Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kouvolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kymen jätelautakunta
Pöytäkirja 22.02.2024/Pykälä 6



Lausunto Iitin kunnan ympäristönsuojelumääräysten luonnoksesta

6409/00.04.01/2023

 

Kymen jätelautakunta 22.02.2024 § 6

   

Valmistelija: jätehuoltopäällikkö Katja Kangas, puh. 020 615 8143, katja.kangas(at)kouvola.fi

Iitin viranomaislautakunta pyytää Kymen jätelautakunnalta lausuntoa valmisteilla olevista Iitin kunnan ympäristönsuojelumääräyksistä 29.2.2024 mennessä.

Lausuntopyynnön mukaan ympäristönsuojelulain 202 § mukaisilla ympäristönsuojelumääräyksillä on mahdollista luoda paikallisia käytännön linjauksia ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi. Määräykset parantavat kuntalaisten oikeusturvaa, tasavertaista kohtelua ja selkeyttävät myös viranomaisen työtä, kun tapauskohtainen harkinta vähenee. Ympäristönsuojelumääräykset toimivat ympäristönsuojeluviranomaisen ja rakennusvalvontaviranomaisen työkaluna paikallisella tasolla, aivan kuten rakennusjärjestys ja jätehuoltomääräyksetkin.

Määräysten valmistelu on tehty Iitissä viranomaislautakunnan erillisessä työryhmässä. Määräysvalmistelua on tehty yhteistyössä myös muiden viranomaisten sekä Heinolan kaupungin ympäristönsuojelun seudullisen yksikön (Heinola, Hartola, Sysmä, Iitti) kanssa. Valmistelun aikana on pidetty esittely- ja keskustelutilaisuus myös kuntalaisille.

Luonnokset määräyksistä ja niiden perusteluista ovat oheismateriaalina.

  Esitys lausunnoksi

Kymen jätelautakunta toteaa, että valmistelu on ollut ammattitaitoista ja määräyksille on selkeä tarve. Määräysluonnoksessa on otettu hyvin huomioon se, ettei siinä ole juurikaan päällekkäisiä määräyksiä samasta asiasta esim. jätehuoltomääräysten kanssa. Tämä selkeyttää ja poistaa ristiriitojen mahdollisuutta määräysten välillä. Jätehuoltomääräyksiin on viitattu luonnoksessa ja/tai sen perusteluissa mm. jätevesilietteen omatoimiseen käsittelyyn liittyen (luonnos 5 §) sekä kuivakäymälää koskevassa 6 §:ssä ja 14 §:ssä mm. jätteen polttamista koskien.

Iitin ympäristönsuojelumääräysluonnoksen luvun 3 alussa on kerrottu, että "Kiinteistön jätehuollon järjestämistä koskevat määräykset annetaan Kymen jätelautakunnan jätehuoltomääräyksissä". Kymen jätelautakunta haluaa korostaa, että jätehuoltomääräykset koskevat erityisesti asuinkiinteistöjä, mutta niitä voidaan joiltain osin soveltaa myös muihin kiinteistöihin. Tällaisia soveltamiskohtia ovat esim. jäteastian sijoittamismääräykset, vaarallisten jätteiden käsittelyä koskevat määräykset sekä jätteiden polttoa koskevat määräykset. Jätehuoltomääräykset painottuvat kunnan jätehuollon järjestämisvastuulle (jätelaki 32 §) kuuluviin jätteisiin.

Ympäristönsuojelumääräysluonnoksen 10 §:ssä on kielletty jätteiden sijoittaminen maahan ja määrätty jätteiden hyödyntämisestä maarakentamisessa. 10 §:n mukaan maarakentamisessa voidaan hyödyntää puhdasta betoni-, tiili-, tuhka- ja asfalttijätettä pienimuotoisesti korvaamaan luonnonkiviaineksia. Pykälässä on annettu selkeät ja hyvät raamit jätteiden hyödyntämiselle, mutta toisaalta määräysluonnoksessa tai niiden perusteluissa ei ole tarkemmin avattu, mitä määriä pienimuotoisuus käytännössä tarkoittaa. Perusteluihin voisi olla hyvä avata edes suuruusluokkaa. Toisaalta on todettu, että ympäristönsuojeluviranomainen voi vaatia ympäristölupaa haettavaksi, mikäli hyödynnettävä määrä tai sijoituspaikka sitä edellyttää. Kymen jätelautakunnan jätehuoltomääräyksissä (19 §) asiasta on määrätty lyhyesti viittaamalla ympäristönsuojelumääräyksiin tai vaatimukseen ympäristönsuojeluviranomaisen hyväksynnästä. Lisäksi on määrätty, että jätteen hautaaminen maahan tai upottaminen vesistöön on kielletty.

Määräysluonnoksen 11-12 §:ssä kemikaalien ja öljyn ja polttonesteiden säiliö- ja astiavarastoinnista on todettu, että säiliöiden ja astioiden päällysmerkinnöistä on käytävä ilmi myös jätehuollon kannalta tarpeelliset tiedot. Päällysmerkintöjen on oltava sellaisia, että ne ohjaavat oikeaan lajitteluun siinä vaiheessa, kun aineesta tulee jäte. Kymen jätelautakunta pitää tätä tärkeänä, sillä kemikaalit sekä öljyt ja polttonesteet ovat usein vaarallisia jätteitä. Ympäristönsuojelumääräysten perusteluluonnoksessa onkin todettu, että vaarallisten jätteiden keräämisestä ja varastoinnista säädetään Kymen jätelautakunnan jätehuoltomääräyksissä.

Luonnoksen 15 §:ssä on säädetty, että rakennusten ja rakennelmien hävittäminen polttamalla on kielletty. Näitä voi kuitenkin polttaa pelastusviranomaisten harjoituksiin liittyen. Tästä pitää kuitenkin pyytää ympäristönsuojeluviranomaisen lausunto. Ennen polttamista on poistettava myrkylliset ja palamattomat materiaalit. Kymen jätelautakunta haluaa korostaa, että ympäristönsuojeluviranomainen kiinnittää polttamista koskevissa lausunnoissaan huomioita polttamisesta mahdollisesti syntyvien jätteiden asianmukaiseen jatkokäsittelyyn.

Määräysluonnoksen 19 §:ssä erityisen häiritsevää melua aiheuttavien koneiden ja laitteiden käyttö rajoitettaisiin ma-la klo 7-22 välille. Sunnuntaisin ja juhlapyhinä meluavia laitteita saisi käyttää klo 12-22. Aikarajoitukset eivät luonnoksen mukaan koske maa- ja metsätalouselinkeinon harjoittamiseen liittyvää välttämätöntä, tilapäistä ja lyhytaikaista toimintaa esim. leikkuupuimurit, viljankuivurit ym. tai liikenneväylien ja yhdyskuntateknisten laitteiden kunnossapitoa.

Kymen jätelautakunnan jätehuoltomääräyksissä on sallittu jätteiden kuormaaminen asuinkiinteistöillä tai niiden läheisyydessä klo 6-22 ja sunnuntaisin ja arkipyhinä klo 10-20. Pitkäperjantaina, itsenäisyyspäivänä ja joulupäivänä jätteitä ei asuinkiinteistöjen läheisyydessä saa kuormata ollenkaan.

Kymen jätelautakunta katsoo, että jätteiden kuormaaminen ja kuljetus tulisi ehdottomasti sallia jätehuoltomääräysten mukaisesti arkisin myös klo 6-7 ja sunnuntaisin ja arkipyhinä klo 10-12 välillä jätteiden kuljetuksen sujuvuuden varmistamiseksi. Muutoin jätteiden sujuva kuljetus vaarantuisi erityisesti talviaikaan, jolloin sääolosuhteiden vuoksi jätteiden kuljetus usein hidastuu. Olisi erittäin tärkeää, että kaikissa Kymen jätelautakunnan alueen kunnissa jätteiden kuormaamista saisi tehdä samoihin aikoihin. Iitti on Kouvolan kanssa samaa Kymenlaakson Jäte Oy:n kuljetusurakka-aluetta ja Lapinjärvikin bio- ja pakkausjätteiden osalta. 

Kymen jätelautakunta esittääkin, että selkeyden vuoksi jätteiden kuormaaminen rajataan aikarajoitusten ulkopuolelle kuten on rajattu myös maa- ja metsätalouskoneiden välttämätön käyttö ja esim. ajoväylien kunnossapitotyöt. Pykälässä voisi mainita, että asiasta on säädetty Kymen jätelautakunnan jätehuoltomääräyksissä. Asukkailta ei tiettävästi ole tullut valituksia aikaisesta jätteen kuormaamisesta.

Kymen jätelautakunnan jätehuoltomääräykset on mainittu useassa kohtaa luonnosta. Kymen jätelautakunta pyytää kiinnittämään huomiota, että määräykset olisivat jokaisessa kohtaa nimetty samalla tavalla: Kymen jätelautakunnan jätehuoltomääräykset. Luonnoksessa on tässä asiassa vielä vaihtelua.

Lisätietoja: jätehuoltopäällikkö Katja Kangas, puh. 020 615 8143, katja.kangas/at)kouvola.fi

Jätehuoltopäällikön ehdotus:

Kymen jätelautakunta päättää antaa Iitin viranomaislautakunnalle edellä esitetyn mukaisen lausunnon Iitin kunnan ympäristönsuojelumääräysten ja niiden perustelujen luonnoksesta.

Kymen jätelautakunnan päätös:

Kymen jätelautakunta hyväksyi päätösehdotuksen.

____________