Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kouvolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginvaltuusto
Pöytäkirja 19.09.2022/Pykälä 94



Vastaus valtuustoaloitteeseen vanhan Voikkaan sillan luota alkavan ns. ratapenkan kunnostamisesta liikuntareitiksi ja jatkamisesta Korialle asti

7491/00.05.00/2021

 

Kaupunginvaltuusto 15.11.2021 § 146

 

Puheenjohtaja Paula Werning esitteli valtuutettu Mikko Jaanun ja Ukko Bambergin jättämän seuraavan valtuustoaloitteen:

"Kouvola on viime aikoina kunnostautunut ulkoilureittien rakentamisen suhteen, ja kaupungilla onkin tarjota useita hyviä erilaisia liikuntareittejä kuntalaisille. Kouvolalla on hyvä maine liikuntaystävällisenä kaupunkina ja tätä mainetta kannattaa mielestämme jatkossakin vaalia ja parantaa näitä palveluita. Kuntalaisilta on tullut useita kyselyitä ja viestejä koskien ns. ratapenkkaa, vanhaa Voikkaan sillan luota alkavaa junaradan pohjaa, joka toimii kevyen liikenteen asfaltoituna raittina Kuusankosken Mäkikylään asti, ja jatkuu siitä eteenpäin jossakin kunnossa aina Korialle asti. Tämän raitin kunnostamista ja asfaltoinnin jatkamista Korialle asti on paljon toivottu.

Raitti palvelisi hyvässä kunnossa ollessaan suurta osaa kaupunkilaisia, kulkisihan se aivan Kuusankosken urheilukeskittymän vierestä, ja yhdistäisi kaksi väkirikasta Kouvolan taajamaa. Sekä olisi myös liikenneturvallisuutta lisäävä tekijä, kun pyöräilijät ja rullaluistelijat voisivat käyttää sitä eikä heidän tarvitsisi liikkua ajotiellä autoliikenteen seassa. Sekä tarjoaisi erinomaisen lisän kaupungin hyviin pyöräily ja rullaluistelureitteihin ja tukisi näin liikunnan harrastusta.

Ehdotamme että tähän asiaan perehdyttäisiin viranomaisten toimesta ja selvitettäisiin kustannukset sen suhteen, että selvitettäisiin, olisiko mahdollista jatkaa tätä kevyen liikenteen raittia päällystettynä Korialle asti, jolloin se palvelisi entistä suurempaa osaa kaupunkilaisista?"

Kaupunginvaltuuston päätös:

Kaupunginvaltuusto päätti lähettää aloitteen kaupunginhallituksen valmisteltavaksi.

___________

 

Tekninen lautakunta 28.06.2022 § 163

 

Valmistelija: kaavoitusarkkitehti Kaisa Niilo-Rämä, puh. 020 615 7404, kaisa.niilo-rama(at)kouvola.fi

Aloite

Mikko Jaanu ja Ukko Bamberg ovat tehneet valtuustoaloitteen Voikkaan sillalta aina Korian Karisuontielle ulottuvan vanhan ratapenkereen kunnostamiseksi asfaltoiduksi liikuntareitiksi. Aloite on käsitelty Kouvolan kaupunginvaltuuston kokouksessa 15.11.2021.

Perusteluiksi aloitteen tekijät kertovat mm. reitin päätepisteinä toimivien taajamien runsasväkisyyden, liikenneturvallisuuden parantumisen sekä liikunnallisen elämäntavan edistämisen.

Nykytilanne ratapohjan osalta

Voikkaan sillalta Heinharjun teollisuusalueelle saakka vanha ratapohja on asfaltoitu kevyen liikenteen väylä jo nykyisin. Asfaltoitu osuus sijaitsee asemakaavoitetulla alueella. Eteläosastaan Heinharjun ja Pohjankorventien välillä reitti on merkitty kaavaan rautatiealueeksi. Pohjankorventiestä pohjoiseen se on merkitty katualueeksi (Lassilanraitti ja Lassilanpellontie). Heinharjun eteläpuolella asemakaavoittamattomalla alueella sijaitsee Saint-Gobain Weber Oy Ab:n lecasora- ja -harkkotehdas, joka katkaisee etelä-pohjoissuuntaisen kulkuyhteyden. Tehdasalueen pääsee tällä hetkellä kiertämään Vikiäntien, Savelanmutkan ja Vatajantien muodostamaa yksityistieyhteyttä pitkin takaisin vanhalle ratapohjalle. Keltin altaiden välissä on myös huonokuntoinen polkuyhteys Vikiäntieltä Vatajantielle. Tehtaan eteläpuolella vanha ratapohja on hiekka- ja sorapohjaista väylää, jossa ulkoilu kävellen ja jalkaisin on jo nykyisin mahdollista. Osaa tästä reitinosasta käyttävät myös paikalliset hevosharrastajat ja talvisin se toimii hiihtolatuna. Kunnossapitoa ei päällystämättömällä osalla ole hiihtokauden ulkopuolella. Päällystämätön reitti kulkee edelleen etelään Lahdentien ali ja päättyy Korian viljavarastoille Saukontielle, mikä on asemakaavoitettua aluetta. Saukontien eteläpuolella on rakennettu ja asfaltoitu katuverkosto Hurjatien päähän. Hurjatien ja Karisuontien välillä kulkee päärata, jossa ei ole ylitysmahdollisuutta kyseisellä kohtaa tai sen läheisyydessä.

Ratapohjan maanomistus on tällä hetkellä Suomen valtiolla. Väylävirastolta 25.4.2022 saadun tiedon mukaan alue tulee jatkossakin säilyttää valtion omistuksessa, mutta sen asfaltoinnille kaupungin kustannuksella ei ole estettä.

Aloitteen mukaisten toimenpiteiden toteuttamismahdollisuudet

Liikuntapalveluiden mukaan hiihtolatu on tarkoitus säilyttää liikuntapaikkojen palveluverkossa, eli sen käyttö jatkuu nykyisellään. Hiihtoladun ja talvella kunnossapidetyn kevyen liikenteen väylän yhteensovittaminen vierekkäin on rajatussa tilassa hyvin hankalaa. Näin ollen kevyen liikenteen väylän käyttö rajoittuisi lumettomaan ja valoisaan aikaan. Väylän jättäminen talvikunnossapidon ulkopuolelle perustuu myös siihen, että maa-alue ei ole kaupungin omistama ja se sijaitsee asemakaavoittamattomalla alueella.

Koko asfaltoimattoman osuuden päällystäminen maksaisi vähintään 200 000 €. Asfalttia ei pysty laittamaan ainakaan koko matkalla nykyisen kantavan kerroksen päälle, joten joiltain osin se olisi vaihdettava (hinta-arvio n. 60 000 euroa). Valaistuksen rakentaminen kyseiselle 3,8 kilometrin pituiselle osuudelle maksaisi noin 250 000 €. Keltin altaiden välistä kulkevan polun kunnostaminen maksaisi noin 70 000 €. Kunnostamisen/rakentamisen kustannukset kuuluisivat euromääränsä perusteella investointeihin (raja 30 000 €), mutta siellä pitkävaikutteisiin menoihin, koska maa-alueet eivät ole kaupungin omistuksessa. Pitkävaikutteiset menot kuuluvat teknisen lautakunnan perusinvestointien raameihin.

Toteuttamiseen ei voida hakea valtion tukia, koska maanomistus on muulla kuin kaupungilla eikä valtio ole valmis alueesta luopumaan.

Ratapohja toimii jo nyt päällystämättömänäkin (=asfaltoimattomana) liikuntareittinä. Päällystämisellä ei siten välttämättä saada reitille merkittävää lisäarvoa. On myös huomioitava, että Korian hautausmaan kohdalta on jo olemassa päällystetty kevyen liikenteen reitti Hurjanhakaan aina Matintielle asti. Pentik Paviljongin kohdalta pääse tälle osuudelle jo nyt tavallisellakin pyörällä.

Vastaus

Vanhan ratapohjan muuttaminen asfaltoiduksi kevyen liikenteen väyläksi välillä Keltin altaat - Saukontie, Koria on mahdollista, mutta ei tarkoituksenmukaista. Asfaltoinnin ja sen vaatiman esirakentamisen sekä mahdollisen valaistuksen kustannukset ovat merkittävät. Talviaikainen kunnossapito lisäisi käyttömenoja ja olisi muutoinkin haastavaa huomioiden säilyvä hiihtolatuverkosto.

Kustannustehokkain ja toiminnallisesti riittävä ratkaisu olisi rakentaa ainoastaan tällä hetkellä puuttuva / puutteellinen yhteys Keltin altaiden kohdalle. Yhteyden rakentaminen vähentää kuitenkin teknisen lautakunnan investointimenoja muuhun (esim. korjaus)rakentamiseen. Hanke voidaan ottaa mukaan tulevien vuosien investointisuunnitelmiin, jos valtuusto niin päättää.

Muilta osin tarkoituksenmukaisinta on jättää väylä kokonaisuudessaan (välillä Teollisuuskaari- Saukontie) sorapintaiseksi. Sorapintainen ratkaisu mahdollistaa väylän nykyistä sujuvamman käytön sekä pyöräilyyn, kävelyyn että hiihtoon lisäämättä merkittävästi kaupungin investointi- tai ylläpitokuluja.

Ko. väylän sijaintikartta on oheismateriaalina.

Lisätietoja: kaupungininsinööri Anne Ahtiainen, puh. 020 615 8574, anne.ahtiainen(at)kouvola.fi ja kaavoitusarkkitehti Kaisa Niilo-Rämä, puh. 020 615 7404, kaisa.niilo-rama(at)kouvola.fi

Teknisen johtajan ehdotus:

Tekninen lautakunta antaa selostusosassa olevan vastauksen kaupunginhallitukselle aloitteeseen vanhan Voikkaan sillan luota alkavan ns. ratapenkan kunnostamisesta liikuntareitiksi ja jatkamisesta Korialle asti.

Teknisen lautakunnan päätös:

Tekninen lautakunta hyväksyi päätösehdotuksen.

____________

 

 

Kaupunginhallitus 15.08.2022 § 218

 

Valmistelija: hallintojohtaja Katja Tommiska, puh. 020 615 8651, katja.tommiska(at)kouvola.fi

Lisätietoja: kaupungininsinööri Anne Ahtiainen, puh. 020 615 8574, an-ne.ahtiainen(at)kouvola.fi ja kaavoitusarkkitehti Kaisa Niilo-Rämä, puh. 020 615 7404, kaisa.niilo-rama(at)kouvola.fi

Kaupunginjohtajan ehdotus:

Kaupunginhallituksen ehdotus kaupunginvaltuustolle:

Kaupunginvaltuusto päättää merkitä valtuustoaloitteeseen saadun vastauksen tiedoksi ja toteaa lisäksi, ettei aloite anna aihetta muihin kuin vastauksessa mainittuihin toimenpiteisiin ja että valtuustoaloite on käsitelty loppuun.

Kaupunginhallituksen päätös:

Kaupunginhallitus hyväksyi päätösehdotuksen.

____________

 

 

Kaupunginvaltuusto 19.09.2022 § 94

   

Teknisen lautakunnan vastauksessa mainittu ko. väylän sijaintikartta on oheismateriaalina.

Kaupunginhallituksen ehdotus:

Kaupunginvaltuusto päättää merkitä valtuustoaloitteeseen saadun vas-tauksen tiedoksi ja toteaa lisäksi, ettei aloite anna aihetta muihin kuin vastauksessa mainittuihin toimenpiteisiin ja että valtuustoaloite on käsitelty loppuun.

Kaupunginvaltuuston päätös:

Kaupunginvaltuusto hyväksyi päätösehdotuksen.

____________