Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kouvolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 05.06.2023/Pykälä 154


Vuoden 2024 talousarvion ja vuosien 2024-2027 taloussuunnitelman laadinnan kehys

4603/02.02.00/2023

 

Kaupunginhallitus 05.06.2023 § 154

   

Valmistelija: talousjohtaja Hellevi Kunnas, puh. 020 615 5054, hellevi.kunnas(at)kouvola.fi

Vuoden 2022 tilinpäätöksen jälkeen Kouvolan kaupungilla on taseessa kertynyttä alijäämää noin 0,5 milj. euroa. Vuoden 2023 tuloksen arvioidaan olevan noin 12 milj. euroa ylijäämäinen. Vuonna 2024 kaupungin tulorahoitus muuttuu merkittävästi, kun verotuloista aiemmilta vuosilta saatavat tilitykset lakkaavat ja valtionosuuksiin tehdään sote-uudistuksesta johtuvat leikkaukset. 

Talousarviokehys ei sisällä TE-palvelujen uudistuksesta aiheutuvia muutoksia vuodesta 2025 lähtien. Uudistus vaikuttaa sekä kustannuksiin että valtionosuuksiin. Muutos huomioidaan talousarvion valmistelun yhteydessä syksyllä ja siinä on tavoitteena kustannusneutraaliuus.

Vuoden 2024 talousarviokehykseen vaikuttavat merkittävimmät muutokset ovat:

Lakisääteiset muutokset:

  • Palkkojen korotukset, 3 % kasvulla, -3,9 M€
  • Vuoden 2024 vaalit -0,3 M€
  • Korkokustannukset -2,5 M€
  • Verotulojen väheneminen -13 M€
  • Valtionosuusleikkaukset -18,9 M€

Muut välttämättömät muutostarpeet:

  • Indeksikorotukset -2,1 M€

Kustannuksia vähentäviä muutoksia:

  • työmarkkinatuen kuntaosuuden pieneminen 1 M€
  • energiakustannusten hintojen lasku 1 M€
  • energiatehokkuustoimenpiteet 0,1 M€
  • täyttämättä jätetyt tehtävät 0,4 M€

Talousarviokehyksessä on huomioitu kaupunginhallituksen asettaman kehittämis- ja sopeuttamistyön ohjausryhmässä käsitellyt esitykset toimenpiteistä talouden tasapainottamiseksi. Esitetyt toimenpiteet on alustavasti linjattu ohjausryhmässä ja ne viedään päätöksentekoon ao. toimielimiin. Ohjausryhmän työ jatkuu edelleen. Tähänastiset toimenpiteet on sisällytetty talousarviokehykseen.

Sopeuttamistoimenpiteet:

  • avustukset 2,1 M€, (2024 taso 1,2 M€)
  • kiinteistöt 2,2 M€ (2024 taso 1,4 M€)
  • palvelujen tuottamistavat 1,9 M€ (2024 taso 1,1 M€)
  • palveluverkot 4,2 M€ (2024 taso 0,1 M€)
  • taksojen ja maksujen korotukset 0,3 M€
  • digitalisaatio 0,2 M€
  • henkilöstökustannukset 2,2 M€ (2024 taso 1,4 M€)
  • kertaluonteiset myyntivoitot vuosittain 0,10 - 0,9 M€ 
  • rahoitustuotot 5 M€ (2024 taso 4 M€)
  • verotulot 5,3 M€ (2024 taso 4,5 M€)

Yhteensä sopeuttamistoimenpiteiden pysyvät vaikutukset ovat vuositasolla noin 23 M€, kun ne toteutuvat täysimääräisesti. Taloussuunnittelukaudella vuonna 2027 toimenpiteiden vaikutukset ovat yhteensä 21,4 M€.

Julkinen rahoitus

Verotulot ja valtionosuudet on arvioitu käyttämällä valtiovarainministeriön ja Suomen Kuntaliiton materiaaleja. Verotulojen vähenemä sote-uudistuksesta johtuvista tilityksistä on noin 13 milj. euroa. Valtionosuuksiin tehdään sote-uudistuksesta johtuvat leikkaukset, jotka ovat Kouvolan osalta noin 24 milj. euroa (muutos 2023 vuoteen nähden 18,9 M€), tästä pysyväksi jäävä osuus on 19 milj. euroa. Kouvolan valtionosuudet tulevat olemaan negatiiviset vuonna 2023. Valtionosuusleikkaukset jäävät pysyviksi, jos valtionosuuslainsäädäntöä ei muuteta. Tuloarviota tarkennetaan talousarviovalmistelun edetessä tietojen muuttuessa. Lopulliset valtionosuuslaskelmat saadaan vuoden loppupuolella vuoden 2023 verotuksen valmistuttua.

Talousarviokehys sisältää kunnallisveroprosentin 0,29 prosenttiyksikön korotuksen. Kuntien veroprosentit tulee olla vuonna 2024 prosentin kymmenyksen tarkkuudella. Kouvolan kunnallisveroprosentti on vuonna 2023 8,61 ja esityksen mukaan vuonna 2024 8,9. Kouvolan lähikaupunkien veroprosentit ovat 8,11-9,36. Korotuksen jälkeen Kouvolan kunnallisveroprosentti on edelleen kilpailukykyinen vertailukuntien (Kotka, Lahti, Lappeenranta ja Mikkeli) kesken. Kouvolan on Etelä-Suomen pinta-alaltaan laajin kunta ja ohjausryhmän työssä on painotettu sitä, että lähipalveluiden turvaaminen kaupungin keskustaajamissa tullaan järjestämään jatkossakin pitkien välimatkojen vuoksi.

Talousarviovalmistelun painopistealueet

Talousarviovalmisteluun asetetaan toimialoille seuraavia painopistealueita:

  • Talouden tasapainottaminen
  • Investoinneissa painotus käyttötalouskustannuksia säästöä tuoviin
  • Sitoutuminen investointeihin
  • Painopiste lapsiin ja nuoriin sekä yrityksiin
  • Talousarviotavoitteiden ja mittareiden taso ja yhteismitallisuus
  • Lasten ja nuorten hyvinvointi
  • Liikunta- ja kulttuuriohjelman huomioiminen, seurojen ja harrastien yhteistyö liikunnan kanssa
  • Lähiliikuntamahdollisuudet
  • Kestävyysnäkökulman huomioiminen

Talousarvioprosessiin on liitetty valtuustoryhmille suunnattu kysely talousarvion painopistealueista. Kyselyn tuloksia on käyty läpi kaupungin johtoryhmässä sekä toimialoilla. Kyselyn tuloksia hyödynnetään toimielimien talousarviovalmistelussa. Kyselyn tulokset ovat oheismateriaalina.

Investoinnit

10 vuoden investointisuunnitelmaa on tarkasteltu kevään ajan ja sen työstäminen jatkuu edelleen. Investoinneiksi hyväksytään ainoastaan käyttötalouskustannuksiin säästöjä tuovat uudet investoinnit, elinvoimaa lisäävät investoinnit sekä muut välttämättömimmät korjausinvestoinnit. Infran korjausinvestointien osalta tulee pyrkiä tavoittelemaan kansallista keskitasoa korjausvelan osalta eli korjausvelan määrä ei saa suhteellisesti kasvaa Kouvolassa muita kuntia suuremmaksi.

Tuloslaskelma

Kehyksessä on huomioitu ainoastaan välttämättömimmät kustannusten kasvut. Laskelman tilinpäätösennuste vuodelle 2023 on osavuosikatsauksen 1-4/2023 mukainen. Suunnitelmavuosille on arvioitu palkankorotuksen vaikutukset 2,5 prosentin kasvulla. Kaikissa luvuissa on huomioitu edellä mainitut talouden tasapainottamistoimenpiteet.

Kehys, 1 000 e

2024

2025

2026

2027

Toimintakate

-190 800

-190 100

-189 700

-189 600

Verotulot

202 300

208 400

213 600

218 300

Valtionosuudet

-2 923

-1 105

1 503

3 094

Rahoitustuotot ja -kulut

7 322

7 322

6 922

6 322

Vuosikate

15 899

24 517

32 325

38 116

Poistot

-28 400

-29 000

-30 500

-34 000

Tulos

-12 501

-4 483

1 825

4 116

Kertynyt ylijäämä

-343

-4 826

-3 001

1 115

Kertynyt alijäämä 2022

-455

 

 

 

V. 2023 tulos, arvio

12 613

 

 

 

 

Kehys toimielimittäin

Toimintakate, 1 000 e

TA 2023

TA 2024

TS 2025

TS 2026

TS 2027

Tarkastuslautakunta

-193

-190

-190

-190

-190

Kaupunginhallitus

-591

470

720

490

690

Kasvatus- ja opetuslautakunta

-143 878

-147 100

-146 600

-146 700

-147 300

Liikunta- ja kulttuurilautakunta

-27 012

-26 300

-26 000

-25 100

-24 300

Tekninen lautakunta

-17 277

-17 680

-18 030

-18 200

-18 500

Jätelautakunta

0

0

0

0

0

Yhteensä

-188 951

-190 800

-190 100

-189 700

-189 600

 

Talousarviokehystä tullaan tarkentamaan alkusyksyyn mennessä, mikäli laskelmiin vaikuttavat tiedot muuttuvat olennaisesti.

Talousjohtaja Hellevi Kunnas, sivistysjohtaja Veikko Niemi ja tekninen johtaja Hannu Tylli ovat kokouksessa paikalla asiantuntijoina vastaamassa kysymyksiin.

Lisätietoja: talousjohtaja Hellevi Kunnas, puh. 020 615 5054, hellevi.kunnas(at)kouvola.fi

Kaupunginjohtajan ehdotus:

Kaupunginhallitus päättää

  1. hyväksyä edellä esitetyn kehyksen ja tekee siihen tarvittaessa tarkennuksia syksyllä 2023 sekä
  2. korostaa edellä kirjattujen painopistealueiden huomioimista toimialojen talousarviovalmistelussa.

Asian käsittely:

Keskustelun aikana jäsen Anni Villikka teki esityksen asian palauttamisesta uudelleen valmisteltavaksi.

Jäsen Ukko Bamberg kannatti tehtyä esitystä.

Koska oli tehty kannatettu esitys asian palauttamisesta uudelleen valmisteltavaksi, puheenjohtaja totesi, että seuraavien puheenvuorojen on rajoituttava koskemaan esitystä asian palauttamiseksi uudelleen valmisteltavaksi.

Puheenjohtaja totesi, että asiasta on äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: ne, jotka kannattavat asian käsittelyn jatkamista äänestävät "JAA", ja ne, jotka kannattavat Anni Villikan esitystä asian palauttamisesta uudelleen valmisteluun, äänestävät "EI". Puheenjohtaja esitti, että äänestys toimitetaan nimenhuutona. Puheenjohtajan esitykset hyväksyttiin.

Äänestyksessä annettiin kuusi (6) JAA-ääntä (Nyberg, Hovi, Kekki, Varjola, Pakkanen, Aikio) ja seitsemän (7) EI-ääntä (Bamberg, Karvonen, Raunio, Witting, Patjas, Villikka, Leppänen). Puheenjohtaja totesi esityksen asian palauttamisesta uudelleen valmisteltavaksi tulleen hyväksytyksi.

Kaupunginhallituksen päätös:

Kaupunginhallitus päätti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi.

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden talousjohtaja Hellevi Kunnakselle, tekninen johtaja Hannu Tyllille ja sivistysjohtaja Veikko Niemelle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyn aikana.

Kaupunginhallitus piti kokoustauon tämän asian käsittelyn aikana klo 17.10-17.20.

____________