Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kouvolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kymen jätelautakunta
Pöytäkirja 14.12.2022/Pykälä 37



Kuntien jätehuollon palvelutaso 2023-2024

2595/14.06.00/2022

 

Kymen jätelautakunta 20.10.2022 § 31

 

Valmistelija: jätehuoltopäällikkö Katja Kangas, puh. 020 615 8143, katja.kangas(at)kouvola.fi

Jätehuollon palvelutasossa määritellään se, millaisia jätehuoltopalveluja kuntalaisille tarjotaan Kymen jätelautakunnan alueella, johon kuuluu Hamina, Iitti, Kotka, Kouvola, Lapinjärvi, Mäntyharju, Miehikkälä, Pyhtää ja Virolahti sekä vuoden 2023 alusta alkaen lisäksi Pertunmaa. Toiminta-alue muodostuu edellä mainittujen kuntien omistaman Kymenlaakson Jäte Oy:n toiminta-alueesta.   

Jätehuollon palvelutaso määritellään ensisijaisesti kunnan vastuulle kuuluvan jätehuollon osalta, erityisesti asuin- ja vapaa-ajankiinteistöjen jätehuoltopalveluihin. Palvelutasossa asetetaan vähimmäistaso Kymenlaakson Jäte Oy:n tai kunnan tarjoamille jätteiden keräys-, kuljetus- ja vastaanottopalveluille sekä neuvonnalle ja viestinnälle. Palvelutasossa käsitellään myös Kymen jätelautakunnan toteuttamat viranomaispalvelut. 

Jätehuollon palvelutasosta päättäminen on jätelautakunnan tehtävä lautakuntasopimuksen ja johtosäännön mukaisesti. Jätelain mukaan kuntien on järjestettävä jätehuoltopalvelut, ja niiden tulee täyttää jätelain edellyttämät laatuvaatimukset. Tämä tarkoittaa jätehuollonpalveluiden kattavuuden ja laadun vähimmäistason takaamista kaikille asukkaille ja vapaa-ajanasukkaille. 

Taustaa

Jätehuollon yhteisestä palvelutasosta Kymen jätelautakunnan alueella päätettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2015, jolloin laadittiin "Jätehuollon palvelutaso vuoteen 2020". Pitkäksi venyneen jätelain uudistusprosessin aikana ei nähty mielekkääksi päivittää palvelutasoa, joten päivittämistä lykättiin. 

Tällä kertaa palvelutasomäärittely päivitetään vain kahdelle seuraavalle vuodelle, koska jätelain mukanaan tuomat muutokset muokkaavat palveluja voimakkaasti, joten jo parin vuoden kuluttua tilannetta on hyvä tarkastella uudestaan.

Jätehuollon palvelutasoa on valmisteltu yhdessä alueen kuntien kanssa jätelautakunnan ja jäteyhtiön ehdotuksen perusteella. Kymen jätelautakunta järjesti palvelutasoluonnoksesta kunnille esittely- ja keskustelutilaisuuden verkossa 6.10.2022. Kuntia pyydettiin nimeämään edustajat kokoukseen. Lisäksi kutsuttuna olivat jätelautakunnan jäsenet ja Kymenlaakson Jäte Oy:stä asiaa valmistelevat henkilöt.

Valmistelua jatkettiin kokouksen keskustelun pohjalta. Asiaa sivuttiin jo myös 30.8.2022 Kotkan Höyrypanimolla järjestetyssä "Taksaseminaarissa", etenkin sen työpajaosuudessa. 

Palvelutasossa tapahtuvat muutokset

Sekä asukkaat että kuntien edustajat ovat toivoneet lisää muovipakkausten keräyspisteitä. Muovipakkausten keräystä eniten käytetyillä ekopisteillä aiotaankin lisätä ja siten, että joka kunnassa on vähintään yksi muovipakkausten keräyspiste. Jätelain erilliskeräysvaatimukset ovat ulottuneet entistä pienempiin kiinteistöihin, jolloin ekopisteiden tarve kerrostalo- ja rivitalovaltaisilta alueilla on vähentynyt. Ekopisteitä poistetaan näiltä alueilta ja lisäksi joitakin muita hyvin vähän käytössä olevia pisteitä.

Pakkausten tuottajayhteisö RINKI:llä on alueella lakisääteisiä ekopisteitä, joita Kymenlaakson Jäte Oy:n ylläpitämät ekopisteet täydentävät. RINKI tekee ensi vuonna muutoksia verkostoonsa. Näistä muutoksista tiedetään vasta loppuvuonna 2022. Kymenlaakson Jäte Oy:n ekopisteiden sijaintia ja verkoston laajuutta ei siten vielä voi "lyödä lukkoon". Palvelutasossa esitetäänkin alustava kokonaismäärä, jotta voidaan ottaa huomioon myös RINKI-ekopisteiden sijainti.

Poistotekstiilin keräys laajenee jätelain perusteella, ja keräyspiste tullaan järjestämään jokaiseen kuntaan.

Jätteenkuljetusjärjestelmä muuttuu ja erilliskeräysvelvoitteet laajenevat jätelain muutosten myötä: bio- ja pakkausjätteiden kuljetuksen siirtyminen kuntien eli Kymenlaakson Jäte Oy:n vastuulle kaikissa kunnissa heinäkuussa 2023, biojätteiden erilliskeräyksen laajeneminen myös omakoti- ja paritalokiinteistöille Kouvolan, Kotkan ja Haminan keskustaajamissa kesällä 2024. Pyhtäällä myös loppujätteiden kuljetukset siirtyvät jäteyhtiölle 1.7.2023.

Tiedotus, neuvonta ja asiakaspalvelu ovat avainasemassa uudistusten toteutumisessa. Näidenkin resursointiin kuljetuslogistiikan järjestelyn lisäksi pitää kiinnittää erityistä huomiota palvelutasokaudella 2023-2024. 

Yhteiskunnan yleiset trendit, itsepalvelun lisääntyminen ja digitalisaatio muokkaavat lähivuosina myös jätehuollon palveluja.

Palvelujen rahoitus

Asukkaille tarjottavat jätehuollon palvelut rahoitetaan perus- ja ekomaksuilla, jäteastioiden tyhjennysmaksuilla, lukollisten yhteiskeräyspisteiden vuosimaksuilla ja jäteasemien vastaanottomaksuilla. 

Perus- ja ekomaksuilla rahoitetaan kokonaan täydentävien ekopisteiden, vaarallisten jätteiden jätehuollon, viestinnän ja neuvonnan kulut sekä merkittävä osa jäteasemien kustannuksista. Jäteastioiden tyhjennysmaksuilla rahoitetaan jätteenkuljetuspalvelun järjestämisen ja asiakaspalvelun kulut, kuljetetun jätteen käsittelykulut sekä kuljetusurakoitsijan korvaukset. Jäteasemilla kerätyt maksut käytetään jäteasemien kulujen kattamiseen, ja lukollisten yhteiskeräyspisteiden vuosimaksut niiden kuluihin. 

Palvelutasomäärityksen kanssa käsikädessä kulkee myös jätemaksutaksa. Tavoitteena on luoda alueelle yhtenäisempi taksamalli jätehuollon perusmaksun (ekomaksun) osalta nykyiseen verrattuna.

Jätehuollon palvelutasomäärityksen luonnos on oheismateriaalina.

Lisätietoja: jätehuoltopäällikkö Katja Kangas, puh. 020 615 8143, katja.kangas(at)kouvola.fi

Jätehuoltopäällikön ehdotus:

Kymen jätelautakunta päättää asettaa jätehuollon palvelutasomäärityksen luonnoksen nähtäville ja pyytää siitä tarvittavat lausunnot.

Kymen jätelautakunnan päätös:

Kymen jätelautakunta hyväksyi päätösehdotuksen.

Jenni Aikio oli poissa kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana klo 14.46-14.49.

__________

 

 

Kymen jätelautakunta 14.12.2022 § 37

   

Valmistelija: Jätehuoltopäällikkö Katja Kangas, puh. 020 615 8143, katja.kangas(at)kouvola.fi

Kymen jätelautakunnassa on ollut valmisteltavana Jätehuollon palvelutaso vuosille 2023-2024. Kymen jätelautakunta on kokouksessaan 20.10.2022 § 31 päättänyt asettaa palvelutasoluonnoksen nähtäville ja pyytää siitä tarvittavat lausunnot.

Nähtävillä olo ja lausuntopyynnöt

Palvelutasoluonnos on ollut nähtävillä 2.-18.11.2022 Kymen jätelautakunnan nettisivuilla. Kuulutus on toimitettu myös kaikkiin Kymen jätelautakunnan alueen kuntiin sekä Pertunmaalle. Nähtävillä olosta on ilmoitettu PK-, Ankkuri-, Loviisan Sanomat -, Pitäjänuutiset- sekä Öst Nyland -lehdissä. Sekä kuulutus nähtävillä olosta että itse palvelutasoluonnos on käännetty myös ruotsinkielelle.

Palvelutasoluonnoksesta on pyydetty lausunnot kaikilta alueen kunnilta ml. Pertunmaa.

Lausunnot

Kouvolan kaupungin Teknisen lautakunnan lausunnossa, 30.11.2022, todetaan seuraavaa:

"Jätehuollon yhteisestä palvelutasosta Kymen jätelautakunnan alueella päätettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2015, jolloin laadittiin "Jätehuollon palvelutaso vuoteen 2020". Kuten liitteessä todetaan, pitkäksi venyneen jätelain uudistusprosessin aikana ei nähty mielekkääksi päivittää palvelutasoa, joten päivittämistä lykättiin.

Vaikkakin jätelain mukanaan tuomat muutokset muokkaavat palveluja lähivuosina edelleen voimakkaasti, on hyvä, että palvelutaso määritellään, edes pariksi seuraavaksi vuodeksi, jo tässä vaiheessa. Kouvolan kaupunki pitää palvelutason määritystä hyvänä askeleena kohti parempaa jätehuoltoa. Tosin, FCG:n vuosittain tekemä Yhdyskuntatekniset palvelut -tutkimus osoittaa, että Kouvolassa on tehty hyvää jätehuoltoa jo tähänkin asti.

Jätehuollon palvelutaso 2023-2024 -luonnoksesta jää kuitenkin kuva kiireessä tehdystä työstä. Jo sisällysluettelo voi antaa vääristetyn kuvan luonnoksen sisällöstä: Kuntien yhteinen jätehuollon palvelutaso vuosille 2023-2024 on sisällysluettelon perusteella yhden sivun mittainen. Kun huomioi sisällysluettelon ja otsikoinnit, jää epäselväksi, mitä kuvataan kohdissa 4-7 (alaotsikoineen). Onko näissä kohdissa siis kyse palvelutasosta vuosille 2023-2024 vai nykytilan kuvauksesta? Jätehuollon palvelutaso 2023-2024 -määrityksessä tulisi esittää selkeästi palvelutason nykytila sekä mikä on palvelutaso vuosille 2023-2024. Nähtävillä olleesta luonnoksesta asia ei välttämättä selviä.

Palvelutasoon kuuluu olennaisesti jäteasemien, ekopisteiden ja täydentävien keräyspalveluiden palvelut. Näiden osalta tekstissä on viitattu ekopisteverkoston järkevöittämiseen, mutta se, mitä se tarkoittaa, jää epäselväksi. Asiasta järjestetyssä työpajassa näytettiin taulukko, jossa oli ehdotukset poistettavista ekopisteistä. Näihin eikä mahdollisiin lisäystoiveisiin esim. poistotekstiilien vastaanottopisteissä kunta pysty ottamaan kantaa, kun aineisto puuttuu lausuntopyyntöasiakirjoista.

Kohtaan 5.1. Jäteasemat on kirjoitettu, että Kymenlaakson Jäte Oy määrittelee jäteasemien operatiivisen toiminnan esim. sijainnit, aukioloajat, kerättävät jakeet. Määrittelyssä huomioidaan alueelliset erot väestö- ja kiinteistöjakautumassa, sekä talvi ja kesäaukioloajat. Jäteasemien sijainti asemakaava-alueilla määrittyy osin kaavaprosessissa eikä operatiivisen toimijan päätöksillä.

Palvelutason kohdassa 4.2. Kiinteistökohtaisen jätteenkuljetuksen muutokset 2023-2024 on kuva, josta selviää erinomaisesti jätteenkuljetusten muutokset lähivuosina.

Tulevaisuutta ajatellen eli esimerkiksi vuosille 2025 ja eteenpäin tehtävää palvelutason määritystyötä tulisi tehdä enemmän vuorovaikutuksessa kuntien / kuntien valitsemien edustajien kanssa, jos halutaan kuntien "tahdon" näkyvän määrityksissä. Nyt yhden työpalan anti oli lähinnä informatiivinen.

Palvelutason määritykseen liittyvät pienemmät, stilistiset kommentit, annetaan jätehuoltopäällikölle erikseen."

Kotkan kaupunginhallituksen lausunto 21.11.2022:

" Palvelutasoluonnoksessa on määritelty mitä ja minkälaisia jätehuoltopalveluja alueen kuntalaisille tarjotaan. Palvelutaso on perustaso, joka taataan asukkaille. Luonnos täyttää jätelain perusvaatimukset ja osittain ylittää sen, takaamalla perustasoa kattavampia palveluita mm. muovin keräyksen osalla. Palveluiden laatu tulee säilyttää kattavana jatkossakin. Palvelutasoluonnos on laadittu koko alueen osalta samanlaisin perustein. Tasapuolisuus ja yhdenmukaisuus koskee myös taksoja ja niiden perusteita.

Palvelutasoluonnos on laadittu vain kahdelle seuraavalle vuodelle, koska jätehuoltoon on tulossa muutoksia uudistuneen jätelain myötä. Merkittävimmät muutokset koskevat erilliskeräysvelvoitteiden laajentumista ja jätekuljetuksia.

Biojätteen erilliskeräys tai kompostointivelvoite laajenee koskemaan pienkiinteistöjä yli 10 000 asukkaan taajamissa kesällä 2024. Pakkausjätteen erilliskeräyskeräysvelvoite ei aiheuta kiinteistöillä muutosta, koska se oli jo huomioitu nykyisissä jätehuoltomääräyksissä.

Toisaalta kiinteistöjen lakisääteisten velvoitteiden lisääntyminen vähentää vastaavasti tuottajayhdistysten pakkausjätteen keräysvelvoitteita ja heidän keräyspisteiden määrää ainakin taajamissa. Hyötyjätepisteverkostoon ei ole palvelutasoluonnoksessa Kotkan osalta esitetty isoja muutoksia. Luonnoksessa esitetty vain yhden keräyspisteen poistoa, enemmän on painotettu laatua, ns. täyden palvelun keräyspisteet on katsottu olevan asiakkaiden kannalta tärkeämpi kuin hajautetut palvelut. Hyötyjätepisteverkosto tulee tarkempaan selvittelyyn, kun selviää tuottajayhteisön keräysverkoston laajuus.

Yksi merkittävä muutos jätelain osalta on, että bio- ja pakkausjätteiden kiinteistöittäinen kuljetus siirtyy kunnan vastuulle eli käytännössä Kymen Jäte Oy:n hoidettavaksi. Muiden jätejakeiden osalta kuljetusjärjestelmästä päättää jätelain edellytysten mukaisesti kukin kunta itse. Kotkassa kiinteistön haltijoiden vastuulle jää enää vain sako- ja umpikaivolietteiden kuljetusten järjestäminen, muilta osin kuljetusjärjestelmäpäätökset on tehty jo aiemmin. Sako- ja umpikaivolietteiden toimivuustarkastelu kokonaisuuden kannalta tulisi tehdä ja tarkistaa onko edellytyksiä jatkaa kiinteistön haltijan vastuulla olevaa järjestelmää myös jatkossa.

Palvelutaso on kiinteästi yhteydessä maksuihin, joilla ne rahoitetaan. Haasteena jatkossa on taata laadukkaat palvelut asukasmäärän pienentyessä. Yksi merkittävä muutos palvelutasoluonnoksessa on taksarakenteen ja maksujen perusteiden yhtenäistäminen. Kotkassa perusmaksu on sisällytetty käsittelymaksuun astiakohtaisena maksuna, jatkossa se laskutetaan erillisenä. Jätetaksa tulee näin koko alueella perusteineen yhdenmukaiseksi. Kuntakohtaisista rakenteellisista eroista huolimatta tasapuolisuus ja yhdenmukaisuus luo yhdenvertaisuutta kokoalueella.

Palvelutasoluonnoksessa ei ole kovin paljon otettu kantaa kunnan vastuulle kuuluvien hallinto- ja palvelutoiminnan ja muiden asumiseen rinnastettavien kiinteistöjen jätehuollon järjestelyihin. Hyvinvointialueidenkäynnistymisen myötä selkiintyy mm. kunnan haltuun jäävien kiinteistöjen kohtalo. Seuraavaan palvelutasomääritykseen tulisi sisällyttää em. kiinteistöjen jätehuoltoratkaisut ja peruspalvelutaso tarkemmin.

Jätehuollon laadukas oikea-aikainen tiedotus ja neuvonta ovat oleellisia jo toimivuuden onnistumisen kannalta. Jätehuollon ja kiertotalouden tavoitteiden edistäminen tulee mahdollisuuksien mukaan ottaa ennakoivasti mukaan uusiin jätehuoltomääräyksiin."

Pertunmaan kunnanhallituksen lausunto 7.11.2022:

"Pertunmaan kunta toteaa lausunnossaan, että johdanto-osuudessa on tuotu esiin palvelutasoluonnoksen käsittely. Luonnoksesta on keskusteltu kunnille järjestetyissä esittely- ja keskustelutilaisuudessa sekä seminaarissa. Kunta pitää tärkeänä ja arvostaa Kymen jätelautakunnan toimintatapaa palvelujen yhteisestä käsittelystä.

Johdanto-osuudessa tuodaan esiin asukkaille tarjottavat jätehuollon palvelut ja maksut. Pertunmaan kunta pitää erityisen tärkeänä, että jätehuollon palvelut ja maksut ovat mahdollisimman selkeitä asukkaille. Lisäksi perustelut eri maksuille on tärkeää olla selkokielellä.

Palvelutasoluonnoksen osassa 2. Taustatietoa kuvataan selkeästi Kymen jätelautakunnan alue (2.1.), jätehuollon laatuvaatimukset (2.2.), Jätelakiuudistuksen tuomat muutokset (2.3) ja Jätehuoltomääräysten uudistaminen (2.4.).

Kuntien yhteinen jätehuollon palvelutaso vuosille 2023-2024 (kohta 3), kiinteistökohtainen jätteenkuljetus ja täydentävät palvelut (kohta 4) sekä jäteasemat, ekopisteet ja täydentävät keräyspalvelut (kohta 5) vaativat lukijalta tarkkaavaisuutta. Kyseisiä kohtia olisi hyvä vielä selventää.

Ymmärrettävää on, että jätelain uudistusprosessin venyminen, erilaisten jätemuotojen toteuttaminen sekä eri aikaan kunnissa aloitettavien toimintojen yhteensovittaminen samaan palvelutasoluonnokseen on haastavaa. Mm. kohdassa 4.1 toisessa ja viimeisessä kappaleessa mainitaan sama asia Pertunmaan osalta: saostus- ja umpisäiliölietteiden kuljetus käynnistyy 27.4.2025.

Pertunmaan kunta on erityisen iloinen siitä, että asukkailta saadun palautteen ja erityistoiveen perusteella Pertunmaalle saadaan vihdoin muovipakkausjätteen keräyspiste.

Omana kohtanaan Jätehuollon palvelutasossa on kohta 6. Viestintä ja neuvonta, joihin ei voida koskaan liikaa panostaa. Tärkeintä ovat asukkaat. Viestinnän satunnaisuus, epämääräisyys sekä erityisesti muutoksista tiedottamatta jättäminen, aiheuttaa turhaa kitkaa ja jännitteitä. Yhteydenotto ja vuorovaikutus pitää tapahtua mahdollisimman matalalla kynnyksellä ja helposti.

Kohdassa 7. Jätehuollon viranomaispalvelut kuuluvat jätelautakunnalle. Ne on selkeästi kirjattu. Huomio kiinnittyy viimeiseen kappaleeseen: Tarkasteltavaksi tulevat myös kaikkien pienempien taajamien mahdollinen rajaaminen bio- ja pakkausjätteiden keräysvelvoitteen ulkopuolelle. Tästä tehdään ratkaisu vasta jätehuoltomääräyksistä päätettäessä.

Pienillä on taipumus jäädä isojen jalkoihin. Pertunmaan kunta pitää erityisen tärkeänä, että jätelautakunta harkitsee huolellisesti ja tarkkaan sen, ettei pienemmät jää katveeseen ja vaille toimivaa jätehuoltoa. Kaiken kaikkiaan jätehuollossa on kyse kaikkien toimijoiden asukkaiden sekä viranomaisten vastuullisesta toiminnasta ja kierrätyksestä, josta maailma kiittää."

Haminan, Virolahden ja Iitin kuntien lausunnoissa ei ollut huomautettavaa Palvelutasoluonnoksesta.

Muistutukset ja mielipiteet

Henkilön A kannanotossa kohdat 2-3 sivuavat palvelutasoluonnosta:

"2. Silloin kun Kymenlaakson Jäte ei tee tyhjennystä sovittuna aikana, tyhjennys tulee tehdä viipymättä huomautuksesta seuraavana päivänä.

3. Kymenlaakson Jätteen pitää ilmoittaa asiakkaalle oma-aloitteisesti, ettei ole tyhjennetty ja hoitaa tyhjennys viipymättä eikä jättää tyhjennystä seuraavaan kesään."

Henkilö B on vapaa-ajanasukas ja toivoo muovinkeräyspistettä Kouvolan Jaalassa sijaitsevan Hartolan kyläkaupan pihalle.

Lausuntojen ja muistutusten sekä mielipiteiden huomiointi

Kouvolan kaupungin Teknisen lautakunnan lausunnon perusteella palvelutasoluonnosta on muokattu sisällysluettelon osalta siten, että tulee selkeämmäksi se, mikä kuuluu palvelutasoon 2023-2024. Lisäksi on muutettu kohtaa "3.2.1 Jäteasemat" ja lisätty viittaus siihen, että myös kaavoitus vaikuttaa jäteasemien sijaintiin. Myös jätehuoltopäällikölle annetut stilistiset kommentit on huomioitu soveltuvin osin tekemällä luonnokseen pieniä, tarkentavia ja selkeyttäviä muutoksia. Nämä eivät muuta asiasisältöä.

Ekopisteverkostoa koskeva kommentti ekopisteverkoston järkevöittämisestä on huomioitu palvelutasoluonnoksessa. Järkevöittäminen tarkoittaa käytännössä verkoston supistamista ja tiettyjen jäljellä jäävien ekopisteiden palvelun parantamista. Ekopisteverkostoa ei ole syytä lyödä tässä palvelutason määrityksessä lukkoon, koska RINKI-tuottajayhteisö ei ole vielä tehnyt päätöstä omien ekopisteverkostonsa muutoksista. Tämä vaikuttaa Kymenlaakson Jäte Oy:n suunnitelmaan ekopisteidensä tulevasta sijainnista ja niiden palvelutasosta. Ekopisteverkostoa supistetaan vähän käytössä olevista pisteistä sekä taloyhtiövaltaisilta alueilta, jotta saadaan toivottua muovinkeräystä ja myös kartonkikeräystä lisättyä.

Lausunnossa oli toivottu enemmän vuorovaikutusta kuntien kanssa palvelutason määrittelyssä. Kymen jätelautakunta pitää tätä tärkeänä ja pyrkii edelleen edistämään yhteistyötä ja vuorovaikutusta.

Kotkan kaupunginhallituksen lausunnossa on kommentoitu, että palvelutasoluonnoksen mukaan ekopisteverkoston osalta Kotkassa poistuu vain yksi ekopiste. Lausunnossa viitataan luultavasti 6.10.2022 kuntien edustajille ja Kymen jätelautakunnan jäsenille järjestetyssä palvelutason määrittämiseen liittyvässä palaverissa esitettyyn alustavaan aineistoon poistuvista ekopisteistä. Aineistoa ei ole tuotu varsinaisesti tähän palvelutason määrittelyyn, jotta ei asetettaisi liian tiukkoja raameja operatiivista toimintaa tekevälle Kymenlaakson Jäte Oy:lle. Varmuutta ekopisteverkoston toteutumisesta Kotkan osalta ei siis vielä ole.

Kotkan kh:n lausunnossa viitataan myös seuraavaan palvelutasoon ja mm. kunnan hallinto- ja palvelutoiminnan jätehuoltoon. Tämä voidaan huomioida paremmin seuraavassa palvelutasossa. Kymen jätelautakunta huomioi myös neuvontaan ja tiedotukseen sekä jätehuoltomääräyksiin liittyvät lausunnon kommentit mahdollisuuksien mukaan.

Pertunmaan kunnanhallituksen lausunnossa oli pyydetty selventämään tiettyjä kappaleita. Joitain selvennyksiä on tehty uuteen luonnokseen näiden kohtien osalta. Kymen jätelautakunta pitää myös tärkeänä viestintää ja neuvontaa ja ottaa huomioon Pertunmaan kehotuksen selkeään ja säännölliseen viestintään resurssien puitteissa.

Kymen jätelautakunta pitää arvostaa sitä, että Pertunmaan kunta on huolissaan pienten taajamien jätehuollon palveluista. Lautakunta ottaa tämän huomioon jätehuoltomääräyksiä valmisteltaessa. Kunnalla on myös määräysten kuulemisvaiheessa mahdollisuus ottaa kantaa tähän seikkaan. Lautakunta tuo esiin kuitenkin sen, että mikäli pienempiä taajamia rajataan palvelujen ulkopuolelle, on yksityisillä jätteenkuljetusyrityksillä mahdollisuus tarjota palveluja asukkaille näillä alueilla.

Henkilön A kannanottoon on Kymenlaakson Jäte Oy vastannut seuraavasti: Jos jäteastiantyhjennystä ei jostain syystä saada tehtyä, asiakkaalle lähetetään tästä tieto joko sähköpostitse tai kirjeellä. Viestissä on aihe, jonka vuoksi tyhjentäminen on estynyt (esim. liukkaus, lumityöt tekemättä, auto edessä) ja myös pyydetään ottamaan yhteyttä ja tilamaan ylimääräinen tyhjennys, jos seuraavaan tyhjennyskertaan on liian pitkä aika ja jäteasia ehtii täyttyä."

Henkilön B toivomus välitetään Kymenlaakson Jäte Oy:lle ekopisteverkoston suunnittelua varten.

Muutokset palvelutasoluonnokseen

Palvelutasoluonnosta 2023-2024 on muutettu lausuntojen ja kommenttien myötä edellä esitetysti. Muutokset näkyvät liitteenä olevassa luonnoksessa. Poistettavaksi esitettävät kohdat on yliviivattu ja uudet tekstit korostettu keltaisella. Otsikoiden numerointi ja siten sisällysluettelo on muutettu.

Jätehuoltopäällikkö esittää lisäksi seuraavaa muutosta (kursivoidut ovat lisäyksiä):

Kymenlaakson Jäte Oy määrittelee jäteasemien operatiivisen toiminnan esim. sijainnit, aukioloajat, kerättävät jakeet. Määrittelyssä huomioidaan alueelliset erot väestö- ja kiinteistöjakautumassa, sekä talvi ja kesäaukioloajat. Sijaintiin vaikuttaa myös mm. kaavoitusratkaisut. Tarvittaessa jäteasemien palveluihin liittyvät merkittävät asiat, jotka vaikuttavat esim. sijaintiin, aukioloaikoihin ja kerättäviin jakeisiin viedään jätelautakunnan käsittelyyn ja tarvittaessa myös asukkaita kuullaan asiassa.

Perustelu tälle lisäykselle: Jäteasemat ovat operatiivista toimintaa ja jäteyhtiö voi päättää hyvin pitkälle niiden toiminnasta. Tietyissä tapauksissa voi olla kuitenkin tarpeen, että myös jätelautakunnalle tuodaan muutoksia tiedoksi ja se voi harkita, tarvitseeko Palvelutasoasiakirjaa päivittää ja asiasta kuulla asukkaita hallintolain 41 §:n mukaisesti. Muutosesityksestä on keskusteltu jäteyhtiön kanssa.

Esitys Jätehuollon palvelutasoksi 2023-2024 on liitteenä.

Lisätietoja: Jätehuoltopäällikkö Katja Kangas, puh. 020 615 8143, katja.kangas(at)kouvola.fi

Jätehuoltopäällikön ehdotus:

Kymen jätelautakunta päättää hyväksyä liitteenä olevan Jätehuollon palvelutason 2023-2024.

Palvelutaso tulee voimaan mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Jätehuoltopäällikön muutettu ehdotus:

Kymen jätelautakunta päättää hyväksyä liitteenä olevan Jätehuollon palvelutason 2023-2024.

Kymen jätelautakunnan päätös:

Kymen jätelautakunta hyväksyi jätehuoltopäällikön muutetun päätösehdotuksen.

__________