Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kouvolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 06.06.2022/Pykälä 175


Vuoden 2023 talousarvion ja vuosien 2023-2026 taloussuunnitelman laadinnan kehys

1548/02.02.00/2022

 

Kaupunginhallitus 06.06.2022 § 175

   

Valmistelija: talousjohtaja Hellevi Kunnas, puh. 020 615 5054, hellevi.kunnas(at)kouvola.fi

Vuoden 2021 tilinpäätöksen jälkeen Kouvolan kaupungilla on taseessa kertynyttä ylijäämää noin 20 milj. euroa. Vuoden 2022 ennusteeseen vaikuttaa merkittävästi Kymsoten ennakoima alijäämän kattaminen. Toinen merkittävä tekijä vuonna 2022 on erittäin positiiviset verotulokertymät. Kolmantena merkittävänä tekijänä vuoden 2022 kustannuksia kasvattaa koronasta johtuvat sijaiskustannukset, alkuvuoden haasteelliset sääolosuhteet sekä maailmanpoliittisen tilanteen johdosta kohonneet energia-, polttoaine- ja muut kustannukset. Nämä hinnannousut tulevat ulottumaan myös seuraavalle taloussuunnittelukaudelle.

Vuodesta 2023 lähtien kaupungin kustannus- ja tulorakenne muuttuu merkittävästi, kun sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset ja niitä vastaavat tuotot eli verotulot ja valtionosuudet siirtyvät hyvinvointialueille. Nämä ovat merkittävimmät muutokset talousarvion laadinnassa. Muina muutoksina vuodelle 2023 on huomioitu ainoastaan välttämättömimmät tekijät.

Sote-uudistuksesta johtuvat muutokset:

  • Menojen vähennykset, n. 350 M€
  • Verotulojen vähennykset, n. 180 M€
  • Valtionosuuksien vähennykset, n. 160 M€

Muut lakisääteiset muutokset:

  • Palkkojen korotukset, arvioitu keskeneräisen sopimustilanteen johdosta noin 3 % kasvulla, -4 M€
  • Oppivelvollisuuden laajennus, -0,3 M€
  • Kuel-maksujen muutos tasausmaksuksi, 2022 taso liian alhainen, -1 M€
  • TE-palvelujen uudistus, -0,04 M€

Kaupungin omat päätökset:

  • Kinnon palvelusopimustason osittainen palauttaminen, -0,75 M€
  • Urheilulukio ½ vuoden osuus, -0,1 M€
  • Korkeakoulusopimukset, -0,07 M€
  • Osallistuvan budjetoinnin määräraha, -0,1 M€
  • Liikuntapalvelujen tuotto-odotusten alentaminen, -0,8 M€
  • Uudet aluetoiminnan yhteisötilat, -0,05 M€
  • KSS Energian osinkotuoton tason palauttaminen, -3 M€

Muut välttämättömät muutostarpeet:

  • Energian ja polttoaineiden hinnan nousut, -2 M€
  • Välttämättömät uudet virat/toimet, -0,2 M€
  • Vuokratulojen ja -kulujen muutokset, -0,4 M€
  • Digitalisaation edistäminen, -0,4 M€


Julkinen rahoitus

Verotulojen ja valtionosuuksien muutokset on arvioitu käyttämällä Valtiovarainministeriön ja Suomen Kuntaliiton materiaaleja. Verotulot tulevat vähenemään noin 180 milj. euroa. Kouvolan tuloveroprosentti vuonna 2023 on 8,61 %. Vuonna 2023 saadaan kuitenkin verotuloja osittain vielä vuoden 2022 veroprosenttien perusteella, eli noin 13 milj. euroa tulevaa vuosittaista tasoa enemmän. Valtionosuudet vähenevät noin 90 prosenttia eli noin 160 milj. euroa. Valtionosuudet vuodesta 2024 lähtien tulevat tarkentumaan lopullisten vuoden 2021 ja 2022 sosiaali- ja terveydenhuollon sekä palo- ja pelastustoimenmenojen perusteella. Tuloarviot on tehty noudattamalla varovaisuuden periaatetta ja niitä tarkennetaan talousarviovalmistelun edetessä tietojen muuttuessa.

Talousarviovalmistelun painopistealueet

Talousarviovalmisteluun asetetaan toimialoille seuraavia painopistealueita:

  • Sivistystoimialan talousarviossa tulee panostaa koulutuksen sisällön kehittämiseen ja monipuolistamiseen (kuten urheilulukio) sekä lasten ja nuorten liikkumisen edistämiseen.
  • Konsernipalveluissa tulee panostaa kaupungin palvelujen digitalisoinnin edistämiseen
  • Teknisellä toimialalla panostetaan kaupungin yritystonttituotannon vahvistamiseen niille asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Lisäresurssoinnilla varmistetaan riittävän nopeat prosessit maanhankinnassa ja asemakaavoituksessa.
  • Kinnon rahoituksen pohjalta neuvoteltavissa palvelusopimuksessa tulee panostaa yritysten sijoittumismarkkinointiin ja sijoittumistyöhön sekä hankinta-asiamiehen työhön. Kinnon palvelusopimuksen tasoa tullaan tarkastelemaan vuosittain ja tavoitteena kaupungin osuuden asteittainen vähentäminen.

Talousarvioprosessiin on uutena osana liitetty valtuustoryhmille suunnattu kysely talousarvion painopistealueista. Kyselyn tuloksia on käyty läpi kaupungin johtoryhmässä sekä toimialoilla. Kyselyn tuloksia hyödynnetään toimielimien talousarviovalmistelussa. Kyselyn tulokset ovat oheismateriaalina.

Investoinnit

10 vuoden investointisuunnitelmaa on tarkasteltu kevään ajan ja sen työstäminen jatkuu edelleen. Investoinneiksi hyväksytään ainoastaan käyttötalouskustannuksiin säästöjä tuovat uudet investoinnit ja muut välttämättömimmät korjausinvestoinnit. Infran korjausinvestointien osalta tulee pyrkiä tavoittelemaan kansallista keskitasoa korjausvelan osalta eli korjausvelan määrä ei saa suhteellisesti kasvaa Kouvolassa muita kuntia suuremmaksi.

Tuloslaskelma

Kehyksessä on huomioitu ainoastaan välttämättömimmät kustannusten kasvut. Laskelman tilinpäätösennuste vuodelle 2022 on osavuosikatsauksen 1-4/2022 mukainen sisältäen Kymsoten alijäämän kattamisen Kymsoten muutetun talousarvion mukaisesti. Suunnitelmavuosien kasvu on arvioitu 2024 3 % kasvulla ja vuodet 2025 ja 2026 2 prosentin kustannusten kasvulla ottaen huomioon arviot tulevista henkilöstökulujen yleiskorotuksista. Kuten laskelma osoittaa vuoden 2023 julkisen rahoituksen taso on poikkeuksellinen hyvinvointialueuudistuksesta johtuen. Näin olleen vasta vuodesta 2024 lähtien tulotaso antaa oikean kuvan tilanteesta.

Kehys, 1000 euroa

2023

2024

2025

2026

Toimintakate

-184 542

-189 268

-192 268

-195 268

Verotulot

196 500

189 000

191 000

192 000

Valtionosuudet

17 000

16 500

17 000

17 500

Rahoitustuotot ja -kulut

6 685

6 685

6 685

6 685

Korkotuotot

1 800

1 800

1 800

1 800

Muut rahoitustuotot

8 090

8 090

8 090

8 090

Korkokulut

-3 000

-3 000

-3 000

-3 000

Muut rahoituskulut

-205

-205

-205

-205

Vuosikate

35 643

22 917

22 417

20 917

Poistot

-28 000

-28 500

-29 000

-29 500

Tulos

7 643

-5 583

-6 583

-8 583

Kertynyt ylijäämä

22 693

17 110

10 527

1 944

Kertynyt ylijäämä 2021

19 962

 

 

 

V. 2022 tulos, arvio

-4 912

 

 

 

 

Jos Kymsoten talousarvion mukaiset menot tulevat ylittymään ja kaupungille tulee palkkaharmonisoinnin lisäksi muuta katettavaa alijäämää, ei kaupungin kumulatiivinen ylijäämä tule pysymään positiivisena taloussuunnittelukaudella. Arvio tämän vaikutuksesta on esitetty alla olevassa taulukossa.

Tulosarvio, 1000 euroa

2023

2024

2025

2026

Tulos

7 643

-5 583

-6 583

-8 583

Kertynyt ylijäämä

12 605

7 022

439

-8 144

Kertynyt ylijäämä 2021

19 962

 

 

 

V. 2022 tulos, arvio

-15 000

 

 

 

 

Kehys toimielimittäin

Toimintakate 1000 euroa

TA 2022

TA 2023

TS 2024

TS 2025

TS 2026

Tarkastuslautakunta

-188

-192

-194

-197

-201

Kaupunginhallitus

5 858

-4 796

-5 476

-5 563

-5 650

Kasvatus- ja opetusltk

-137 435

-139 305

-142 128

-144 381

-146 633

Liikunta- ja kulttuuriltk

-24 961

-26 781

-26 538

-26 959

-27 379

Tekninen lautakunta

-12 587

-13 469

-14 931

-15 168

-15 405

Kymen jätelautakunta

0

0

0

0

0

Yhteensä

-169 313

-184 542

-189 268

-192 268

-195 267

 

Talousarviokehystä tullaan tarkentamaan alkusyksyyn mennessä laskelmiin vaikuttavien tietojen muuttuessa. Sisäiset palveluveloitukset sekä sisäiset vuokrat tullaan tarkastelemaan ja niihin liittyvät toimialojen väliset muutokset tarkastellaan alkusyksyyn mennessä.

Talousjohtaja Hellevi Kunnas on kokouksessa paikalla asiantuntijana vastaamassa kysymyksiin.

Lisätietoja: talousjohtaja Hellevi Kunnas, puh. 020 615 5054, hellevi.kunnas(at)kouvola.fi

Kaupunginjohtajan ehdotus:

Kaupunginhallitus päättää hyväksyä edellä esitetyn kehyksen ja tekee siihen tarvittaessa tarkennuksia syksyllä 2022 sekä korostaa edellä kirjattujen painopistealueiden huomioimista toimialojen talousarviovalmistelussa.

Kaupunginhallituksen päätös:

Kaupunginhallitus hyväksyi päätösehdotuksen.

Kaupunginhallitus myönsi talousjohtaja Hellevi Kunnakselle läsnäolo- ja puheoikeuden. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.

____________