Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kouvolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://ep10.kouvola.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 16.05.2023/Pykälä 101


Asfalttiurakka 2023 (2024 & 2025)

4696/02.08.00/2023

 

Tekninen lautakunta 16.05.2023 § 101

   

Valmistelija: rakennuttajainsinööri Harri Silvonen, puh. 020 615 1281, harri.silvonen(at)kouvola.fi

Kouvolan kaupungin asfalttiurakat ovat olleet suuruusluokkaa 1,8 milj.euroa/vuosi, pinta-alaltaan noin 100.000 m²/ vuosi ja tonneina n. 11.000 t. Vuotuinen pääväylien alustava uudelleenpäällystämisohjelma esitetään tekniselle lautakunnalle 16.5.2023.

Ennen asfalttiurakan kilpailutusta kaupunki on käynyt markkinakartoitusta tarjoavien yritysten kanssa kehittääkseen hankintaa. Hankinnassa on tavoiteltu myös päästöjen pienentymistä ja kestävää kehitystä siten, että hankinta-asiakirjoissa on otettu huomioon kalustoon liittyvät päästörajoitukset ja nyt ajoneuvoilla on EURO 6-luokitus ja työkoneilla STAGE 5-luokitus.

Kouvolan kaupunki on pyytänyt tarjouksia vuoden 2023 asfaltointitöistä yksikköhintaisena kokonaisurakkana työmääriin ja -lajeihin sidottuna. Hankintaan sisältyy mm. katujen, pysäköintialueiden ja pihojen asfaltointitöitä, ml. uudelleenpäällystystyöt ja kunnallistekniikkaan liittyvät paikkaustyöt. Sopimuskausi on vuosi 2023 siten, että sopimuskausi päättyy 31.10.2023. Hankintaan sisältyy optio vuosista 2024 ja 2025. Optioineen hankinnan arvo voi olla 6 000 000 euroa (alv 0 %) eli sen arvo ylittää EU-kynnysarvon.

Hankinta toteutetaan yksikköhintaisena kokonaisurakkana hankinta-asiakirjojen mukaisesti. Hankintaa käyttävät Kouvolan kaupungin tekniikan ja ympäristön toimiala sekä Kouvolan kaupungin tilapalvelut. Hankintayksiköt, jotka voivat harkintansa mukaan tehdä hankintoja tämän hankinnan puitteissa ovat KSS Rakennus Oy, Kouvolan Vesi Oy ja Kymen Vesi Oy Kouvolan kaupungin alueella tehtävissä töissä. Yhtiöt tekevät hankinnastaan omat hankintapäätökset ja hankintasopimukset. Asfalttihinnat sidotaan tarjousajankohdan bitumin hintaindeksiin.

Hankintamenettelynä oli hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Hankintailmoitus urakasta julkaistiin Hilma-kanavalla (www.hankintailmoitukset.fi) 19.3.2023. Tarjouspyyntöasiakirjat olivat sähköisesti noudettavissa Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalista. Tarjoukset tuli toimittaa Kouvolan kaupungille sähköisesti tarjouspalvelu.fi -sivuston kautta 24.4.2023 klo 13.00 mennessä. Hankintayksikkö käytti hankinnassa yhteistä eurooppalaista hankinta-asiakirjaa (ESPD) alustavana näyttönä siitä, että ehdokas tai tarjoaja täyttää seuraavat vaatimukset:

1)      mikään hankintalain 80 ja 81 §:ssä tarkoitetuista poissulkemisperusteista ei koske ehdokasta tai tarjoajaa;

2)      ehdokas tai tarjoaja täyttää hankintayksikön asettamat valintaperusteet. Hankintalain 83 § mukaisia valintaperusteet (= vähimmäisvaatimuksia) olivat mm.:

  1. yrityksen referenssit (vuotuinen työmäärä aiemmissa vastaavissa päällysteurakoissa oli oltava yli 10 000 t / vuosi.)
  2. koulutus tai ammatillinen pätevyys
  3. tarjoajalla tulee olla Rakentamisen laatu RALA ry:n myöntämä tähän urakkaan soveltuva toimialapätevyys (RALA-todistus). RALA ry:n hyväksymän toimialapätevyyden puuttuessa voidaan em. pätevyys osoittaa riittävin referenssein ja tilaajavastuulain mukaisten selvitysten perusteella
  4. tarjoajalla on kokemusta asfaltointitöistä pääurakoitsijana vähintään 5 vuodelta. Lisäksi vastaavalla työnjohtajalla on oltava vähintään 5 vuoden kokemus asfalttialan työnjohtotehtävistä ja vastaavalla työnjohtajalla on oltava alan koulutus.

Tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on hankintayksikön kannalta vertailuhinnaltaan halvin. Hankinnan laatutaso on varmistettu muilla vaatimuksilla kuin tarjousten arviointiperusteilla, esimerkiksi hankinnan kohteen vähimmäisvaatimuksissa.

Tarjoukset avattiin 24.4.2023. Tarjousten avauksen, poissulkemisperusteiden ja vähimmäisvaatimusten tutkimisen suorittivat kaupungin rakennuttamisyksikön rakennuttajapäällikkö ja rakennuttajainsinööri. Poissulkemisperusteita ei ilmennyt. Yritysten ja vastaavien työnjohtajien vähimmäisvaatimukset täyttyivät. Tilaisuudessa katsottiin mm., että RALA-pätevyydet, tilaajavastuuseen liittyvät asiat sekä pyydetyt referenssit olivat kunnossa.

Tarjoajat ja tarjousten vertailuhinnat ovat:

 

Yritys

€ (alv 0)

1

PEAB Industri Oy

1 325 000

2

Asfalttikallio Oy

1 365 700

Halvimman tarjouksen antaneen yrityksen kanssa on pidetty 28.4.2023 urakkaneuvottelu eikä neuvottelussa ilmennyt esteitä hankintapäätöksen tekemiselle ja sopimuksen solmimiselle.

Lisätietoja: kaupungininsinööri Anne Ahtiainen, puh. 020 615 8574, anne.ahtiainen(at)kouvola.fi ja rakennuttajainsinööri Harri Silvonen, puh. 020 615 1281, harri.silvonen(at)kouvola.fi

Teknisen johtajan ehdotus:

Tekninen lautakunta päättää, että Asfalttiurakka 2023 (2024 & 2025) -hankitaan PEAB Industri Oy:ltä.

Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999) 2. luvun 6 §:n 1 momentin 8-kohdan mukaan asia on julkinen vasta, kun hankintapäätös on tehty.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän asian osalta kokouksessa ja se on nähtävillä yleisessä tietoverkossa 17.5.2023 lukien. Hankintapäätös lähetetään tarjoajille 17.5.2023.

Tekninen lautakunta määrää kaupungininsinöörin allekirjoittamaan urakkasopimuksen.

Hankinta ei synny tällä päätöksellä, vaan erillisen hankintasopimuksen allekirjoittamisella. Urakkasopimus voidaan allekirjoittaa vasta, kun hankintapäätös on lainvoimainen.

Teknisen lautakunnan päätös:

Tekninen lautakunta hyväksyi päätösehdotuksen.

Einar Vahla poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana.

____________