Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kouvolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 29.06.2023/Pykälä 139


Tammenmäentien alueen saneeraus, rakennusurakan hankinta

5119/02.08.00/2023

 

Tekninen lautakunta 29.06.2023 § 139

   

Valmistelija: rakennuttajapäällikkö Markku Brandtell, puh. 020 615 5445, markku.brandtell(at)kouvola.fi

Asiaselostus

Kouvolan kaupunki on käynnistänyt Tammenmäentien alueen saneeraus - rakennusurakan hankinnan julkaisemalla hankintailmoituksen sähköisesti internet- osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi 24.5.2023, (Ilmoituksen numero 2023-129335, TED numero 2023/S 101-316534).  Hankintaa koskeva aiempi hankintailmoitus / tarjouspyyntö julkaistiin 23.5.2023, mutta hankinta keskeytettiin 24.5.2023 koska ilmoituksessa oli (olennaisia) virheitä. Kaupungin lisäksi hankinnassa ovat mukana Kymen Vesi Oy sekä Kymenlaakson Sähköverkko Oy. Hankinta kattaa vesihuollon, katujen ja sähköverkoston saneerauksen ja alueen katuvalaistuksen uusimista Inkeroisissa. Alue rajoittuu pohjoisessa Kymijokeen, etelässä ja idässä Elimäentiehen ja lännessä Anjalantien - Koskenalustien risteykseen. Urakka-aika on neljä vuotta, 2023-2026, saneerattavien vuosiosuuksien viimeistely- ja päällystystyöt tehdään seuraavien vuosien keväinä.   

Hankinnassa on käytetty avointa menettelyä. Tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavissa ilmaiseksi, rajoituksetta, suoraan ja kokonaan kaikkien saataville sähköisessä muodossa tarjouspalvelu.fi -sivustolla. Tarjoukset tuli toimittaa Kouvolan kaupungille sähköisesti Tarjouspalvelu.fi -portaalin kautta 27.6.2023 klo 10.00 mennessä. Hankintayksikkö käytti hankinnassa yhteistä eurooppalaista hankinta-asiakirjaa (ESPD) alustavana näyttönä siitä, että ehdokas tai tarjoaja täyttää seuraavat vaatimukset:

  1. mikään hankintalain 80 ja 81 §:ssä tarkoitetuista poissulkemisperusteista ei koske ehdokasta tai tarjoajaa;
  2. ehdokas tai tarjoaja täyttää hankintayksikön asettamat valintaperusteet. Hankintalain 83 § mukaisia valintaperusteet (=vähimmäisvaatimuksia) olivat mm.
  1. yrityksen referenssit (vähintään 3 kpl yli 1,6 milj.euron hanketta katurakenteiden- ja vesihuollon saneerauksesta kaupunki tai taajama alueella)
  2. koulutus tai ammatillinen pätevyys. (Vastaavalta työnjohtajalta vaadittu vähintään teknikon koulutus ja referensseinä vastaavia saneerauskohteita vähintään 3 kpl, jokainen urakkahinnaltaan vähintään 0,8 m€.)  
  3. tarjoajalla tulee olla Rakentamisen laatu RALA ry:n myöntämä tähän urakkaan soveltuva yritystasoinen RALA-laatusertifikaatti tai muu vastaava näyttö ulkopuolisesti todennetusta laadunvalvonnasta, esimerkiksi tähän urakkaan soveltuva SFS-EN iso 9001 laatusertifikaatti.

Näiden vaatimusten katsottiin olevan riittävät tarvittavan laadun saavuttamiseen. Hankintayksikkö on vaatinut yleisten laatuvaatimuksien (Infra RYL) noudattamista urakassa, ja katsonut tältä pohjalta halvimman hinnan käyttämisen ainoana perusteena kokonaistaloudellista edullisuuta arvioitaessa olevan perusteltua.

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on hankintayksikön kannalta tarjoushinnaltaan halvin. Tarjoushinta muodostui katu- ja vesihuollon yhteisen urakkahinnan sekä sähköurakan erillishinnan summasta. Hinnan tuli olla arvonlisäveroton (alv 0 %). Urakkahinta jaetaan Kouvolan kaupungin ja Kymen Vesi Oy:n välillä kustannusarvioihin perustuvan laskennan mukaisesti ja Kymenlaakson Sähköverkko Oy maksaa sähköurakan erillishinnan.

Tarjouksia saapui määräaikaan mennessä viisi kappaletta. Tarjousten avaus tapahtui suljetussa tilaisuudessa 27.6.2023 alkaen klo 10.05. Tarjousten avauksen, poissulkemisperusteiden ja vähimmäisvaatimusten tutkimisen suorittivat kaupungin rakennuttamisyksikön rakennuttajapäällikkö ja rakennuttajainsinööri. Poissulkemisperusteita ei ilmennyt. Yritysten ja vastaavien työnjohtajien vähimmäisvaatimukset täyttyivät. 

Tarjoajat ja heidän urakkahintansa olivat:

tarjoaja

urakkahinta

sähköurakkahinta

tarjoushinta

Recset Oy

4 080 000,00

34 500,00

4 114 500,00

GRK Suomi Oy

4 917 500,00

44 300,00

4 961 800,00

Destia Oy

4 993 300,00

56 100,00

5 049 400,00

Lääninkuljetus Oy

5 498 000,00

186 000,00

5 684 000,00

Erkkiheikkilä Oy

5 619 110,98

65 000,00

5 684 110,98

Hankinta-asiakirjojen mukaan urakka-aika alkaa ja urakkasopimus tulee  voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu.

Urakan valmistumisaikataulun osalta hankinta-asiakirjoissa on todettu, että urakan on oltava valmis kaikkine töineen 16.6.2026 mennessä.

Edullisimman hinnan antaneen yrityksen Recset Oy:n kanssa on pidetty urakkaneuvottelu 28.6.2023 klo 14:00 alkaen. Urakkaneuvottelun tavoitteena oli varmistaa ennen urakkasopimuksen allekirjoitusta, että molemmat osapuolet ovat ymmärtäneet tarjouspyyntöasiakirjat samalla tavalla.

Urakkaneuvottelun perusteena katsottiin, että osapuolet ovat ymmärtäneet tarjouspyyntöasiakirjat samalla tavalla. Urakkaneuvottelussa käytiin läpi tarjoukseen liitetyt vastaavan työnjohtajan ja yrityksen referenssit.

Lisätietoja: kaupungininsinööri Anne Ahtiainen, puh. 020 615 8574, anne.ahtiainen(at)kouvola.fi, rakennuttajapäällikkö Markku Brandtell, puh. 020 615 5445, markku.brandtell(at)kouvola.fi

Teknisen johtajan ehdotus:

Tekninen lautakunta päättää, että Kouvolan kaupunki hankkii Tammenmäentien alueen saneeraus -rakennusurakan Recset Oy:ltä. Muut hankintayksiköt tekevät asiasta omat hankintapäätöksensä.

Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1992) 2. luvun 6 §:n 1 momentin 8-kohdan mukaan asia on julkinen vasta, kun hankintapäätös on tehty.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän osalta kokouksessa ja se on nähtävillä yleisessä tietoverkossa 30.6.2023 lukien.

Hankintapäätös lähetetään tarjoajille 30.6.2023.

Tekninen lautakunta määrää kaupungininsinöörin allekirjoittamaan urakkasopimuksen.

Teknisen lautakunnan päätös:

Tekninen lautakunta hyväksyi päätösehdotuksen.

____________