Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kouvolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 30.11.2022/Pykälä 246



Kouvolan kaupungin lausunto Kymen jätelautakunnan jätetaksaesityksestä

2985/02.05.00.00/2022

Tekninen lautakunta 30.11.2022 § 246

   

Valmistelija: kaupungininsinööri Anne Ahtiainen, puh. 020 615 8574, anne.ahtiainen(at)kouvola.fi

Kymen jätelautakunta on pyytänyt kaikilta jätelautakunnan alueen kunnilta sekä Pertunmaan kunnalta lausuntoa jätetaksaluonnoksesta jätemaksutaulukoineen. Aineistot löytyvät liitteistä.

Kymen jätelautakunnan lausuntopyynnön mukaan jätetaksaesityksessä taksaa selkiytetään aikaisemmasta. Jätetaksa koostuu perusteluosasta ja erillisistä jätemaksutaulukoista. Lisäksi Ekomaksu-nimitys esitetään muutettavaksi jätehuollon perusmaksuksi kaikissa kunnissa.

Perusmaksun suuruus on vaihdellut kunnittain. Nyt esitetään, että maksu olisi saman maksuluokan huoneistoille sama kunnasta riippumatta. Maksuluokkia esitetään vain kaksi entisen kolmen sijaan. Taloyhtiössä olevat asunnot ja pientalot olisivat jatkossa samassa maksuluokassa.

Esityksen mukaan jäteastian tyhjennysmaksut pienenevät esim. muovipakkausten ja biojätteiden osalta. Jäteastian tyhjennysmaksut koskevat Iittiä, Kotkaa, Kouvolaa ja Mäntyharjua, joissa tällä hetkellä on kunnan eli Kymenlaakson Jäte Oy:n järjestämä jätteenkuljetus.

Lautakuntamaksu siirtyisi kaikissa kunnissa perusmaksun sisälle, kun se Kouvolassa, Iitissä ja Kotkassa on ollut jäteastian tyhjennysmaksuissa.

Kouvolan kaupungin hallintosäännön 26 §:n mukaan Tekninen lautakunta hoitaa jätelain nojalla ne kunnalle kuuluvat tehtävät, jotka eivät kuulu alueelliselle viranomaiselle eivätkä valvontaviranomaiselle. Lausunnon antaminen kuuluu täten tekniselle lautakunnalle.

Kouvolan kaupunki toteaa lausuntonaan seuraavaa:

Kouvolan kaupunki suhtautuu myönteisesti yhtenäiseen perusmaksuun siirtymistä. Yhteisellä jätelautakunnalla tulee olla yhtenäiset maksut niiden maksujen osalta, jotka voidaan yhtenäistää. Sinällään sekin, että vakituisen asunnon perusmaksu on sama riippumatta taloyhtiössä olevasta asunnosta ja pientaloista, on kenties tasapuolisempi asukkaisiin nähden kokonaisuutta ajatellen.

Se, miten perusmaksun suuruus on laskettu, jää kuitenkin selviämättä. Perusteluosaan tai tausta-aineistoon olisi tullut selvittää, mitä kaikkea perusmaksun perusosaan on sisällytetty ja millä perusteella jätelautakunta on päätynyt maksuluokan I (vakituinen asunto tai ympärivuotisessa käytössä olevan vapaa-ajan asunto) osalta perusosan osalta summaan 27,80 euroa ja maksuluokassa II (ei-ympärivuotisessa käytössä oleva asunto tai vapaa- ajan asunto) osalta 18,32 euroon. Myös lautakuntamaksun perusteet tulisi selvittää perusteluosassa.

Erityisesti asia kiinnostaa Kouvolan kaupunkia, koska sen asukkaiden maksuosuus nousee (aiempi ekomaksu vs. uusi perusosa) aiemman maksuluokan III (asunto taloyhtiössä) osalta jopa 25,18 % ja maksuluokan II osalta 14,85 %. Asunto taloyhtiössä -maksuluokan korotus on selkeästi suurin verrattuna muiden jäsenkuntien muutoksiin (seuraavaksi suurin korotus on 17,88 %).

Sinällään ekomaksu -nimityksen poistumiseen ja perusmaksu -nimityksen käyttöönottoon ei Kouvolan kaupungilla ole lausuttavaa. Jätelautakunta voi kuitenkin pohtia, onko perusmaksu -nimitys selkeä, kun jätehuollon perusmaksut -taulukossa (taksan liite 1) perusmaksu on sen taulukon mukaan jaettu perusmaksuun (ei perusosaan) ja lautakuntamaksuun.

Perusteluosan (1 §) mukaan taksassa määrätyt maksut lukuun ottamatta jäteasemien yhtenäistaksaa vahvistetaan ilman arvonlisäveroa (Alv 0 %). Verollisissa hinnoissa voi olla järjestelmistä johtuvia pyöristyseroja. Taksataulukoihin nähden lause on ristiriitainen; kaikissa taksataulukoissa on esitetty arvonlisäveron osuus ja ikään kuin lopullisena summana viimeisessä sarakkeessa (usein boldattuna), on arvonlisäverollinen hinta.

Perusteluosassa (4 §) selostettu toimintatapa jätemaksulaskuista tehtäviin muistutuksiin on hyvin epäselvä (kenelle toimitetaan). Esitetään, että ko. taksakohtaa selvennetään (ellei asia selviä jätemaksulaskusta taksaesitystä paremmin).

Perusteluosan kohta 11 § Lisäveloitukset vaatii myös lisäselvennyksiä ja täydennyksiä (perusteluosassa on mainittu muuallakin lisäveloitusperiaatteita, joita ei kuitenkaan mainita tässä kohdassa). Samaisessa 11 §:ssä on todettu lisäksi lisävetomatkan osalta, että Mikäli jäteauton kulku kiinteistön jätetilan/jäteastian luokse on tilapäisesti muuttunut tai estetty, peritään jäteastioiden tyhjennyksen edellyttämästä siirrosta lisäveloitus. Jätelautakunnan tulee pohtia, onko kiinteistön omistajalle esitettävä maksu kohtuuton, jos kiinteistön jätetilan/jäteastian luokse kulku on tilapäisesti muuttunut esimerkiksi katusaneerausten osalta.

= =

Perusteluosaan liittyvät pienemmät, stilistiset kommentit, annetaan jätehuoltopäällikölle erikseen. Yksittäisenä nostona näistä voitaisiin kuitenkin esittää, että Kymen jätelautakunta luopuisi jo termistä "Kouvola-Iitti" Kouvolan ja Iitin maksutaulukoissa.

Lisätietoja: kaupungininsinööri Anne Ahtiainen, puh. 020 615 8574, anne.ahtiainen(at)kouvola.fi

Teknisen johtajan ehdotus:

Kouvolan kaupunki antaa Kymen jätelautakunnalle edellä selostetun lausunnon jätetaksaesityksestä.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän asian osalta kokouksessa ja se on nähtävänä yleisessä tietoverkossa kaupungin verkkosivustolla 1.12.2022 lukien.

Teknisen lautakunnan päätös:

Tekninen lautakunta hyväksyi päätösehdotuksen.

Mia Ylä-Outinen poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn päätyttyä.

____________