Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kouvolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 15.06.2023/Pykälä 131



Pohjankorventien yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie välillä Tapiolantie-Otavantie, katusuunnitelma (21. kaupunginosa, Kuusankoski)

4894/10.03.02.00/2023

 

Tekninen lautakunta 15.06.2023 § 131

   

Valmistelija: suunnittelupäällikkö Tapani Vuorentausta, puh. 020 615 7096, tapani.vuorentausta(at)kouvola.fi

Yhdyskuntatekniikan suunnittelu on laatinut otsikossa mainittuun kohteeseen katusuunnitelman.

Hankkeessa parannetaan kevyen liikenteen liikenneturvallisuutta ja sujuvuutta rakentamalla otsikossa mainitulle katuvälille, Pohjankorventien eteläpuolelle, ajoradasta reunakivellä erotettu yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie (jk+pp-tie). Asukasaloitteen mukaan nykytilanteessa jalankulkijat ja polkupyöräilijät eivät jaksa kiertää virallista reittiä Tapiolantien ja Nauhantien kautta lännen suuntaan, vaan oikaisevat kulkien kadun jompaakumpaa reunaa aiheuttaen vaaratilanteita.

Hankkeen laajuus on noin 70 m. Kustannusarvio on 31 500 € (alv 0 %), joka sisältää myös suunnittelun ja rakennuttamisen kustannukset.

Alueella on voimassa oleva asemakaava.

Kohde sisältyy vuoden 2024 investointisuunnitelmaan.

Hanke on osa Kouvolan kaupungin kävelyn ja pyöräilyn edistämissuun-nitelmaa (kv 14.6.2021 § 85).

Katusuunnitelma (piirustusnumero 21-131.1) ja suunnitelmaselostus ovat liitteenä.

Suunnitelma oli Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 43 §:n mukaisesti julkisesti nähtävillä 17.-31.5.2023. Nähtävillä oloaikana saapui yksi muistutus, jossa muistutuksen tekijä oli eri mieltä suunnitelmassa esitetyn väylän tarpeellisuudesta (rahan tuhlausta). Muistutuksen mukaan pyöräilijät ajavat päivittäin ajoväylällä, vaikka pyörätie Pohjankorventiellä on aivan vieressä. Pyörätieyhteys on olemassa Tapiolantien kautta, jos joku sitä älyäisi ajaa. Muistutuksen mukaan suunnitellun kohdan toiselle puolelle, eli pohjoispuolelle, pyörätie olisi ollut lyhyempi rakentaa, jos on pakko.

Vastaus:

Pohjankorventien nykyinen jk+pp- tie vaihtaa puolta pohjoispuolelta eteläpuolelle Tapiolantien liittymän kohdalla. Jk+pp-tie jatkuessaan lännen suuntaan kiertää hieman takaperoisesti Tapiolantien ja Nauhantien kautta. Saadun palautteen mukaan jalankulkijat ja pyöräilijät eivät käytä oikeaa reittiä, joka kiertää liiaksi, vaan oikaisevat Pohjankorventien poikki aiheuttaen vaaratilanteita. Kaupungin näkemyksen mukaan suunnitelmassa esitetty uusi yhteys parantaisi tilannetta tarjoamalla turvallisen ja helpommin saavutettavan kulkuyhteyden lännen suuntaan.

Muistutuksessa pidettiin parempana vaihtoehtona jk+pp-tien rakentamista kadun pohjoispuolelle. Vaihtoehto oli mukana pohdinnoissa, mutta se jouduttiin hylkäämään, koska:

-          Linja-autopysäkin odotustilan pohjoispuolella oleva kaukolämpölinja ja sen tuuletusputket olisivat jääneet rakennettavan jk+pp-tien alle.

-          Vaihtoehto olisi tuottanut lyhyen matkan sisälle uuden suojatieylityksen, joka ei ole toivottava tilanne.

-          Asemakaavassa ei ollut riittävää katutilaa väylälle eikä aurauslumille koko tarvittavalle matkan osalle.

Muistutuksessa esille tuotu kanta, ettei jk+pp-tietä tulisi rakentaa, ei kohdistu nähtävillä olleen suunnitelman sisältöön.

Muistutuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteluja, jotka antaisivat aihetta muuttaa nähtävillä ollutta suunnitelmaa.

Edellä kuvatuin perustein suunnitelman hyväksymiselle ei ole olemassa estettä.

Lisätietoja: suunnittelupäällikkö Tapani Vuorentausta, puh. 020 615 7096, tapani.vuorentausta(at)kouvola.fi ja suunnitteluinsinööri Joni Markkanen, puh 020 615 3094, joni.markkanen(at)kouvola.fi

Teknisen johtajan ehdotus:

Tekninen lautakunta hyväksyy Pohjankorventien yhdistetyn jalkakäytävä- ja pyörätien katusuunnitelman välillä Tapiolantie-Otavantie ja antaa muistutuksen tekijälle edellä kerrotun vastauksen.

Suunnitelma määrätään tulemaan voimaan mahdollisesta muutoksenhausta riippumatta (MRL 202 §).

Teknisen lautakunnan päätös:

Tekninen lautakunta hyväksyi päätösehdotuksen.

____________