RSS-linkki
Kokousasiat:https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 06.09.2023/Pykälä 158
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Liite4 | Uudenmaankatu_ja_Eräraitti_katu-ja_yleisen_alueen_suunnitelma_Tela06092023 | |
Liite5 | Uudenmaankatu_ja_Eräraitti_suunnitelmaselostus_Tela06092023 |
Uudenmaankatu välillä Länsikaari-Pajaraitti ja Eräraitti, katu- ja yleisen alueen suunnitelma (2. kaupunginosa, Kaunisnurmi)
4593/10.03.02.00/2023
Tekninen lautakunta 06.09.2023 § 158
Alueen vesihuolto ja katurakenteet ovat ikänsä ja kuntonsa vuoksi uusimisen tarpeessa. Hanke toteutetaan vesilaitoksen (Kouvolan Vesi Oy) kanssa ns. yhteishankkeena, jossa vesihuollon saneeraamisen yhteydessä uusitaan katujen (n. 670 m) sekä yhdistettyjen jalkakäytävien ja pyöräteiden (jk+pp-tie, n. 120 m) kuivatusjärjestelmät, rakennekerrokset sekä päällysrakenteet.
Kustannusarvio on 460 000 € (alv 0 %), joka sisältää myös suunnittelun ja rakennuttamisen kustannukset.
Alueella on voimassa oleva asemakaava.
Kohteen rakentamisen aloittaminen sisältyy vuoden 2024 investointisuunnitelmaan.
Katu- ja yleisen alueen suunnitelma (piirustusnumero 2-35.1) ja suunnitelmaselostus ovat liitteenä.
Suunnitelma oli maankäyttö- ja rakennusasetuksen 43 §:n mukaisesti julkisesti nähtävillä 19.4. - 3.5.2023. Nähtävilläoloaikana saapui kaksi muistutusta.
Muistutuksissa (Uudenmaankatu 38 ja 40) tuotiin esille, ettei pitkälle suoralle kadulle riitä yksi rakenteellinen hidaste (Risustonpolun ja Uudenmaankadun liittymäalueen korotus), vaan niitä pitäisi olla useampia. Lisäksi muistutuksissa toivottiin tarkennuksia hulevesiritiläkaivon sekä valaisinpylvään paikkoihin.
Vastaus:
Kadulla suoritettiin liikennenopeuksien mittaus 10. - 17.5.2023 välisenä aikana. Tulokset osoittivat liikennenopeuksien olevan korkeita ja liikenteen rakenteellisen rauhoittamisen olevan tarpeen.
Suunnitelmaa täydennettiin em. perustein kahdella hidastetöyssyllä (väl. Länsikaari-Risustonpolku) sekä tehtiin muutos Uudenmaankatu 38 kiinteistön tonttiliittymän kohdalla olleeseen hulevesiritiläkaivon sijaintiin. Valaisinpylvään paikka (= siirto) määritetään yhdessä kiinteistön omistajan kanssa ennen työn suorittamista.
Tehtyjen täydennysten/ muutosten suuruus edellyttivät suunnitelman asettamista uudelleen nähtäville.
Suunnitelma oli julkisesti nähtävillä 31.5. - 14.6.2023.
Nähtävilläoloaikna saapui yksi muistutus, joka kuuluu seuraavasti:
"Olisiko mahdollista muuttaa Uudenmaankatu 22:n kohdalle suunniteltu hidaste niin, että Uudenmaankadun ja Eräraitin risteys korotettaisiin samalla tavalla kun Uudenmaankadun ja Risustonpolun risteys. Uudenmaankadun ja Eräraitin risteyksessä tapahtuu useasti läheltä piti tilanteita, koska Eräraitilta tullaan suoraan Uudenmaankadulle. Eräraitti ei ole mikään läpiajokatu, mutta esim. mopoilijat, moottoripyöräilijät ja iäkkäämmät autoilijat käyttävät Eräraittia läpiajoon Uudenmaankadulle. Risteystä korottamalla liikenneturvallisuus paranisi, nopeus laskisi risteysalueella. Olisi pakko hidastaa. Jos Uudenmaankadun ja Eräraitin risteys korotetaan, seuraava hidaste on sopivasti Uudenmaankadun puolivälissä, Uudenmaakatu 32:n ja 34:n välissä ja seuraavaksi on korotettu risteys Uudenmaankadun ja Risutonpolun risteyksessä. Muuten suunnitelma on hyvä".
Vastaus:
Muistutuksen mukaan Eräraitilla on läpiajoliikennettä (mopot, moottoripyörät, autoilijat) Uudenmaankadulle. Tämä ei ole sallittua, koska Eräraitin pohjoisosa (PLV 70-112) on merkitty liikennemerkillä 423 yhdistetyksi jalkakäytäväksi ja pyörätieksi. Kyseisellä kadunosalla suoritettiin liikennemittaus 19. - 21.6.2023. Tulosten mukaan liikennettä on 20-30 ajoneuvoa vuorokaudessa, joka ylittää Teknisen lautakunnan tekemän periaatepäätöksen (Tela 24.1.2012 § 36) mukaisen raja-arvon (5 ajoneuvoa/vrk). Päätöksen mukaan raja-arvon ylittyessä liikenteen rajoittaminen hoidetaan rakenteellisin keinoin. Eräraitille, paalun 105 kohdalle, asennetaan ajonestoportti, joka esitetään liikenteenohjaussuunnitelmassa. Portti mahdollistaa jalankulku- ja pyöräliikenteen sekä väylän huoltokaluston läpipääsemisen. Toimivalta liikenteenohjausasioissa kuuluu delegoituna liikenneinsinöörille (Tela 29.6.2023 § 145).
Kaupungin näkemyksen mukaan rakenteellista hidastetta (= korotettu liittymäalue) ei ole tarkoituksenmukaista sijoittaa Eräraitin ja Uudenmaankadun liittymään, koska etäisyys luonnolliseen hidasteeseen (jyrkkä mutka Uudenmaankadun ja Länsikaaren rajakohdassa) on lyhyt (n. 40 m). Nähtävillä ollut suunnitelmaratkaisu hidasteista on toimivin ja tarkoituksenmukaisin.
Muistutuksissa ei ole esitetty sellaisia perusteluja, jotka antaisivat aihetta muuttaa nähtävillä ollutta suunnitelmaa.
Edellä kuvatuin perustein suunnitelman hyväksymiselle ei ole olemassa estettä.
Lisätietoja: suunnittelupäällikkö Tapani Vuorentausta, puh. 020 615 7096, tapani.vuorentausta(at)kouvola.fi ja suunnitteluinsinööri Tanja Kukkola, puh 020 615 9037, tanja.kukkola(at)kouvola.fi
Teknisen johtajan ehdotus:
Tekninen lautakunta hyväksyy Uudenmaankadun välillä Länsikaari-Pajaraitti ja Eräpolun katu- ja yleisen alueen suunnitelman ja antaa muistutuksentekijöille edellä kerrotut vastaukset.
Suunnitelma määrätään tulemaan voimaan mahdollisesta muutoksenhausta riippumatta (MRL 202 §).
Teknisen lautakunnan päätös:
Tekninen lautakunta hyväksyi päätösehdotuksen.
____________
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |