RSS-linkki
Kokousasiat:http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kymen jätelautakunta
Esityslista 30.01.2025/Asianro 6
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
Luonnos jätehuoltomääräyksiksi 1.6.2025 alkaen
8381/14.06.00/2024
Kymen jätelautakunta 30.01.2025
Valmistelija: jätehuoltopäällikkö Katja Kangas, puh. 020 615 8143, katja.kangas(at)kouvola.fi
Yhteenveto
Jätehuoltomääräykset ovat jätelain (646/2011) 91 §:n nojalla annettavia sitovia paikallisia määräyksiä. Kymen jätelautakunnan jätehuoltomääräyksiä, jotka ovat tulleet voimaan 1.6.2023, on syytä muuttaa osittain. Termin ”loppujäte” tilalle esitetään termiä ”sekajäte” valtakunnallisen linjan mukaan. Käytännön työssä saatujen kokemusten perusteella on syytä muuttaa määräyksiä myös muilta osin.
Jätehuoltomääräysten luonnos asetetaan nähtäville ja siitä pyydetään tarvittavat lausunnot, mikäli jätelautakunta niin päättää. Jätehuoltomääräykset on tarkoitus tuoda jätelautakunnan päätöksentekoon huhtikuussa. Tällöin määräykset tulisivat voimaan 1.6.2025.
Asian valmistelun tausta ja päätösvallan perusteet
Kymen jätelautakunnan voimassa olevat jätehuoltomääräykset vahvistettiin 27.4.2023 § 12. Määräykset tulivat voimaan 1.6.2023.
Jätehuoltomääräykset koskevat Haminan, Kotkan ja Kouvolan kaupunkeja sekä Iitin, Lapinjärven, Miehikkälän, Mäntyharjun, Pyhtään ja Virolahden kuntia.
Valtakunnallisen jätepiktogrammi -hankkeen myötä sekalaiselle yhdyskuntajätteelle ehdotetaan otettavaksi käyttöön termi ”sekajäte” nykyisen termin ”loppujäte” sijasta. Piktogrammi tarkoittaa jätelajin kuvaa tai symbolia. Kuvallisen ilmaisun ja valtakunnallisesti yhtenäisen termin käyttöönotolla on tavoitteena parantaa tiedon saavutettavuutta.
Käytännön työssä saatujen kokemusten perusteella on syytä muuttaa määräyksiä myös muilta osin.
Jätehuoltomääräysten muutosta on valmisteltu yhteistyössä Kymen jätelautakunnan viranhaltijoiden ja Kymenlaakson Jäte Oy:n välisissä neuvotteluissa. Lisäksi on kokoonnuttu kaksi kertaa kuntien ympäristönsuojeluviranhaltijoiden kanssa. Asiaa on tuotu esille myös Kymen jätelautakunnan kokouksissa.
Jätehuoltomääräykset ovat jätelain (646/2011) 91 §:n nojalla annettavia sitovia paikallisia määräyksiä, jotka toimivat jätelain toimeenpanon välineenä paikalliset olosuhteet huomioon ottaen. Jätehuoltomääräyksillä varmistetaan alueella toimiva jätehuolto, josta ei aiheudu ympäristö- tai terveyshaittoja. Määräyksillä myös edistetään jätehuollon etusijajärjestyksen huomioon ottamista.
Jätehuoltomääräyksiä voidaan jätelain mukaisesti antaa kunnan vastuulle kuuluvan yhdyskuntakuntajätteen määrän vähentämisestä, lajittelusta, säilyttämisestä, keräyksestä, kuljetuksesta, hyödyntämisestä ja loppukäsittelystä sekä näitä koskevista teknisistä vaatimuksista. Jätteestä ja jätehuollosta aiheutuvan vaaran tai haitan ehkäisemiseksi määräyksiä voidaan antaa myös muun jätteen keräyksen, vastaanoton ja kuljetuksen käytännön järjestelyistä kiinteistöillä tai jätteen vastaanottopaikoilla sekä näitä koskevista teknisistä vaatimuksista.
Lisäksi määräyksiä voidaan antaa toimista roskaantumisen ehkäisemiseksi sekä velvollisuudesta antaa kunnan jätehuoltoviranomaiselle tai kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle tietoja kunnan vastuulle kuuluvista jätteistä ja jätteen kuljetuksista.
Kymen jätelautakunta päättää alueensa kuntien jätehuoltomääräyksistä kuntien yhteisen lautakuntasopimuksen sekä Kouvolan kaupungin Hallintosäännön 28 §:n mukaisesti.
Jätehuoltomääräyksiin esitettävät muutokset
Jätehuoltomääräyksiin esitetään mm. seuraavia muutoksia:
- Edellä mainittu loppujäte-termin muutos sekajäte-termiksi.
- Taajaman määrittelyn täsmentäminen (2 ja 14 §): Jos asuinrakennus kuuluu karttamateriaalin mukaan sekä taajama että haja-asutusalueelle, tulkitaan sen kuuluvan taajamaan, jos kiinteistön sisääntulotie on taajama-alueella.
- Yhteisen jäteastian muodostamisen ehtojen muuttaminen ja täsmentäminen: Yhteisastian tai kompostorin käyttö taajamassa mahdolliseksi myös viereisissä kortteleissa sijaitsevien kiinteistöjen kesken. Haja-asutusalueen yhteisastiasäännöt pätevät vain, jos molemmat kiinteistöt sijaitsevat haja-asutusalueella. Tämä selkeyttää käytäntöä. (8 ja 17 §)
- Saaristo, joihin ei ole tieyhteyttä, rajattaisiin kiinteistöittäisen jätteenkuljetuksen ulkopuolelle. Lisäksi Pyhtäällä sijaitseva Puntinsaari, jonne ei johda jäteauton kantavaa tietä tai sinne joutuisi kiertää toisen jätehuoltoalueen kautta. (Perustelu: Jätelain 35.4 §:n mukaan kunta voi rajata alueita kiinteistöittäisen jätteenkuljetuksen ulkopuolelle.) Esityksen mukaan näillä alueilla sijaitsevien kiinteistöjen omistajat liittyvät pääsääntöisesti sekajätteen lukollisiin yhteiskeräyspisteisiin, mikäli ei ole mahdollista sijoittaa jäteastiaa esim. mantereen puolen venerantaan. Saariston asukkaille on jo nyt järjestetty lukolliset yhteiskeräyspisteet. Myös Pyhtään Puntinsaaren asukkaita varten on jo ollut käytössä lukollinen yhteiskeräyspiste. Mikäli saareen on järjestetty jätehuolto, on siihen liityttävä (Pyhtään Kaunissaari). (11 §)
- Lukollisiin yhteiskeräyspisteisiin liittymisen ilmoitusmenettelyä on esitetty kevennettäväksi ja selkeytettäväksi. (11 §)
- Kompostointia koskevaan pykälään 17 esitetään lisättäväksi erotellun virtsan ja kompostorin suotonesteen hyödyntämistä koskeva kohta. Myös kompostorin sijoittamisen ehtoja on tarkistettu mm. nykyisen rakentamislainsäädännön mukaisesti.
- Jätteenkuljetuksen keskeyttäminen määräajaksi mahdolliseksi myös vapaa-ajankiinteistöille edellyttäen, ettei niitä käytetä keskeyttämisen aikana. Koskisi kuljetuksen lisäksi myös lukollisten yhteiskeräyspisteiden käyttöä. (34 §)
Lisäksi esitetään muita pienempiä muutoksia ja määräysten päivitystä ajantasaiseksi.
Esitys jätehuoltomääräysten luonnokseksi ja perustelut muutosten osalta ovat on liitteenä.
Luonnoksessa esitetään ensin perustelut muutettavaksi esitettäville pykälille ja tämän jälkeen varsinaiset määräykset. Luonnoksen määräysosassa näkyy poistettavaksi esitetyt yliviivattuina ja lisättäväksi esitetyt keltaisella korostettuna.
Perustelut 1.6.2023 voimaan tulleisiin määräyksiin jäävät voimaan siltä osin, kun ne eivät koske nyt esitettyjä muutoksia. Voimassa olevat perustelut löytyvät Kymen jätelautakunnan nettisivuilta www.kymenjatelautakunta.fi.
Lausuntopyynnöt ja asian vireilläolosta tiedottaminen
Ennen kunnan jätehuoltomääräysten antamista kunnan on jätelain 92 §:n mukaan varattava asianomaiselle elinkeino, liikenne- ja ympäristökeskukselle sekä tarvittaessa muille viranomaisille tilaisuus lausunnon antamiseen.
Vaikuttamismahdollisuuksien varaamisesta asianosaisille asian käsittelyssä säädetään hallintolain 41 §:ssä.
Hallintolaki 41 § 1 momentin mukaan ”Jos asian ratkaisulla voi olla huomattava vaikutus muiden kuin asianosaisten elinympäristöön, työntekoon tai muihin oloihin, viranomaisen tulee varata näille henkilöille mahdollisuus saada tietoja asian käsittelyn lähtökohdista ja tavoitteista sekä lausua mielipiteensä asiasta.
Hallintolain 41 § 3 momentin mukaan "Asian vireilläolosta ei kuitenkaan tarvitse ilmoittaa, jos se vaarantaa ratkaisun tarkoituksen toteutumisen tai aiheuttaa muuta merkittävää haittaa taikka jos se on ilmeisen tarpeetonta.”
Myös jätelain 38 §:n mukaan kunnan on ennen 35 §:n 4 momentissa tarkoitetun päätöksen tekemistä tai muuttamista varattava kaikille, joiden oloihin päätöksenteolla on huomattava vaikutus, mahdollisuus saada tietoa ja lausua mielipiteensä asiasta. Tämä koskee saariston ja Pyhtään Puntinsaaren rajaamista kiinteistöittäisen jätteenkuljetuksen ulkopuolelle.
Ainakin seuraavilta viranomaisilta tai muilta toimijoilta on tarpeen pyytää lausunnot määräysesityksestä:
- Kaakkois-Suomen ELY-keskus
- Uudenmaan ELY-Keskus
- Etelä-Savon ELY-keskus
- Hämeen ELY-keskus
- toiminta-alueen kunnat sekä niiden ympäristön- ja terveydensuojeluviranomaiset
- Kymenlaakson Jäte Oy
- Suomen Kuntaliitto
Määräysluonnoksen ja perustelumuistion nähtävillä olosta ilmoitetaan Kymen jätelautakunnan ja Kouvolan kaupungin nettisivuilla. Ilmoitus lähetetään myös kaikkiin jäsenkuntiin julkaistavaksi kunnan haluamalla tavalla.
Nähtävillä olosta ilmoitetaan myös niille alueella toimiville jätteenkuljetusyrityksille, jotka kuljettavat kunnan vastuulle kuuluvaa jätettä. Lisäksi nähtävillä olosta ilmoitetaan myös alueen vapaa-ajanasukasyhdistyksiä tai vastaavia yhteisöjä, mikäli heidän yhteystietonsa ovat saatavilla.
Kuulutus määräysluonnoksen nähtävillä olosta sekä kuntalaisten vaikutusmahdollisuuksista julkaistaan myös alueella ilmestyvissä sanoma- tai ilmaisjakelulehdissä riittävällä kattavuudella (esim. Pohjois-Kymenlaakso (PK), Ankkuri, Pitäjänuutiset, Loviisan Sanomat, Iitinseutulehti ja Nya Östis).
Mahdollisten lausuntojen ja mielipiteiden käsittelyn jälkeen päätösesitys jätehuoltomääräyksistä tuodaan Kymen jätelautakunnan käsittelyyn. Määräysten on tavoite tulla voimaan 1.6.2025.
Lisätietoja: jätehuoltopäällikkö Katja Kangas, puh. 020 615 8143, katja.kangas(at)kouvola.fi ja suunnittelija Arja Soini, puh. 020 615 5545, arja.soini(at)kouvola.fi
Jätehuoltopäällikön ehdotus:
Kymen jätelautakunta päättää hyväksyä liitteen mukaisen jätehuoltomääräysten luonnoksen perusteluineen ja asettaa sen nähtäville sekä pyytää siitä tarvittavat lausunnot.
Kymen jätelautakunnan päätös:
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |