Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kouvolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kymen jätelautakunta
Pöytäkirja 28.09.2023/Pykälä 28



Kymen jätelautakunnan vuoden 2024 talousarvio ja talous- ja henkilöstösuunnitelma vuosille 2024 - 2027

5705/02.02.00/2023

 

Kymen jätelautakunta 28.09.2023 § 28

   

Valmistelija: jätehuoltopäällikkö Katja Kangas, puh. 020?615 8143, katja.kangas(at)kouvola.fi

Kaupunginhallitus hyväksyi 19.6.2023 talousarvionkehyksen ja laadintaohjeet.

Kuntalain 110 §:n mukaan talousarvion hyväksymisen yhteydessä hyväksyttävä taloussuunnitelma laaditaan kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talouden tasapainottamisen haasteet huomioiden on tarkoituksenmukaista laatia talousarvio ja -suunnitelma neljälle vuodelle, joten seuraava talousarvio/-suunnitelma laaditaan vuosille 2024-2027.

Vuoden 2024 toimintakatteen talousarviokehys

Vuonna 2024 kaupungin tulorahoitus muuttuu merkittävästi, kun verotuloista aiemmilta vuosilta saatavat tilitykset lakkaavat ja valtionosuuksiin tehdään sote-uudistuksesta johtuvat leikkaukset. Talousarviokehys ei sisällä TE-palvelujen uudistuksesta aiheutuvia muutoksia vuodesta 2025 lähtien. Uudistus vaikuttaa sekä kustannuksiin että valtionosuuksiin. Muutos huomioidaan talousarviossa ja siinä on tavoitteena kustannusneutraalisuus.

Toimielinten talousarviokehys

Toimielinten talousarviokehyksissä on huomioitu lakisääteiset muutokset, esim. palkkojen korotukset sekä muut välttämättömät muutokset, kuten indeksikorotukset.

Talousarviokehyksessä on huomioitu kaupunginhallituksen asettaman kehittämis- ja sopeuttamistyön ohjausryhmän kartoittamat keinot toimenpiteistä talouden tasapainottamiseksi.

Toimenpiteet talouden tasapainottamiseksi toimialoittain:

Toimenpiteet talouden tasapainottamiseksi, milj. euroa 

TA 2024 

TS 2025 

TS 2026 

TS 2027 

Konsernipalvelut, pysyvät 

1,8 

2,9 

3,4 

3,6 

Kasvatus ja opetus, pysyvät 

1,1 

1,7 

2,0 

2,3 

Liikunta ja kulttuuri, pysyvät 

0,8 

1,0 

2,0 

3,4 

Tekniikka ja ympäristö, pysyvät 

0,9 

1,1 

1,2 

1,8 

Tekniikka ja ympäristö, kertaluonteiset 

0,3 

0,5 

0,9 

0,9 

Yhteensä 

4,8 

7,1 

9,5 

11,9 

Lisäksi kaupungin johtoryhmä on elokuussa linjannut toimialat etsimään osana talousarviovalmistelua yhteensä 2 milj. euron lisäsäästöt vuodelle 2024. Lisäsäästövelvoite jakautuu seuraavasti: sivistyksen toimiala 1,25 milj. euroa, tekniikka- ja ympäristötoimiala 0,5 milj. euroa ja konsernipalveluiden toimiala 0,25 milj. euroa.

Toimintakate, 1 000 e 

TA 2023 

TA 2024 

TS 2025 

TS 2026 

TS 2027 

Lisä- 
säästö 

Tarkastuslautakunta 

-193 

-190 

-190 

-190 

-190 

 

Kaupunginhallitus 

-591 

720 

970 

740 

940 

250 

Kasvatus- ja opetuslautakunta 

-143 878 

-146 200 

-145 700 

-145 800 

-146 400 

900 

Liikunta- ja kulttuurilautakunta 

-27 012 

-25 950 

-25 650 

-24 750 

-23 950 

350 

Tekninen lautakunta 

-17 277 

-17 180 

-17 530 

-17 700 

-18 000 

500 

Jätelautakunta 

0 

0 

0 

0 

0 

 

Yhteensä 

-188 951 

-188 800 

-188 100 

-187 700 

-187 600 

2 000 

 

Talousarviovalmistelun painopistealueet 

Kaupunginhallitus asetti talousarviokehyksen yhteydessä toimialoille seuraavia painopistealueita talousarviovalmistelussa huomioitavaksi: 

  •   Talouden tasapainottaminen 
  •   Investoinneissa painotus käyttötalouskustannuksia säästöä tuoviin 
  •   Sitoutuminen investointeihin 
  •   Painopiste lapsiin ja nuoriin sekä yrityksiin 
  •   Talousarviotavoitteiden ja mittareiden taso ja yhteismitallisuus 
  •   Lasten ja nuorten hyvinvointi 
  •   Liikunta- ja kulttuuriohjelman huomioiminen, seurojen ja harrastajien yhteistyö liikunnan kanssa 
  •   Lähiliikuntamahdollisuudet 
  •   Kestävyysnäkökulman huomioiminen 

 

Kymen jätelautakunta 

Kymen jätelautakunta, 
1000 euroa 

TA 2023 

TA 2024 

TS 2025 

TS 2026 

TS 2027 

Toimintatuotot 

312,0 

369,0 

376,0 

382,0 

389,0 

Toimintakulut 

-312,0 

-369,0 

-376,0 

-382,0 

-389,0 

Toimintakate 

0,0 

0,0 

0,0 

0,0 

0,0 

 

Kymen jätelautakunnan toimintakate on 0. Lautakunnan toiminta rahoitetaan jätemaksutaksan mukaisella lautakuntamaksulla, jonka kotitaloudet maksavat jätehuollon perusmaksun yhteydessä. Kymenlaakson Jäte Oy tilittää lautakuntamaksukertymän jätelautakunnalle neljä kertaa vuodessa.

Talousarvioesitykseen sisältyvät merkittävimmät muutokset ovat: 

  • Alueellinen jätehuolto -yksikköön palkataan vakituinen toimistosihteeri. Toimi tullaan täyttämään kaupungin sisäisin siirroin/järjestelyin. Toimistosihteeri korvaa aiemmin hallintopalveluista saadun hallintosihteerin työpanoksen, pl. lautakunnan kokousten osalta. Henkilöstömäärä tai kustannukset eivät juuri kasva. Toimen täyttäminen on välttämätön toimenpide, jotta jätelautakunnan tehtävät 10 kunnan jätehuoltoviranomaisena saadaan hoidetuiksi lautakuntasopimuksen mukaisesti.
  • Asiantuntijapalvelujen tarve kasvaa lisääntyvien käännöskustannusten myötä. Lautakunta käännättää jatkossa esityslistat ja pöytäkirjat ruotsin kielelle. Myös rekisterien käytettävyyden kehittäminen vie budjetista pienen osan.

 

Henkilöstön määrä henkilötyövuosina 

TP 2022 

TA 2023 

TA 2024 

TS 2025 

TS 2026 

TS 2027 

Kymen jätelautakunta 

3,1 

3,4 

4,5 

4,5 

4,5 

4,5 

 

Kymen jätelautakunnan talousarvio 2024 ja talous- ja henkilöstösuunnitelma vuosille 2024-2027 on liitteenä.

Lisätietoja: jätehuoltopäällikkö Katja Kangas, puh. 020?615 8143, katja.kangas(at)kouvola.fi, controller Karoliina Summanen, puh. 020 615 4817, karoliina.summanen(at)kouvola.fi  

Jätehuoltopäällikön ehdotus: 

Kymen jätelautakunta päättää hyväksyä ja esittää edelleen kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi Kymen jätelautakunnan talousarvion vuodelle 2024 sekä talous- ja henkilöstösuunnitelman vuosille 2024-2027. 

Kymen jätelautakunnan päätös:

Kymen jätelautakunta hyväksyi päätösehdotuksen.

____________