työllisyyden ja hyvinvoinnin järjestämisestä siltä osin kuin ne eivät kuulu muiden toimielinten tehtäviin"
2. kohtaa niin, että "vastaa elinvoimaan, työllisyyteen ja hyvinvointiin liittyvien strategisten linjausten valmistelusta"
3. kohdaksi lisäystä niin, että "vastaa työvoimapalvelujen järjestämisestä annetussa laissa tarkoitettujen julkisten työvoimapalvelujen, kotoutumisen edistämisestä annetussa laissa tarkoitettujen kotoutumista edistävien toimenpiteiden sekä työllistymisen monialaisesta edistämisestä annetussa laissa tarkoitetun työllistymistä edistävän monialaisen tuen yhteistoimintamallin ja nuorten monialaisen tuen yhteispalvelun järjestämisestä työllisyysalueella"
5. kohtaa lisättäväksi niin, että "vastaa työvoimaviranomaisen päätöksiin kohdistuvista oikaisuvaatimuksista"
6. kohtaa lisättäväksi niin, että "vastaa aravalain, aravarajoituslain ja omaksi lunastamisesta annetun lain sekä korkotukia ja muita arava- ja korkotukia koskevien säännösten mukaan kaupungille kuuluvista tehtävistä"
7. kohtaa lisättäväksi niin, että "vastaa asumisoikeusasuntoja ja osa-omistusasuntoja koskevien säännösten mukaan kaupungille kuuluvista viranomaistehtävistä"
8. kohtaa lisättäväksi niin, että "vastaa kotoutumisen edistämiseksi annetun lain mukaan kunnalle kuuluvista tehtävistä"
12. kohtaa lisättäväksi niin, että "vastaa muun jaoston toimialaan liittyvän lainsäädännön noudattamisesta"
Toimivalta-otsikon alla olevaa kohtaa ehdotetaan muutettavaksi niin, että elinvoimajaoston nimi päivitetään elinvoima- ja työllisyysjaostoksi.
Alakohtaa 6. niin, että elinvoimajaoston nimi päivitetään elinvoima- ja työllisyysjaostoksi,
alakohtaa 9. niin, että hakemus sana muutetaan sanaksi hakemuksen ja että alakohdan viimeinen lause poistetaan kokonaan.
Luonnoksen § 23 ehdotetaan päivitettäväksi niin, että Tehtävät-alaotsikon alakohdaksi lisätään kohta 11. vastaa muun lautakunnan toimialaan liittyvän lainsäädännön noudattamisesta, ja Toimivalta-alaotsikon kohtaa 11. täsmennettäväksi niin, että lisätään virallisten ilmoitusten julkaisemisesta -täsmennys.
Luonnoksen § 24 ehdotetaan päivitettäväksi niin, että lautakunta järjestää kasvun ja oppimisen sekä lapsiperheiden tukemiseen liittyvät palvelut ja siinä tarkoituksessa huolehtii mm. varhaiskasvatuslain, perusopetuslain, lukiolain, ammatillisesta koulutuksesta annetun lain, nuorisolain, oppilas- ja opiskelijahuoltolain, oppivelvollisuuslain sekä taiteen perusopetuksesta annetun lain mukaan mukaisista kaupungille kuuluvista tehtävistä sekä vastaa muun lautakunnan toimialaan liittyvän lainsäädännön noudattamisesta.
Toimivalta-alaotsikon alla olevaa kasvatus- ja opetuslautakunta päättää - listaukseen ehdotetaan lisättäväksi alakohta 3. ehkäisevästä päihdetyöstä vastaavalle toimielimelle kuuluvista tehtävistä.
Luonnoksen § 25 ehdotetaan päivitettäväksi niin, että pykälän loppuun lisätään täsmennys "ja vastaa muun lautakunnan toimialaan liittyvän lainsäädännön noudattamisesta".
Luonnoksen § 26 ehdotetaan päivitettäväksi niin, että pykälän lakien luetteloon lisätään täsmennys "sekä tulevan alueidenkäyttölain" sekä lisättäisiin täsmennykset " Lautakunnalle kuuluu myös eläinten hyvinvoinnista annetun lain 26 §:n nojalla löytöeläinten tilapäisen hoidon järjestäminen tarvittavin sopimuksin" ja lisäys "sekä vastaa muun lautakunnan toimialaan liittyvän lainsäädännön noudattamisesta".
Toimivalta-alaotsikon listauksen kohtaa 8. ehdotetaan päivitettäväksi elinvoima- ja työllisyysjaostoksi aiemman konsernijaoston elinvoimajaoston asemesta sekä listauksen kohdan 16. "eläinlääkäripalkkioiden vahvistamisesta" lisäämistä luetteloon.
Luonnoksen § 27 ehdotetaan päivitettäväksi niin, että lupajaoston tehtävien lakiluetteloon lisätään MRL 103 d §:n, 103 k §:n, rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain, sähköisen viestinnän palveluista annetun lain, rakennusten varustamisesta sähköajoneuvojen latauspisteillä ja latauspistevalmiuksilla sekä automaatio- ja ohjausjärjestelmistä annetun lain, kauppa- ja teollisuusministeriön päätös palavista nesteistä mukaisen lain -lisäykset sekä lisäys "sekä vastaa muun lautakunnan toimialaan liittyvän lainsäädännön noudattamisesta".
Luonnoksen § 28 ehdotetaan päivitettäväksi niin, että Tehtävät-alaotsikon alla olevan kappaleen loppuun lisätään lause " sekä vastaa muun lautakunnan toimialaan liittyvän lainsäädännön noudattamisesta".
5a luku normaalista toimivallasta poikkeaminen
Luonnoksen 5a luvun otsikkoa ehdotetaan päivitettäväksi niin, että ot-sake olisi Kuntaliiton ohjeistuksen mukaisesti " Toimivalta poikkeusoloissa ja normaaliolojen häiriötilanteissa".
Luonnoksen § 34 a ehdotetaan päivitettäväksi Kuntaliiton ohjeistuksen-mukaisesti niin, että se olisi "Kaupunginjohtaja voi käyttää poikkeusoloissa ja normaaliolojen häiriötilanteissa normaalista toimivallasta poikkeavaa päätösvaltaa kaupungin palvelujen turvaamiseksi ja tilanteen normalisoimiseksi välttämättömän syyn vuoksi" ja "Toimialajohtaja voi käyttää poikkeusoloissa ja normaaliolojen häiriötilanteissa normaalista toimivallasta poikkeavaa päätösvaltaa kaupungin palvelujen turvaamiseksi ja tilanteen normalisoimiseksi omalla toimialallaan välttämättömän syyn vuoksi, ellei kaupunginjohtaja päätä asiasta".
Luonnoksen § 34 b ehdotetaan päivitettäväksi Kuntaliiton ohjeistuksen-mukaisesti niin, että se olisi "Päätösvallan käyttöön ottaminen määräajaksi kaupunginhallituksen päätöksellä poikkeusoloissa ja normaaliolojen häiriötilanteissa" ja "kaupunginhallitus voi vahvistaa kaupunginjohtajan ja toimialajohtajan normaalista toimivallasta poikkeavan päätösvallan määräajaksi poikkeusoloissa sekä normaaliolojen häiriötilanteissa 34 a §:ssä mainitun välttämättömän syyn vuoksi. Kaupunginhallitus voi - vahvistamisen sijaan - sekä ennen määräajan päättymistä todeta, ettei normaalista toimivallasta poikkeavan päätösvallan käytölle ole enää perusteita.
Luonnoksen § 34 c ehdotetaan lisättäväksi Kuntaliiton ohjeistuksen mukaisesti niin, että sen otsakkeena olisi "Kokouskutsun määräajasta poikkeaminen" ja sisältönä olisi "toimielinten kokouskutsun lähettämisen määräajasta voidaan poikkeusoloissa ja normaalimaaliolojen häiriötilanteissa poiketa päätöksenteon nopeuttamiseksi".
6 luku Toimivalta henkilöstöasioissa
Luonnoksen § 36 ehdotetaan päivitettäväksi niin, että kappaleen 1. virke poistetaan kokonaan ja 3. kappaleeseen lisättäisiin täsmennys "Toimialajohtajien virkanimikkeen muuttamisesta päättää kaupunginhallitus. Muiden virkojen osalta virkanimikkeen ja työsuhteisen tehtävän nimikkeen muutoksesta sekä muutoksista koskien johtavaa asemaa päättää henkilöstöjohtaja".
Luonnoksen § 37 ehdotetaan päivitettäväksi niin, että Kaupunginhallitus-sana muutetaan henkilöstöjohtaja-sanaksi eli henkilöstöjohtaja päättää virkasuhteen muuttamisesta työsuhteeksi.
Luonnoksen § 40 ehdotetaan päivitettäväksi niin, että pykälän 3. momenttiin lisätään "ja arviointipäällikön", eli "kaupunginjohtajan, apulaiskaupunginjohtajan, ja toimialajohtajien ja arviointipäällikön palkkauksesta, harkinnanvaraisesta palkallisesta virkavapaasta ja muista palvelusuhteen ehdoista päättää kuitenkin kaupunginhallitus".
Luonnoksen § 43 ehdotetaan päivitettäväksi niin, että kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain nimi muutetaan kunnan ja hyvinvointialueen kunnallisesta viranhaltijasta annetuksi laiksi.
Luonnoksen § 44 ehdotetaan päivitettäväksi niin, että otsake muutetaan muotoon "Virka- ja työehtosopimuksen harkinnanvaraisten määräysten soveltaminen, paikallisen virka- ja työehtosopimuksen tekeminen ja työnantajan kannan vahvistaminen" ja ensimmäisen kappaleen teksti muutettaisiin muotoon "virka- ja työehtosopimuksen harkinnanvaraisten määräysten soveltamisesta ei päättäisi kaupunginhallitus vaan henkilöstöjohtaja".
Lisäksi ehdotetaan täsmentävien tekstiosioiden "Paikallisen virka- ja työehtosopimuksen tekemisestä kunnallisen pääsopimuksen ja valtakunnallisten virka- ja työehtosopimusten sallimissa rajoissa päättää henkilöstöjohtaja" ja "Työnantajan kannan erimielisinä päättyneiden virka- ja työehtosopimusten tulkintaa ja soveltamista koskevien neuvottelujen osalta päättää henkilöstöjohtaja" lisäämistä pykälään.
Luonnoksen § 46 ehdotetaan päivitettäväksi niin, että jos toimivalta on eri viranomaisilla, siirtämisestä päättää henkilöstöjohtaja.
Luonnoksen § 51 ehdotetaan päivitettäväksi niin, että lain nimi päivitetään laiksi kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta ja korvauksensaaja täsmennetään viranhaltijaksi.
Luonnoksen § 54 luettelon alakohta ulkomaan virkamatkoista ehdotetaan päivitettäväksi täsmennyksellä (ulkomaanmatkoiksi ei katsota laivaseminaareja tai kokous- ja koulutusristeilyjä).
8 luku Taloudenhoito
Luonnoksen § 65 ehdotetaan päivitettäväksi niin, että talousjohtaja vastaa seuraavista kaupungin rahatoimen tehtävistä: lainarahoitus ja varojen sijoittaminen.
Luonnoksen § 70 ehdotetaan päivitettäväksi muotoon "sen lisäksi, mitä 23 §:ssä määrätään, rakennusurakoista, tavara- ja palveluhankinnoista päättää toimialajohtaja tai hänen määräämänsä johtava viranhaltija kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa" ja pykälän 3. kappale muotoon "alle 150 000 euron suuruisen omarahoitusosuuden sisältävästä hankkeesta päättää toimialajohtaja tai hänen määräämänsä viranhaltija".
Luonnoksen § 71 ehdotetaan päivitettäväksi niin, että Irtaimen omaisuuden poistamisesta, myynnistä ja käytettäväksi luovuttamisesta päättää toimialajohtaja tai hänen määräämänsä viranhaltija.
Luku 11 Valtuuston toiminta
Luonnoksen § 95 ehdotetaan päivitettäväksi niin, että pykälän 4. kappaleen loppuun lisätään täsmennys "kokouksen yhteydessä".
Luku 16 Muut määräykset
Luonnoksen § 154 ehdotetaan päivitettäväksi niin, että apulaiskaupunginjohtaja ja kehitysjohtaja poistetaan pykälän tekstistä ja lisätään täsmennys " tai hänen sijaisenaan toimivat kaupunginhallituksen tehtävään määräämät henkilöt yksin". Pykälän toinen kappale muutettaisiin muotoon " Kaupunginlakimies tai kaupunginjohtaja tai hänen sijaisiksiin kaupunginhallituksen tehtävään määräämät henkilöt voivat yksin edustaa kaupunkia tuomioistuimissa".
Luonnoksen § 156 ehdotetaan päivitettäväksi niin, että kehitysjohtaja poistetaan tekstistä ja että pykälän ensimmäisen kappaleen loppuun lisätään täsmennys "Kaupunginhallituksen päättämät tilapalveluiden sopimukset allekirjoittaa tilapalveluiden toimitilajohtaja".
Luku 17 Luottamushenkilöiden palkkiot ja korvaukset
Luonnoksen § 158 ehdotetaan päivitettäväksi niin, että pykälän viidenteen kappaleeseen lisätään täsmennys "Kotoutumisen edistämisen yh-teistyöverkoston maahanmuuttajajäsenelle maksetaan kokemusasian-tuntijapalkkio".
Luonnoksen § 159 ehdotetaan päivitettäväksi niin, että pykälän ensimmäistä kappaletta täsmennetään seuraavasti: Vaalilautakunnan ja vaalitoimikunnan puheenjohtajalle kultakin äänestyksen toimituspäivältä, toimituspäiviä edeltävistä ja niitä seuranneista kokouksista maksettava palkkio on 240 euroa ja varapuheenjohtajalle, jäsenelle ja varajäsenelle maksettava palkkio on 160 euroa 6 tunnin ja yli 6 tunnin kokouksesta sekä 80 euroa alle 6 tunnin kokouksesta.
Luonnoksen § 173 ehdotetaan päivitettäväksi niin, että tekstin kokousaika täsmennetään varsinaiseksi kokousajaksi.
Luonnoksen § 174 ehdotetaan päivitettäväksi niin, että ennen pykälän viimeistä kappaletta lisättäisiin täsmennys: matkakustannusten korvauksista tulee tehdä hakemus 3 kuukauden kuluessa toimielimen sihteerille.
Luonnoksen § 178 ehdotetaan lisättäväksi kokonaisuudessaan niin, että pykälän teksti olisi: Sellaiset edellisten hallintosääntöjen mukaiset delegointipäätökset, jotka eivät ole ristiriidassa uuden hallintosäännön kanssa, pysyvät edelleen voimassa.
Voimassa oleva hallintosääntö 1.6.2023 ja valtuustoryhmien lähettämät kommentit hallintosääntöluonnoksesta ovat oheismateriaalina.
Hallintosäännön luonnos 1.1.2025 alkaen on liitteenä. Muutosehdotukset ja lisäykset on merkitty luonnokseen punaisella kursiivilla. Poistoehdotukset on merkitty yliviivauksella.
Lisätietoja: vs. hallintojohtaja Teppo Vuorenpää, puh. 020 615 8585, teppo.vuorenpaa(at)kouvola.fi
Kaupunginjohtajan ehdotus:
Kaupunginhallitus päättää jättää hallintosäännön pöydälle tutustumista varten.
Kaupunginhallituksen päätös:
Kaupunginhallitus päätti jättää hallintosäännön pöydälle tutustumista varten.
____________
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |