Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kouvolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kymen jätelautakunta
Pöytäkirja 25.05.2022/Pykälä 19


Liite7 Esitys Jätekeskus Taksataulukko 1.7.2022_Kyjäte25052022

Jätemaksutaksa jätekeskuksen vastaanottohinnat taksataulukko 1.7.2022 alkaen

1290/02.05.00.00/2022

 

Kymen jätelautakunta 25.05.2022 § 19

   

Valmistelija: Jätehuoltopäällikkö Katja Kangas, puh. 020 615 8143, katja.kangas(at)kouvola.fi

Jätelain 78 §:n mukaan kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksu, jolla katetaan tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustan-nukset. Jätemaksu voi muodostua yhdestä tai useammasta maksusta.

Jätelain 79 §:n mukaan jätemaksun perusteista määrätään tarkemmin kunnan hyväksymässä jätetaksassa. Jätelain 81 §:n mukaan kunnan jä-tehuoltoviranomainen määrää jätemaksun kunnan hyväksymän jätetak-san mukaisesti.

Esitys Keltakankaan jätekeskuksen vastaanottomaksuiksi

Keltakankaan jätekeskuksen vastaanottomaksuhinnasto tulee vahvistaa jätelautakunnassa taksana. Hinnasto toimii laskutusperusteena myös jätelain 33 §:n tarkoittaman kunnan toissijaisella vastuulla (TSV) tapahtuvan jätteen vastaanoton osalta. Jätelain mukaan TSV hinta ei saa olla alempi kuin lakisääteisiltä asiakkailta perittävät maksut.

Keltakankaan jätekeskuksen vastaanottomaksuhinnasto vahvistetaan vuosittain siten, että uudet hinnat tulevat voimaan aina tammikuun alussa. Yleisen kustannustason nousu on aiheuttanut painetta jätteiden käsittelymaksujen korotukselle kesken kalenterivuoden 2022. Vuoden 2022 hinnastoa laadittaessa ennakoitu 3 - 5% kustannustason nousu hankittavien palvelujen, materiaalien ja energian osalta on osoittautunut riittämättömäksi. Jätteiden käsittelytoimintaan vaikuttavien keskeisten palvelujen ja palveluhintaindeksien kasvu on ollut 5-10 % luokkaa.

Teollisuuden tuottajahintaindeksi on kasvanut viimeisen 6 kk:n jaksolla 7,7 % ja kuorma-autoliikenteen kustannusindeksi 7,4 %. Jätteenpolton keskihinta on kallistunut 9,7 % vuoteen 2021 verrattuna. Tärkeimpien mekaanisen kunnossapidon materiaalien, varaosien ja tarvikkeiden hankintakustannukset ovat nousseet pääsääntöisesti yli 30 %.

Jätteenpolttoon ohjattavan loppujätteen tonnihintaan esitetään 7,3 % korotusta kattamaan käsittelykulun ja siirtokuormauksen kasvaneita kustannuksia. Lajiteltavien jätteiden ja tiettyjen erilliskerättyjen jätteiden käsittelyhintoihin esitetään n. 2,0 - 2,5 % korotuksia kattamaan yleisen kustannustason nousun aiheuttamia kustannuksia.

Kaatopaikalla hyödynnettävien jätteiden ja haravointijätteiden käsittelymaksuihin esitetään euromääräisiä korotuksia vastaamaan prosessien todellisia käsittelykustannuksia.

Kymenlaakson Jäte Oy:n hallitus on kokouksessaan 26.4.2022 päättä-nyt esittää Kymen jätelautakunnalle, että Keltakankaan jätekeskuksen vastaanottomaksutaksaksi 1.7.2022 alkaen määrätään taksataulukon mukaiset maksut.

Taksataulukko on liitteenä.

Nähtävilläolo ja kannanotot

Kuulutus asian vireilläolosta ja taksaluonnos on julkaistu Kymen jätelau-takunnan ja Kouvolan kaupungin internet-sivuilla ajalla 3.-17.5.2022. Kuulutus on lähetetty Kymen jätelautakunnan alueen kuntiin julkaista-vaksi.

Kuulutuksesta on ilmoitettu PK- ja Ankkuri- lehdissä 4.5.2022 sekä Pitä-jän Uutiset -sanomalehdessä 5.5.2022.

Taksaluonnoksesta oli mahdollisuus lausua mielipiteensä nähtävilläoloaikana. Luonnoksesta ei saapunut muistutuksia tai mielipiteitä.

Lisätietoja: Jätehuoltopäällikkö Katja Kangas, puh. 020 615 8143, kat-ja.kangas(at)kouvola.fi

Jätehuoltopäällikön ehdotus:

Kymen jätelautakunta määrää Keltakankaan jätekeskuksen vastaanottomaksutaksan edellä esitetyn mukaiseksi ja voimaan tulevaksi 1.7.2022 alkaen.

Kymen jätelautakunnan päätös:

Kymen jätelautakunta hyväksyi päätösehdotuksen.

Päivi Matilainen poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana.

__________