Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kouvolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 19.06.2023/Pykälä 166


Hankintaoikaisu kaupunginhallituksen päätökseen koulutaksien hankinnasta koulujen lukuvuosiksi 2023-2024 ja 2024-2025, aikavälille 8.8.2023-8.8.2025

4501/02.08.00/2023

 

Kaupunginhallitus 03.04.2023 § 87

Valmistelija: vs. hallintojohtaja Päivi Sandås, puh. 020 615 8212, paivi.sandas(at)kouvola.fi

Osassa Kouvolan kaupungin koulukuljetussopimuksia viimeinen optiokausi päättyy kouluvuoden 2022-2023 päättyessä. Kaupunki on kilpailuttanut avoimella EU-kynnysarvon ylittävällä menettelyllä 27 kohteen koulukuljetukset 100-alkuisille reiteille aikavälille 8.8.2023-8.8.2025. Sopimuksiin on mahdollista lisätä 1+1 optiovuotta valittujen yrittäjien kanssa. Kilpailutuksessa on pyydetty hintoja myös mahdollisille lyhytaikaisille tilapäiskuljetuksille.

Kilpailutuksesta on järjestetty markkinavuoropuhelu 15.9.2022. Tarjouspyyntö on julkaistu Hilmassa 23.2.2023. Määräaikaan 27.3.2023 klo 12.00 mennessä tarjouksia saatiin 26 tarjoajalta. Tarjouspyyntö liitteineen on liitteenä.

Tarjousten valintaperusteet ovat seuraavat:

Kohteet, joissa ei vaadita vähäpäästöistä ajoneuvoa, kohteet joissa tulee olla inva-ajoneuvo, sekä tilapäiskuljetukset = Hinta 80% ja laatu 20% (mikäli tarjottu vähäpäästöistä ajoneuvoa, saa 20 pistettä).

Kohteet, joissa tulee olla vähäpäästöinen ajoneuvo, sekä tilapäiskuljetukset puhtaalla kalustolla = Hinta 90% ja laatu 10% (mikäli tarjottu ajoneuvo on käyttövoimaltaan sähkö).

Koulukuljetusreittien lisäksi kilpailutuksessa on kilpailutettu myös kuljetuskalustoa tilapäiskuljetuksiin, mikäli kaupungille ilmenee ennakoimaton ja nopea koulukuljetustarve lyhyehkölle ajalle.

Kohteisiin on valittu kokonaistaloudellisesti edullisimmat vaihtoehdot. Mikäli kokonaistaloudellisesti edullisin ajoneuvo on jo valittu toiseen kohteeseen, on tällöin valittu seuraaviksi edullisin vaihtoehto. Mikäli tarjoajalta on saatu tarjous useampaan kohteeseen, on tarjoajalta varmistettu kaluston riittävyys useampaan kohteeseen.

Vähäpäästöisiä ajoneuvoja on vaadittu 12 kohteessa, näissä CO2 päästöt tulee olla alle 50 g/km (WLTP).

Kaikkien valittujen yrittäjien tulee tarjouspyynnön mukaisesti liittyä vastuugroup.fi / Luotettava kumppani -palveluun ennen sopimuksen tekoa. Vaaditut rikosrekisteriotteet ja lupa-asiat tarkistetaan ennen sopimuksen tekoa valituilta kumppaneilta.

Tarjoajat ovat myös sitoutuneet omalta osaltaan noudattamaan Kouvolan kaupungin asettamia koulukuljetusperiaatteita ja muita alaan liittyviä säädöksiä. Hankinnan arvioitu arvo on noin 5 miljoonaa euroa koko sopimuskaudelta, mukaan lukien mahdolliset optiovuodet (1+1).

Salassa pidettävinä liitteinä ovat vertailutaulukot ja esitys hankintapäätöksestä. Päätös liitteineen on asianosaisjulkinen heti, mutta yleisöjulkinen vasta sopimusten allekirjoitusten jälkeen (julkisuuslaki 6 § 1 mom. 3 kohta).

Joukkoliikennepäällikkö Petri Vainikka on kokouksessa paikalla asiantuntijana vastaamassa kysymyksiin.

Lisätietoja: joukkoliikennepäällikkö Petri Vainikka, puh. 020 615 6635, petri.vainikka(at)kouvola.fi

Kaupunginjohtajan ehdotus:

Kaupunginhallitus päättää hankkia koulukuljetukset ajalle 8.8.2023-8.8.2025 liitteenä olevan esityksen mukaisesti 100-alkuisille reiteille.

Kaupunginhallitus päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa ja päätös julkiselta osaltaan on nähtävillä yleisessä tietoverkossa 4.4.2023 lukien.

Kaupunginhallituksen päätös:

Kaupunginhallitus hyväksyi päätösehdotuksen.

Kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa ja päätös julkiselta osaltaan on nähtävillä yleisessä tietoverkossa 4.4.2023 lukien.

Kaupunginhallitus myönsi joukkoliikennepäällikkö Petri Vainikalle läsnäolo- ja puheoikeuden. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.

Jäsen Markku Pakkanen poistui kokouksesta esteellisenä tämän asian käsittelyn ajaksi (Hallintolaki 28 § 1 mom. kohta 3).

____________

 

 

Kaupunginhallitus 19.06.2023 § 166

   

Valmistelija: apulaiskaupunginjohtaja Tuukka Forsell, puh. 020 615 9333, tuukka.forsell(at)kouvola.fi

Hankintaoikaisu koulutaksien hankintaan koulujen lukuvuosiksi 2023 - 2024 ja 2024 - 2025

Kaupunginhallitus on päätöksellään 3.4.2023 § 87 valinnut koulutaksipalvelujen tuottajat ajalle 8.8.2023 - 8.8.2025. Tarjouspyynnön mukaisesti tarjouksen on voinut jättää myös siten, että vaadittava autokalusto on hankittuna vasta sopimuskauden alkaessa. Tämä menettely perustuu hankintalain oikeuskäytäntöön, jolla uusille yrityksille tarjotaan syrjimätön mahdollisuus osallistua julkisiin hankintoihin.

Yritykset Sasumak Oy ja JM Drive Oy valittiin toimijaksi siten, että yrityksillä on tarjouksen mukainen autokalusto käytössään sopimuksen alkaessa 8.8.2023. Edellä mainittujen yritysten edustajan kanssa käytyjen neuvottelujen perusteella on yhteisesti todettu, ettei tarjottua uutta autokalustoa ole saatavilla määräaikaan mennessä. Myöskään tarjouskilpailussa mukana ollut yritys Taksipalvelu Sasu Mäkinen Oy ei pysty toimittamaan tarjoamaansa uutta kalustoa niissä tapauksissa, jolloin olisi tullut valituksi hankintaoikaisuvaiheessa seuraavaksi kokonaistaloudellisesti edullisimpana tarjoajana. Reiteillä 106 ja 124 JM Drive Oy pystyy aloittamaan palvelun tarjouksensa mukaisesti.

Hankintaoikaisu on oikeussuojakeino, jolla tehtyä päätöstä voidaan korjata mm. silloin kun päätöksenteon jälkeen osoittautuu, ettei valittu toimittaja kykene toimittamaan tarjoamaansa palvelua. Tilaajalla on oikeus 90 päivän ajan päätöksen tekemisestä tehdä perustellusta syystä hankintaoikaisu. Hankintaoikaisulla valitaan sopimuskumppaniksi tarjousvertailun mukaisesti seuraavaksi tullut kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Näiden tarjoajien kanssa on käyty keskustelut ja varmistettu palvelun saatavuus.

Liitteenä ei-julkinen hankintapäätösesitys. Liite on asianosaisjulkinen heti, mutta yleisöjulkinen vasta sopimusten allekirjoitusten jälkeen (julkisuuslaki 6 § 1 mom. 3 kohta).

Lisätietoja: hankintapäällikkö Marja-Liisa Jyrkilä puh. 020 615 7166, marja-liisa.jyrkila(at)kouvola.fi

Kaupunginjohtajan ehdotus:

  Kaupunginhallitus päättää

  1. tehdä hankintaoikaisun päätökseensä 3.4.2023 § 87, ja valitsee Sasumak Oy:n ja JM Drive Oy:n reittikohteille tarjousvertailussa seuraavaksi tulleet tarjoukset liitteen mukaan.
  2. tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa ja päätös julkiselta osaltaan on nähtävillä yleisessä tietoverkossa 20.6.2023 lukien.

Kaupunginhallituksen päätös:

Kaupunginhallitus hyväksyi päätösehdotuksen.

Jäsen Markku Pakkanen poistui kokouksesta esteellisenä tämän asian käsittelyn ajaksi (intressijäävi, hallintolaki 28 § 1 mom, kohta 3).

____________