Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kouvolan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://ep10.kouvola.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginvaltuusto
Pöytäkirja 12.12.2022/Pykälä 147


Liite 10 Hallintosääntö 1.1.2023_kv12122022§147_hyväksytty

Hallintosääntö 1.1.2023 alkaen

3206/00.01.01.00/2022

 

Kaupunginhallitus 28.11.2022 § 324

 

Valmistelija: hallintojohtaja Katja Tommiska, puh. 020 615 8651, katja.tommiska(at)kouvola.fi

Voimassa olevan kuntalain mukaan jokaisessa kunnassa on oltava hallintosääntö, jolla annetaan tarpeelliset määräykset kunnan hallinto- ja päätöksentekomenettelystä. Kuntalain 90 §:n mukaan hallintosäännössä annetaan tarpeelliset määräykset ainakin:

1) hallinnon ja toiminnan järjestämiseen liittyvistä seuraavista asioista:

a) toimielimistä ja johtamisesta;

b) kunnanhallituksen puheenjohtajan tehtävistä;

c) henkilöstöorganisaatiosta;

d) taloudenhoidosta;

e) hallinnon ja talouden tarkastuksesta;

f) ) sisäisestä valvonnasta, riskienhallinnasta ja sopimusten hallinnasta;

2) päätöksenteko- ja hallintomenettelyyn liittyvistä seuraavista asioista:

a) toimivallan siirtämisestä;

b) toimielinten kokoontumisesta;

c) varajäsenten kutsumisesta;

d) toimielimen puheenjohtajan tehtävistä;

e) kokouksen tilapäisestä puheenjohtajasta;

f) kunnanhallituksen edustajan ja kunnanjohtajan tai pormestarin läsnäolosta ja puheoikeudesta muiden toimielinten kokouksissa;

g) muiden kuin jäsenten läsnäolosta ja puheoikeudesta toimielinten kokouksissa;

h) toimielinten päätöksentekotavoista sekä siitä, miten kunta huolehtii, että sähköiseen kokoukseen ja sähköiseen päätöksentekomenettelyyn osallistumiseen tarvittavat tekniset välineet ja yhteydet ovat käytettävissä;

i) esittelystä;

j) pöytäkirjan laatimisesta, tarkastamisesta ja tiedoksi antamisesta;

k) asiakirjojen allekirjoittamisesta;

l) tiedonhallinnan ja asiakirjahallinnon järjestämisestä;

m) asiakirjoista tai tiedon antamisesta perittävistä maksuista;

n) 23 §:ssä tarkoitetun aloitteen käsittelystä ja aloitteen tekijälle annettavista tiedoista;

o) viestinnän periaatteista;

p) menettelystä otettaessa asia ylemmän toimielimen käsiteltäväksi;

3) valtuuston toimintaan liittyvistä seuraavista asioista:

a) valtuuston kokousmenettelystä;

b) varavaltuutetun kutsumisesta valtuutetun tilalle;

c) valtuutetun aloitteen käsittelystä;

d) valtuutettujen valtuustotyöskentelyä varten muodostamista valtuustoryhmistä;

e) kokouksiin osallistumisesta ja kokouskutsun lähettämisestä sähköisesti;

f) valtuutettujen puheenvuorojen pituudesta yksittäisissä asioissa, jos ne ovat tarpeen kokouksen kulun turvaamiseksi.

Kouvolan kaupungin hallintosääntö 20.9.2022 alkaen on vahvistettu kaupunginvaltuuston kokouksessa 19.9.2022 (§ 90).

Tausta ja hallintosääntöön ehdotettavat muutokset

Hallintosääntöä on tarpeen päivittää jätelautakunnan jäsenmuutoksen johdosta: Pertunmaan kunta liittyy kuntien yhteiseen Kymen jätelautakuntaan 1.1.2023 alkaen. Lisäksi ehdotetaan muutoksia koskien hankkeesta päättämistä. Päivityksen yhteydessä hallintosääntöä tarkistetaan niiltä osin kun säädöspohjassa on tapahtunut muutoksia tai hallintosäännön määräyksiin on muilla perustein tarpeen tehdä täsmennyksiä tai korjauksia.

Hallintosääntöä ehdotetaan muutettavaksi 1.1.2023 alkaen seuraavilta osin:

Luku 2 Toimielinorganisaatio

- luonnoksen 11 §:ään Kuntien yhteinen jätelautakunta ehdotetaan muutosta siten, että Kymen jätelautakunnan jäsenkuntien lukumäärä on 14 ja jäsenkuntiin lisätään Pertunmaan kunta.

4 luku Konserniohjaus ja sopimusten hallinta

- luonnoksen 19.2 §:n 4 kohtaan ehdotetaan selkiyttävää täsmennystä sen osalta, että elinvoimajaosto nimeää kaupungin ehdokkaat tytäryhteisöjen hallitusten lisäksi myös osakkuusyhteisöjen ja muiden yhteisöjen hallituksiin.

Luku 5 Toimielinten tehtävät ja toimivallan jako

- luonnoksen 21.2 §:n 2 kohtaan sekä 26.2 §:n 4 kohtaan ehdotetaan täsmennystä sen osalta, että asianomainen toimielin päättää nimenomaisesti oman vastuualueensa osalta kaupungin omaisuuden vuokralle antamisesta valtuuston hyväksymien perusteiden mukaisesti.

- luonnoksen 26.1 §:ään ehdotetaan lisättävän teknisen lautakunnan tehtäviin pelastuslain 111 a §:ssä säädetyt öljyvahinkojen jälkitorjunnan tehtävät.

- luonnoksen 26.2 §:n 2 kohtaan ehdotetaan täsmennystä asemakaavojen hyväksymiseen liittyen. Voimassa olevan hallintosäännön mukaan tekninen lautakunta päättää asemakaavojen hyväksymisestä. Ko. kohta ehdotetaan muutettavan muotoon: "asemakaavojen ja ranta-asemakaavojen hyväksymisestä, sekä niiden muutosten hyväksymisestä ja kumoamisten hyväksymisestä."

- luonnoksen 28 §:ään ehdotetaan päivitystä siten, että jätehuoltorekisterin sijaan Kymen jätelautakunta päättää jätteenkuljetus- ja kompostointirekisterin ylläpidosta. Päivitystarve johtuu säännösmuutoksesta.

Luku 8 Taloudenhoito

- luonnoksen 65 §:ään ehdotetaan lisäystä, jonka mukaan talousjohtaja päättää velan vakuutena tai takauksen  vastavakuutena annettujen panttien vapauttamisesta velan tai takauksen  määrän pienentyessä. Hallintosääntö ei ole sisältänyt aiemmin ko. asiaa koskevia määräyksiä, mistä johtuen on ollut epäselvää, mikä taho tekee hallintopäätöksen panttien vapauttamisen osalta.

- luonnoksen 69 §:ään ehdotetaan muutosta siten, että vanhahtava määrittely "laskujen, maksuosoitusten ja muistiotositteiden"  päivitetään muotoon "menojen ja muiden tositteiden".

- luonnoksen 70 §:ään ehdotetaan lisättävän määräykset koskien hankkeesta päättämistä. Ehdotuksen mukaisesti alle 150 000 euron suuruisen omarahoitusosuuden sisältävästä hankkeesta päättäisi toimialajohtaja. Toimialajohtaja päättäisi myös hankkeen jatkoaikahakemuksesta niiltä osin, kun jatkoaika ei synnytä hankeen omavastuuosuuden osalta lisäkustannuksia, päättää toimialajohtaja. Mikäli hankkeen omarahoitusosuus olisi yli 150 000 euroa, päättäisi hankkeesta vastuualueen toimielin. Ehdotetulla muutoksella pyritään sujuvoittamaan ulkopuolisen rahoituksen hakemista. Hakuajat vaihtelevat ja voivat joissakin tapauksissa olla ainoastaan muutamia viikkoja, jolloin toimielin käsittely saattaa olla aikataulullisesti mahdotonta.

Voimassa olevan hallintosäännön 22.2 § sisältää elinvoimajaoston toimivaltaa koskevat määräykset. Säännöksen 1 kohdan mukaan elinvoimajaosto päättää elinvoiman ja hyvinvoinnin kehittämiseen liittyvien palvelujen hankinnasta sekä niihin liittyvän hanke- ja kehittämisrahoituksen käytöstä kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa. Kaupunginhallitus on vahvistanut em. rajoiksi 150 000 euroa (6.6.2022 § 179). Elinvoimajaosto on kokouksessaan 21.9.2021 (§ 21) siirtänyt apulaiskaupunginjohtajalle toimivallan hyväksyä alle 150 000 euron suuruisen omarahoitusosuuden sisältävät elinvoiman kehittämishankkeet sekä elinvoiman kehittämishankkeiden jatkoaikahakemukset niiltä osin, kun jatkoaika ei synnytä hankeen omavastuuosuuden osalta lisäkustannuksia. Ottaen huomioon hallintosäännön luonnoksen 70 §:ään ehdotetut hankkeesta päättämistä koskevat määräykset, tulisi elinvoimajaoston toimivaltaa koskevaa 22.2 §:ää muuttaa siten, että siitä poistetaan 1 kohta, joka kuuluu "elinvoimajaosto päättää elinvoiman ja hyvinvoinnin kehittämiseen liittyvien palvelujen hankinnasta sekä niihin liittyvän hanke- ja kehittämisrahoituksen käytöstä kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa". Elinvoimajaoston toiminnan aikana ei ole esiintynyt tarvetta hankkia elinvoiman tai hyvinvoinnin kehittämiseen liittyviä palveluja. Mikäli tällainen tarve nousisi myöhemmin esille, voitaisiin hankinnat kilpailuttaa hankintapalveluissa, jolloin niitä koskeva päätöksenteko tapahtuisi hallintosäännön 70.1 §:n mukaisesti.

Luku 9 Ulkoinen valvonta

- Voimassa olevan hallintosäännön 73 §:n mukaan läsnäolo- ja puheoikeus tarkastuslautakunnan kokouksessa on tilintarkastajalla ja kaupunginvaltuuston puheenjohtajalla. Hallintosäännön luonnoksen 73 §:ään ehdotetaan muutosta, jonka mukaan kaupunginvaltuuston puheenjohtajan ollessa estynyt osallistumasta kokoukseen olisi hänen sijaansa läsnäolo- ja puheoikeus lautakunnan kokouksessa kaupunginvaltuuston varapuheenjohtajalla sijaantulojärjestyksensä mukaisesti.

Luku 16 Muut määräykset

- luonnoksen 155 §:ään ehdotetaan lisättävän nykyisen käytännön vahvistamiseksi määräys, jonka mukaan kaupunginlakimies ja lakimies toimivat kaupungin edustajana lain rikosasioiden ja eräiden riita-asioiden sovittelusta  mukaisissa sovitteluissa.

- luonnoksen 156.1 § sisältää määräykset koskien valtuuston, kaupunginhallituksen ja kaupunginhallituksen jaoton päättämissä asioissa tehtävien asiakirjojen kuten sopimusten, sitoumusten, toimituskirjojen ja muiden allekirjoittamista. Säännökseen ehdotetaan täsmennystä, jonka mukaan valtuuston, kaupunginhallituksen ja kaupunginhallituksen jaoston päättämissä asioissa tehtävät velan ja takauksen vanhenemisen katkaisemiset allekirjoittavat 156 §:ssä mainitut viranhaltijat. Asian osalta on ollut epäselvyyttä, joka poistuisi ehdotetun täsmennyksen myötä.

Voimassa oleva hallintosääntö 20.9.2022 on oheismateriaalina.

Hallintosäännön 1.1.2023 alkaen luonnos on liitteenä. Muutosehdotukset ja lisäykset on merkitty luonnokseen punaisella kursiivilla. Poistoehdotukset on merkitty yliviivauksella.

Lisätietoja: hallintojohtaja Katja Tommiska, puh. 020 615 8651, kat-ja.tommiska(at)kouvola.fi

Kaupunginjohtajan ehdotus:

Kaupunginhallituksen ehdotus kaupunginvaltuustolle:

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä liitteenä olevan hallintosäännön ja se tulee voimaan 1.1.2023.

Kaupunginhallituksen päätös:

Kaupunginhallitus hyväksyi päätösehdotuksen.

____________

 

 

Kaupunginvaltuusto 12.12.2022 § 147

   

Voimassa oleva hallintosääntö 20.9.2022 on oheismateriaalina.

Hallintosäännön 1.1.2023 alkaen luonnos on liitteenä. Muutosehdotukset ja lisäykset on merkitty luonnokseen punaisella kursiivilla. Poistoehdotukset on merkitty yliviivauksella.

Kaupunginhallituksen ehdotus:

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä liitteenä olevan hallintosäännön ja se tulee voimaan 1.1.2023.

Kaupunginvaltuuston päätös:

Kaupunginvaltuusto päätti hyväksyä liitteenä olevan hallintosäännön ja se tulee voimaan 1.1.2023.

____________