Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kouvolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Esityslista 25.11.2024/Asianro 5



Talousarvion hyväksyminen vuodelle 2025 ja suunnitelma vuosille 2025-2028

7091/02.02.00/2024

 

Kaupunginhallitus 30.09.2024 § 190

 

Valmistelija: talousjohtaja Hellevi Kunnas, puh. 020 615 5054, hellevi.kunnas(at)kouvola.fi

Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi.

Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.

Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan.

Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa.

Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.

Kouvolan taloudellinen tilanne

Kouvolan kaupunki on määrätietoisesti sopeuttanut talouttaan vastaamaan muuttuvaa väestömäärää ja -rakennetta. Tämä on tarkoittanut palveluverkkojen kokonaisvaltaista päivittämistä ja palvelujen tuottamistapojen kehittämistä ja uudelleen arvioimista. Kaupungista riippumattomat tekijät, kuten valtionosuuksissa, verotuloissa ja valtakunnallisissa palkkaratkaisuissa tapahtuneet muutokset ovat lisänneet tasapainottamistarvetta. Vaikka kaupungin menokehitystä on saatu hillittyä, niin riittävien talouden tasapainottamistoimenpiteiden toteutumiseen menee useampi vuosi. Kaupungin tulee pystyä luomaan taloudellisesti tasapainoinen tilanne, joka kestää tilapäiset talouden vaihtelut. Samanaikaisesti tulee valmistautua väestömääräennusteiden mukaiseen palvelutarpeen muutokseen. Erityisesti lasten ja nuorten määrä tulee vähenemään merkittävästi. Kaikessa palvelutuotannossa tulee pystyä sopeutua tulevaan väestöpohjaan, -rakenteeseen ja siitä johtuvaan muutokseen. Kaupungin saama tulorahoitus tulee pienenemään negatiivisen väestökehityksen takia. Kaikissa kaupungin palveluissa tulee etsiä uusia, kustannustehokkaampia tapoja tuottaa palveluja vähenevien resurssien puitteissa.

Vuosi 2023 oli positiivinen ainoastaan poikkeuksellisten hyvinvointialueuudistuksesta johtuvien verotulojen ja valtionosuuksien ansiosta. Vuoden 2024 talousarvion sekä tämän hetken tilinpäätösennusteen mukaan vuosi toteutuu tulokseltaan noin 11 milj. euroa negatiivisena. Myös vuoden 2025 talousarvioesitys on negatiivinen ja kertyneet alijäämät tulevat lähes käytettyä. Suunnitelman mukaan talous tasapainottuu suunnittelukaudella.

Talousarvioesitys vuodelle 2025 on 6,8 milj. euroa alijäämäinen. Kumulatiiviseksi eli kertyneeksi ylijäämäksi arvioidaan vuoden 2025 lopussa noin 2 milj. euroa. Vuoden 2024 alijäämä talousarvion mukaan on noin 10 milj. euroa ja kumulatiivinen ylijäämä vuoden 2024 lopussa on noin 9 milj. euroa. Aiempien säästötoimien lisäksi vuosille 2025-2028 asetettiin 10 miljoonan euron tavoite lisäsopeuttamiselle. Talousarvio ja -suunnitelma edellyttävät suunniteltujen toimenpiteiden toteuttamista tasapainoiseen tilanteeseen pääsemiseksi. Talousarvioesitykseen ei sisälly veronkorotuksia.

Kouvolan palveluverkkoa on analysoitu ja tehty kustannus- sekä toimintavertailua saman kokoluokan kuntiin jo useita vuosia. Vuoden 2023 alusta lähtien vertailua on syvennetty ja haettu julkisten tilastojen ulkopuolille jäävistä tekijöistä tietoja suoraan vertailukunnista. Tietoa on haettu esimerkiksi tukipalveluista, volyymeista sekä henkilöresursseista. Lisäksi kaupunki on arvioinut palvelujen lakisääteisyyttä. Selvitysten perusteella on tehty mittavia toimenpidetavoitteita vuoden 2025 talousarvioon. Vuosien 2025-2028 talousarviokehys sisältää yhteensä 10 milj. euroa uusia säästötavoitteita vuoteen 2028 mennessä. Toimialat tekevät tarkemmat esitykset toimenpiteiden kohdistumisesta ja lopullisen päätöksen tekee kaupunginvaltuusto 2.12.2024 hyväksyessään vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2025-2028 taloussuunnitelman. Talousarvion laskelmat, jotka sisältävät em. toimenpiteiden vaikutukset, osoittavat, että vuosi 2025 tulee olemaan tulokseltaan negatiivinen, mutta vuonna 2026 päästäisiin lievästi positiiviseen tulokseen. Em. toimenpiteiden vaikutukset vuosittain ovat:

Vuosi

Vuosisumma M€

Kumulatiivinen summa M€

2025

4,9

4,9

2026

2,1

7,0

2027

2,7

9,7

2028

0,5

10,2

 

Talousarvioon sisältyy myös aiempina vuosina tehtyjen toimenpiteiden lisävaikutukset suunnitelmakaudelle. Vuodelle 2024 asetettujen toimenpiteiden lisävaikutukset ensi vuodelle ovat 5,0 milj. euroa. Edellä mainittujen kumulatiivinen vaikutus yhteensä 2025 on 19,3 milj. euroa. Yhteensä ensi vuosi sisältää säästötoimenpiteitä kumulatiivisesti noin 24 milj. euroa ja vuonna 2028 summa on yhteensä 35 milj. euroa, kun huomioidaan myös vuoden 2024 talousarviossa asetetut tavoitteet.

Merkittävimmät muutokset taloussuunnittelukaudella

Vuoden 2025 talousarvioon sisältyvät merkittävimmät kustannuksien lisäykset ovat työllisyyspalvelujen siirto 11,6 milj. euroa, valtakunnallisten arvioiden mukaiset palkkojen korotukset 3 prosentin kasvulla (3,9 milj. euroa), ja muut välttämättömät kustannustason muutokset yhteensä 1,6 milj. euroa. Vähennyksinä on huomioitu aiempien säästötoimenpiteiden kustannusvaikutukset sekä uudet säästötavoitteet. Palveluverkkomuutoksista ja investoinneista johtuvat kustannuksien muutokset on otettu huomioon taloussuunnitelmavuosina, mutta luvut täsmentyvät vuosittain. Korkotasona korkokuluissa on käytetty yleisten ennusteiden mukaan vuonna 2025 3 %, vuonna 2026 2,5 %, 2027 lähtien 2,2 % ja sen jälkeen 2 %. Vaikka lainamäärä kasvaa, pysyvät korkokulut suunnilleen samalla tasolla korkotason alentuessa suunnitelmakaudella.

Valtionosuuksiin ja verotuloihin kohdistuu muutoksia vuonna 2025. Niiden välisiä summia muuttaa ansiotulovähennyksen poistuminen kunnallisverosta. Tämä lisää kuntien verotuottoja, mutta vastaava summa vähennetään valtionosuuksista eli muutos toteutetaan kustannusneutraalisti koko maan tasolla. Lisäksi kuntien vastuulle siirtyvät työllisyyspalvelut kasvattavat vuoden 2025 valtionosuuksia, tuoden kunnille myös näiden toimintojen järjestämisestä aiheutuvat kustannukset. Verotulot ja valtionosuudet eivät ole vertailukelpoisia vuoden 2024 ja vuoden 2025 osalta edellä mainittujen muutosten takia. Vuoden 2026 ja sen jälkeiset valtionosuudet eivät ole vielä arvioitavissa valtionosuusuudistuksen takia, vaan laskelmissa on käytetty nykyjärjestelmän mukaisia ennusteita. Verotulo- ja valtionosuusarviot perustuvat valtiovarainministeriön ja Suomen Kuntaliiton arvioihin. Summat täsmentyvät talousarviovalmistelun edetessä.

Kaupunginjohtajan talousarvioehdotus

Kaupunginjohtajan talousarvioehdotus perustuu kaupunginhallituksen päättämään kehykseen ja talous tasapainottuu taloussuunnittelukaudella. Lautakuntien käsittelyjen jälkeen on tehty muutoksia toimialojen välillä. Ohjaamon sekä työpajatoiminnan resurssit kustannuksineen on siirretty kasvatuksen ja opetuksen palveluista elinvoiman työllisyyspalveluihin. Ohjaamon siirrosta kaupunginhallitus on tehnyt päätöksen § 149 17.6.2024. Työpajatoiminnan siirto on kaupunginhallituksen käsittelyssä 14.10.2024.

Ulkoinen tuloslaskelma milj. e

TP 2023

TA 2024

TA 2025

TS 2026

TS 2027

TS 2028

Toimintatulot

47,5

42,7

41,8

40,4

41,0

40,3

Valmistus omaan käyttöön

1,8

1,9

2,3

2,3

2,3

2,3

Toimintamenot

-236,1

-231,4

-240,1

-236,6

-234,8

-237,8

Toimintakate

-186,8

-186,8

-196,1

-193,9

-191,6

-195,3

Verotulot

212,6

201,8

212,5

219,5

226,0

230,0

Valtionosuudet

18,1

-4,1

-1,5

-1,1

1,7

6,9

Rahoitustulot ja -menot

3,7

6,3

6,1

6,5

6,3

6,0

Vuosikate

47,6

17,2

21,0

31,0

42,5

47,6

Poistot ja arvonalentumiset

-27,9

-27,6

-27,9

-28,2

-30,0

-31,5

Tilikauden tulos

19,7

-10,4

-6,9

2,8

12,5

16,1

Tilinpäätöserät

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

Tilikauden yli/alijäämä

19,8

-10,4

-6,8

2,8

12,5

16,2

Kertynyt yli-/alijäämä

19,3

9,0

2,2

5,0

17,6

33,8

Kunnallisveroprosentti

8,61

8,61

8,90

8,90

8,90

8,90

Toimintakatteen muutos, %

-66,9

-66,9

5,0

-1,1

-1,2

1,9

Vuosikate, % poistoista

170,7

62,3

75,4

109,8

141,5

151,2

Vuosikate, euroa/asukas

603

221

272

406

561

635

Asukasmäärä vuoden lopussa

78 876

77 916

77 145

76 391

75 659

74 952

 

Lautakuntien talousarvioesitykset

Lautakunnat ovat osaltaan käsitelleet talousarvioesityksensä ja hyväksyneet ne kaupunginhallituksen kehyksessä määritellyn suuruisena lukuun ottamatta liikunta- ja kulttuurilautakuntaa sekä kasvatus- ja opetuslautakuntaa. Kaupunginhallitus palauttaa kyseiset ehdotukset lautakuntiin uudelleenvalmisteluun ja velvoittaa lautakuntia pysymään annetussa kehyksessä koko suunnitelmakauden osalta.

Lautakuntien päätökset/kehysylitykset

Kasvatus- ja opetuslautakunta, 1 000 e

TA 2025

TS 2026

TS 2027

TS 2028

Kehys

-146 907

-147 875

-148 564

-151 320

Lautakunnan päätös

-147 326

-148 419

-149 108

-151 864

Erotus

-419

-544

-544

-544

Sippolan ja Kääpälän koulujen pientenlastentalon malli sekä Viialan koulun jatko

Kasvatus- ja opetuslautakunta, 1 000 e

TA 2025

TS 2026

TS 2027

TS 2028

Kehys (huomioitu työpajan ja ohjaamon siirto)

-146 070

-146 994

-147 666

-150 405

Kaupunginjohtajan ta-ehdotus

-146 070

-146 994

-147 666

-150 405

Erotus

0

0

0

0

 

Liikuntalautakunta, 1 000 e

TA 2025

TS 2026

TS 2027

TS 2028

Kehys

-26 419

-24 610

-23 187

-23 344

Lautakunnan päätös

-26 576

-24 924

-24 881

-25 038

Erotus

-157

-314

-1 694

-1 694

Inkeroisten, Valkealan ja Kuusankosken uimahallien toiminnan jatkuminen teknisen käyttöiän ajan sekä Inkeroisten jäähallin toiminnan jatkuminen

Liikuntalautakunta, 1 000 e

TA 2025

TS 2026

TS 2027

TS 2028

Kehys

-26 419

-24 610

-23 187

-23 344

Kaupunginjohtajan ta-ehdotus

-26 419

-24 610

-23 187

-23 344

Erotus

0

0

0

0

 

Investoinnit ja palveluverkon kehittäminen

Investointien osalta toteutetaan lähtökohtaisesti vain sellaisia kohteita mistä saavutetaan käyttötaloussäästöjä. Talousarvioesityksen sisältämistä rakennusinvestoinneista ainoastaan teatterin laajennuksen ja peruskorjauksen osalta tämä ei täyty. Kokonaisuudessaan investointeja tarkastellaan 10 vuoden suunnitelmassa, jota päivitetään jatkuvasti toimintaympäristössä tapahtuvien muutosten mukaisesti.

Talousarvioon ja -suunnitelmaan sisältyvät merkittävimmät investoinnit ovat Marjoniemen yhtenäiskoulu, teatterin laajennus ja peruskorjaus, uimahallin peruskorjaus ja laajennus, Eskolanmäen liikuntahalli, kärkihankkeina Yritysalueet, Käyrälampi sekä Urheilupuisto. Muualla rahoitusmuodolla suunniteltuja kohteita ovat Inkeroisten monitoimitalo, Kuusankosken yhtenäiskoulu, Kaunisnurmen päiväkoti, keskuskeittiö sekä Monitoimiareena. Monitoimiareenan osalta tehdään vaihtoehtotarkasteluja. Keskuskeittiön osalta selvitetään sekä investointi- että tuotantotapaa. Kuusankosken kouluratkaisun osalta selvitetään eri toteuttamisvaihtoehtoja.

Investoinnit ja rahoitus

Investointimenot talousarviovuodelle 2025 ovat yhteensä 52,3 milj. euroa. Investointitulot, 1,5 milj. euroa, muodostuvat investointien luovutustuloista (1,0 milj. euroa) ja rahoitusosuuksista (0,5 milj. euroa).

Vuonna 2025 lainakannan arvioidaan kasvavan 30,0 milj. euroa vuoden 2024 muutettuun talousarvioon nähden ja olevan 4 692 euroa asukasta kohden.

Luonnos vuoden 2025 talousarviosta ja vuosien 2025-2028 taloussuunnitelmasta on oheismateriaalina.

Asiaa ovat kokouksessa esittelemässä erillisen aikataulun mukaisesti talousjohtaja Hellevi Kunnas, apulaiskaupunginjohtaja Tuukka Forsell, sivistysjohtaja Veikko Niemi, tekninen johtaja Hannu Tylli, henkilöstöjohtaja Päivi Karhu, toimitilajohtaja Katja Ahola, kehittämispäällikkö Karoliina Kanerva sekä tytäryhteisöjen toimitusjohtajat tai heidän edustajansa.

Lisätietoja: talousjohtaja Hellevi Kunnas, puh. 020 615 5054, hellevi.kunnas(at)kouvola.fi

Kaupunginjohtajan ehdotus:

Kaupunginhallitus päättää:

  1. palauttaa liikunta- ja kulttuurilautakunnan sekä kasvatus- ja opetuslautakunnan talousarvion vuodelle 2025 sekä talous- ja henkilöstösuunnitelman vuosille 2025-2028 uudelleenvalmisteluun ja velvoittaa lautakuntia pysymään annetussa kehyksessä koko suunnitelmakauden osalta.
  2. palauttaa vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2025-2028 taloussuunnitelman uudelleenvalmisteluun.

Asian käsittely:

Asiaa käsiteltiin kokouksessa 30.9.2024 ja sen käsittelyä jatkettiin jatko-kokouksessa 1.10.2024.

Kaupunginhallituksen päätös:

Kaupunginhallitus päätti

  1. palauttaa liikunta- ja kulttuurilautakunnan sekä kasvatus- ja opetuslautakunnan talousarvion vuodelle 2025 sekä talous- ja henkilöstösuunnitelman vuosille 2025-2028 uudelleenvalmisteluun ja velvoittaa lautakuntia pysymään annetussa kehyksessä koko suunnitelmakauden osalta.
  2. palauttaa vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2025-2028 taloussuunnitelman uudelleenvalmisteluun.

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden talousjohtaja Hellevi Kunnakselle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyn aikana. Lisäksi kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden tekninen johtaja Hannu Tyllille, sivistysjohtaja Veikko Niemelle, toimitilajohtaja Katja Aholalle ja henkilöstöjohtaja Päivi Karhulle, jotka olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyn aikana, ja he poistuivat kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden kehittämispäällikkö Karoliina Kanervalle, Kouvolan Ammattiopisto Oy:n toimitusjohtaja Petri Tanille, Kouvolan Asunnot Oy:n toimitusjohtaja Jari Niemelle, Kouvolan Vesi Oy:n toimitusjohtaja Ari Mikkelälle, Kouvolan Rautatie- ja Aikuiskoulutus Oy:n toimitusjohtaja Kari Tähdelle, Kouvolan Teatteri Oy:n toimitusjohtaja Tiina Luhtaniemelle, KSS Energia Oy:n toimitusjohtaja Marko Riipiselle, Kouvola Innovation Oy:n toimitusjohtaja Pasi Miettiselle ja Kaakkois-Suomen Tieto Oy:n toimitusjohtaja Mika Lyytikäiselle. He olivat asiantuntijoina läsnä jatkokokouksessa 1.10.2024 tämän asian käsittelyn aikana ja poistuivat kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Kaupunginhallituksen jäsen Tapio Karvonen poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana klo 9.38 ja palasi kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 12.00.

Valtuuston 3. varapuheenjohtaja Jenny Hasu saapui kokoukseen tämän asian käsittelyn aikana klo 9.40.

Kaupunginhallituksen jäsen Manu Huuhilo poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana klo 9.57 ja palasi kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 10.26.

Kaupunginhallitus piti kokoustauon tämän asian käsittelyn aikana klo 10.54-12.00.

Kaupunginhallituksen jäsen Jukka Nyberg poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana klo 12.00 ja palasi kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 12.08.

Kaupunginhallituksen jäsen Jenny Aikio saapui kokoustauon jälkeen kokoukseen tämän asian käsittelyn aikana klo 12.02.

Kaupunginhallituksen jäsen Miia Witting poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana klo 13.10 ja palasi kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 13.14.

Kaupunginhallituksen jäsen Tapio Karvonen poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana klo 13.10 ja palasi kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 13.12.

Kaupunginhallitus keskeytti asian käsittelyn klo 13.38 ja jatkoi asian käsittelyä jatkokokouksessaan 1.10.2024 klo 9.00.

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden Kouvolan Ammattiopisto Oy:n talouspäällikkö Saila Puhjolle, joka oli asiantuntijana läsnä jatkokokouksessa 1.10.2024 tämän asian käsittelyn aikana klo 9.03-9.34 ja Kouvolan Teatteri Oy:n hallintojohtaja Helena Reilinille, joka oli asiantuntijana läsnä jatkokokouksessa tämän asian käsittelyn aikana klo 11.27-11.49. He poistuivat jatkokokouksesta ennen päätöksentekoa.

Kaupunginhallituksen jäsen Miia Witting saapui jatkokokoukseen tämän asian käsittelyn aikana klo 9.03.

Kaupunginhallituksen jäsen Tapio Karvonen saapui jatkokokoukseen tämän asian käsittelyn aikana klo 9.25.

Kaupunginhallituksen jäsen Jukka Nyberg poistui jatkokokouksesta tämän asian käsittelyn aikana klo 9.23 ja palasi kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 10.41.

Kaupunginjohtaja Marita Toikka poistui jatkokokouksesta tämän asian käsittelyn aikana klo 9.47 ja palasi kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 9.51.

Kaupunginhallitus piti kokoustauon jatkokokouksen aikana klo

10.10-10.30.

Kaupunginhallituksen jäsen Jenni Aikio poistui jatkokokouksesta tämän asian käsittelyn aikana klo 10.30. Kaupunginhallituksen varajäsen Taina Talvala saapui jatkokokoukseen tämän asian käsittelyn aikana klo 10.30.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jouko Leppänen poistui jatkokokouksesta tämän asian käsittelyn aikana klo 10.30-10.40 ajaksi ja puheenjohtajana tuona aikana jatkokokouksessa toimi kaupunginhallituksen 2. varapuheenjohtaja Ukko Bamberg.

Kaupunginhallituksen jäsen Manu Huuhilo poistui jatkokokouksesta tämän asian käsittelyn aikana klo 10.51 ja palasi kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 12.45.

Kaupunginhallituksen jäsen Jukka Nyberg poistui jatkokokouksesta tämän asian käsittelyn aikana klo 10.57 ja palasi kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 14.50.

Kaupunginhallitus piti kokoustauon jatkokokouksen aikana klo

12.00-12.45.

Kaupunginhallituksen jäsen Ukko Bamberg poistui jatkokokouksesta kokoustauon aikana klo 12.00 ja saapui kokoustauon jälkeen jatkokokoukseen tämän asian käsittelyn aikana klo 12.51.

Kaupunginhallituksen varajäsen Taina Talvala poistui jatkokokouksesta tämän asian käsittelyn aikana klo 13.31 ja kaupunginhallituksen jäsen Jenni Aikio saapui jatkokokoukseen klo 13.31 tämän asian käsittelyn aikana.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jouko Leppänen poistui kokouksesta klo 13.33-13.37 ajaksi ja puheenjohtajana tuona aikana jatkokokouksessa toimi kaupunginhallituksen 2. varapuheenjohtaja Ukko Bamberg.

Kaupunginhallituksen jäsen Miia Witting poistui jatkokokouksesta tämän asian käsittelyn aikana klo 13.46 ja palasi kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 14.03.

Kaupunginhallituksen jäsen Anni Villikka poistui jatkokokouksesta tämän asian käsittelyn aikana klo 13.54.

Kaupunginhallitus piti kokoustauon jatkokokouksen aikana klo

14.32­-14.50.

____________

 

 

Kaupunginhallitus 28.10.2024 § 212

 

Valmistelija: talousjohtaja Hellevi Kunnas, puh. 020 615 5054, hellevi.kunnas(at)kouvola.fi

Edellisen käsittelyn ja uudelleen valmisteluun palauttamisen jälkeen kasvatus- ja opetuslautakunta on hyväksynyt talousarvioehdotuksensa 16.10.2024 § 80 ja ehdotus on talousarviokehyksen mukainen.

Liikunta- ja kulttuurilautakunta päätös 15.10.2024 § 72 talous- ja henkilöstösuunnitelmasta vuosille 2025 - 2028 ei ole talousarviokehyksen mukainen seuraavin poikkeuksin: Inkeroisten ja Valkealan uimahallien käyttöä jatketaan kaupunginvaltuuston päätöksen mukaisesti niiden teknisen käyttöiän loppuun asti. Päätös lisää vuosittaisia kustannuksia 1 milj. euroa vuodesta 2027 lähtien talousarviokehykseen nähden. Yhteensä yhden uimahallin mallista syntyvä vuositason säästö on 1,4 milj. euroa. Kuusankosken uimahallin lakkauttamisesta syntyvä säästö sisältyy jo taloussuunnitelmiin aiempien päätöksien perusteella, joten kehysylitys on 1 milj. euroa. Talouden tasapainon saavuttamiseksi talousarvion seuraavaan versioon tullaan sisällyttämään 1 milj. euron laskennallinen säästötavoite liikunta- ja kulttuurilautakunnalle vuodesta 2027 lähtien. Asiasta tulee tehdä riittävät päätökset vuoden 2026 loppuun mennessä. Uimahallien lakkauttamisen sijaan voidaan vaihtoehtoisesti kohdistaa summa johonkin muuhun tai kohdentaa säästötavoite jollekin muulle toimielimelle tai lisätä tuottopohjaa korottamalla veroja.

Talousarvioon on tehty muutoksia verotulo- sekä valtionosuusarvioihin valtiovarainministeriöstä sekä Suomen Kuntaliitosta saatujen tietojen perusteella. Tehtyjen päivityksien vaikutukset vaihtelevat vuosittain - 1 miljoonasta eurosta + 2,3 miljoonaan euroon. Suunnitelmakauden kokonaisuus on hieman aiempaa parempi, mutta luvut tulevat edelleen päivittymään. Valtiovarainministeriön 22.10.2024 julkaiseman tiedotteen mukaan valtionosuusuudistuksen voimaantulo siirtyy vuoden 2027 alkuun.

Investointeihin kohdistuvat päivitykset tehdään kootusti 28.10.2024 käsittelyssä käytyjen keskustelujen perusteella. Suunnitelman mukaiset poistot sekä korkokustannukset tarkastellaan samassa yhteydessä.

Strategiaan liittyviä vuositavoitteita on täsmennetty ja tehty muutoksia sekä tavoitteisiin että mittareihin.

Asukasmääräennusteet on päivitetty tilastokeskuksen 24.10.2024 julkaisun mukaisiksi.

Talousarviokehykseen pääsemiseksi palautetaan talousarvio uudelleen valmisteluun ja edellytetään kehyksen mukaista esitystä koko taloussuunnittelukauden ajaksi.

Asiaa ovat kokouksessa esittelemässä erillisen aikataulun mukaisesti talousjohtaja Hellevi Kunnas, sivistysjohtaja Veikko Niemi, tekninen johtaja Hannu Tylli, henkilöstöjohtaja Päivi Karhu, rakennuttajapäällikkö Anneli Vartiainen, rakennuttajapäällikkö Pia Rajala sekä kiinteistöpalvelujohtaja Pirkko Toropainen.

Lisätietoja: talousjohtaja Hellevi Kunnas, puh. 020 615 5054, hellevi.kunnas(at)kouvola.fi

Kaupunginjohtajan ehdotus:

Kaupunginhallitus päättää palauttaa vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2025-2028 taloussuunnitelman uudelleenvalmisteluun.

Kaupunginhallituksen päätös:

Kaupunginhallitus hyväksyi päätösehdotuksen.

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden talousjohtaja Hellevi Kunnakselle, sivistysjohtaja Veikko Niemelle, tekninen johtaja Hannu Tyllille, henkilöstöjohtaja Päivi Karhulle, rakennuttajapäällikkö Anneli Vartiaiselle, rakennuttajapäällikkö Pia Rajalalle sekä kiinteistöpalvelujohtaja Pirkko Toropaiselle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyn aikana ja poistuivat kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja Jukka Nyberg poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana klo 10.07.

Kaupunginhallitus piti kokoustauon asian käsittelyn aikana klo

10.15-10.25.

Valtuuston 1. varapuheenjohtaja Ville Kaunisto poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana klo 10.33 ja palasi kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 10.36.

Kaupunginhallitus piti kokoustauon asian käsittelyn aikana klo

11.02-11.45.

Kaupunginhallituksen jäsenet Kirsi Kekki, Liisa Varjola, Jenni Aikio ja kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja Jukka Nyberg saapuivat kokoukseen tauon jälkeen klo 11.46.

Kaupunginhallituksen jäsen Tapio Karvonen saapui kokoukseen tauon jälkeen klo 11.47.

Valtuuston 1. varapuheenjohtaja Ville Kaunisto saapui kokoukseen tauon jälkeen klo 11.48.

Kaupunginhallituksen jäsen Markku Pakkanen saapui kokoukseen tauon jälkeen klo 11.50.

Kaupunginhallitus piti kokoustauon asian käsittelyn aikana klo

13.32-13.57.

Valtuuston 1. varapuheenjohtaja Ville Kaunisto saapui kokoukseen tauon jälkeen klo 14.00.

____________

 

 

Kaupunginhallitus 25.11.2024  

   

Valmistelija: talousjohtaja Hellevi Kunnas, puh. 020 615 5054, hellevi.kunnas(at)kouvola.fi

Vuoden 2025 talousarvion valmistelu käynnistyi jo syksyllä 2023 talousseminaarin yhteydessä valtuuston linjatessa, että vuoden 2024 aikana valmistellaan niin sanottu palveluyksikköanalyysi verrokkikaupunkien kesken kaupungin jokaisesta palveluyksiköstä. Palveluanalyysista saadaan taustatietoa ja kokonaiskuvaa vuoden 2025 talousarvion valmistelua varten.

Kaupunginhallitus ja -valtuusto sekä lautakunnat ovat pitäneet useampia seminaareja ja kokouksia talousarvion 2025 valmistelun osalta.

Lisäksi valtuustoryhmät ovat yhdessä käyneet teeman ympärillä keskustelua kaupunginhallituksen puheenjohtajan johdolla kaupunginjohtajan kanssa. Myös kaupunginhallituksen hallitusryhmien puheenjohtajat ovat työstäneet talousarviovalmistelua yhdessä kaupunginjohtajan kanssa. Tämän valmistelun yhteydessä on vielä kolmanteen kaupunginhallituksen talousarvion käsittelyyn syntyneet yhteisnäkemyksessä seuraavat tarkennukset:

  • kulttuuriavustukset
  • liikuntahintojen korotukset
  • Inkeroisten jäähallin selvitys
  • 300 000 euron lisäsäästö henkilöstökustannuksista
  • teatterin investoinnin aikaistaminen vuodella.

Edellä mainitut seikat on huomioitu valmistelussa, ja ne sisältyvät käsittelyssä olevaan kaupunginjohtajan talousarvioesitykseen. Talousarvioesitykseen on lisäksi tehty joitakin muita päivityksiä. Päivitetty pohjaesitys on käyty läpi myös kaupungin yhteistyöryhmän kokouksessa 18.11.2024.

Avustukset ja liikuntahintojen korotukset

Kulttuurin avustukset on vuonna 2025 tarkoitus säilyttää nykyisellä tasolla, millä pyritään tukemaan mm. Kouvolan teatterin toimintaa, jonka valtiolta saama rahoitus supistuu merkittävästi vuonna 2025. Tarvittava summa kohdennetaan vähennyksenä henkilöstökuluihin sekä muihin käyttötalouskuluihin.

Liikuntatilojen hintojen korotus toteutetaan aikuisten osalta kaikkien hintojen/taksojen 5 prosentin korotuksella alkuperäisen 10 prosentin sijaan vuoden 2025 alusta. Alle 18-vuotiaiden osalta maksut pidetään nykyisellään. Vastaava säästö kohdistetaan henkilöstökuluihin. Henkilöstösäästöt toteutetaan eläke- ja muun poistuman kautta sekä määräaikaisen henkilöstön vähentämisellä.

Sivistysjohtaja Veikko Niemi on laatinut oheismateriaalina olevan selvityksen Inkeroisten jäähallin tuottojen lisäyksestä. Valtuusto päätti syksyllä 2023, että Inkeroisten, Valkealan ja Kuusankosken jäähalleista etsitään toimijoiden kanssa uusia tulohankkimismahdollisuuksia. 1.8.2025 mennessä tehdään selvitys 300 000 euron nettokustannusten vähennyksestä mainitusta jäähalliverkosta. Liikuntapalvelut on selvittänyt lisätuottojen saamista.

Nykyisillä resursseilla jääaikaa on tarjolla kohtuullisesti ja inhimilliseen aikaan, mutta korkean käyttöasteen takia jäätunteja ei voida lisätä. Inkeroisten jäähalliin avattiin vuorohaku kesälle 2024. Kyseessä oli kokeilu, jossa oli mahdollista hakea vuoroja touko-heinäkuulle. Kesäajan käytöstä saatiin tuloja yhteensä 2 335 euroa. Jos hintojen korotuksilla halutaan saada 300 000 euroa lisätuloja, taksat olisi nostettava kolmin-nelinkertaisiksi. Jäähallien kesäaukioloaikoja lisäämällä ei pystytä saavuttamaan vaadittavaa lisätuloa.

Henkilöstökustannuksien lisäsäästö

Vuoden 2025 talousarvion henkilöstökuluissa tavoitellaan vielä 0,3 milj. euron lisäsäästöjä henkilöstövähennyksillä. Henkilöstökulujen määrärahoja on vähennetty elinvoimapalveluista 50 000 euroa, kasvatuksesta ja opetuksesta 150 000 euroa ja liikunnasta ja kulttuurista 50 000 euroa sekä tekniikka- ja ympäristö -toimialalta 50 000 euroa. Nämä säästöt on tarkoitus saavuttaa eläkepoistumaa ja muuta lähtövaihtuvuutta hyödyntämällä sekä määräaikaisen henkilöstön käyttöä vähentämällä.

Teatteri-investoinnin aikaistaminen

Talousarvioesitykseen on sisällytetty teatterin rakentamisaikataulun aikaistaminen ja tämän kustannusvaikutukset. Teatterin suunnittelijat ovat esittäneet rakentamisaikataulun nopeuttamista, niin että rakennus valmistuisi jo vuotta aikaisemmin, kesällä 2028. Nopeuttamisesta saavutettavat hyödyt vähentäisivät kokonaiskustannuksia ja tila saataisiin tuottavaan käyttöön nopeammin. Lyhyempi rakentamisaikataulu vähentää häiriöitä ja rajoituksia, jotka voivat vaikuttaa alueen asukkaiden ja yritysten päivittäiseen elämään. Suunnittelu- ja rakennusajan tiivistäminen vaikuttaa positiivisesti resurssien käyttöön ja yhteistyöhön eri suunnittelu- ja yhteistyötahojen osalta. Kun projektin aikajänne on lyhyempi, sen etenemistä on helpompi seurata ja mahdollisiin ongelmiin reagoida nopeasti. Tämä johtaa parempaan laadunvalvontaan ja vähentää riskiä aikataulun viivästymisistä.

Kouvolan teatteri on arvioinut, että rakennusinvestoinnin aikaistuksen positiivinen vaikutus teatterin tuottoihin muuttuvat kulut huomioiden on yhteensä noin 1 milj. euroa vuosien 2027-2029 aikana. Kouvolan kaupungin tilapalvelut on arvioinut rakentamiskustannuksien säästöksi noin 0,3 milj. euroa nopeutetulla aikataululla.

Teknisen johtajan selvitys keskuskeittiö/ruokapalvelujen tuottamisesta

Kouvolassa ruokapalvelut on ollut kaupungin palveluyksikkönä tekniikka ja ympäristö -toimialalla kiinteistöpalveluissa vuodesta 2017 lähtien. Tätä ennen ruokapalvelut olivat osa kaupungin liikelaitosta, joka purettiin vuoden 2016 lopussa.

Kunnat ovat järjestäneet ruokapalvelunsa pääsääntöisesti neljällä eri tavalla:

  1. omana työnä kaupungin tulosyksikössä
  2. ostopalveluna kunnan liikelaitokselta
  3. ostopalveluna kunnan tai kuntien ja hyvinvointialueen kokonaan omistamalta yhtiöltä,
  4. ostopalveluna kilpailutetulta ulkoiselta toimijalta.

C21-kaupungeista noin 24 prosenttia järjestää ruokapalvelut osana omaa toimintaansa samoin tavoin kuin Kouvola järjestää ne. Noin 17 prosenttia kunnista tuottaa ruokapalvelut kunnan liikelaitoksen kautta. Selvästi suurin osuus kunnista, noin 52 prosenttia toteuttaa ruokapalvelut omistamansa yhtiön tuottamana. Vain noin 7 prosenttia C21-kunnista ostaa ruokapalvelut ulkoiselta toimijalta. 93 prosenttia kunnista tuottaa ruokapalvelut joko itse, oman liikelaitoksen tai omistamansa yhtiön kautta.

Kouvolan ruokapalvelut tuottavat tällä hetkellä koulu- ja päiväkotiruoan keskuskeittiön lisäksi kymmenessä tuotantokeittiössä ja vuoden 2025 alusta yhdeksässä tuotantokeittiössä.

Palvelukeittiöitä kaupungin kiinteistöissä on nykyisin yhteensä 49 kappaletta. Vuonna 2023 hyväksytyn ruokapalveluiden palveluverkkosuunnitelman mukaisesti tavoitteena oli toteuttaa uusi keskuskeittiö vuoteen 2025 mennessä. Uuden keskuskeittiön tuotantoprosessiksi määriteltiin kylmävalmistus, ja sen lisäksi tuotantokeittiöitä olisi tulevaisuudessa vain yksi. Tällä ratkaisulla on arvioitu tulevan pelkästään henkilöstösäästöjä noin 900 000 euroa vuodessa. Lisäksi merkittäviä säästöjä syntyy myös ruoan kuljetuskustannuksista kylmävalmistusmenetelmän ansiosta.

Uusi keskuskeittiö oli osa kaupungin ja Hemsön vuonna 2023 valmisteltua kiinteistökauppaa, joka ei toteutunut. Nykyinen keskuskeittiö on käyttöikänsä päässä ja jos toimintaa siinä tulevaisuudessa jatketaan, edellyttää se merkittäviä korjausinvestointeja lähitulevaisuudessa. Syksyllä 2024 teetetyn kuntoarvion mukaan nykyisen keskuskeittiön korjaustarpeet ovat mittavia ja kustannusarviota korjaustoimenpiteille lasketaan parhaillaan. Uuden keskuskeittiön investointi on kaupungin ruokapalveluiden jatkuvuuden, häiriötilanteiden välttämisen sekä palvelutuotannon kustannustehokkuuden näkökulmista välttämätöntä eikä sitä tulisi enää viivästyttää.

Talousarviokauden 2025 alussa kaupunki teettää selvityksen, jossa vertaillaan kaupungin ruokapalveluiden tuotantotapoja sekä toimintamalleja oman palvelutuotannon ja ostopalveluiden välillä sekä teettää alueellisen markkinakartoituksen ruokapalvelutuottajista.

Muut päivitykset

Talouden tasapainon saavuttamiseksi liikunta- ja kulttuurilautakunnan talousarvioon on sisällytetty 1 milj. euron laskennallinen säästötavoite (uimahallit) vuodesta 2027 lähtien. Asiasta tulee tehdä riittävät päätökset vuoden 2026 loppuun mennessä. Uimahallien lakkauttamisen sijaan voidaan vaihtoehtoisesti kohdistaa summa johonkin muuhun tai kohdentaa säästötavoite jollekin muulle toimielimelle tai lisätä tuottopohjaa korottamalla veroja.

Investoinnit/Kouvolan Asunnoille myönnettävä SVOP

Investointiosan sijoituksiin vuodelle 2025 on lisätty Kouvolan Asunnot Oy:lle myönnettävä 3 milj. euron SVOP-sijoitus. Kouvolan Asunnot Oy on kaupungin 100 prosenttisesti omistama yhtiö, joka toteuttaa kaupungin sille asettamaa asuntopoliittisia ohjelmaa. Kaupungin 3,0 milj. euron SVOP-sijoituksella turvataan yhtiön oman pääoman ja omavaraisuusasteen säilyminen riittävällä tasolla. Yhtiön pitkän tähtäimen suunnitelmien mukaisesti yhtiön omistamaa kiinteistökantaa tullaan kehittämään vuosittain. Tämä pitää sisällään kohteille tehtäviä laajempia peruskorjauksia ja pienempiä vuosittaisia PTS-korjauksia mm. vesikattojen uusimisia. Näiden lisäksi tavoitteena on aloittaa uusien asuinrakennuskohteiden rakentaminen tarpeen mukaan. Toimenpiteillä pyritään varmistamaan yhtiön suuren kiinteistövarallisuuden säilyminen tekniseltä kunnoltaan hyvänä sekä yhtiön toimintaedellytyksien säilyminen tulevaisuudessa.

Investointien muut päivitykset

Investointisuunnitelmaan on tehty päivityksiä. Monitoimiareena ja keskuskeittiö on siirretty omaan taseeseen rakennettaviin. Mansikkamäen koulu ruokailutilojen summaa on pienennetty. Lisäksi investointien jaksottumista eri vuosille on tarkennettu. Kokonaiskustannusarvioihin ei ole tullut muutoksia.

Tilikauden yli-/alijäämä

Edellä mainittujen muutosten vaikutukset on otettu huomioon talousarvioesityksessä. Korkokustannuksissa on huomioitu investointisuunnitelman mukaisen rahoitustarpeen arvioitu vaikutus, korkoprosenteiksi on vuosittain arvioitu 3 %, 2,5 %, 2,2 % ja 2 %. Poistot on investointisuunnitelman mukaiset. Verotulo- ja valtionosuusarvioita on päivitetty saatujen tarkentuneiden tietojen mukaisesti. Lopulliset, päätösten mukaiset valtionosuustiedot saadaan joulukuun lopussa.

Alla olevassa taulukossa on esitetty kaupunginjohtajan talousarvioehdotuksen toimintakate, tilikauden yli-/alijäämä sekä kumulatiivinen eli kertynyt yli-/alijäämä.

Milj. euroa

2025

2026

2027

2028

Toimintakate

-195,8

-193,6

-191,3

-195,0

Tilikauden yli-/alijäämä

-5,7

7,1

11,8

15,9

Kumulatiivinen yli-/alijäämä

3,3

10,4

22,2

38,1

 

Vuoden 2025 talousarvio 2025 ja vuosien 2025-2028 taloussuunnitelma ja esittelymateriaali ovat liitteinä.

Talousjohtaja Hellevi Kunnas on kokouksessa paikalla asiantuntijana vastaamassa kysymyksiin.

Lisätietoja: talousjohtaja Hellevi Kunnas, puh. 020 615 5054, hellevi.kunnas(at)kouvola.fi

Kaupunginjohtajan ehdotus:

Kaupunginhallitus päättää

  1. hyväksyä, että vuoden 2025 alussa teetetään:
  • selvitys, jossa vertaillaan kaupungin ruokapalveluiden tuotantotapoja sekä toimintamalleja oman palvelutuotannon ja ostopalveluiden välillä
  • selvitys, jossa on alueellinen markkinakartoitus ruokapalvelutuottajista.
  1. ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että:

Kaupunginvaltuusto päättää

  1. hyväksyä vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2025-2028 taloussuunnitelman ja
  2. oikeuttaa talousjohtajan tekemään talousarvioon teknisiä korjauksia.

Kaupunginhallitus päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa ja se on nähtävillä yleisessä tietoverkossa 26.11.2024 lukien.

Kaupunginhallituksen päätös: