Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kouvolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginvaltuusto
Pöytäkirja 13.02.2023/Pykälä 15


Valtuustoaloite mielenterveyden oppimispolun suunnittelusta ja toteutuksesta

4150/00.05.00/2023

 

Kaupunginvaltuusto 13.02.2023 § 15

   

Puheenjohtaja Paula Werning esitteli valtuutettujen Katriina Vesalan, Miia Wittingin, Anne Hasun, Maria Lammin, Pulla Peltolan, Tapio Karvosen, Jouko Leppäsen, Nita Aholan, Esko Lavosen, Milla Raunion, Jukka Silénin Christa Carpelanin, Birgit Koskelan ja Pekka Korpivaaran jättämän seuraavan valtuustoaloitteen:

"Nuorten mielenterveysongelmat ovat kasvava haaste. Kouvolassa on raportoitu huononevia lukuja kaikissa nuorten ja lasten mielenterveyttä mittaavissa tutkimuksissa ja viime vuosien epävarmuus sekä poikkeusolot ovat lisänneet pahoinvointia.

Kouvolan kaupunki on liittynyt juuri Hyvän Mielen Kunta -hankkeeseen, jossa Mieli ry:n laadukasta osaamista ja materiaalia voidaan monipuolisesti hyödyntää mielenhyvinvointiin liittyvissä toimenpiteissä. Hankkeen avulla mielenterveys on mahdollista saada läpileikkaavaksi teemaksi kaupungissa. Hankkeen lisäksi tulisi kaupungissamme tehdä myös suunnattuja konkreettisia toimenpiteitä, jotta toimintatapa saadaan juurrutettua käytäntöön.

On tärkeää, että mielenterveyden ja siihen liittyvien asioiden tunnistaminen aloitetaan varhaiskasvatuksessa ja sitä vahvistetaan perusopetuksessa, jolloin käsitys omasta itsestä, erilaisuudesta ja juurtumisesta osaksi yhteiskuntaa rakentuvat. Esimerkiksi Mieli ry:n jo olemassa olevat erilaiset koulutuskokonaisuudet ovat laadukkaita ja valtuustoryhmämme odottaa eri yhteistyömuotojen selvittämistä, miten kaupungin perusopetukseen voisi liittää mielenterveyden opetuskokonaisuuksia.

Vantaan kaupungin malli esim. Ilolassa tai Kartanonkoskella ovat konkreettisia toteutuksia, jossa mielenterveyden ja vuorovaikutuksen taidot ovat osa koululaisten arkea. Mielenterveyden eri osa-alueet sekä empatia-, tunne- ja vuorovaikutustaidot tulisi olla osana opetussuunnitelmaa, koska mielenterveys on kokonaisvaltainen hyvinvoinnintila.

Perusopetuksen opetussisällön päivitykseen tulisi selvittää yhteistyömahdollisuuksia niin uuden Hyvinvointialueen, kaupungin hyvinvointi- ja kasvatustutoreiden kuin muiden asiantuntijaorganisaatioiden kanssa. Mahdollista varmasti olisi myös etsiä rahoitusta OKM:n erilaisista hankkeista. Mieli ry on laatinut Nuoren hyvinvointiohjelman yhteistyössä useiden järjestöjen kanssa. Ohjelmassa nostetaan esiin 13-28 vuotiaiden nuorten haasteita. Kouvolalla olisi mahdollisuus olla edelläkävijä ja aloittaa lasten hyvinvoinnin tukeminen uusin keinoin jo ennen 13 vuoden ikää, luomalla perusopintojen mielenterveyden oppimispolun, alkaen ensimmäisestä kouluvuodesta.

Kokoomuksen valtuustoryhmä esittää, että kaupunki käynnistää suunnittelun ja toteutuksen mielenterveyden oppimispolusta koko perusopetuksen ajalle, missä mielenterveyttä käsitellään opinnoissa osana omaa hyvinvointia ja arkea, joiden avulla vahvistettaisiin yksilön taitoja tunnistaa hyvinvoinnin haasteita ja kykyä löytää ratkaisuja.

Lisämateriaali ja lähteet:

Mielenterveysoppitunnit: Tunne- ja vuorovaikutustaidoista kokonaisvaltaista hyvinvointia | Vantaa
MIELI ry hyvinvointiohjelma 13-28-vuotiaat nuoret: Nuorten hyvinvointiohjelma - MIELI ry
MIELI ry:n Mieli kasvussa koulutuskokonaisuudet ja ohjelmat: Mielenterveystaitojen vahvistaminen kunnissa - MIELI ry
Mielenterveyden kokonaisuus: Mielenterveyden käsi -juliste - MIELI ry "

Kaupunginvaltuuston päätös:

Kaupunginvaltuusto päätti lähettää aloitteen kaupunginhallituksen val-misteltavaksi.

___________