Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kouvolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen lautakunta
Esityslista 31.10.2024/Asianro 5


Vastaus valtuustoaloitteeseen Kouvolan kuljetusoppilaiden koulukuljetusturvallisuuden suunnitelmalliseksi kehittämiseksi

7358/00.05.00/2024

 

Kaupunginvaltuusto 13.05.2024 § 28

 

Puheenjohtaja Paula Werning esitteli Vihreän valtuustoryhmän valtuutettujen Kaisa Spiesin, Jenni Aikion, Iida Pilli-Sihvolan ja Taina Talvalan sekä valtuutettujen Tiina Hämäläisen, Raimo Laineen, Liisa Varjolan, Janne Wallin, Henna Hovin, Manu Huuhilon, Janne Lehtosen, Kirsi Kekin, Camilla Relanderin, Sanna Jacksenin, Marika Hännisen, Jarmo Uuttalan, Maria Lammin, Mia Ylä-Outisen, Laila Uljaan, Sari Melkon, Sanna Tähtisen ja Paula Werningin jättämän seuraavan valtuustoaloitteen:

"Kaupunginvaltuusto on kaupunkistrategiassaan valinnut strategiseksi tavoitteeksi lasten ja nuorten hyvinvoinnin. Kouvolan lapsista ja nuorista moni on koulukuljetusten piirissä.

Kuljetusten olosuhteita, kuten pysäkkien valaistuksesta tai katoksista ei ole olemassa kootusti tietoa. Vihreä valtuustoryhmä vaatii tällä aloitteella selvittämään ja suunnitelmallisesti kehittämään koulukuljetusoppilaiden koulukuljetusolosuhteita ja -turvallisuutta.

Koulukuljetusten piirissä on Kouvolassa tällä hetkellä noin 1000 lasta. Vuoden 2024 alussa Kouvolan kaupungin ja Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen yhteistyönä päivitettiin aiempi, vuonna 2017 valmistunut liikenneturvallisuussuunnitelma liikenneympäristön toimenpideohjelman osalta.

Ohjelma ei sisällä ollenkaan koulukuljetuksia eikä niihin liittyviä liikenneturvallisuusasioita.

Koulukuljetusperiaatteiden mukaan haja-asutusalueiden bussiliikenne kulkee taajamasta toiseen koulukeskus alueiden välillä (koulp-vuorot) huomioiden teiden soveltuvuuden busseille. Tämän lisäksi koulukuljetuksia järjestetään mittavasti harkinnanvaraisina taksiliikenteellä. Bussikatosten määrästä tai valaistuksen olemassaolosta kuljetusreittien varrelta joko kaupungin katuverkossa, ELY-tieverkossa tai yksityisteillä ei ole tietoa. Taivasalla läpi vuoden erilaisissa sääolosuhteissa koulukuljetuksia odotettavien oppilaiden yhteismäärästä ei ole tietoa.

Prosentuaalista osuutta kuljetusreiteistä joko kaupungin katuverkossa, ELY-tieverkossa tai yksityisteillä ei ole tietoa. Yksityisteiden kunnossapito määrärahoista päätettäessä olisi hyvä tietää myös koulukuljetuksiin käytettävien yksityisteiden määrä. Kävelyä ja pyöräilyä myös pysäkeille pyritään edistämään kaupunkialueilla hankkeilla, myös polkupyöräpysäköinnistä pysäkeille on tehty erillinen suunnitelma.

Vihreä valtuustoryhmä pitää tärkeänä, että koulukuljetuksien varassa olevien lasten ja nuorten koulukuljetusten turvallisuutta seurataan ja kehitetään suunnitelmallisesti. Kuljetusoppilaiden kuljetusolosuhteista ja -turvallisuudesta tulee olla kaupungilla riittävästi tietoa, jotta kuljetusolosuhteita pystytään suunnitelmallisesti kehittämään. Tämä voidaan tehdä esimerkiksi laatimalla suunnitelma, joka olisi osa Kouvolan kaupungin liikenneturvallisuussuunnitelmaa."

Kaupunginvaltuuston päätös:

Kaupunginvaltuusto päätti lähettää aloitteen kaupunginhallituksen valmisteltavaksi.

___________

 

 

Tekninen lautakunta 31.10.2024  

   

Valmistelija: suunnittelupäällikkö Tapani Vuorentausta, puh. 020 615 7096, tapani.vuorentausta(at)kouvola.fi

Kaupunginvaltuutettu Kaisa Spies on jättänyt valtuustoaloitteen, jonka mukaan koulukuljetusten olosuhteista, kuten "bussikatosten määrästä tai valaistuksen olemassaolosta kuljetusreittien varrelta joko kaupungin katuverkossa, ELY-tieverkossa tai yksityisteillä ei ole tietoa. Taivasalla läpi vuoden erilaisissa sääolosuhteissa koulukuljetuksia odotettavien oppilaiden yhteismäärästä ei ole tietoa. Yksityisteiden kunnossapitomäärärahoista päätettäessä olisi hyvä tietää myös koulukuljetuksiin käytettävien yksityisteiden määrä." Aloitteessa pidetään tärkeänä, että "koulukuljetuksien varassa olevien lasten ja nuorten koulukuljetusten turvallisuutta seurataan ja kehitetään suunnitelmallisesti. Kuljetusoppilaiden kuljetusolosuhteista ja -turvallisuudesta tulee olla kaupungilla riittävästi tietoa, jotta kuljetusolosuhteita pystytään suunnitelmallisesti kehittämään."

Vastaus

Pysäkki-infran olosuhteista on olemassa kattavasti paikkatietomuotoista tietoa samoin kuin kuljetettavista sekä kuljetusreiteistä. Yhteenvetoja on tehty hankkeiden tarpeiden mukaan. Vuositilastoja ei ole tehty.

 

Aloitteessa oli mainittu, ettei päivitetty liikenneturvallisuussuunnitelman toimenpideohjelma sisällä ollenkaan koulukuljetuksia eikä niihin liittyviä liikenneturvallisuusasioita. Kouvolan liikenneturvallisuussuunnitelma on koko kaupungin kattava tarveselvitys, mikä sisältää toimenpiteitä kaupungin katuverkolle sekä ELY:n hallinnoimille tiealueille. Toimenpiteet painottuvat infran parantamiseen. Suunnitelmassa esitettävät toimenpiteet perustuvat laajaan asukaskyselyyn, asiantuntija arvioihin sekä liikenneturvallisuustilastoihin (= poliisin tietoon tulleet liikenneonnettomuudet). Asukaskyselyssä kuntalaiset ovat voineet nostaa tärkeäksi kokemiaan kohteita esille. Asukaskyselyä täydennettiin liikenteen ammattilaisille suunnatulla erillisellä asiantuntijakyselyllä. Vaaranpaikkoja ja kehittämistarpeita esitettiin yhteensä noin 2 600 kpl (asukaskyselyssä 2 500 ja asiantuntijakyselyssä 100 kpl). Eri kategorioista selvästi vähiten kommentteja keräsi turvattomat pysäkkialueet ja yhteydet pysäkeille. Lopullinen liikenneturvallisuussuunnitelma sisältää 137 kohdetta ja niihin esitettiin kaikkiaan 246 yksittäistä toimenpidettä. Kohteita sijoittuu myös koulujen läheisyyteen sekä näihin liittyviin joukkoliikenteen keskittymiin. Liikenneturvallisuustilannetta ja suunnitelman toteutumista seurataan vuosittain.  Liikenneturvallisuussuunnitelmat materiaalit löytyvät Kaakkois-Suomen ELY:n verkkosivuilta: https://www.ely-keskus.fi/kaakkois-suomi-kuntakohtainen-liikenneturvallisuus#Kouvola

 

Joukkoliikenteen kehittämiseen liittyviä strategisista linjauksista (ml. pysäkki-infran varustelun ja olosuhteiden parantamisten tarve) päätetään viiden vuoden välein tehtävässä joukkoliikenteen kehittämissuunnitelmassa. Nykyinen suunnitelma on voimassa v. 2020-2025 ja vuosia 2026-2031 koskeva suunnitelman laatiminen on aikataulutettu tehtäväksi vuonna 2025.

 

Tekninen toimiala esittää, että koulukuljetusturvallisuuden kehittäminen, kuten pysäkki-infran parantamistarpeiden määrittely, tarkistetaan kokonaisuutena seuraavan joukkoliikenteen kehittämissuunnitelman yhteydessä vuonna 2025.

 

Ennen valtuustoaloitteen tuomista päätöksentekoon laadittu vastaus lähetettiin 1.10.2024 kommentoitavaksi aloitteen tekijällä. Laadittuun vastaukseen ei ollut aloitteen tekijällä kommentoitavaa.

 

Lisätietoja: suunnittelupäällikkö Tapani Vuorentausta, puh. 020 615 7096, tapani.vuorentausta(at)kouvola.fi ja liikenneinsinööri Antti Tamminen, puh 020 615 4934 antti.tamminen(at)kouvola.fi

Teknisen johtajan ehdotus:

Tekninen lautakunta päättää antaa valtuustoaloitteeseen selostusosan mukaisen vastauksen.

 

Teknisen lautakunnan päätös: